Kirjoitettu Lokakuu 18 Muutama Polikarpov kuva joka kaipaisi vähän metatietoa tallennustaan varten. I-16 Martti Tuiskun albumista. Kaksi I-15 vai onko I-153 kuvaa kotikyläni Mauri Ollikkalan (lentäjä Kurikasta) albumista. Punatähtikone suksilla Jaakko Pukkilan kuvia. Ja saksalaisin tunnuksin oleva "parvi" Mauno Turjan kuvista, joka oli kyllä tykistön miehiä Kauhajoelta. 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18 Parvi on kuvattu välilaskussa siirtolennolla Saksasta. Paikkakin on selvitetty, mutta en nyt löytänyt. Aloituskuvassa I-15bis, viimeisessä I-153. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18 (muokattu) Kuvat 4 ja 5, eli Polikarpov I-153 Tsaikka kuvat: VH-tunnuksella oleva voisi taustasta päätellen olla otettu Parolassa tai Tampereella Härmälässä kesällä 1940 tai kesällä -41. Joka tapauksessa ennen jatkosodan syttymistä, koska itärintamatunnukset puuttuvat vielä. Edit: Kössi Partosen veikkaus, että kuvattu kesällä 1941 ennen sodan syttymistä, koska kone on jo sotamaalauksessa, joka maalattiin siihen syksyllä 1940. Kössi veikkaa paikaksi ennemmin Härmälää. Kuva 5 taasen tod.näk. Römpötissä keväällä 1943, Lentolaivue 30. Jukka Muokattu: Lokakuu 18, käyttäjä: Jukka Nisula täsmennys 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18 VH-5 maskeerattu koulutuselokuvaan helmikuussa 1942 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Kuva 4: Polikarpov I-153 Tsaikka kuvat: VH-tunnuksella oleva voisi taustasta päätellen olla otettu Parolassa tai Tampereella Härmälässä kesällä 1940 tai kesällä -41. Joka tapauksessa ennen jatkosodan syttymistä, koska itärintamatunnukset puuttuvat vielä. Edit: Kössi Partosen veikkaus, että kuvattu kesällä 1941 ennen sodan syttymistä, koska kone on jo sotamaalauksessa, joka maalattiin siihen syksyllä 1940. Kössi veikkaa paikaksi ennemmin Härmälää. Jukka Tähän kuvaan 4 tuli Pentti Manniselta kommentti, että siinä on VH-13 ja että paikka on pikemmin Er.LLv:n ja sittemmin LLv 6:n tukikohta Turku eli Artukaisten lentokenttä. Kirjassa ”Venäläiset hävittäjät SIH 7” (Keskinen-Stenman-Niska) s.50 on kuva VH-13:sta sodan jo alettua. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 Kuva 5 on samaisessa ”Venäläiset hävittäjät SIH 7” kirjassa s.47. Kuvateksti: "1/LeLv 30:n ensimmäinen IT- kone oli IT-11. Koneella lentänyt ltn. E. Lappalainen. Kirjassa on toinekin samaan aikaan takaviistosta otettu kuva: "IT-11 Römpötissa maaliskuun lopussa 1943...". Kuvassa 2 on I-16 typ.6 IR-101. Markku 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 (muokattu) 17 tuntia sitten, Sami Hakala kirjoitti: Punatähtikone suksilla Jaakko Pukkilan kuvia. On Jaakko Pukkilan kuva hyvinkin, sillä päiväkäskyn mukaan korpraali Pukkila palveli Täydennyslentolaivue 35:ssä 1942, jolloin 2. lentueen I-15 -koneilla suoritettiin kuvauslentoja 18. ja 19.2.42. VH-1 ja VH-3 olivat tuolloin poissa pelistä, mutta lopuilla lennettiin kuvauslentoja; VH-2/Vänr Vuorimaa, VH-4/Vänr Mannermaa ja punatähdeksi maalattu VH-5/vänrikki Paavo Linkola, 2./8535:n päällikkö v.s. VH-5 valmistui täyskorjauksesta VL:lta ja luovutettiin Lentovarikon kautta Vesivehmaalla toimivalle Täydennyslentolaivue 35:lle, 3.12.1941. Koneeseen asennettiin sukset 13.12.41. Liitteet: Kansallisarkisto. Muokattu: Lokakuu 19, käyttäjä: Raimo Heikkinen 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 (muokattu) 23 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti: Parvi on kuvattu välilaskussa siirtolennolla Saksasta. Paikkakin on selvitetty, mutta en nyt löytänyt. Aloituskuvassa I-15bis, viimeisessä I-153. Yhdeksän vaaleanharmaata konetta rivissä, eli täsmää tähän hakureissuun, mutta kuvauspaikka on edelleen hakusessa. "An additional nine I-153s were purchased from Germany on 18 November 1942. These aircraft, all painted overall Light Gray, were handed over to the Finnish Air Force at Vienna, Austria on 7 December 1942. During the ferry flight to Finland, three were damaged and arrived later. Another aircraft was handed over on 27 August 1943. These new I-153s were numbered IT-22 to IT-31." http://surfcity.kund.dalnet.se/polikarpov_finland.htm Tässä sotasaalis-konetyyppi tuossa saksalaisessa vaaleanharmaa-vihreässä maalauksessa: https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/i15/i-153/tapani/german/german.htm Jukka Muokattu: Lokakuu 19, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 (muokattu) SIH 7 "Venäläiset hävittäjät" edelleen lainauksen kohteena: Saksalaistunnuksisia koneita aukeamalla 68-69. Kuvateksteissä mainitaan yhden koneen nokilleenmenosta Olmützissa Tšekkoslovakiassa ja puljan välilaskusta Riikaan Latviassa. Muokattu: Lokakuu 19, käyttäjä: Ari Oksanen š Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 Koitin etsiä valokuvia netistä tästä Riikan Spilven 1920-luvulla perustetusta lentokentästä. Löysinkin pari valokuvaa, joiden on mainittu olevan juuri Spilven kentältä. Huomio kiinnittyy hallien ikkunoihin, jotka eivät täsmää ollenkaan Tsaikka-pulja -kuvassa olevan lentokonehallin ikkunoiden pokiin ja ikkunoiden jakoon. Tämä pistää ajatuksen liikkeelle, että onko kuva kuitenkin muualta kuin Riikasta? Onko se lähtökentältä Wienistä tms? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 (muokattu) 18.10.2024 at 17.17, Sami Hakala kirjoitti: Yllä olevalle kuvalle sopii parhaiten lähtöruutu eli Parndorf (Itävalta). Lentopäiväkirjan mukaan koneet lensivät seuraavaa reittiä Suomeen: 08.12.42. Parndorf - Olmütz. Lähti 9 konetta. 08.12.42. Olmütz - Breslau. Jatkoi 8 konetta: N:o 6627 (myöh. IT-24) vaurioitui ja jäi Olmütz´n. 09.12.42. Breslau - Bromberg. 09.12.42. Bromberg - Danzig. 09.12.42. Danzig - Köningsberg. 11.12.42. Köningsberg - Schauler. 11.12.42. Schauler - Riika. 12.12.42. Riika - Tallinna. Jatkoi 7 konetta: N:o 7046 (myöh. IT-25) jäi Riikaan. Moottorin vaihto. 12.12.42. Tallinna - Helsinki (Malmi). 16.12.42. Helsinki - Kuorevesi. Lähde: KA. Muokattu: Lokakuu 20, käyttäjä: Raimo Heikkinen Pikku lisäys 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 (muokattu) Kiitos Raimo! Tuossa kuvassa on vielä siis kaikki yhdeksän konetta, eli kuvassa mitä todennäköisimmin on juuri lähtökenttä Parndorf, kuten arveletkin. Se sijaitsee noin 45 km Wienistä. Koneetkin noin suorassa rivissä kaikki. Tuskin niitä välilaskuilla noin hienosti olisi parkitettu. Lisäksi siis yksi kone meni nokilleen laskussa heti seuraavalla etappikentällä Olmützissa (Olomouc nykyisin), ja jäi sinne. Tuskin sitä olisi parkitettu tuohon riviin. Jukka Muokattu: Lokakuu 19, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 ”Venäläiset hävittäjät” ja "Punatähdestä hakaristiin" kirjoissa sanotaan, että nuo Saksasta ostetut I-153:t oli maalattu keltaisiksi eikä harmaiksi? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19 (muokattu) Täällä on tosiaan myös keltaiset värit: https://hpns.eu/shop/sbs-d72004-polikarpov-i-153-chaika-finnish-air-force-wwii-vol-ii-1-72 Sama kone H4+MB keltaisena kuin ylempänä harmaana italialaisen sivuston piirroksessa. ”Light grey” mainitaan värinä tuolla ruotsalaisella I-153 -sivustolla myös. On ilmeisesti sitten virhe niissä. Keltaisia olivat sotasaalis-DB-pommaritkin kun Saksasta tulivat. Koneethan maalattiin keltaisiksi, että niitä ei sekoitettaisi siirtolennolla venäläisiin eikä ammuttu alas vahingossa ilmatorjunnan tai hävittäjien toimesta. Jukka Muokattu: Lokakuu 19, käyttäjä: Jukka Nisula Lisäys 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5 SIH7, toinen täysin uudistettu painos 2004 s.69. Kuvateksti: "Tuleva IT-24 rullasi 8.12.42 Olmützissä, Tsekkoslovakiassa korsuun ja meni nokilleen. ...Saksalaiset olivat maalanneet sotasaaliskoneet keltaisiksi". 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla