Tarmo Kallio

Rasittaako tietokonekäyttö OLED-televisiota?

7 viestiä aiheessa

Moi. Olen lukenut kauhujuttuja, että Windowsin työpöytäkuva paloi kiinni OLED-televiision ruutuun melkein heti! Mahtaako pitää paikkaansa? Itse käytän LG:n 55 tuuman telkkaria välillä myös PC-käytössä. Lähinnä dia- ja värinegatiiviliuskoja skannatessa. Käytössä on siten tarkka 3840 x 2160 näyttö. Kaikki HDR-jutut olen kytkenyt pois. Virkistystaajuus on vain 30 Hz, kun en tarvitse, tai katso liikkuvaa kuvaa. En myöskään pelaa, kun nuorin poikani vei varsinaisen pelinäytön toiseen asuntoon. 

Minulla ei ole tässä koneessa nyt yhtään peliä, mutta näytönohjain on kumminkin NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB ja suoritin on Intellin i7.

LG:n normaali näytönsäästäjä ei mene päälle tietokonekäytössä noin minuutin päästä. (Kun kellon minuuttilukema vaihtuu). Laitoin sitten oman täysin mustan näytönsäästäjän, jossa pyörii satunnaisesti Windows 10-teksti mustilla kirjaimilla ja numeroilla mustalla taustalla!  Silloin ei ainakaan yksikään ledipiksesi hajoa. Onko kokemuksia?

55 tuuman näytön optimaalinen katseluetäisyys on tietokonekäytössä ja myös tv-käytössä noin vähän alle 1.5 metriä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kytkin tietokoneen telkkariin HDMI- kaapelilla. Näytönohjaimessa olisi DisplayPort- lähtöjä. Telkkarissa ei ole yhtään vastaavaa liitintä. 

Nykyisin tuo Dp-port on noin kaksinkertainen siirrossa ylempänä verrattuna HDMI- liitäntäntään. DisplayPort - Wikipedia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se taustakuva on useita tunteja OLED näytöllä niin sillä vaikutusta. Siksi Windows:ssa on ominaisuuksia (sähkönsäästö) joilla tätä pyritään torjumaan, sieltä lähetee käsky näytölle mennä tilaan jossa paneli ei ole päällä.
Telkkarit eivät tue DisplayPort liitäntää koska yleiset laitteet joita niihin kytketään käyttävät HDMI liittimiä. Kannattaa muistaa tarkistaa mitä DisplayPort versiota näytönohjain tukee maksimissaan. Se määrittelee kuinka paljon se puskee dataa kaapelin läpi. AMD:n uusimmat 7000-sarjan kortit tukevat Dp 2.1 ja nVidia 40-sarja 1.4a standardia. Tuo GTX 1060 taitaa tukea vain Dp 1.4 standardia. HDMI puolella se tukisi 2.0b:tä joka on riittävä tarvitsemaasi käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on pari vuotta vanha 65" OLED-telkkari (ei tietokonekäytössä). Eivät nämä uudemmat ainakaan ole kovin herkkiä kuvan "palamisilmiölle". Jostain luin, että niiden kanssa pitää kuitenkin välttää pitkäaikaista suoran auringon valon altistusta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok. Tämä vanha pelikone jäi minulle, kun poikani osti tehokkaamman. Kaareva iso pelinäyttö oli ennen kytketty tähän koneeseen DisplayPort- kaapelilla. Meinaan ottaa tämän koneen joksikin aikaa johonkin hyötykäyttöön. Koneessa on Windows 10 ja uudempaa ei tähän saa. Eli noin vuosi käyttöaikaa on jäljellä. 

Asiasta toiseen: Miten Applen Ipad laitetaan tomimaan PC-koneen näyttönä? Kokeilin sitä varmaan noin 10 vuotta sitten ja toimi hyvin. En muista mitä ohjelmia asensin. Muistaakseni PC-koneseen, sekä iPadiin piti asentaa joku ohjelma. Mitä?

Minulla on iPadin HDMI-sovitinyksikkö. Siinä on omaa älyä ja se tarvitsee ehkä omaa virransyöttöä toimiakseen parhaalla teholla. (Toimii myö ilman ulkoista virransyöttöä)  Siksi sovittimessa on ulkoinen USB- virransyöttöpaikka. Eli iPad PC- koneen näyttönä. Kaikki kaapelit löytyvät,

Huomasin myös pelkän mustan "näytönsäästäjän"  tietokokonepuolella. Silloin näyttö on minutin kuluttua pelkkää mustaa.

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin mustan ruudun, joka tulee minuutin kuluttua automaattisesti. Koneessa oli hieman välillä häiriöitä, mutta 05.12. 2024 Julkaistu NVidian uusin versio näytönohjaimelle (566.36) ratkaisi ongelman. OLED- telkkarissa Windows käyttää näköjään tietokonekäytössä Eco-tilaa. Hyvä juttu. 

Kuinka paljon televisio oikeasti kuluttaa sähköä? Onko joku mitannut itse mittareilla oikeasti. Pitää itse mitata... Entä pörssisähköstä. Mitä mieltä? Minä otin sen kesällä ja olen saanut sähkölaskuja alemmeaksi merkittävästi. Tänään tuon sähkön hinta on varsin korkea. Ei saunaa, pesukonetta, tai astianpesukonetta tänään. Juuri nyt kirjoitushetkellä sähkön pörssihinta on 20,51 snt/ kWh.  Huomenna on hinta paljon halvempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna pörssisähkön hinta näyttää asialliselta. Esimerkiksi kello 20.00. jälkeen huomenna hinta alkaa nolllalmerkkisellä lukemalla.  - merkkisiä lukemia on ollut nykyään jatkuvasti. 

Aika paljon nopeasti hinnat vaihtelevat!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään