Arto Rajajärvi

Radiokutsuja ja peitenimiä '43-44?

4 viestiä aiheessa

Tervehdys herrasväki! Olisi taas ilmailuhistorian tuntijoista puute.

Olen tuossa koittanut kaikenlaista kirjallisuutta hommata, mutta koskaan ole onnistunut kattavaa opusta hommaamaan, mikä vastaisi kysymykseeni... Olen siis koittanut haalia kasaan mitä Suomenlahden ja Kannaksen alueella olisi käytetty radiokutsuina. Ao. kartan bongasin (en muista mistä) kirjasta ja olen siihen sitten löytämiäni kutsuja kasailla... Näitä on siis löytynyt erinäisten veteraanien muistelmista, sekä Tuomo Soirin kirjoista, yms yms. Mutta aattelin kysäistä täältä varmistuksia / lisätietoja vielä.

Värikoodi teksteissä menee että punainen on paikan peitenimi ja sinisellä sitten radiokutsu. Nimethän elivät, ja jotkut nimet siirtyivät radiomiehen roolin mukana, mutta lähinnä juuri näitä kaipaisin mitä ne olivat 43-44 aikana käytössä?

Esim Koivistoon en ole korkaan törmännyt, Suulajärveä voisi oikeastaan kutsua vaikka suosiolla "Antti Risto":ksi joka oli LLv24:n johtoaseman kutsu pitkän aikaa. Mutta esim Immolasta ei ole mulla mitään käryä? Tuleeko mitä muuta puuttuvaa mieleen tai pistääkö silmään joku ilmeinen virhe tai epätarkkuus?

Suomenlahden itäosan viestiverkosto.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee vähän esittämäsi kartan ulkopuolelle, mutta pari uutta peitenimeä löytyi tähän mennessä: Malmin "Keto" ja Värtsilän "Julli". Ohessa myös linkki sotapäiväkirjaan, josta löytyy jonkinverran aikalaisten juttua jo nimeämiisi paikoihin. Sivulta 22 alkaen.

https://astia.narc.fi/uusiastia/digitarkastelu.html?id=2365306094

Otteet Kansallisarkistosta

asemia.JPG

Julli.JPG

julli1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko näistä apua? Näitä tuli kuvattua Kansallisarkistossa tehdessäni kirjaani Hävittäjäkomentaja Eka Magnusson. Ovat jostain T-kansiosta, näitä löytyy sieltä aika kattavasti.

Kirjassani kirjoitin jonkun verran myös viestijutuista, sieltä löytyy lähdeviitteet ja lopussa on lähteet, jos niistä on hyötyä.

t. Harri

IMG_0730.JPG

IMG_1218.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loistavaa Harri!! :thmbup: Tämä riemastuttaa minua suuresti! Iso kiitos ja kumarrus! Olen missannut ikävä kyllä kirjasi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään