Sami Hakala

Polikarpov I-15, I-153, I-16

15 viestiä aiheessa

Muutama Polikarpov kuva joka kaipaisi vähän metatietoa tallennustaan varten.

I-16 Martti Tuiskun albumista. Kaksi I-15 vai onko I-153 kuvaa kotikyläni Mauri Ollikkalan (lentäjä Kurikasta) albumista.

Punatähtikone suksilla Jaakko Pukkilan kuvia. Ja saksalaisin tunnuksin oleva "parvi" Mauno Turjan kuvista, joka oli kyllä tykistön miehiä Kauhajoelta.

Jaakko Pukkila_Poli.jpg

Martti Tuisku_Poli.jpg

Mauno Turja.jpg

Mauri Ollikkala_Poli.jpg

Ollikkala_Poli.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parvi on kuvattu välilaskussa siirtolennolla Saksasta. Paikkakin on selvitetty, mutta en nyt löytänyt. Aloituskuvassa I-15bis, viimeisessä I-153.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat 4 ja 5, eli Polikarpov I-153 Tsaikka kuvat: VH-tunnuksella oleva voisi taustasta päätellen olla otettu Parolassa tai Tampereella Härmälässä kesällä 1940 tai kesällä -41. Joka tapauksessa ennen jatkosodan syttymistä, koska itärintamatunnukset puuttuvat vielä.

Edit: Kössi Partosen veikkaus, että kuvattu kesällä 1941 ennen sodan syttymistä, koska kone on jo sotamaalauksessa, joka maalattiin siihen syksyllä 1940. Kössi veikkaa paikaksi ennemmin Härmälää. 

Kuva 5 taasen tod.näk. Römpötissä keväällä 1943, Lentolaivue 30.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täsmennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kuva 4: Polikarpov I-153 Tsaikka kuvat: VH-tunnuksella oleva voisi taustasta päätellen olla otettu Parolassa tai Tampereella Härmälässä kesällä 1940 tai kesällä -41. Joka tapauksessa ennen jatkosodan syttymistä, koska itärintamatunnukset puuttuvat vielä.

Edit: Kössi Partosen veikkaus, että kuvattu kesällä 1941 ennen sodan syttymistä, koska kone on jo sotamaalauksessa, joka maalattiin siihen syksyllä 1940. Kössi veikkaa paikaksi ennemmin Härmälää. 

Jukka

Tähän kuvaan 4 tuli Pentti Manniselta kommentti, että siinä on VH-13 ja että paikka on pikemmin Er.LLv:n ja sittemmin LLv 6:n tukikohta Turku eli Artukaisten lentokenttä. Kirjassa ”Venäläiset hävittäjät SIH 7” (Keskinen-Stenman-Niska) s.50 on kuva VH-13:sta sodan jo alettua. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 5 on samaisessa ”Venäläiset hävittäjät SIH 7” kirjassa s.47. Kuvateksti: "1/LeLv 30:n ensimmäinen IT- kone oli IT-11. Koneella lentänyt ltn. E. Lappalainen. Kirjassa on toinekin samaan aikaan takaviistosta otettu kuva: "IT-11 Römpötissa maaliskuun lopussa 1943...". Kuvassa 2 on I-16 typ.6 IR-101.

Markku

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Sami Hakala kirjoitti:

Punatähtikone suksilla Jaakko Pukkilan kuvia.

Jaakko Pukkila_Poli.jpg

On Jaakko Pukkilan kuva hyvinkin, sillä päiväkäskyn mukaan korpraali Pukkila palveli Täydennyslentolaivue 35:ssä 1942, jolloin 2. lentueen I-15 -koneilla suoritettiin kuvauslentoja 18. ja 19.2.42. VH-1 ja VH-3 olivat tuolloin poissa pelistä, mutta lopuilla lennettiin kuvauslentoja; VH-2/Vänr Vuorimaa, VH-4/Vänr Mannermaa ja punatähdeksi maalattu VH-5/vänrikki Paavo Linkola, 2./8535:n päällikkö v.s.

 

 

VH-5 valmistui täyskorjauksesta VL:lta ja luovutettiin Lentovarikon kautta Vesivehmaalla toimivalle Täydennyslentolaivue 35:lle, 3.12.1941. Koneeseen asennettiin sukset 13.12.41.

k1.thumb.JPG.07143fd4156b87bd7163ce846bb7c3fc.JPGk2.thumb.JPG.569bbfe18983a7e4c956eee755663d0c.JPGk3.thumb.JPG.f7463092a1e6eb14acf8b248daf2d888.JPGk4.thumb.JPG.0503153536f17cc2f18de2ad51001bb3.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

  Parvi on kuvattu välilaskussa siirtolennolla Saksasta. Paikkakin on selvitetty, mutta en nyt löytänyt. Aloituskuvassa I-15bis, viimeisessä I-153.

Yhdeksän vaaleanharmaata konetta rivissä, eli täsmää tähän hakureissuun, mutta kuvauspaikka on edelleen hakusessa. 

"An additional nine I-153s were purchased from Germany on 18 November 1942. These aircraft, all painted overall Light Gray, were handed over to the Finnish Air Force at Vienna, Austria on 7 December 1942. During the ferry flight to Finland, three were damaged and arrived later. Another aircraft was handed over on 27 August 1943. These new I-153s were numbered IT-22 to IT-31."

http://surfcity.kund.dalnet.se/polikarpov_finland.htm

Tässä sotasaalis-konetyyppi tuossa saksalaisessa vaaleanharmaa-vihreässä maalauksessa:

https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/i15/i-153/tapani/german/german.htm

Jukka

67126ded576dd_MaunoTurja.thumb.jpg.cc938d4d0e6c374ed3e80ecda03b7d3c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIH 7 "Venäläiset hävittäjät" edelleen lainauksen kohteena: Saksalaistunnuksisia koneita aukeamalla 68-69. Kuvateksteissä mainitaan yhden koneen nokilleenmenosta Olmützissa Tšekkoslovakiassa ja puljan välilaskusta Riikaan Latviassa.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
š

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin etsiä valokuvia netistä tästä Riikan Spilven 1920-luvulla perustetusta lentokentästä. Löysinkin pari valokuvaa, joiden on mainittu olevan juuri Spilven kentältä. Huomio kiinnittyy hallien ikkunoihin, jotka eivät täsmää ollenkaan Tsaikka-pulja -kuvassa olevan lentokonehallin ikkunoiden pokiin ja ikkunoiden jakoon. Tämä pistää ajatuksen liikkeelle, että onko kuva kuitenkin muualta kuin Riikasta? Onko se lähtökentältä Wienistä tms?

 Jukka

 

IMG_2507.jpeg

IMG_2505.jpeg

IMG_2506.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.10.2024 at 17.17, Sami Hakala kirjoitti:

 

Mauno Turja.jpg

Yllä olevalle kuvalle sopii parhaiten lähtöruutu eli Parndorf (Itävalta).

Lentopäiväkirjan mukaan koneet lensivät seuraavaa reittiä Suomeen:

08.12.42. Parndorf - Olmütz. Lähti 9 konetta.

08.12.42. Olmütz - Breslau. Jatkoi 8 konetta: N:o 6627 (myöh. IT-24) vaurioitui ja jäi Olmütz´n.

09.12.42. Breslau - Bromberg.

09.12.42. Bromberg - Danzig.

09.12.42. Danzig - Köningsberg.

11.12.42. Köningsberg - Schauler.

11.12.42. Schauler - Riika.

12.12.42. Riika - Tallinna. Jatkoi 7 konetta: N:o 7046 (myöh. IT-25) jäi Riikaan. Moottorin vaihto.

12.12.42. Tallinna - Helsinki (Malmi).

16.12.42. Helsinki - Kuorevesi.

IMG_7550.thumb.JPG.58c523007521bdae735599d45f0f62fa.JPG

Lähde: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Pikku lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo! Tuossa kuvassa on vielä siis kaikki yhdeksän konetta, eli kuvassa mitä todennäköisimmin on juuri lähtökenttä Parndorf, kuten arveletkin. Se sijaitsee noin 45 km Wienistä. Koneetkin noin suorassa rivissä kaikki. Tuskin niitä välilaskuilla noin hienosti olisi parkitettu. Lisäksi siis yksi kone meni nokilleen laskussa heti seuraavalla etappikentällä Olmützissa (Olomouc nykyisin), ja jäi sinne. Tuskin sitä olisi parkitettu tuohon riviin. 

Jukka 
 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Venäläiset hävittäjät” ja "Punatähdestä hakaristiin" kirjoissa sanotaan, että nuo Saksasta ostetut I-153:t oli maalattu keltaisiksi eikä harmaiksi? 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tosiaan myös keltaiset värit:

https://hpns.eu/shop/sbs-d72004-polikarpov-i-153-chaika-finnish-air-force-wwii-vol-ii-1-72

Sama kone H4+MB keltaisena kuin ylempänä harmaana italialaisen sivuston piirroksessa. ”Light grey” mainitaan värinä tuolla ruotsalaisella I-153 -sivustolla myös. On ilmeisesti sitten virhe niissä. 

Keltaisia olivat sotasaalis-DB-pommaritkin kun Saksasta tulivat.

Koneethan maalattiin keltaisiksi, että niitä ei sekoitettaisi siirtolennolla venäläisiin eikä ammuttu alas vahingossa ilmatorjunnan tai hävittäjien toimesta. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIH7, toinen täysin uudistettu painos 2004 s.69. Kuvateksti: "Tuleva IT-24 rullasi 8.12.42 Olmützissä, Tsekkoslovakiassa korsuun ja meni nokilleen. ...Saksalaiset olivat maalanneet sotasaaliskoneet keltaisiksi".

20241105_162835.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään