Olli Vainio

Kittishittipaskalasi hajosi - mitä tilalle?

44 viestiä aiheessa

Asiallisen kokoinen kannu ;D

No joo, mutta esim. toi mun 12-24 on "kinomilleinä" 18-36mm. Ei tuo 36mm oikeasti ole mikään laajakulma enää. Idea onkin tuossa se, että sama putki on melkoisen toimiva "peruslinssi" pitkäksi zoomattuna, ja tarvittaessa siitä saa myös laajakulman.

Eli käyttökelpoinen lasi, mulla on melkein aina kiinni kamerassa koska nyt ei taas ole tullut pitkällä putkella kuvattua lähes ollenkaan. Molemmille on käyttökohteensa, mutta hyvä laajakulma on ihan kiva olemassa, ei pelkästään hyper-laajis-perspektiivipelleilyjä varten vaan ihan muutenkin. Esim. sisäkuvauksessa ihan hyvä olemassa.

medium

Toki tuo vääristääkin jo laajana, mutta vaihtoehtona on sitten rajata vain osa tilanteesta.. Ja jos vääristymiä ei saa olla ollenkaan, ruuvataan putkesta 24mm ja astutaan pari askelta taakse. Sama putki venyy aika kivasti moneen tilanteeseen. Laajiksella saa "tilan" ikuistettua paljon paremmin kuin jos joutuu rajaamaan vain osan.

Itse varmaan pärjäisin aika hyvin tuolla 10-20mm putkella, 50mm primellä ja sitten jollain telezoomilla.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos vääristymiä ei saa olla ollenkaan, ruuvataan putkesta 24mm ja astutaan pari askelta taakse.

Tai sitten vaan kropataan. Olettaen, ettei objektiivi tee muotovääristymiä, niin reunojen leikkaaminen pois on sama kuin polttovälin piteneminen. Mitään ei siis ole menetetty, jos huomaa kuvanneensa liian laajan näkymän, kroppaus hoitaa homman. Kuvapikseleiden määrä siinä tietenkin vähenee, joten rajansa silläkin (ja ennenkuin päästään rajaamisessa edes alkuun, ollaan alitettu paljon halvempien kameroiden megapikselimäärä, mutta tämähän häiritsee vain mainosmiehiä ja hölmöjä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miltäs se uusi lasi vaikuttaa? Itse kävin koekuvaamassa EF 24-105/4 uutuutta 5D keulalla ja tuntui ihan ok lasilta. Kokoalan kennolla vääristymät oli voimakkaita lähes kaikilla polttoväleillä, muuten vaikutti mukavalta lasilta. 5D on aika vaikuttava laite, ei paljon kohise 400 ASAlla. Tähtäin on mukavan iso ja näyttö hyvä. Vaikutti muutenkin paremmin viimeistellyltä kuin 20D. Alan kyllästyä ERR99:iin, viime aikoina useampi tärkee tilaisuus missattu sen takia, eikä päivitykset auta mitään.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miltäs se uusi lasi vaikuttaa? Itse kävin koekuvaamassa EF 24-105/4 uutuutta 5D keulalla ja tuntui ihan ok lasilta. Kokoalan kennolla vääristymät oli voimakkaita lähes kaikilla polttoväleillä, muuten vaikutti mukavalta lasilta. 5D on aika vaikuttava laite, ei paljon kohise 400 ASAlla. Tähtäin on mukavan iso ja näyttö hyvä. Vaikutti muutenkin paremmin viimeistellyltä kuin 20D. Alan kyllästyä ERR99:iin, viime aikoina useampi tärkee tilaisuus missattu sen takia, eikä päivitykset auta mitään.

Kai

Ohhos, täytyy toivoa, että ei err99 rupee hyppimään silmille, vielä kertaakaan ei ole tullut vastaan. (tolla rungolla) Itse olen kanssa kuvaillut 5D:llä 24-70L f2.8:lla ja 70-200f2.8:lla ja huomaa kyllä 5D:n eron 20D:n. Se on laadukkaampi ja viimeistellympi kuin 20D niinkuin sanoit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai

Aion ko. lasista kirjoittaa pienen arvostelun tänne tuon ensilauantaina Rovaniemen keikan jälkeen. Ja muuten tuon Err99:n yleisin aiheuttaja on likaiset kontaktipinnat jossain, kannattaa tarkistaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on jotaikin ostajia tolle 24-105L F4 IS lasille joulun jälkeen, niin mäkin voin jotain testikuvia sun muuta laitella, mutta nyt on vaikea laittaa kun kauhea tilausjono ja saa nähdä kauan joutuu odottamaan  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on jotaikin ostajia tolle 24-105L F4 IS lasille joulun jälkeen, niin mäkin voin jotain testikuvia sun muuta laitella, mutta nyt on vaikea laittaa kun kauhea tilausjono ja saa nähdä kauan joutuu odottamaan  :-\

Käy ostamassa tampereelta, löytyy suoraan hyllyltä monta kappaletta. Tuo ERR99 johtuu ehkä patterikahvan huonosta viimeistelystä, lonksuu selvästi vaikka miten kiristää. Samoin objektin kiinnitys on huono, pääsee selvästi liikkumaan kiertymällä. Muutenkin koko laitos on harmittavan hatara. Pidän kamerasta hyvää huolta ja kontaktit on kyllä tip top. 10D:ssä tuli muutoman kerran toi ERR99 ja se meni ohi, jos käytti virtaa pois tai otti objektiivin irti. 20D:ssä ei auta, täytyy ottaa akut pois vähäksi aikaa ja tilaisuus onkin sitten jo mennyt. 10D oli selvästi tukevampi esitys. Toisaalta toi ERR99 tulee aina kun kuvaan pitkää sarjaa RAW ja tuntuu, että kamera vaan sekoaa "tukkeutumalla". 5D:ssä olis puskuria enemmän, joten siitä ei pitäisi ainakaan jäädä kiinni.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa melkeen siltä, että sulla on ollut maailman huonoin tuuri noiden kamerakamojen kanssa  >:( Oliks toi 20D ja akkukaffa niitä ihan ekoja vai missä välissä hankit? Mun kaikki tavarat on skulannut aina todella hyvin, eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Ihmeellistä niinkun ihmeteltiin jo aikasemmin ??? :laugh:

Itse päivitin rungon siis kesällä, 300D:n kanssa pelasi myös kaikki niinkuin pitää.

Edit: Unohtu kysyä, että paljon on linssillä hintaa Tampereella ja missä siellä? Ja mistä tuotannosta tullut, koska jos ne on niitä ekoja niin nou thänks ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa melkeen siltä, että sulla on ollut maailman huonoin tuuri noiden kamerakamojen kanssa  >:( Oliks toi 20D ja akkukaffa niitä ihan ekoja vai missä välissä hankit? Mun kaikki tavarat on skulannut aina todella hyvin, eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Ihmeellistä niinkun ihmeteltiin jo aikasemmin ??? :laugh:

Itse päivitin rungon siis kesällä, 300D:n kanssa pelasi myös kaikki niinkuin pitää.

Edit: Unohtu kysyä, että paljon on linssillä hintaa Tampereella ja missä siellä? Ja mistä tuotannosta tullut, koska jos ne on niitä ekoja niin nou thänks ;)

En muista tarkkaa hintaa olisko ollu jotain 1100 euroa ehkä. Ne oli rajalan hyllyssä. Sitä en tiedä mistä tuotannosta, mitäs vikoja niissä on ollu? Toi mun 20D ja kahva on tosiaan aivan ensimmäisiä, kahvaa on ilm. parannettu myöhemmissä sarjoissa. Ei se ERR99 ongelma nyt kovin hälyttävä ole, mutta osui pariin pahaan paikkaan aivan vasta ja meinas pelihousut revetä. Muuten kun aikaisemmin kertoilin sävyjen mössööntymisestä niin ratkaisin sen ongelman Raw Shooter 2006 premiumilla. Nyt 800 ASA kuvatkin näyttää tosi hyviltä, kohinanpoisto erinomainen ja jostain syystä en ole sitä enää edes oikeastaan tarvinnutkaan. Mainio ohjelma. :)

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis millainen häikkä toi Err99 sitten on? Liittyykö tarkennukseen, vai miten se kamera menee jumiin? Itselläni kun ei digirunkoa ole, niin mulle tuollaiset on vieraita, mutta kiinnostaa tietää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis millainen häikkä toi Err99 sitten on? Liittyykö tarkennukseen, vai miten se kamera menee jumiin? Itselläni kun ei digirunkoa ole, niin mulle tuollaiset on vieraita, mutta kiinnostaa tietää...

Se on yleisvirhe, voi tulla vähän vaikka mistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai, se er99 ongelma voi johtua täysin siitä akkukahvasta, niissä oli alussa vikoja ja ne korjattiin takuuseen jonka jälkeen niissä ei ollut vikoja. Ongelmien oireita oli virtahukka ja kontaktihäiriöit joten jos se akkukahva on todella uusi niin kaikki voi olla siitä kiinni. En muista mikä se sarjanumero oli mistä taaksepäin kaikki akkukahvat oli viallisia, jos löydän jostain niin kerron toki.

Hyvä jos sais kohinatasot kohdillee, tai paremmiksi :)

Niin ja niissä laiseissa on ollut vakavia flare-ongelmia, korjattu/vaihdettu uusiin. Ensimmäiset 2 000kpl tais olla viallisia..  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on yleisvirhe, voi tulla vähän vaikka mistä.

Ok.

Kävi vaan siellä Lappeenrannassa naurattamaan, kun yhessä vaiheessa: "APUA, jätkät hei!! Nyt tähän tuli joku Error79 :o, mitä pitää tehdä??? Autakee!!!" 

Eipä ole filmille kuvatessa noita ongelmia ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"APUA, jätkät hei!! Nyt tähän tuli joku Error79 :o, mitä pitää tehdä??? Autakee!!!" 

Eipä ole filmille kuvatessa noita ongelmia ;D.

Kyllä voi olla ihan yhtä hyvin, koska jos on rungon ja linssin välillä ongelma niin ei se filmi siinä auta ;) Toki virheilmoitus voi olla eri mutta ongelma sama ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä voi olla ihan yhtä hyvin, koska jos on rungon ja linssin välillä ongelma niin ei se filmi siinä auta ;) Toki virheilmoitus voi olla eri mutta ongelma sama ;)

Niin, no meinasin lähinnä sitä, että digikameroissa on niin paljon elektroniikkaa, että ne ovat varmaan myös alttiimpia sekoamaan. Vaikka kyllähän uudemmissa filmirungoissakin sitä virtaa kulkee, että samalla tavalla ne voi kai nekin seota ::). Mutta eipä ole minun Canoni käynnyt vielä kertaakaan mulle wi..uilemaan ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään