30 viestiä aiheessa

Pari kuvaa Fieselereistä. Kesäkuva on apumekaanikko Martti Tuiskun albumista ja talvisempi taas Jaakko Pukkilan albumista.

Molemmat miehet ovat lahjoittaneet nämä ja useita muita kuvia Kauhajoen veteraanien perinnetalolle ja näitä kuvia nyt arkistoin.

Onko totta vai legendaa, että monet liittoutuneidenkin ykkösmiehet oli tykästyneitä tähän konetyyppiin?

img439.jpg

img888.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.10.2024 at 15.43, Sami Hakala kirjoitti:

Onko totta vai legendaa, että monet liittoutuneidenkin ykkösmiehet oli tykästyneitä tähän konetyyppiin?

Kyllä tuossa väittämässä mitä ilmeisimmin jotain perää on. Ainakin tällaista tietoa netin syövereistä löytyy. 

Toisen maailmansodan aikana liittolaiset saivat haltuunsa useita Storcheja. Yhdestä tuli sotamarsalkka Montgomeryn henkilökohtainen lentokone. Toisia käytettiin kenraalimajuri Arthur Coninghamin ja kenraalimajuri Harry Broadhurstin henkilökohtaisina lentokoneina. Nämä Storchit oli saatu sotasaaliina Pohjois-Afrikasta ja sotaherrat lensivät sen jälkeen koneilla Italiassa ja Luoteis-Euroopassa.

Tässä Broadhurstin kone, jolla lennätettiin Churchilliäkin.

”Air Vice Marshal Harry Broadhurst's captured Fieseler Fi 156 Storch , painted in RAF markings and invasion stripes. On 23 July 1944 Winston Churchill got a ride when he was flown to advanced airfield B.3 at St. Croix-sur-Mer for a morale-raising visit.”

Myös kenraali Eisenhower käytti Montgomeryn Storchia:

https://www.asisbiz.com/il2/Fi-156/RAF/pages/Fieseler-Fi-156-Storch-RAF-with-General-Ike-D-Eisenhower-and-B-Montgomery-Italy-ebay1.html

Jukka

IMG_2420.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
KORJATTU Google kääntäjän antamat virheelliset sotilasarvot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konstruktio oli niin suosittu, että Storhia rakennettiin eri muunnoksina sodan jälkeen Ranskassa nimellä Morane-Saulnier MS.500 Criquet. ja Tsekkoslovakkiassa nimellä Mráz K-65 Čáp jopa Venäjällä oli oma kopio: Antonov OKA-38.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran pitää pilkkua nusaista, että:

-Montgomery oli sotamarsalkka, kenttämarsalkkaa ei ole olemassakaan

-Air Vice Marshall=kenraalimajuri, ilmailuvaramarsalkkaa/varamarsalkkaa ei ole olemassakaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos oikaisusta. Google Kääntäjä teki "omia valintojansa" englantilaisten sotilasarvojen kohdalla, eikä tullut tarkistettua. Korjattu.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.10.2024 at 12.21, Markku Kanninen kirjoitti:

Konstruktio oli niin suosittu, että Storhia rakennettiin eri muunnoksina sodan jälkeen Ranskassa nimellä Morane-Saulnier MS.500 Criquet. ja Tsekkoslovakkiassa nimellä Mráz K-65 Čáp jopa Venäjällä oli oma kopio: Antonov OKA-38.

Markku

Olen nähnyt erikoisen Storhin kuvan, jossa nokalla DB? moottorin ja nopeuttakin oli yli 300km/h 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt?

ST-112 lensi Suomen Ilmavoimissa vuoteen 1960 ja myytiin siviiliin, rekisteri OH-FSA. Lahjoitettiin Ilmailumuseoyhdistykselle vuonna 1973 ja on nähtävillä Suomen Ilmailumuseossa. ST-113 vaurioitui 26.10. 1944 ja poistettiin.

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä ST-112 Oulun lentoasemalla 1957 kuvaaja? ja OH-FSA Malmin lekohallissa n.1965 Finna.fi / Paavo Saari.

 

VH-45.ST-112.jpg

OH-FSA.Finna.n65.jpg

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
Tekstin muokkaus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jari Kaskelin said:

Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt?

En tiedä, mutta veikkaan. OH-FSA oli Dragsfjärdissä Hollstenin veljeksillä. Ostivat Lentohuollolta Cessna 180:n ja Storch meni vaihdossa. Lentohuollon lentokonemyyjä oli Matias Wiitanen, jolla taas oli sattumoisin suhteita Räyskälään, järkkäsi sieltä Storchille hallipaikan. Sitten aikanaan Wihuri Oy Lentohuolto lahjoitti koneen museoväelle.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Tässä vielä ST-112 Oulun lentoasemalla 1957

VH-45.ST-112.jpg

Onko pikkupoika Markku kuvassa?

Kuvaushetkellä ST-112 kuului Hämeen Lennostolle (Luonetjärvi) ja kuvauspaikkana on Oulunsalon lentokenttä syys-lokakuussa 1957. Oulunsalossa oli  ampumaleiri menossa, johon osallistui ainakin Karjalan Lennoston (Utti) Vihureita. Tuo kuvassa näkyvä VH-45 kärsi pienen rullausvaurion: "Erikoisohjeissa 30.9.aamulla mainittiin, että rullaustie kiitoradalta latauspaikalle kulki kahdella merkkilipulla merkityn portin kautta ja lippujen välissä oleva soralla peitetty oja on pehmeä.". Koneen asento: Oikealle kallistuneena, pyörä vajonneena, pyrstö maassa. Kaikki potkurin lavat vääntyneet. Mutta ainakin 4.10. oli kone taas ilmassa jatkamaan leiriä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

En tiedä, mutta veikkaan. OH-FSA oli Dragsfjärdissä Hollstenin veljeksillä. Ostivat Lentohuollolta Cessna 180:n ja Storch meni vaihdossa. Lentohuollon lentokonemyyjä oli Matias Wiitanen, jolla taas oli sattumoisin suhteita Räyskälään, järkkäsi sieltä Storchille hallipaikan. Sitten aikanaan Wihuri Oy Lentohuolto lahjoitti koneen museoväelle.

ST-112 ensimmäinen siiviiliomistaja oli Oswald Stanley (1960-1964 OH-VSF). Kertoi lentäneensä koneella myöskin takaperin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Onko pikkupoika Markku kuvassa?

Kuvaushetkellä ST-112 kuului Hämeen Lennostolle (Luonetjärvi) ja kuvauspaikkana on Oulunsalon lentokenttä syys-lokakuussa 1957. Oulunsalossa oli  ampumaleiri menossa, johon osallistui ainakin Karjalan Lennoston (Utti) Vihureita. Tuo kuvassa näkyvä VH-45 kärsi pienen rullausvaurion: "Erikoisohjeissa 30.9.aamulla mainittiin, että rullaustie kiitoradalta latauspaikalle kulki kahdella merkkilipulla merkityn portin kautta ja lippujen välissä oleva soralla peitetty oja on pehmeä.". Koneen asento: Oikealle kallistuneena, pyörä vajonneena, pyrstö maassa. Kaikki potkurin lavat vääntyneet. Mutta ainakin 4.10. oli kone taas ilmassa jatkamaan leiriä.

En ole kuvassa. Aikanaan töissä ollessa keräilin ja kyselin ihmisiltä vanhoja kuvia ja nuuskin muitakin tietoja EFOU:n historiasta. Tietenkin oma kamera oli työpöydän laatikossa...

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt?

Helsingin Sanomat 17.3.1973.

IMG_7416.thumb.JPG.ebc695b4a3b1a93c8fce871d6cf39a9e.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan missä ST-113   tuhoutui.   

Oli matkalla Oulusta Kemiin .   Seurasi rautatietä .  Jotui huonoon säähän ja  kaartoi takaisin

osuen puihin josta putosi kallioon.

Ymmärtääkseni tämä tapahtui Olhavassa .

Terv Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen maininta löytyi, paikkaa ei tarkemmin kerrota. Storch oli Tiedustelulentolaivue 14:n kone ja 3.10 -44 liitetty Lento-osasto Sarkoon.

”26.10.44 klo 10.30 ST-113 yhteyslennolla Oulusta Kemiin ajoi sumussa metsään. Kone tuhoutui, henkilöstö säilyi vammoitta.”

lähde: Kansallisarkisto/Ilmavoimien Esikunta YE 3/Lentojoukkojen tilanneilmoitus ajalla 26.10.44 klo 04.00-16.00.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.10.2024 at 19.57, Jukka Nisula kirjoitti:

Tällainen maininta löytyi, paikkaa ei tarkemmin kerrota. Storch oli Tiedustelulentolaivue 14:n kone ja 3.10 -44 liitetty Lento-osasto Sarkoon.

”26.10.44 klo 10.30 ST-113 yhteyslennolla Oulusta Kemiin ajoi sumussa metsään. Kone tuhoutui, henkilöstö säilyi vammoitta.”

lähde: Kansallisarkisto/Ilmavoimien Esikunta YE 3/Lentojoukkojen tilanneilmoitus ajalla 26.10.44 klo 04.00-16.00.

Jukka

”Ajoi sumussa metsään…” Tässä Lentoryhmä Sarkon Säätoimiston sotapäiväkirjasta (4.10.1944 - 24.11.1944) tuon päivän säätilanne. Sumuun on lennetty. Lähde: Kansallisarkisto

Jukka

IMG_2565.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

HIK:n valokuva-arkistosta (via Nykopp) löytyi kuva, kun Storch lähtee Räyskälän II-hallista kohti museota. Talkoissa mukana on ainakin Horman Janne lentohaalareissaan. Jos kabiinin pleksi etenkin tuulilasin kohdalla näyttää utuiselta, se johtuu meidän pikkupoikien leikeistä. Kun lennettiin virtuaalitaivaan sinessä kiperissä tehtävissä, piti sammuksissa olevan Arguksen ääntä matkia huulia pärisyttämällä. Roiskeilta ei voitu välttyä.

Timo

 

Nykopp 02.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Timo Tuomi kirjoitti:

Tervehdys!

HIK:n valokuva-arkistosta (via Nykopp) löytyi kuva, kun Storch lähtee Räyskälän II-hallista kohti museota. Talkoissa mukana on ainakin Horman Janne lentohaalareissaan. Jos kabiinin pleksi etenkin tuulilasin kohdalla näyttää utuiselta, se johtuu meidän pikkupoikien leikeistä. Kun lennettiin virtuaalitaivaan sinessä kiperissä tehtävissä, piti sammuksissa olevan Arguksen ääntä matkia huulia pärisyttämällä. Roiskeilta ei voitu välttyä.

Timo

 

Tässä otos pari vuotta sitten. Hyvin näkyy tuulilasista läpi…👍🏻😁 

Jukka

 

IMG_4043.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ST-112:n liittyvä hämärä muistikuva yli 60-vuoden takaa. Faija oli Ilmavoimien viestipataljoonassa Parolassa 1959-61. ST-112 oli kai silloin siellä ja kärsi laskutelinevaurion routavaurioisella kentällä. Ohjaajana Iisai Wahl. 
Sen jälkeen kone poistettiin.

Minun kannalta harmi, muuten olisin voinut päästä lennolle kyytiin. Pääsin sitten Storchin korvanneen Viiman VI-21 kyytiin.

Tämä siis perustuu alle kymmenen vuotiaana kuulemaani keskusteluun. Mitään takuuta paikkansapitävyydestä en anna.

AW

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ari Wan kirjoitti:

ST-112:n liittyvä hämärä muistikuva yli 60-vuoden takaa. Faija oli Ilmavoimien viestipataljoonassa Parolassa 1959-61. ST-112 oli kai silloin siellä ja kärsi laskutelinevaurion routavaurioisella kentällä. Ohjaajana Iisai Wahl. 
Sen jälkeen kone poistettiin.

Minun kannalta harmi, muuten olisin voinut päästä lennolle kyytiin. Pääsin sitten Storchin korvanneen Viiman VI-21 kyytiin.

Tämä siis perustuu alle kymmenen vuotiaana kuulemaani keskusteluun. Mitään takuuta paikkansapitävyydestä en anna.

AW

Tässä Suomen Ilmailumuseon kuvassa (via finna.fi) on paikkana myös Parola, mutta kuvattu vähän aiemmin. Kuvateksti on seuraavanlainen:

"Tykistön tulenjohtokone Fieseler Fi 156 Storch ST-112 (myöhemmin OH-FSA, OH-VSF) Parolassa, todennäköisesti lentonäytöksessä 13.7.1948."

Jukka

 

M016-11739.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ari Wan kirjoitti:

ST-112:n liittyvä hämärä muistikuva yli 60-vuoden takaa. Faija oli Ilmavoimien viestipataljoonassa Parolassa 1959-61. ST-112 oli kai silloin siellä ja kärsi laskutelinevaurion routavaurioisella kentällä. Ohjaajana Iisai Wahl. 
Sen jälkeen kone poistettiin.

Minun kannalta harmi, muuten olisin voinut päästä lennolle kyytiin. Pääsin sitten Storchin korvanneen Viiman VI-21 kyytiin.

Tämä siis perustuu alle kymmenen vuotiaana kuulemaani keskusteluun. Mitään takuuta paikkansapitävyydestä en anna.

AW

Nyt on jo aika selventää tapahtumien kulku: Isäsi ei ollut tuolloin ST-112:n ohjaajana, vaan toimi pääkuulustelijana onnettomuuspöytäkirjaa laadittaessa!

k1.thumb.JPG.4170a9c40f050b13279510e5cde39f31.JPGk2.thumb.JPG.3612bd948c5a8a583ce3a7992799250c.JPGk3.thumb.JPG.fd160bea5ab1b947aaf441ed689f8757.JPG

Vaurion jälkeen Storch-kone poistettiin ilmavoimien käytöstä ja myytiin huutokaupalla 31.5.1960 Lahden Ilmailukerholle. Tilalle Ilmavoimien Viestipataljoonaan tuli Viima VI-21 pvm:llä 25.5.60.

Tässä VI-21:n lentokirjan sivulla on esimerkkinä kaksi lennätystä, mutta niitä löytyy kirjan sivuilta kyllä useampiakin.

k4.thumb.JPG.7ddd132587175d2af57097abd75c7ea4.JPG

Liitteet: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo.

En ihan perättömiä muistanut.

Viiman kyydissä muistan tosiaan olleeni. Olin niin pieni, että istuin jonkun sylissä takapenkillä.

Myös Safirin kyydissä muistan Parolassa olleeni. Silloin isä oli jo siirretty Kauhavalle ja oli sieltä SFllä käymässä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu näyttää hieman poukkoilevan alkuperäisestä aiheestaan, joten sallittanee tämäkin kysymys. Tuossa Viiman konekirjassa mainitaan luutnantti/lentomestari (en saa lyhenteestä selvää) Tuomi. Tiedän ettei hän ole mitään sukua minulle, mutta saman nimisyys jotenkin kiinnostaa.

Hämeenlinnan ilmailukerhon kerhojulkaisussa "Purjelentäjä" vuodelta 1962 näyttää kerhon terävä pää olleen viimeisenä Parolan kesänä vahvasti Tuomien miehittämä. Matti oli isäni mutta Taimo on jäänyt minulle vieraaksi vaikka lähes kaikki muut julkaisussa mainitut tunnen tai ainakin muistan. Taimon osoite Suomen kasarmi viittaa kuitenkin vahvasti puolustusvoimiin. Voisiko tuo Viima-pilotti olla HIK:ssa tuolloin vaikuttanut Taimo Tuomi?

"Purjelentäjä"-julkaisu on Heikki Horman FB-ryhmässä Kuvia menneiden vuosikymmenten Hämeenlinnasta julkaisema.

HIK_Purjelentäjä.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään