Samu Aalto

Fouga Magister FM-6 pakkolasku Luvialla

14 viestiä aiheessa

Moi,

Löytyi sattumalta jokin aika sitten perheen valokuva-arkistoista kuva, jossa Fouga Magister FM-6:n jäännöksiä on nostettu kuorma-auton lavalle. Keräsin kuvasta tietoja.

Kuvan ottopaikka on Luvian Luodonkylän Laitakari. Kuvaa katselleet vanhemmat sukulaiset ovat tunnistaneet kuvan ottopaikan hyvin lähelle sitä sijaintia, jossa nykyisin on pienveneiden vesillelaskuun tarkoitettu betoniramppi. Edelleen, kuvan kuorma-auto on tunnistettu silloisen paikallisen Luvialaisen autoilijan Vieno Säiken kuorma-autoksi. 

Vanhemmat täkäläiset muistavat onnettomuuden hyvin. Lentokone taivaalla oli jo itsessään nähtävyys, ja suihkuhävittäjä oli sitten siihen päälle vielä jotain täysin työt keskeyttävää. Silminnäkijöiden mukaan FM-6 olisi nähtävästi yrittänyt laskeutua Laitakarin niemennokkaan, joka siihen maailman aikaan oli puuton ja paljas. Alueesta teki sen lisäksi varsin tasaisen paikalla sijainnut toimensa lopettanut sahalaitos ja sen entiset varastoalueet. FM-6 ei kuitenkaan jaksanut kuivalle maalle asti vaan teki pakkolaskun veteen, kuuleman mukaan ei kovinkaan kauas kuivalta maalta. Tietoni onnettomuuden yksityiskohdista loppuvat tähän.

Luvian Laitakarissa on onnettomuutta muistava pronssikyltti, josta hetki sitten kävin ottamassa kuvan. 

 

terv,

Samu

Fouga Magister kuva.png

Fouga Muistokyltti.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvasta. Pakkolasku oli ensimmäinen Fougalla Suomessa veteen tehty, eikä ollut kokemuksia miten kone käyttäytyy siinä tapauksessa. Kävi niin onnettomasti, että vesi syöksyi kovalla paineella suihkumoottorien aukoista sisään musertaen paineellaan eturungon, ja kone vielä kääntyi ympäri selälleen pohjaan. Kova kohtalo miehistölle. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kiitokset kuvasta. Pakkolasku oli ensimmäinen Fougalla Suomessa veteen tehty, eikä ollut kokemuksia miten kone käyttäytyy siinä tapauksessa. Kävi niin onnettomasti, että vesi syöksyi kovalla paineella suihkumoottorien aukoista sisään musertaen paineellaan eturungon, ja kone vielä kääntyi ympäri selälleen pohjaan. Kova kohtalo miehistölle. 

Jukka

Kuuleman mukaan paikalliset kalastajat (kuten isoisäni) auttoivat Ilmavoimia koneen jäännösten etsimisessä. He merkkasivat osien paikkoja siimoilla ja kohoilla. 

Pakkolaskualueella vettä ei ollut kuin yhdestä kolmeen metriä, ja kaikki mitä pohjalla oli näkyi pintaan asti.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Niin, ja tervetuloa flightforumille Samu. 

Kiitoksia kovasti. Kovinkaan paljoa annettavaa minulla ei ole, vielä. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomien 24.5.1959 mukaan koneesta oli loppunut polttoaine. (Toinenkin Fouga lensi onnettomuuskoneen vieressä ennen onnettomuutta).

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän oli ensimmäinen Fouga onnettomuus Suomessa. Olikos tässä sellainen tausta, että miehistö, ohjaaja luutnantti ja kyytiläinen mekaanikko ylikessu, saivat päähänsä heittää pikku keikan ja hyppäsivät koneeseen? Ei lentoonlähtötarkastuksia ja räkänä taivaalle ja lopputulosta pähkäillään tässä säikeessä. Korosti sen aikaista lentokulttuuria ilmavoimissa, eikä tämä jäänyt ainoaksi laatuaan. Kaikkiaan 19 Fougaa tuhoutui onnettomuuksissa ja 22 ihmistä kuoli. Yhdessäkään onnettomuudessa ei voitu osoittaa syyksi koneen teknistä vikaa. Lainasin röyhkeästi tuon kuvan Laukkasen Fouga kirjasta, josta nöyrin anteeksipyyntö. Korjatkaa ihmeessä jos muistan väärin.

20241025_191711.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Tämähän oli ensimmäinen Fouga onnettomuus Suomessa. Olikos tässä sellainen tausta, että miehistö, ohjaaja luutnantti ja kyytiläinen mekaanikko ylikessu, saivat päähänsä heittää pikku keikan ja hyppäsivät koneeseen? Ei lentoonlähtötarkastuksia ja räkänä taivaalle ja lopputulosta pähkäillään tässä säikeessä. Korosti sen aikaista lentokulttuuria ilmavoimissa, eikä tämä jäänyt ainoaksi laatuaan. Kaikkiaan 19 Fougaa tuhoutui onnettomuuksissa ja 22 ihmistä kuoli. Yhdessäkään onnettomuudessa ei voitu osoittaa syyksi koneen teknistä vikaa. Lainasin röyhkeästi tuon kuvan Laukkasen Fouga kirjasta, josta nöyrin anteeksipyyntö. Korjatkaa ihmeessä jos muistan väärin.

Jotta tällainen vakava kahden ihmisen vienyt onnettomuus ei menisi vain muistikuviksi ja olettamuksiksi tai syyttelyksi kysymysmerkein, niin laitan tähän onnettomuustutkinnan perusteella tehdyn yhteenvedon. Kone oli lähdössä tehtävän mukaiselle harjoituslennolle, jossa lopuksi ammuttiin merimaaleja vastaan. Lähde: Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot 1945-1988.

Jukka

Scan.jpg

2.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.10.2024 at 18.39, Samu Aalto kirjoitti:

Kiitoksia kovasti. Kovinkaan paljoa annettavaa minulla ei ole, vielä. 

Toivottavasti tulee myöhemmin. Tervetuloa foorumille!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Jukka Nisula said:

Jotta tällainen vakava kahden ihmisen vienyt onnettomuus ei menisi vain muistikuviksi ja olettamuksiksi tai syyttelyksi kysymysmerkein, niin laitan tähän onnettomuustutkinnan perusteella tehdyn yhteenvedon. Kone oli lähdössä tehtävän mukaiselle harjoituslennolle, jossa lopuksi ammuttiin merimaaleja vastaan. Lähde: Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot 1945-1988.

Jukka

Scan.jpg

2.jpg

Niinkuin pyysin, hyvä kun korjasit. Jostain kirjallisuudesta tuon tarinan olen lukenut, aikalaisten kertomana. Kertojan muisto tapahtumasta on voinut tietenkin muuttua vuosien saatossa. Kuitenkin tosiasia on, että polttoaine loppui kesken lennon ja siihen ei vaikuttanut tekninen ongelma, kuten ei muihinkaan Fougaa kohdanneisiin onnettomuuksiin. Jossain silloin on mättänyt pahasti ja kun tarkastelee iv:n onnettomuustilastoja vuosikymmenten saatossa,  niin vasta 80-luvulla alkoi tulla positiivista kehitystä ja tällä hetkellä ollaan lähellä täydellisyyttä. 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä mitään. Tietysti kaikkiin onnettomuuksiin liittyy perimätietoa jota ei aina virallisista papereistakaan löydy. Tarinat elää elämäänsä, ja jopa muuttuvat ajan saatossa. Ja näinhän se on mennyt lentoturvallisuuden kanssa kuten toteat. Entisajan ilmailukulttuuri oli kautta linjan aivan eri tasolla verrattuna tähän päivään. Koskee yleisilmailua, kaupallista matkustajaliikennettä kuin tosiaan ilmavoimienkin lentotoimintaa. Joten ei ihme, että kaikenlaista sattui ja tapahtui.

Tuossa Hyvösen koosteessa aloin ihmettelemään sitä, että tapauksen lopusta puuttuu kokonaan onnettomuuden varsinainen syy, tai edes olettamus. Tässä tapauksessa polttoaineen todennäköinen tai mahdollinen loppuminen, kuten Hesarin lehtileikkeessäkin mainitaan. Kirjassa kun on yleensä kerrottu tapauksien onnettomuustutkinnan lopputulos. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei liity mitenkään keskusteluun, mutta kuvassani on FM-7

24.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään