8 viestiä aiheessa

Näistä jo toiselle tuhannelle nousevan kuvamassan joukosta tällä kertaa irrallaan seikkaillut kuva, mihin ei mitään johtolankoja.

Ainoastaan että kuva on Kauhajoen veteraanien perinnetalolle lahjoitetussa materiaalissa. Ju88 ja puiset propellit?

img122.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

3/PLeLv 44 - keltainen spinneri?

Koululento, kun ei aseita? Tai sitten ehditty korjata pois.

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hei!

3/PLeLv 44 - keltainen spinneri?

Koululento, kun ei aseita? Tai sitten ehditty korjata pois.

Kari

Eikös tuolla ole kuomun taakse ylös sijoitettu kk?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JK-263 15.10.1944 saksalaisen it:n vaurioittamana pakkolasku Rovaniemen lähelle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Seppo, olet ilmeisesti oikeassa. Ruokatunnilla nopeasti katsoin, että pelkkä tähtäin, mutta kotona kirjoista katsottuna MG81 putki on tuollainen lyhyt nysä.

44:n kolmoslentueen JK-koneet ovat kaikki tehneet pakkolaskun!

  • JK-263, -264 ja  -267 syyskuussa 1943
  • JK-266 lokakuussa 1943
  • JK-265 kesäkuun 30. päivä 1944

Valokuvan varjosta voi päätellä mistä kulmasta aurinko paistaa. Minun mielestäni kyseessä on kesäinen keskipäivä. Tällä perusteella JK-265, joka vaurioitui lentoonlähdössä koululennolle. Onttolan kenttä oli paikka.

Valokuvan kone on vielä saksalaisnnaarmarissa RLM 71/70. JK-263 olisi ollut lokakuussa 1944 suomalaisessa vihreä-musta sotamaalauksessa VL:n korjauksen jäljitä?

Voin olla väärässäkin, mutta ei se haittaa.

En löytänyt Matti Hämäläisen kirjasta lisätietoja JK-265 lentoonlähtövauriosta. Raimolla ehkä jotain?

Kari

PS Onko kukaan kerännyt tietoa, mitkä JK-yksilöt oli varustettu tykillä? JK-264, -266, -267 ja -268 koneista on kuvia nokkatykin kanssa. Aloituskuvan koneessa sitä ei ole. Oliko kaikissa valmius tykin asennukseen?

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JK-265:n kaputista Onttolassa 30.06.1944 on kaksi kuvaa Kari Stenmanin kirjassa "Junkers-laivue; Lentolaivue 44 sodassa", sivut 144-145. Sivun 144 kuvassa näkyy, että oikean potkurin spinnerin kärjestä on raapiutunut reilusti maalia pois. Sami Hakalan laittaman kuvan koneessa ei vastaavaa spinnerin maalivauriota näy. Tällä perusteella kone ei ole JK-265.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

JK-263 15.10.1944 saksalaisen it:n vaurioittamana pakkolasku Rovaniemen lähelle.

EI

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Sami Hakala kirjoitti:

img122.jpg

Kari Lumppion laatima lista helpotti hakua:thmbup: Kuvassa on 3./Le.Lv.44:n JK-266 Onttolan lentokentällä 1.10.1943. Koneen nokalla nähtävissä kuraroiskeita johtuen laskun aikana vallineesta reippaasta vesisateesta.

IMG_1001.thumb.JPG.407e3887558ff9c3bbd48ff4ef982644.JPGIMG_0976.thumb.JPG.834a97ec5bdb979e311cbf4069b34c7a.JPGIMG_0977.thumb.JPG.95a0735f176ad5e83e85a80cdd88a82b.JPGIMG_0978.thumb.JPG.a78c5d823c3b1925ee617b63368ba8e1.JPGIMG_0985.thumb.JPG.60d5b79cc9715a810725f204253324e2.JPG

Liitteet: KA.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään