8 viestiä aiheessa

Kaksi Hurricane kuvaa.

HC-455 Mauri Ollikkalan kuvista ja talvikuva mekaanikko Martti Tuiskun kuvista.

img138.jpg

img896.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikin on Kuorevedeltä. HC-455 kesällä 1942. Talvikuva voisi olla HC-465 maaliskuulta 1944, jos tuntomerkit sopivat tähän sotasaaliskoneeseen. Edit: Sehän se.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawker Hurricane HC-465 oli Kiestinkiin pakkolaskun tehnyt sotasaaliskone Mk.IIA joka kuljetettiin Lentokonetehtaalle jossa siihen asennettiin Mk.IIB:n siivet (12kk:ta) ja Mk.I:n potkuri ja spinneri.  

Hurricane Mk.I. HC-455 (LeLv 26). Malmilla 30.7.1942  ylik. Paavo Aikala lensi koneella taitolentoa ja syöksystä oikaisussa vasemman siiven verhoilu repeytyi ja kone syöksyi maahan ja ohjaaja  sai välittömästi surmansa. 
  Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

 

Hurricane Mk.I. HC-455 (LeLv 26). Malmilla 30.7.1942  ylik. Paavo Aikala lensi koneella taitolentoa ja syöksystä oikaisussa vasemman siiven verhoilu repeytyi ja kone syöksyi maahan ja ohjaaja  sai välittömästi surmansa. 
  Markku

Näin onnettomasti siinä kävi.

Tämä sama kuva löytyi myös Ilmavoimamuseon kuva-arkistosta Tikkakoskelta. Käytiin kuvaa Feeniksissä, kun kirjoitin lehden numeroon 3/2023 Paavo Aikalan elämästä kertovan artikkelin nimeltä "Kohtalokas syöksy -kelloseppä Paavo Aikalan tarina".

Kuva on otettu Kuoreveden Hallissa kesällä 1942, kuten Jukka Raunio yllä kirjoittaa. Tarkemmin heti peruskorjauksen jälkeen ja tuoreessa maalauksessa noin kuukausi ennen Aikalan surmanlentoa samalla koneella Malmilla 30.7.1942. Kersantti Aikala siirtolensi tämän koneen Malmille Kuorevedeltä 4.7. liittyessään itse samalla LLv 32:sta LLv 26:een.

Jukka

 

img896.thumb.jpg.fd55ce91ab31b1c86af27dbeb59df12f.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Hawker Hurricane HC-465 oli Kiestinkiin pakkolaskun tehnyt sotasaaliskone Mk.IIA joka kuljetettiin Lentokonetehtaalle jossa siihen asennettiin Mk.IIB:n siivet (12kk:ta) ja Mk.I:n potkuri ja spinneri.  

Hurricane Mk.I. HC-455 (LeLv 26). Malmilla 30.7.1942  ylik. Paavo Aikala lensi koneella taitolentoa ja syöksystä oikaisussa vasemman siiven verhoilu repeytyi ja kone syöksyi maahan ja ohjaaja  sai välittömästi surmansa. 
  Markku

Olikohan oikaisu liian raju vai odottamaton rakenteellinen heikkous kyseessä..?

-Risto

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Olikohan oikaisu liian raju vai odottamaton rakenteellinen heikkous kyseessä..?

-Risto

 

 

Vain alkupään Hurricane Mk.1:n siivet oli kangapäällysteiset joiden kangas rupesi "elämään" jo ~520km/h syöksynopeuksissa. Joten loppupään Mk.I:n siivet sai metallipäällysteen ja ~130km/h suuremman syöksynopeuden. Silminäkijän mukaan Aikalan Hurrikane syöksyi, veti jyrkästi ylös ja pystykäännöksen kautta uuteen syöksyyn ja oikaisussa matalalla siipikangas petti...

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Olikohan oikaisu liian raju vai odottamaton rakenteellinen heikkous kyseessä..?

-Risto

 

Onnettomuuden syyksi todettiin kangasverhoilun repeäminen syöksyssä. Kankaan vetolujuuden oli tutkimuksissa todettu heikentyneen huomattavasti. Mekaanikko oli huomannut Malmilla koneen tullessa lennolta 15.7. vasemmassa tasossa 5-8 cm:n levyisen kankaan repeämän. Sen hän korjasi liimaamalla ja vahvistamalla kohdan kankaalla paikkaamalla puuttumatta koneen alkuperäiseen verhoukseen. Tämän teknillinen esimies tarkasti ja hyväksyi samana päivänä. Tutkimuksissa huomattiin, että paikkaus oli kuitenkin sikäli tehty puutteellisesti ja ohjeiden vastaisesti, että se ei olisi kestänyt suurempia nopeuksia. Kohtalokas repeämä kaksi viikkoa myöhemmin Aikalan lennolla oli alkanut tästä samasta paikasta vasemman siiven kangas- ja metalliverhoilun liitoskohdasta kk:n metalliluukun etupuolelta siiven etureunasta sisäänpäin. Kapteeni Mikko Linkolan johtaman lautakunnan raportissa onnettomuuden syyksi vahvistui heikentyneen tasokankaan repeytyminen, joka on voinut saada alkunsa aikaisemmin suoritetusta vaillinaisesta paikkauksesta. Ohjaaja oli poikennut annetusta lentotehtävästä, mutta se ei todennäköisesti ollut välittömänä syynä onnettomuuteen. Mitään käyttökelpoista koneesta ei jäänyt jäljelle, joten se poistettiin kaikkine varusteineen ja lisälaitteineen kalustoluettelosta valtion vahingoksi. Jäljellä olleet kangassiipiset Hurricane-koneet HC-454 ja -456 määrättiin tapauksen johdosta tehtaalle siipien tarkistukseen ja niille määrättiin lokakuussa 1942 400 km/h nopeusrajoitus.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäipä onnettomuudesta HC-455:n suuntaperäsin (5) jäljelle, joka on HC-452:n pyrstöön asennettuna. Korjaus: Tietenkään ei tämä RAF:n väreissä oleva peräsin ole ollut mukana onnettomuudessa, vaan on jo aikaisemmin irroitettu 455:sta.

HC9.thumb.jpg.03b5ad9db54eb8f0ef007b4d2c0071da.jpg

Vain kuukausi ennen onnettomuutta oli HC-455 valmistunut tehtaalla korjauksesta; "Koneen verhous ja maalaus uusittu rungossa ja siivistössä."

IMG_8859.thumb.JPG.3d213dcbea5310401e8eb5fec86eb26b.JPGIMG_8860.thumb.JPG.38988b1a50e152ff2f744ce0446cf962.JPG

 

Lähde: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Kuva peräsimestä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään