Kirjoitettu Lokakuu 12 Pari kuvaa Fieselereistä. Kesäkuva on apumekaanikko Martti Tuiskun albumista ja talvisempi taas Jaakko Pukkilan albumista. Molemmat miehet ovat lahjoittaneet nämä ja useita muita kuvia Kauhajoen veteraanien perinnetalolle ja näitä kuvia nyt arkistoin. Onko totta vai legendaa, että monet liittoutuneidenkin ykkösmiehet oli tykästyneitä tähän konetyyppiin? 6 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14 (muokattu) 12.10.2024 at 15.43, Sami Hakala kirjoitti: Onko totta vai legendaa, että monet liittoutuneidenkin ykkösmiehet oli tykästyneitä tähän konetyyppiin? Kyllä tuossa väittämässä mitä ilmeisimmin jotain perää on. Ainakin tällaista tietoa netin syövereistä löytyy. Toisen maailmansodan aikana liittolaiset saivat haltuunsa useita Storcheja. Yhdestä tuli sotamarsalkka Montgomeryn henkilökohtainen lentokone. Toisia käytettiin kenraalimajuri Arthur Coninghamin ja kenraalimajuri Harry Broadhurstin henkilökohtaisina lentokoneina. Nämä Storchit oli saatu sotasaaliina Pohjois-Afrikasta ja sotaherrat lensivät sen jälkeen koneilla Italiassa ja Luoteis-Euroopassa. Tässä Broadhurstin kone, jolla lennätettiin Churchilliäkin. ”Air Vice Marshal Harry Broadhurst's captured Fieseler Fi 156 Storch , painted in RAF markings and invasion stripes. On 23 July 1944 Winston Churchill got a ride when he was flown to advanced airfield B.3 at St. Croix-sur-Mer for a morale-raising visit.” Myös kenraali Eisenhower käytti Montgomeryn Storchia: https://www.asisbiz.com/il2/Fi-156/RAF/pages/Fieseler-Fi-156-Storch-RAF-with-General-Ike-D-Eisenhower-and-B-Montgomery-Italy-ebay1.html Jukka Muokattu: Lokakuu 14, käyttäjä: Jukka Nisula KORJATTU Google kääntäjän antamat virheelliset sotilasarvot Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14 Konstruktio oli niin suosittu, että Storhia rakennettiin eri muunnoksina sodan jälkeen Ranskassa nimellä Morane-Saulnier MS.500 Criquet. ja Tsekkoslovakkiassa nimellä Mráz K-65 Čáp jopa Venäjällä oli oma kopio: Antonov OKA-38. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14 Sen verran pitää pilkkua nusaista, että: -Montgomery oli sotamarsalkka, kenttämarsalkkaa ei ole olemassakaan -Air Vice Marshall=kenraalimajuri, ilmailuvaramarsalkkaa/varamarsalkkaa ei ole olemassakaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14 (muokattu) Kiitos oikaisusta. Google Kääntäjä teki "omia valintojansa" englantilaisten sotilasarvojen kohdalla, eikä tullut tarkistettua. Korjattu. Jukka Muokattu: Lokakuu 14, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 14.10.2024 at 12.21, Markku Kanninen kirjoitti: Konstruktio oli niin suosittu, että Storhia rakennettiin eri muunnoksina sodan jälkeen Ranskassa nimellä Morane-Saulnier MS.500 Criquet. ja Tsekkoslovakkiassa nimellä Mráz K-65 Čáp jopa Venäjällä oli oma kopio: Antonov OKA-38. Markku Olen nähnyt erikoisen Storhin kuvan, jossa nokalla DB? moottorin ja nopeuttakin oli yli 300km/h Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 (muokattu) 48 minuuttia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti: Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt? ST-112 lensi Suomen Ilmavoimissa vuoteen 1960 ja myytiin siviiliin, rekisteri OH-FSA. Lahjoitettiin Ilmailumuseoyhdistykselle vuonna 1973 ja on nähtävillä Suomen Ilmailumuseossa. ST-113 vaurioitui 26.10. 1944 ja poistettiin. Markku Muokattu: Lokakuu 20, käyttäjä: Markku Kanninen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 (muokattu) Tässä vielä ST-112 Oulun lentoasemalla 1957 kuvaaja? ja OH-FSA Malmin lekohallissa n.1965 Finna.fi / Paavo Saari. Markku Muokattu: Lokakuu 20, käyttäjä: Markku Kanninen Tekstin muokkaus 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 1 hour ago, Jari Kaskelin said: Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt? En tiedä, mutta veikkaan. OH-FSA oli Dragsfjärdissä Hollstenin veljeksillä. Ostivat Lentohuollolta Cessna 180:n ja Storch meni vaihdossa. Lentohuollon lentokonemyyjä oli Matias Wiitanen, jolla taas oli sattumoisin suhteita Räyskälään, järkkäsi sieltä Storchille hallipaikan. Sitten aikanaan Wihuri Oy Lentohuolto lahjoitti koneen museoväelle. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 33 minuuttia sitten, Markku Kanninen kirjoitti: Tässä vielä ST-112 Oulun lentoasemalla 1957 Onko pikkupoika Markku kuvassa? Kuvaushetkellä ST-112 kuului Hämeen Lennostolle (Luonetjärvi) ja kuvauspaikkana on Oulunsalon lentokenttä syys-lokakuussa 1957. Oulunsalossa oli ampumaleiri menossa, johon osallistui ainakin Karjalan Lennoston (Utti) Vihureita. Tuo kuvassa näkyvä VH-45 kärsi pienen rullausvaurion: "Erikoisohjeissa 30.9.aamulla mainittiin, että rullaustie kiitoradalta latauspaikalle kulki kahdella merkkilipulla merkityn portin kautta ja lippujen välissä oleva soralla peitetty oja on pehmeä.". Koneen asento: Oikealle kallistuneena, pyörä vajonneena, pyrstö maassa. Kaikki potkurin lavat vääntyneet. Mutta ainakin 4.10. oli kone taas ilmassa jatkamaan leiriä. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 25 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti: En tiedä, mutta veikkaan. OH-FSA oli Dragsfjärdissä Hollstenin veljeksillä. Ostivat Lentohuollolta Cessna 180:n ja Storch meni vaihdossa. Lentohuollon lentokonemyyjä oli Matias Wiitanen, jolla taas oli sattumoisin suhteita Räyskälään, järkkäsi sieltä Storchille hallipaikan. Sitten aikanaan Wihuri Oy Lentohuolto lahjoitti koneen museoväelle. ST-112 ensimmäinen siiviiliomistaja oli Oswald Stanley (1960-1964 OH-VSF). Kertoi lentäneensä koneella myöskin takaperin. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 37 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Onko pikkupoika Markku kuvassa? Kuvaushetkellä ST-112 kuului Hämeen Lennostolle (Luonetjärvi) ja kuvauspaikkana on Oulunsalon lentokenttä syys-lokakuussa 1957. Oulunsalossa oli ampumaleiri menossa, johon osallistui ainakin Karjalan Lennoston (Utti) Vihureita. Tuo kuvassa näkyvä VH-45 kärsi pienen rullausvaurion: "Erikoisohjeissa 30.9.aamulla mainittiin, että rullaustie kiitoradalta latauspaikalle kulki kahdella merkkilipulla merkityn portin kautta ja lippujen välissä oleva soralla peitetty oja on pehmeä.". Koneen asento: Oikealle kallistuneena, pyörä vajonneena, pyrstö maassa. Kaikki potkurin lavat vääntyneet. Mutta ainakin 4.10. oli kone taas ilmassa jatkamaan leiriä. En ole kuvassa. Aikanaan töissä ollessa keräilin ja kyselin ihmisiltä vanhoja kuvia ja nuuskin muitakin tietoja EFOU:n historiasta. Tietenkin oma kamera oli työpöydän laatikossa... Markku 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20 7 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti: Räyskälän hallissa oli tuollainen 70-luvulla. Miten se oli sinne päätynyt? Helsingin Sanomat 17.3.1973. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22 Tietääkö kukaan missä ST-113 tuhoutui. Oli matkalla Oulusta Kemiin . Seurasi rautatietä . Jotui huonoon säähän ja kaartoi takaisin osuen puihin josta putosi kallioon. Ymmärtääkseni tämä tapahtui Olhavassa . Terv Vesa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22 (muokattu) Tällainen maininta löytyi, paikkaa ei tarkemmin kerrota. Storch oli Tiedustelulentolaivue 14:n kone ja 3.10 -44 liitetty Lento-osasto Sarkoon. ”26.10.44 klo 10.30 ST-113 yhteyslennolla Oulusta Kemiin ajoi sumussa metsään. Kone tuhoutui, henkilöstö säilyi vammoitta.” lähde: Kansallisarkisto/Ilmavoimien Esikunta YE 3/Lentojoukkojen tilanneilmoitus ajalla 26.10.44 klo 04.00-16.00. Jukka Muokattu: Lokakuu 23, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23 (muokattu) 22.10.2024 at 19.57, Jukka Nisula kirjoitti: Tällainen maininta löytyi, paikkaa ei tarkemmin kerrota. Storch oli Tiedustelulentolaivue 14:n kone ja 3.10 -44 liitetty Lento-osasto Sarkoon. ”26.10.44 klo 10.30 ST-113 yhteyslennolla Oulusta Kemiin ajoi sumussa metsään. Kone tuhoutui, henkilöstö säilyi vammoitta.” lähde: Kansallisarkisto/Ilmavoimien Esikunta YE 3/Lentojoukkojen tilanneilmoitus ajalla 26.10.44 klo 04.00-16.00. Jukka ”Ajoi sumussa metsään…” Tässä Lentoryhmä Sarkon Säätoimiston sotapäiväkirjasta (4.10.1944 - 24.11.1944) tuon päivän säätilanne. Sumuun on lennetty. Lähde: Kansallisarkisto Jukka Muokattu: Lokakuu 23, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23 Pari liitettä ST-113:n viimeisestä lennosta: Lähde: KA. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 2 Tervehdys! HIK:n valokuva-arkistosta (via Nykopp) löytyi kuva, kun Storch lähtee Räyskälän II-hallista kohti museota. Talkoissa mukana on ainakin Horman Janne lentohaalareissaan. Jos kabiinin pleksi etenkin tuulilasin kohdalla näyttää utuiselta, se johtuu meidän pikkupoikien leikeistä. Kun lennettiin virtuaalitaivaan sinessä kiperissä tehtävissä, piti sammuksissa olevan Arguksen ääntä matkia huulia pärisyttämällä. Roiskeilta ei voitu välttyä. Timo 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 3 (muokattu) 17 tuntia sitten, Timo Tuomi kirjoitti: Tervehdys! HIK:n valokuva-arkistosta (via Nykopp) löytyi kuva, kun Storch lähtee Räyskälän II-hallista kohti museota. Talkoissa mukana on ainakin Horman Janne lentohaalareissaan. Jos kabiinin pleksi etenkin tuulilasin kohdalla näyttää utuiselta, se johtuu meidän pikkupoikien leikeistä. Kun lennettiin virtuaalitaivaan sinessä kiperissä tehtävissä, piti sammuksissa olevan Arguksen ääntä matkia huulia pärisyttämällä. Roiskeilta ei voitu välttyä. Timo Tässä otos pari vuotta sitten. Hyvin näkyy tuulilasista läpi…👍🏻😁 Jukka Muokattu: Marraskuu 3, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 3 ST-112:n liittyvä hämärä muistikuva yli 60-vuoden takaa. Faija oli Ilmavoimien viestipataljoonassa Parolassa 1959-61. ST-112 oli kai silloin siellä ja kärsi laskutelinevaurion routavaurioisella kentällä. Ohjaajana Iisai Wahl. Sen jälkeen kone poistettiin. Minun kannalta harmi, muuten olisin voinut päästä lennolle kyytiin. Pääsin sitten Storchin korvanneen Viiman VI-21 kyytiin. Tämä siis perustuu alle kymmenen vuotiaana kuulemaani keskusteluun. Mitään takuuta paikkansapitävyydestä en anna. AW 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 3 2 tuntia sitten, Ari Wan kirjoitti: ST-112:n liittyvä hämärä muistikuva yli 60-vuoden takaa. Faija oli Ilmavoimien viestipataljoonassa Parolassa 1959-61. ST-112 oli kai silloin siellä ja kärsi laskutelinevaurion routavaurioisella kentällä. Ohjaajana Iisai Wahl. Sen jälkeen kone poistettiin. Minun kannalta harmi, muuten olisin voinut päästä lennolle kyytiin. Pääsin sitten Storchin korvanneen Viiman VI-21 kyytiin. Tämä siis perustuu alle kymmenen vuotiaana kuulemaani keskusteluun. Mitään takuuta paikkansapitävyydestä en anna. AW Tässä Suomen Ilmailumuseon kuvassa (via finna.fi) on paikkana myös Parola, mutta kuvattu vähän aiemmin. Kuvateksti on seuraavanlainen: "Tykistön tulenjohtokone Fieseler Fi 156 Storch ST-112 (myöhemmin OH-FSA, OH-VSF) Parolassa, todennäköisesti lentonäytöksessä 13.7.1948." Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 3 2 tuntia sitten, Ari Wan kirjoitti: ST-112:n liittyvä hämärä muistikuva yli 60-vuoden takaa. Faija oli Ilmavoimien viestipataljoonassa Parolassa 1959-61. ST-112 oli kai silloin siellä ja kärsi laskutelinevaurion routavaurioisella kentällä. Ohjaajana Iisai Wahl. Sen jälkeen kone poistettiin. Minun kannalta harmi, muuten olisin voinut päästä lennolle kyytiin. Pääsin sitten Storchin korvanneen Viiman VI-21 kyytiin. Tämä siis perustuu alle kymmenen vuotiaana kuulemaani keskusteluun. Mitään takuuta paikkansapitävyydestä en anna. AW Nyt on jo aika selventää tapahtumien kulku: Isäsi ei ollut tuolloin ST-112:n ohjaajana, vaan toimi pääkuulustelijana onnettomuuspöytäkirjaa laadittaessa! Vaurion jälkeen Storch-kone poistettiin ilmavoimien käytöstä ja myytiin huutokaupalla 31.5.1960 Lahden Ilmailukerholle. Tilalle Ilmavoimien Viestipataljoonaan tuli Viima VI-21 pvm:llä 25.5.60. Tässä VI-21:n lentokirjan sivulla on esimerkkinä kaksi lennätystä, mutta niitä löytyy kirjan sivuilta kyllä useampiakin. Liitteet: KA. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 3 Kiitos Raimo. En ihan perättömiä muistanut. Viiman kyydissä muistan tosiaan olleeni. Olin niin pieni, että istuin jonkun sylissä takapenkillä. Myös Safirin kyydissä muistan Parolassa olleeni. Silloin isä oli jo siirretty Kauhavalle ja oli sieltä SFllä käymässä. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 3 Keskustelu näyttää hieman poukkoilevan alkuperäisestä aiheestaan, joten sallittanee tämäkin kysymys. Tuossa Viiman konekirjassa mainitaan luutnantti/lentomestari (en saa lyhenteestä selvää) Tuomi. Tiedän ettei hän ole mitään sukua minulle, mutta saman nimisyys jotenkin kiinnostaa. Hämeenlinnan ilmailukerhon kerhojulkaisussa "Purjelentäjä" vuodelta 1962 näyttää kerhon terävä pää olleen viimeisenä Parolan kesänä vahvasti Tuomien miehittämä. Matti oli isäni mutta Taimo on jäänyt minulle vieraaksi vaikka lähes kaikki muut julkaisussa mainitut tunnen tai ainakin muistan. Taimon osoite Suomen kasarmi viittaa kuitenkin vahvasti puolustusvoimiin. Voisiko tuo Viima-pilotti olla HIK:ssa tuolloin vaikuttanut Taimo Tuomi? "Purjelentäjä"-julkaisu on Heikki Horman FB-ryhmässä Kuvia menneiden vuosikymmenten Hämeenlinnasta julkaisema. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla