Jaakko Männistö

Ihmishengen vaatinut onnettomuus Helsinki-Vantaalla.

6 viestiä aiheessa

4 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Huoltohenkilö jäänyt puristuksiin ja menehtynyt .   https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4129107c-0379-48d8-a26e-4cbb7f05f052

Aviatorin henkilö, eli maahuolintahenkilö. Tämän onnettomuuden tutkimisessa voisi yleisesti ottaen olla jotain mieltäkin, toki kun kyse on työtapaturmasta niin asiaa selvitettäneen muutenkin.

https://www.lentoposti.fi/uutiset/maahuolintayhti_n_ty_ntekij_menehtyi_ty_tapaturmassa_helsinki_vantaan_lentoasemalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuollut 61 vuotias mies toimi palokuntamaailmassa Uudenmaan pelastusliiton, UPL:n, veteraaniosaston aktiivisena puheenjohtajana uutisoi omaisten luvalla ainakin IL. Mies oli jäänyt puristuksiin koneen ja WC-tyhjennysauton väliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari päivitystä tähän onnettomuuteen, joista ensimmäinen on vanha, mutta puuttuu tästä ketjusta:

 

4.11.2024: kone vaurioitui lentokelvottomaksi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/66f8d8f0-87dd-49bc-84fa-11ae6c7dd8cc

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että kone on yhä huollettavana. Finnair on joutunut tämän vuoksi perumaan tiistain Helsinki-Shanghai-Helsinki -lennot.
– Keskitymme nyt siihen, että tämän äärimmäisen surullisen onnettomuuden jäljiltä koneeseen tulleet vauriot huolletaan ja korjataan. Kone palaa liikenteeseen, kun se on valmis, Tallqvist sanoo. Finnair ei kommentoi, minkälaisia kustannuksia koneen korjaamisesta syntyy. Myöskään aikatauluarviota koneen korjaamiselle ei ole, Tallqvist kertoo.

Kone oli, kuten lentoposti kertoi, OH-LWO. Korjaus kesti pitkään, sillä 2.11.2024 Helsinkiin saapuneen lennon jälkeen se lähti seuraavalle lennolle vasta 12.12.2024 - samalle reitille AY61/62 Japaniin kuin mistä oli ennen onnettomuutta tullut.

 

16.1.2025: Kaksi työntekijää toimi ohjeiden vastaisesti tilanteessa, joka johti kuolemaan Helsinki–Vantaan lentoasemalla: https://yle.fi/a/74-20137381

Onnettomuudessa asematason työntekijä kuoli jäätyään puristuksiin siirrettävän lentokoneen ja wc-tyhjennysauton väliin.

– Merkittävä syy tapaturman tapahtumiseen oli, että turva-alueella työskenneltiin turvakartioiden poistamisen jälkeen, sanoo tapaturmatarkastaja Ville Rahkala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Lentokoneen ympärillä olevalla suoja-alueella ei saisi oleskella sen jälkeen, kun turvakartiot on otettu pois.

Syy oli juuri se, mitä arvelinkin heti onnettomuuden jälkeen toisaalla. WC-tyhjennysauto oli ajanut koneelle, kun sille ei olisi saanut ajaa. Artikkeli sanoo, että kumpikin työntekijä toimi ohjeistuksen vastaisesti, mutta artikkelista jää epäselväksi, mitä ohjeistusta työntötraktorin kuljettaja siis nimenomaisesti rikkoi? Oliko kartiot poistettu liian aikaisin, vai oliko ohjeissa kenties mainittua velvollisuutta katsoa ulos rikottu, vai mitä epäillään tapahtuneen.

Työsuojelutarkastaja on kirjannut kertomukseen käsityksenään, että työpaikalla olisi syytä selvittää tyhjennysauton ja pushback-traktorin kuljettajien välille jonkinlaista viestintäkanavaa ja toimintaohjetta.

Tätä hieman ihmettelen. Viestintäkanavahan on olemassa, ne keilat, tai siis niiden puute silloin, kun millään maahuolinnan ajoneuvolla työntötraktoria lukuun ottamatta ei ole koneelle normaalisti mitään asiaa. Eihän nyt herranen aika työntötraktorin kuljettaja voi olla kentän (tai firman) jokaiseen ramppityöntekijään erikseen yhteydessä, että nyt alkaa työntö tai sen valmistelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Pari päivitystä tähän onnettomuuteen, joista ensimmäinen on vanha, mutta puuttuu tästä ketjusta:

 

4.11.2024: kone vaurioitui lentokelvottomaksi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/66f8d8f0-87dd-49bc-84fa-11ae6c7dd8cc

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että kone on yhä huollettavana. Finnair on joutunut tämän vuoksi perumaan tiistain Helsinki-Shanghai-Helsinki -lennot.
– Keskitymme nyt siihen, että tämän äärimmäisen surullisen onnettomuuden jäljiltä koneeseen tulleet vauriot huolletaan ja korjataan. Kone palaa liikenteeseen, kun se on valmis, Tallqvist sanoo. Finnair ei kommentoi, minkälaisia kustannuksia koneen korjaamisesta syntyy. Myöskään aikatauluarviota koneen korjaamiselle ei ole, Tallqvist kertoo.

Kone oli, kuten lentoposti kertoi, OH-LWO. Korjaus kesti pitkään, sillä 2.11.2024 Helsinkiin saapuneen lennon jälkeen se lähti seuraavalle lennolle vasta 12.12.2024 - samalle reitille AY61/62 Japaniin kuin mistä oli ennen onnettomuutta tullut.

 

16.1.2025: Kaksi työntekijää toimi ohjeiden vastaisesti tilanteessa, joka johti kuolemaan Helsinki–Vantaan lentoasemalla: https://yle.fi/a/74-20137381

Onnettomuudessa asematason työntekijä kuoli jäätyään puristuksiin siirrettävän lentokoneen ja wc-tyhjennysauton väliin.

– Merkittävä syy tapaturman tapahtumiseen oli, että turva-alueella työskenneltiin turvakartioiden poistamisen jälkeen, sanoo tapaturmatarkastaja Ville Rahkala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Lentokoneen ympärillä olevalla suoja-alueella ei saisi oleskella sen jälkeen, kun turvakartiot on otettu pois.

Syy oli juuri se, mitä arvelinkin heti onnettomuuden jälkeen toisaalla. WC-tyhjennysauto oli ajanut koneelle, kun sille ei olisi saanut ajaa. Artikkeli sanoo, että kumpikin työntekijä toimi ohjeistuksen vastaisesti, mutta artikkelista jää epäselväksi, mitä ohjeistusta työntötraktorin kuljettaja siis nimenomaisesti rikkoi? Oliko kartiot poistettu liian aikaisin, vai oliko ohjeissa kenties mainittua velvollisuutta katsoa ulos rikottu, vai mitä epäillään tapahtuneen.

Työsuojelutarkastaja on kirjannut kertomukseen käsityksenään, että työpaikalla olisi syytä selvittää tyhjennysauton ja pushback-traktorin kuljettajien välille jonkinlaista viestintäkanavaa ja toimintaohjetta.

Tätä hieman ihmettelen. Viestintäkanavahan on olemassa, ne keilat, tai siis niiden puute silloin, kun millään maahuolinnan ajoneuvolla työntötraktoria lukuun ottamatta ei ole koneelle normaalisti mitään asiaa. Eihän nyt herranen aika työntötraktorin kuljettaja voi olla kentän (tai firman) jokaiseen ramppityöntekijään erikseen yhteydessä, että nyt alkaa työntö tai sen valmistelu.

Se on tosiaan aika sama minkälaisia ohjeistuksia kirjoitetaan, jos niitä ei noudateta.

Edellisessä firmassa kävi kerran siten, että oltiin putkella ovet suljettuna, beacon vilkkui, traktori kiinni ja just kyseltiin lupaa työntää, kun emo soitti takaa ja sanoi että hän ei nyt oikein tiedä mitä tapahtuu mutta näyttäisi siltä että catering-auto just ajoi koneen vierelle. 2min myöhemmin sitten vasen takaovi auki ja catering-ukko ihmettelee että mitäs te tuijotatte, hän tuo teille vähän kahvia ja kokista. Oli mennyt portit sekaisin ja oli ajanut väärälle koneelle, mutta tosiaan mitään suojakartioita ei oltu huomioitu, ei edes sitä että kone on portilla ovet kiinni, beacon päällä ja putki pois vedettynä, mistä hölmömpi voisi päätellä että jotain liikehdintää on kohta tapahtumassa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Se on tosiaan aika sama minkälaisia ohjeistuksia kirjoitetaan, jos niitä ei noudateta.

Edellisessä firmassa kävi kerran siten, että oltiin putkella ovet suljettuna, beacon vilkkui, traktori kiinni ja just kyseltiin lupaa työntää, kun emo soitti takaa ja sanoi että hän ei nyt oikein tiedä mitä tapahtuu mutta näyttäisi siltä että catering-auto just ajoi koneen vierelle. 2min myöhemmin sitten vasen takaovi auki ja catering-ukko ihmettelee että mitäs te tuijotatte, hän tuo teille vähän kahvia ja kokista. Oli mennyt portit sekaisin ja oli ajanut väärälle koneelle, mutta tosiaan mitään suojakartioita ei oltu huomioitu, ei edes sitä että kone on portilla ovet kiinni, beacon päällä ja putki pois vedettynä, mistä hölmömpi voisi päätellä että jotain liikehdintää on kohta tapahtumassa.

Tuo toki yleisesti ottaen kuulostaa ehkä suoranaiselta kompetenssiasialta, kun taas Helsingissä oli ainakin kulttuuria tahallisesta toiminnasta:

Myös työnantajan osuutta selvitetään poliisin esitutkinnassa.
Työnantajalla on ollut tiedossa, että toimitaan ohjeistuksen vastaisesti. On jäänyt epäselväksi, onko työnantaja tarpeeksi puuttunut ja yrittänyt estää tätä työmenetelmää työpaikalla, Rahkala sanoo.


Tähän on vielä pakko kommentoida, että jos lentokonettakin saa lentää täysin turvallisesti (kysykää vaikka EASA:lta) neljä yövuoroa putkeen, niin mitenkä se nyt muka voisi mihinkään havainnointikykyyn tai muihinkaan kykyihin ainakaan olennaisesti vaikuttaa. Onhan se nyt se nyt käytännössä selvä, että se vaikuttaa, vaikka kuinka olisi yörytmissä.

Pushback-traktorin kuljettaja teki neljättä perättäistä yövuoroa, mikä saattoi vaikuttaa hänen havainnointikykyynsä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään