Carl-Fredrik Geust

Italialaisia Suomessa talvisodan aikana?

20 viestiä aiheessa

Puna-armeijan radiotiedustelu ilmoitti helmikuussa 1940, että oli siepattu "italialaistyyppisiä" radiolähetteitä Suomesta. Oliko Suomessa mahdollisesti italialaisia komennuskuntia (lentomekaanikkoja tai kouluttajia) liittyen Fiat-hankintoin? En ole löytänyt niistä mitään tietoja kirjallisuudesta tai asiakirjoista! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä heitä oli Suomessa kevättalvella 1940 ja myöhemminkin. Tässä kolme SA-kuvaa Hollolan Pyhäniemen jäälentotukikohdasta. Kuvissa on italialaisia mekaanikkoja huoltamassa Fiatin moottoria.

Kari Stenmanin kirjassa Fiat-laivue on sama (keskimmäinen) kuva kuvatekstillä: "Italialaisia mekaanikkoja huoltamassa LLv 26:n Fiatin moottoria Hollolan Pyhäniemessä talvisodan viimeisenä päivänä 13.31940. Voimalaite oli 14-sylinterinen ilmajäähdytetty kaksirivinen Fiat A.74-tähtimoottori, jonka starttiteho oli 840 hv."

Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 1/1996, artikkeli "Vapaaehtoisia vaivaksi asti", Eino Ritaranta kirjoittaa näin:

Italialaiset ammattimiehiä

"Italiasta tuli 11 FIAT-mekaanikkoa ins. Pellin johdolla ja tekivät tiettävästi hyvää työtä. Pelli oli asiallinen, täydellisesti FA-koneen tunteva. Oppi nopeasti suomenkieltä. Käytti vapaa-aikansa opiskeluun."

Kokkolassa moottorikorjaamossa käymässä 1941

Lisäksi vuonna 1941 kävi italialaisia mekaanikkoja Suomessa. Kirjoitin Feeniksiin 4/2021 seuraavasti Oippa Tuomisen Kokkolan Pikiruukissa keväällä 1942 vierailuun liittyen:

"Joulukuussa 1941 jatkettiin korjauksia Ilmavoimien komentajan kiireellisellä määräyksellä, sillä yhdessä Fiatin tehtaan edustajien kanssa tehdyissä tutkimuksissa päätettiin alkuperäisen italialaisen laakeriratkaisun olevan kuitenkin luotettavin vaihtoehto. Fiatin mekaanikko Benedetto ja Fiatin tehtaan moottorikorjaamon johtaja insinööri Gabbutti olivat Kokkolan Pikiruukissa Osasto 7:ssä opastamassa moottorin saloja loppuvuonna 1941. Samaan aikaan kun lentomestari Tuominen lensi kokeilulentoja Kokkolassa keväällä 1942, oli VL:n moottoritarkastaja Kaarlo Virtanen Italiassa Torinossa Fiatin tehtailla saamassa oppia A 74-moottorista ja vertaamassa moottorin korjaus- ja huoltokäytäntöjä. Vuonna 1942 Fiat-moottoreita korjattiinkin jo 54 kappaletta. Sen jälkeen kyseisen moottorityypin korjaustoiminta siirtyi pois Kokkolasta."

Jukka

9156_109615.jpg

9164_109623.jpg

9153_109612.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka nopeasta vastauksesta - ei tullut vain tämä hyvin tunnettu kuvasarja mieleen, enkä kääntänyt riittävästi sivuja Karin kirjassa! Mutta milloin saapuivat Pyhäniemen mekaanikot Suomeen, ja oliko niillä "oma" radiolähetin mukanaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Göran Bruunilta saamani isänsä "Calle" Bruunin kirjoittama lista LLv 26:n henkilöstöstä, siellä ovat myös mukana myös italialaiset mekaanikot. Koostin listan mekaanikoista. Insinöörikapteeni Luigi Pelli ja mekaanikkoryhmänsä kotiutettiin 1.5.1940. Mekaanikkoryhmän koko oli listan mukaan peräti 1 + 16.

Mekaanikon tulopäivä näkyy myös tittelin jälkeen, jos on tiedossa ollut.

Jukka

 

italialaiset FA-mekaanikot.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopimus Suomeen toimitettavista Fiat -hävittäjistä tehtiin Suomen Puolustusministeriön ja S.A. Fiat:n kesken Helsingissä 23.10.1939. Sopimuskohta: Erikoisvaatimukset 6 § :

IMG_0923.thumb.JPG.c97f65a13b79a8f0013d735a4fb881a4.JPG

(Katson myöhemmin jos löytyy enemmän tietoja),

Lähde: KA.

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni pätkä SIHL-erikoisnumerosta 5:

Italiasta saatiin teknistä apua vasta maaliskuussa 1940. Italian ilmailuministeriö päätti tammikuun puolivälissä lähettää Suomeen asiantuntijaryhmän tukemaan Fiatin käyttöä. Ryhmän tuli koostua värvätyistä vapaaehtoisista ja esiintyä siviilivaatteissa. Regia Aeronauticasta koottu seitsemän miehen ryhmä lähti junalla Italiasta 26. helmikuuta 1940 ja lensi Rotterdamista Tukholmaan. Sitä johti kapteeni, insinööri Luigi Pelli. Ryhmään kuului neljä lentokonemekaanikkoa ja kaksi asemiestä. Kolme siviiliä tuli Tukholmaan myöhemmin.

Joukko tuli everstiluutnantti Giuseppe Caseron johdolla 4. maaliskuuta yölennolla Turkuun, mistä jatkoi junalla Lahteen ja edelleen Hollolan Pyhäjärvelle, missä Fiatit olivat. Casero totesi olot tilapäistukikohdassa primitiivisiksi, sieltä ei löytynyt edes ruuvipenkkiä. Varaosat oli keskitetty Ilmailuvarikolle Tampereelle, missä niitä oli Fiatin osalta vähän. Sielläkin oli Caseron mielestä täysi sekamelska uusien ja outojen konetyyppien keskellä.

Mekaanikot ehtivät olla Pyhäniemessä vain viikon päivät ennen kuin talvisota loppui. He jäivät vielä maahan, kunnes toukokuun 16. päivänä tuli kutsu palata välittömästi kotimaahan. Kotiinkutsun aiheutti Saksan länsioffensiivi. Italialaisista oli suuri apu Fiatin ongelmien vähentämisessä ja suomalaisten mekaanikkojen opastuksessa. Samalla he saivat konkreettisen näytön koneen epäkohdista, joita sitten tulevissa sarjoissa koetettiin suitsia muutostöin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka vastauksesta - tämälin julkaisu on omassa hyllyssäni (pitää se aina ensin tarkistaa ennenkuin dementia saa yliotteen...)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Regia Aeronauticasta koottu seitsemän miehen ryhmä lähti junalla Italiasta 26. helmikuuta 1940 ja lensi Rotterdamista Tukholmaan. Sitä johti kapteeni, insinööri Luigi Pelli. Ryhmään kuului neljä lentokonemekaanikkoa ja kaksi asemiestä. Kolme siviiliä tuli Tukholmaan myöhemmin.

Laittamassani Carl-Erik Bruunin listassa mekaanikkoja on kyllä huomattavasti enemmän. Mitenkäs tämä selitetään.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Laittamassani Carl-Erik Bruunin listassa mekaanikkoja on kyllä huomattavasti enemmän. Mitenkäs tämä selitetään.

Jukka

Vaikka niin, että osa oli niitä varsinaisia vapaaehtoisia, jotka tulivat tänne enempi kahta kättä heiluttaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Vaikka niin, että osa oli niitä varsinaisia vapaaehtoisia, jotka tulivat tänne enempi kahta kättä heiluttaen.

Niin, kaipa se niin sitten on. Vähän eri aikaan näyttää jokunen tulleen, ja osa ollut jo Trollhättanissa kokoonpanossa ja sieltä Suomeen.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Sopimus Suomeen toimitettavista Fiat -hävittäjistä tehtiin Suomen Puolustusministeriön ja S.A. Fiat:n kesken Helsingissä 23.10.1939. Sopimuskohta: Erikoisvaatimukset 6 § :

IMG_0923.thumb.JPG.c97f65a13b79a8f0013d735a4fb881a4.JPG

(Katson myöhemmin jos löytyy enemmän tietoja),

Lähde: KA.

 

 

 

Nuo kaksi sopimuksessa mainittua Trollhättaniin jo vuonna 1939 lähetettyä teknikkoa ovat C.-E. Bruunin luettelon mukaan olleet mahdollisesti mekaanikko-esimies Ramella ja mekaanikko Passeri.

EDIT: No ainakin Passeri oli Ruotsissa. Digitaltmuseumista löytyy oheinen kuva ja kuvatekstissä mainitaan mekaanikko Passeri. Passeri suoritti 28:n Fiat-koneen aseiden asennuksen ja kokeilut Karlsborgissa helmikuussa 1940. 

"F6 Karlsborg februari 1940. Italienska flygplanet Fiat G50 i F6 tygverkstad. Alla planen, ca 30 st utom de 2 första mellanlandade på F6 för skottställning och prov med vapeninstallation vilket utfördes av den italienske mekanikern Passeri. De flygplan som hämtades i Trollhättan (ca 16 st), flögs till Karlsborg samt vidare till Västerås för överlämning till finska förare, utfördes av förare ur F6: Fanj. Gottfrid Lundberg, Fanj. Nils Ellenfors och serg. Henry Pehrson. Albumet är en del av en donation från Karl-Axel Hansson, Karlsborg. Förteckning över hela donationen finns i albumet samt som Word-dokument."

Jukka

KBGF.060714.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Puna-armeijan radiotiedustelu ilmoitti helmikuussa 1940, että oli siepattu "italialaistyyppisiä" radiolähetteitä Suomesta. Oliko Suomessa mahdollisesti italialaisia komennuskuntia (lentomekaanikkoja tai kouluttajia) liittyen Fiat-hankintoin? En ole löytänyt niistä mitään tietoja kirjallisuudesta tai asiakirjoista! 

Näin radioamatöörinä mietityttää mitä tarkoittaa termi "italialaistyyppinen". Onko kuultu italiankielistä puhetta tai sähkötystä. Ja mistä voi varmasti päätellä sen tulleen Suomesta. Loogisempana selityksenä voisi olla jos italialaiset mekatsut olisi testanneet Fiatien radioita omalla kielellään mutta sittenkään ajankohdat ei täsmää jos he tulivat vasta maaliskuussa maahan. Omaa radioasemaa en usko heillä olleen enkä keksi tarkoitusperää sille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risto, tässä saamani (erään evp-upseerin lähettämä) alkuperäinen kysymys:

---

Puna-armeijan Luoteisen rintaman tiedusteluilmoituksen mukaan 23.1.1940 havaittiin Ristseppälän alueella toiminnassa oleva radioasema, joka toimi italialaisen radioaseman työskentelytavan mukaisesti. Samassa raportissa todetaan vahvistetun, että Sortavalassa toimi italialainen radioasema, joka palveli vihollisen [suomalaisten] ilmavoimia. Tiedusteluraportissa 26.1.1940 todetaan, että jälleen vahvistui italialaisen teknisen henkilökunnan läsnäolo vihollisen [suomalaisten] ilmavoimissa. 27.1.1940 tiedusteluraportissa todetaan, että yksi italialaisen lähetystavan mukaan toiminut radioasema toimi (23.1.) Viipurissa.

... mitä nuo Suomessa olleet italialaiset ilmavoimaosat olivat, missä ne sijaitsivat, mitä tekivät, milloin tulivat Suomeen, milloin poistuivat Suomesta ym.?

--

Minusta vaikuttaa nyt siltä ettei yo. viittaus liity Fiat-mekaanikkojen toimintaan; onko ennen niiden saapumista jo tammikuussa ollut toinen italialainen porukka Suomessa?

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuvista löytyy kolme kuvaa italialaisten radioasemasta, mutta kuvat on otettu vasta vuonna 1942. Arvelen kuvien liittyvän Laatokalla toimineeseen italialaiseen moottoritorpedovenelaivueeseen ja sen toimintaan. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Laitoin kuvat kuitenkin referenssikuviksi, jos vaikka tämä italialainen radiokalusto on ollut samaa jo talvisodan aikana.

"Radioparakki (italialainen)"

"Italialaisten radioasema. Vas. oikealle: muuntajat, suora takaisinkytkentävastaanotin, supervastaanotin ja lähettäjä. Lähettäjän teho sähkötyksellä n. 200 W."

Jukka

 

sa-kuva-43237(1).jpg

sa-kuva-43238.jpg

sa-kuva-43736.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin nuo Jukan laittamat kuvat on juurikin Sortanlahdesta toimineen laivasto-osaston radioasemasta. Edelleen hämmästyttää mitä italialaiset olisi touhunneet Kannaksella jo talvisodan aikaan..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Varmaankin nuo Jukan laittamat kuvat on juurikin Sortanlahdesta toimineen laivasto-osaston radioasemasta. Edelleen hämmästyttää mitä italialaiset olisi touhunneet Kannaksella jo talvisodan aikaan..

Kiitos Risto varmistuksesta.

”Calle” Geust mietti tuossa jo aiemmin, että oliko kyseessä kuitenkin joku muu italialainen porukka kuin ilmavoimiin suoraan liittyvä mekaanikkoporukka. 
 

Ilmailuhistorioitsija Pentti Manninen on miettinyt asiaa samalta kantilta. Hän lähetti minulle pari meiliä eilen illalla, jotka sisältävät ja herättävät kysymyksiä. 

Pentti ihmettelee myöskin mitä italialaiset olisi touhunneet Kannaksella jo talvisodan aikaan. Ollaanko jutussa hieman väärillä raiteilla jo alun alkaen? Ehkä ei ole ollenkaan ”lentopojista” kyse. Pitäisi varmaankin tarkistaa mitä radiotiedusteluyhteistyötä tehtiin Italian kanssa.
 
Mannisen mukaan Japanin kanssa touhuttiin Neuvostoliiton radiosalaussysteemiä tutkiessa. On siis mahdollista ja miksei sitä olisi tehty myös Italiankin kanssa? Japanilainen upseeri johti hommaa täällä ja kaveerasi Hallamaan kanssa.
 
Suomessa on ollut tai ainakin käynyt 1939-44 kenraali Otani, eversti Onouchi ja 7 muuta. Puolet armeijan ja puolet laivaston väkeä. Pisimpään Suomessa toimi majuri E. Hirose.
 
Pentti mainitsi, että Ohto Manninen on tehnyt radiotiedustelusta jonkin kirjan, joka keskittyi juuri NL:n koodien murtamiseen. Kirjan nimi ei tullut mieleen.
 
Manninen kertoi, että ”Pertti Lehto Tikkakoskelta epäili minulle viestissään, että Reino Hallamaa osti osoitetuilla hankintavaroilla mm. radioautoja juuri Italiasta. Onko mahdollista, että niiden käyttöönottoon Suomessa liittyi myös italialaisten asiantuntijoiden, asentajien oleskelu ja käyttö Suomessa.”
 
Jos näin oli niin ehkä kannattaa siirtää huomio kokonaan sinne suuntaan. 

Pentti jatkaa: ”Löytyihän sitä tietoa. Hallamaasta kirjoitettu kirja:

Italiassa Hallamaalle luvattiin monen mutkan kautta, että hän saa tutustua italialaisten radioautoihin Rooman viestilaboratoriossa.

”Sain oppaakseni erään insinöörin. Hän oli tosi italialaistyyppi, huoleton, välitön ja iloinen veikko. Pian olimmekin jo radioautojen luona. Silloin nuori asevelvollinen juoksi insinöörin luo ja pyysi häntä puhelimeen.”

”Jäin odottamaan radioautojen luo. Ikävystyin, radioauton ovi oli houkuttelevasti raollaan. Avasin sen levälleen ja astuin sisään. Tutkin auton radiolaitteita ja hamuilin kameraani, kun päivystävä upseeri saapui paikalle. Hän ei osannut saksaa eikä englantia sanaakaan. Selitykset eivät auttaneet, hän talutti minut suoraan päävartion putkaan. Putkassa olin ja pysyin koko seuraavan yön.”

Insinööri oli tyystin unohtanut Hallamaan. Vasta seuraavana aamuna asia selvisi. Viestilaboratorion päällikkö pyysi anteeksi erehdystä.

”Päällikkö antoi minulle kuvausluvan ja määräsi insinöörin näyttämään minulle kaikki viestilaitteet laboratorion alueelle. Olin putkareissuni avulla päässyt päämäärääni, josta en edes uneksinut. Lisäksi olin nukkunut pitkästä aikaa yöni kuin tukki.”

”Valokuvasin vempeleet ja jo silloin ajattelin, että tällaisia autoja me vielä teemme Suomessakin.”

Tämä oli joskus 1927.
 

Terveisin Pentti”
 
Eli olisiko talvisodassa kyseessä mahdollisesti Italiasta hankitut italialaiset radioautoasemat Suomessa? Ja niiden mukana tullut jokin italialaisporukka? Mutta minne nuo autot olisivat joutuneet talvisodan jälkeen, jos niitä on ollut?
 
edit: tässä aiheeseen liittyvä kirja, kiitos Partosen ”Kössille” vinkistä.
 
Jukka
Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjahyllystä löytyy muutama sodan ( ja rauhankin) -aikaista radiotiedustelua koskeva kirja, valitettavasti eivät juuri nyt käsillä. Väittäisin kuitenkin että italialaisten kanssa ei ollut lähempää yhteistyötä, tämä tuntuu minusta ihan uudelta asialta. Radioautoja ja amerikkalaisia NC-100 vastaanottimia hankittiin Ruotsista, hankinnoissa käypää valuuttaa olivat myös eri maiden radioliikenteestä puretut salasanomakoodit joita "Hallamaan porukka" ansiokkaasti avasi. Saksa ja Japani olivat myös "kumppanimaita" tällä saralla mutta tosiaan Italiasta minulle ei ole jäänyt mitään muistikuvaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiotiedusteluun tuo ei liity.

Mutta joulun 1939 tienoilla päämajassa neuvoteltiin Italian avusta. Listassa oli mm. viestivälineitä. Ilmenee mm. Väitöskirjatutkijan artikkelissa :

https://journal.fi/ennenjanyt/article/download/108230/63251/195883

Muuten. Väitöskirjassa on tarinaa myös Fiat-koneiden hankintakiemuroista, jota Saksa ei oikein hyvällä katsonut. 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/11/2024 at 09.17, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Risto, tässä saamani (erään evp-upseerin lähettämä) alkuperäinen kysymys:

---

Puna-armeijan Luoteisen rintaman tiedusteluilmoituksen mukaan 23.1.1940 havaittiin Ristseppälän alueella toiminnassa oleva radioasema, joka toimi italialaisen radioaseman työskentelytavan mukaisesti. Samassa raportissa todetaan vahvistetun, että Sortavalassa toimi italialainen radioasema, joka palveli vihollisen [suomalaisten] ilmavoimia. Tiedusteluraportissa 26.1.1940 todetaan, että jälleen vahvistui italialaisen teknisen henkilökunnan läsnäolo vihollisen [suomalaisten] ilmavoimissa. 27.1.1940 tiedusteluraportissa todetaan, että yksi italialaisen lähetystavan mukaan toiminut radioasema toimi (23.1.) Viipurissa.

... mitä nuo Suomessa olleet italialaiset ilmavoimaosat olivat, missä ne sijaitsivat, mitä tekivät, milloin tulivat Suomeen, milloin poistuivat Suomesta ym.?

--

Minusta vaikuttaa nyt siltä ettei yo. viittaus liity Fiat-mekaanikkojen toimintaan; onko ennen niiden saapumista jo tammikuussa ollut toinen italialainen porukka Suomessa?

Edit: Nyt vasta katsoin päivämääriä. Fiatithan olivat rintamakäytössä vasta helmikuussa.

Fiatissa oli pelkkä vastaanotin, joten jos jotain on kuultu se on ollut maa-asema. Olisiko selitys niinkin yksinkertainen, että Fiatin vastaanotin toimi huomattavasti matalammalla taajuudella (750–1500 kHz) kuin Ilmavoimien "virallinen" hävittäjäalue n. 3000–6500 kHz. Jos venäläiset kuulivat hävittäjien ohjausliikennettä italialaisen hävittäjävastaanottimen taajuudella ja tiesivät Suomessa olevan Fiateja, voisi kuvitella tätä kuvatun italialaistyyppisenä lähetyksenä. Ilmavoimilla ei edes ollut radiokalustoa kyseisellä taajuudella, vaan maa-asemina käytettiin kotimaisen Hellbergin laivalähettimiä.

Jussi

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Harola
Tarkennus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään