Kirjoitettu Lokakuu 25 Eläinlääkintäluutnantti Evald Palmenin sotakuvien (JR5) mukana tällainen konekuva. Onkohan kone sama kuin esim. SA-kuvassa # 73504, eli helmikuussa 1942 polttoainepulan takia Syvärillä pakkolaskun tehnyt kone? 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25 (muokattu) Lentäjän Albumi 2: Neuvostoliiton Beriev MBR-2bis teki pakkolaskun rintamalinjojen väliin Syvärin jäälle 16.2.-42, polttoaineen loppumisen takia. Suomalaiset ottivat koneen haltuunsa. Polttoainetäydennyksen jälkeen 1/LeLv 12:n ohjaaja, vänr. Esko Miettinen lensi koneen Nurmoilaan, jossa kone herätti miesten kiinnostuksen. Kaapatun MBR-2bis koneen punatähdet maalattiin yli ja runkoon tuli tunnus NA-2. Koska kone oli täysin käyttökuntoinen, otettiin se käyttöön LeLv 12:ssa, jossa sillä suoritettiin öisin lentolehtisten levittämistä vihollisen puolelle. Myöhemmin koneen tunnus oli VV-185. Liitteet: KA. Muokattu: Lokakuu 25, käyttäjä: Raimo Heikkinen 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25 (muokattu) Tässä LLv 12:n sotapäiväkirjasta. Lähde: Kansallisarkisto. 17836 Lentolaivue 12, 3.8.1941 - 11.5.1942. Lisäksi tuo Samin mainitsema SA-kuva nr 73504 sekä 73505 ja 73503 ja niiden teksti: "Venäläinen lentovene, joka teki pakkolaskun Syvärille Jandeban lohkolle bensiinipuutteen takia. Se saatiin eheänä haltuumme, ja pienen korjauksen jälkeen se lennätettiin Nurmoilan kentälle, jossa sitä kuvissa tarkastellaan. Nurmoila 1942.02.20" Jukka Muokattu: Lokakuu 25, käyttäjä: Jukka Nisula valokuvien lisäys 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25 Miten mahtoi alkuperäiselle miehistölle käydä, jäivätkö vangiksi vai kävelivätkö omalle puolelle..Mahtoi tulla sanomista jos jalan palasivat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25 Kyseisen MBR-2 lentoveneen yksikkö oli Itämeren laivaston ilmavoimien (VVS KBF) 58 lentolaivue, tukikohta Novaja Ladogassa. Kolmihenkinen miehistö (ohjaaja v.ltn Aleksandr Izotov, tähystäjä v.ltn Petr Filotov ja kk-ampuja n.kers Boris Šeluštšenko) yrittivät paeta pakkolaskupaikasta, mutta "saivat surmansa pidätystilanteesta" - ks. oheinen ote 1. Sotapoliisikomppanian sotapäiväkirjasta (spk 23179). Huom: spk:ssa mainitaan että koneessa olisi ollut majuri - näin ilmeisesti ei ollut! 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25 (muokattu) Ilmailu-lehti nro 4-5/1942 kirjoittaa "Neuvostoliiton sankarista" - ei ole kuitenkaan tietoa mihin ao. väite perustuu! Muokattu: Lokakuu 25, käyttäjä: Carl-Fredrik Geust 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27 Olikohan koneen alkuperäisellä miehistöllä laskuvarjoja mukanaan? Löytyisikö niistä mainintoja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27 58 minuuttia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti: Olikohan koneen alkuperäisellä miehistöllä laskuvarjoja mukanaan? Löytyisikö niistä mainintoja? Laskuvarjoja ei ole mainittu lainkaan (onko edes ollutkaan?) Koneen laitteiden ja varusteiden luettelo on hyvin jäsennelty (ja jopa potkurin napa ja lavat on numeroituna luetteloitu), mutta kohdassa "Miehistö- ja turvallisuuslaitteet", on mainittuna ainoastaan nämä vehkeet: 2 kpl. Tulensammuttimia, toinen irrallinen, 1 kpl. Ohjaajan syöksyvyöt. 2 kpl. Kk-ampujan valjaat. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla