Sami Puro

Finnair asetti liikennelentäjänsä työsulkuun

36 viestiä aiheessa

Finnairin liikennelentäjien työehtosopimusneuvottelut jumissa - ylityökielto on astunut voimaan, ja työnantaja nokittelee työsululla koskien muutamien lentäjien maakoulutuksia.

https://www.fpapilots.fi/lentoliikenteen-ilmioita/finnair-asetti-liikennelentajansa-tyosulkuun.html

Lainaa

Finnairin liikennelentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto ry. on neuvotellut Finnairin ja Palvelualan Työnantajaliitto Palta:n kanssa uudesta työehtosopimuksesta noin kahden ja puolen kuukauden ajan. Sopimukseton tila alkoi syyskuun lopulla. Palta ilmoitti 1.11.2024 Finnairin liikennelentäjiä koskevasta työsulusta marraskuulle suunnitelluille kahdelle maakoulutuspäivälle.

Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) tiedotteen mukaan Finnairin liikennelentäjien työnteon ehdoista on neuvoteltu jo keväästä 2024 lähtien työnantajapuolen irtisanottua paikallisen sopimuksen osittaista työaikajärjestelyä koskien. SLL on pyrkinyt löytämään neuvotteluratkaisua helmikuusta lähtien. Työehtosopimuksen uudistamiseksi neuvottelut käynnistyivät elokuun lopulla, mutta edistyminen on ollut molempien osapuolien mukaan hidasta.

Finnair on vaikean kaksoiskriisin jälkeen palannut tuloksentekokykyiseksi monen muun lentoyhtiön tapaan ja kyennyt tervehdyttämään liiketoimintansa. Finnair on uusimmassa pörssitiedotteessaan vuoden kolmannen kvartaalin tulosjulkistuksen yhteydessä ilmoittanut odottavansa tilikaudelta 2024 110-180 miljoonan liikevoittoa. Lentoyhtiön yksikkökustannukset ovat olleet laskussa ja SLL on korostanut jäsentensä tekemien joustojen, sekä säästö- ja tehostustoimenpiteiden merkitystä yhtiön paluussa voitolliseksi.

SLL hakee työehtosopimusneuvotteluissa parannuksia liikennelentäjien työehtoihin ja takana olevien poikkeuksellisten aikojen joustojen merkityksen tunnustamista osana sopimusratkaisua. "SLL:n vaatimukset ovat perusteltuja ja aiempien vuosien säästötoimenpiteisiin nähden maltillisia", SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa. SLL on havainnut työnantajapuolen olevan haluton keskustelemaan edes ratkaisuista, joilla ei ole taloudellista vaikutusta.
 

Edellistä sopimuskautta värittäneet selvittämättömät erimielisyydet

Finnairin ja SLL:n välillä on ollut erimielisyyksiä edellisen sopimuskauden aikana, joista ei ole löytynyt yhteisymmärrystä ennen nykyisiä työehtosopimusneuvottelujen käynnistämistä tai osana työehtosopimuskokonaisuutta syyskauden aikana. SLL katsoo Palvelualojen Työnantajaliitto Palta ry:n työsulun tavoittelevan työntekijöiden vaatimuksien vaientamista pakkosovittelun kautta.

SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa, että "työnantajapuolen menettely on tarpeettoman aggressiivinen ja aiheuttaa vastakkainasettelua herkässä neuvottelutilanteessa. Neuvotteluissa on alusta lähtien on ollut ilmeistä, että työnantajapuoli on haluton neuvottelemaan liikennelentäjien esittämistä muutosehdotuksista". SLL ilmoittaa tiedotteessaan osallistuvansa sovitteluun
valtakunnansovittelijan kutsun mukaisesti ja pyrkii edelleen löytämään asiassa ratkaisua yhteistyössä ja neuvotteluteitse.

SLL pitää kuitenkin hyvin valitettavana, että tällä hetkellä näyttää siltä, että paikallisella tasolla pystytään sopimaan vain säästöistä, mutta ei työnteon ehtojen parannuksista.

 

Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) edustaa lähes 1000 Finnairin palveluksessa työskentelevää liikennelentäjää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan olisi lennon AY99 HEL-HKG peruuntumisella jotain tekemistä ylityö/vuoronvaihtokiellon tms kanssa? Jos on, niin eipä pitkään mennyt, kun pakka jo menee sekaisin. Flightradarin mukaan AY99 piti operoida OH-LWM:llä, joka on saapunut Singaporesta 05:43 paikallista aikaa Helsinkiin, siis 5 tuntia sen jälkeen, kun olisi pitänyt Honkkariin lähteä, mutta eipä liene löytynyt miehistöä sitten koneelle?

 

ay99peruttu.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Vai olisiko kyse koneyksilön vaurioitumisesta henkilöonnettomudessa kentällä la-aamulla?

Voi olla, koska äsken Yle julkaisi seuraavaa, tosin tiedottaja ei kommentoi peruutuksia:

https://yle.fi/a/74-20122087

Lainaa

Lauantaisessa työtekijän kuolemaan johtaneessa tapaturmassa ollut Finnairin lentokone sai onnettomuudessa vaurioita.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo Ylelle, että Airbus A350 -matkustajalentokone on toistaiseksi poistettu käytöstä. Koneen vaurioita tarkastetaan ja huolletaan parhaillaan.

Tallqvist ei kommentoi, vaikuttaako yhden koneen vaje Finnairin lentoaikatauluihin.

– Tiedotamme asiakkaitamme, mikäli lentoja joudutaan perumaan.

Erittäin ikävä tapaus tuo kyllä. :-\

Toivottavasti syy selviää ja vastaavaa ei tapahdu enää koskaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Vai olisiko kyse koneyksilön vaurioitumisesta henkilöonnettomudessa kentällä la-aamulla?

Ajankohta, jolloin lento peruttiin, täsmää vähän huonosti siihen, että kyse olisi vain tuosta vauriosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se HKG tämän valitettavan onnettomuuden vuoksi peruttiin.

Ja niin vaihdettiin myös Lontoon A350 ---》A320

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sano, etteikö Honkkariin ja sen aikatauluun olisi konevaurio vaikuttanut, mutta kyllä ymmärtääkseni viimeinen niitti oli nimenomaan se, ettei uudelle suunnitellulle lähtöajalle saatu ylityömiehistöä, kun alkuperäinen miehistö ei olisi ollut käytettävissä.

Siirrytään tähän päivään, OH-LZRn Zürich Ay1511/1512 meni aamulta peruutukseen kun ei ukot riitä. Myös Norran operoimalta bambukepiltä OH-LKR on peruuntunut Kittilä Ay583/584, ilmeisesti siksi, että Norra on operoinut jonkun alunperin Bussille suunnitellun lennon Empulla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joulun tienoilta on mennyt USA:n lentoja peruutukseen, ainakin 21.12. new york, 21/22/26.12. dallakset ja tapaninpäivän finnair1 eli lax.

En jaksa uskoa, että olisi ollut ainakaan myynnistä kiinni noina päivinä, mutta peruutuksen syytä tai yhteyttä Finnairin käynnistämään työtaisteluun en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välit alkavat tulehtua ja Finnairin mielestä millä tahansa alalla työntekijän on oltava tavoitettavissa työajan ulkopuolella firman yksipuolisia työvuorolistamuutoksia varten, jotka täytyy Finnairin mielestä myös hyväksyä, jos siihen on työaikalain 30 §:ssä tarkoitettu töiden järjestelyyn liittyvä erityisen painava syy (jonka olemassaolosta työnantaja tietysti yksipuolisesti päättää). Muutoksesta voidaan ilmoittaa tekstiviestillä ja kun viesti on lähtenyt, niin Finnairin mielestä asiasta on silloin asiallisesti ilmoitettu ja työntekijä on saanut asian tiedoksi. En tiedä, mistä Finnair on keksinyt tulkinnan, jonka mukaan tätä työvuoroluetteloa tai sen muutoksia olisi kuitenkaan työajan ulkopuolella seurattava, tai että puhelinta pitäisi edes pitää päällä. Jos ei homma luonaa ja tekstiviesti jää lukematta tai "noudattamatta", se voi johtaa seuraamuksiin.

Vastatoimia julkaistaneen huomenna.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennelentäjien lakot Finnairilla 9.12. ja 13.12.

Vastatoimista on päätetty. Samin aloituspostauksessa mainitseman ylityökiellon osalta aiemmin suojassa olleet Qatarin lennot Dohaan/Dohasta ovat nyt ylityökiellon piirissä nekin. Varallaolokielto alkaa 5.12. ja kaikki kapteenit ovat lakossa 9.12.2024 EFHK:lta lähtevien Finnairin operoimien lentojen osalta, poislukien Qantas-operaatiot ja niihin liittyvät työvuorot, jotka alkavat EFHK:lta. Kaikki perämiehet ovat niin ikään lakossa vastaavalla tavalla 13.12.2024.

Norran lentoihin lakko ei suoraa vaikuttaisi, mutta voi vaikuttaa välillisesti, jos Finnair ajattaa Norralla joitain sellaisia reittejä, jotka olisi normaalisti lennetty Finnairin omina operaatioina.

Jännä nähdä, edistyvätkö neuvottelut riittävästi ennen kun lakkoilu alkaa. Valtakunnansovittelija on jo ehtinyt todeta, ettei edellytyksiä sovintoesityksen antamiseen tässä vaiheessa ole.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sama tiedotteen muodossa, lähde https://www.fpapilots.fi/lentoliikenteen-ilmioita/finnairin-lentajat-ilmoittivat-rajatuista-tyotaisteluista-joulukuussa.html

Lainaa

Suomen Lentäjäliiton (FPA) jäsenyhdistyksen, Finnairin lentäjien työehtosopimuksesta vastaavan Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) työehtosopimus umpeutui 30.9.2024. Neuvottelut uuden sopimuksen saavuttamiseksi ovat jatkuneet yli kolme kuukautta.

Neuvottelut Finnairin lentäjien osalta siirtyivät valtakunnansovittelijan pakkosovitteluun marraskuun alusta työnantajan ilmoitettua poikkeuksellisista liikennelentäjien maakoulutukseen kohdistuvista työsuluista kahdelle päivälle marraskuussa. Ensimmäinen työsulkupäivä toteutui 20.11. sovittelun jatkuessa edelleen. Neuvotteluissa työnantajapuolta edustavat Finnair ja Palvelualojen työnantajat Palta ry.

SLL toteaa tiedotteessaan Finnairin palanneen koronan ja Ukrainan sodan muodostaneesta kaksoiskriisista tuloksentekokykyiseksi ja liiketoiminta on tervehtynyt. SLL:n edustamien lentäjien rooli kriisin aikaisissa sopeutustoimissa ja sen jälkeisessä ajassa erilaisin joustoin on näytellyt merkittävää roolia yhtiön tuloksessa. SLL tavoittelee neuvotteluissa lisääntyneen työmäärän myötä työnteon ehtojen palauttamista kestävämmälle tasolle ja korjata tehtyjen joustojen osalta työehtosopimusta huomioimaan nykyinen tilanne.

SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa, että "lentäjät ovat hyvin sitoutuneita Finnairiin ja olemme pyrkineet varmistamaan yhtiön toimintakyvyn vapaaehtoisilla säästöillä viimeisen vuosikymmenen aikana. Neuvotteluissa tavoittelemme vastinetta aiempien vuosien merkittävien tehostusten jäljiltä. Työnantajapuoli on kuitenkin ollut haluton keskustelemaan sellaisistakaan muutoksista, joilla ei olisi taloudellista vaikutusta".

 

Finnair ajaa neuvotteluissa töiden ulkoistamista

Neuvottelut valtakunnansovittelijan johdolla käynnistettiin 4.11.2024, mutta edistystä ei ole ollut nähtävissä. SLL:n tiedotteen mukaan työnantajapuolella haetaan pakkosovittelun kautta painostusta sovintoon, jossa edessä olisi laiha sopu ja nykyisten töiden osittainen ulkoistus. Vesa Uuspelto pitää valitettavana, että "paikallisella tasolla olemme pystyneet sopimaan säästöistä, mutta keskustelut työehtojen kehittämiseksi eivät etene". SLL kokee työnantajan ajavan neuvotteluissa tehostustoimia aggressiivisesti ja toimintamalli ei ole omiaan rakentamaan työnantajan ja työntekijöiden välistä luottamusta saatika tulevaisuuden vuoropuhelua.

 

SLL ilmoitti vastaavansa työnantajan työsulkuun osittaisilla työnseisauksilla joulukuussa

Vastauksena työnantajan marraskuulle ilmoittamiiin työsulkuihin SLL on ilmoittanut osittaisista työnseikauksista 9.12. ja 13.12.2024. Työnseisauksilla odotetaan olevan vaikutusta Finnairin lentoliikenteeseen.

SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto pahoittelee työnseisauksien mahdollisia haittoja matkustajille. "Lentäjille on kunnia-asia kuljettaa matkustajamme turvallisesti ja ajoissa määränpäähänsä, mutta tässä tilanteessa meillä ei ole enää muita vaihtoehtoja työnantajapuolen painostuksen alla", Vesa Uuspelto päättää.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopostin uutinen aiheesta: Finnairin lentäjät ilmoittivat rajatuista työtaisteluista joulukuulle - työnantaja hakee töiden ulkoistamista

Palta vähemmän yllättäen ei arvosta toimenpiteitä, jotka ovat edelleen melko vähäisiä ottaen huomioon työriidan jatkuneen jo tähän mennessä varovaisestikin arvioiden jo yli puoli vuotta (sopimuksettomassa tilassa vajaa 2 kk), yhtiön keväällä tekemien sopimusmuutosten jälkeen. On mielenkiintoinen ja ilmeisen perusteeton väite Paltan päälliköltä, etteivät työtaistelutoimet edistäisi työriidan ratkeamista, kun pelkällä neuvottelulla asiaa ei ole saatu ratkaistua vaikka aikaa on ollut:

Työnantajaa edustava Palta paheksuu Finnairin lentäjien uusia työtaistelutoimia. Paltan kertoo, että lentäjät aloittavat varallaolokiellon ja sekä toteuttavat kaksi vuorokauden mittaista työnseisausta 9.12. ja 13.12. Edellämainuttu varallaolokielto alkaa 5.12. ja se on voimassa toistaiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että lentäjät eivät lähde varallaololta lentotyöhön. Tämä tuo vaikutuksia Finnairin lentoihin, jos lennolle alunperin työvuorolistalla suunnitellut lentäjät sairastuvat.

"Olemme hyvin pettyneitä, että SLL päätti jo aiemmin ilmoittamiensa vapaapäivätyö-, ylityö- ja reservihakukiellon lisäksi vielä uusista työtaistelutoimista lentäjille. Työtaistelutoimet aiheuttavat merkittävää haittaa sivullisille, eivätkä edistä työriidan ratkeamista",  painotti Paltan neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield.

https://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_lent_j_t_ilmoittivat_rajatuista_ty_taisteluista_joulukuulle_ty_nantaja_hakee_t_iden

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair peruu satoja lentoja 9. ja 13.12.2024:

Peruutuksia on myös työnseisauksia ympäröivinä päivinä. Yhtiö kertoo peruvansa noin 140 lentoa joulukuun 9. päivältä ja noin 150 lentoa joulukuun 13. päivältä.

Kaikkiaan Finnair arvioi SLL:n työnseisauksen vaikuttavan noin 33 000 asiakkaaseen. Yhtiö kertoo ilmoittavansa perutuista lennoista asiakkaille sitä mukaa, kun peruutukset on tehty järjestelmiin. Samalla matkustajille pyritään tarjoamaan uusi vastaava reititys.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010854483.html

Vakiokorvauksia ei mainita jutussa, mutta ne eivät mene maksuun, koska peruutus tehdään yli 2 viikkoa ennen lentoa. Onnea vaan kaikille voittajille.

 

edit: myös lentoposti näytti itseasiassa julkaisseen uutisen aiheesta jo ennen IS:ää: https://www.lentoposti.fi/uutiset/finnair_peruu_joulukuulta_noin_300_lentoa_syyn_lent_jien_kaksi_ty_nseisausp_iv

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Onko mahdollista, että sopuun päästäisiin ja lentojen peruutukset peruttaisiin?

Arvelisin, että mitä lähemmäs ko.päiviä tullaan, niin sitä vähemmän saadaan lentoja ilmaan vaikka työnseisaus ei toteutuisi - ja olisiko se myöskään kaupallisesti järkevää jos pääosalle matkustajista olisi jo ehditty tehdä vaihtoehtoinen reititys.

Kaukolentoja ja tiettyjä Euroopan tärkeimpiä kohteita varmasti pyritään priorisoimaan tuossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Onko mahdollista, että sopuun päästäisiin ja lentojen peruutukset peruttaisiin?

Vaikkei sitä varmaan tiedä edes neuvottelijat itse, niin sen perusteella miten tähän asti ovat asiat "edistyneet" (eli eivät ole), en jäisi pidättämään hengitystä. Uskoisin, että aika paljon konkretiaa tarvittaisiin siihen, että lakot peruttaisiin, pelkkiin sanoihin tuskin luottavat edes sinisilmäisimmät. Finnair teki aika likaisia temppuja ensimmäisellä vuosipuoliskolla lentäjille mm. osa-aikasopimuksen kanssa ja esimerkiksi edellisen sopimuskauden aikana, keväällä 2022, hävisi työtuomioistuimessa, kun jätti päivärahat maksamatta pitkän aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Mitähän nämä ulkoistukset ovat joihin työnantajapuoli väittämän mukaan pyrkii?

TES:ssä on ollut vaatimus mm. suomen kielen osaamisesta, työnantaja haluaa poistaa tämän "vanhentuneena" viranomaiselle toimitetun tiedon perusteella. TES myös rajoittaa ulkopuolisten lentäjien käyttämistä Finnairin laivastossa, Finnair haluaa että jatkossa yhtiö saisi ilman rajoituksia käyttää ulkopuolisia lentäjiä, jos lento ei ala Suomesta tai pääty Suomeen. Lisäksi Finnair haluaisi käyttää "vuokralentäjiä" kaikilla lennoilla vapaasti silloin, kun omien lentäjien resurssi on rajallinen esimerkiksi lomien takia. Rajallisuuden osalta tietysti tulkintaetuoikeus on firmalla ja arvatenkin tämä menisi siihen, että hiljalleen enemmä ja enemmän lentoja hoidettaisiin muilla työntekijöillä. Kun vielä regional-liikenteestä halutaan rajoitukset pois, enpä ihmettelisi, jos seuraavaksi tilattaisiin sattumalta just A220:n kokoisia koneita ja annettaisiin kenkää turhille A320-lentäjille, tarjoten tietysti myös mahdollisuutta puolittaa palkka ja siirtyä jonkun toisen firman palvelukseen A220:ta lentämään.

Finnairilla on kaikki mahdollisuudet tasata henkilöstöresurssiaan palkkaamalla lisää henkilöstöä ja hyväksymällä enemmän pyydettyjä osa-aikaisuuksia. Keväällä kuitenkin näytettiin lähinnä keskisormea lentäjien suuntaan, kun Finnairin ja SLL:n sopima osa-aikasopimus irtisanottiin yllättäen. Keväällä 2024 myös rekrytoitiin, kokeneet eivät tälläkään kertaa kelvanneet, vaan palkattiin pääasiassa kokemattomia ja ainakin osalla näyttää kurssi tai linjakoulutuskin sittemmin keskeytyneen. Palkkaamalla Johanna Karpin henkilöstöjohtajaksi 2019 Finnair kyllä tasan tarkkaan tiesi, minkälaista henkilöstöpolitiikkaa se haluaa jatkossa toteuttaa. Nyt työ kantaa hedelmää, kun kaikkia vituttaa ihan asiakkaista lähtien. Finnairilla ei ole mitään pakon sanelemaa tarvetta palkata vieraskielistä työvoimaa ohjaamoon, henkilöstöä (niin kokenutta kuin kokematonta) on ollut viimeiset 20 vuotta saatavilla ihan suomen kielellä just niin paljon kuin yhtiö on tarvinut. Palkkapolitiikan takia firma pyrkii tietysti liiottelemaan tilannetta jatkuvasti, jotta työntekijöistä olisi ylitarjontaa työmarkkinoilla, kuten nyt viimeiset 15-20 vuotta on ollut.

Tätä se on, kun firmaa johtaa niin hallituksessa kuin operatiivisesti henkilöt, joiden omat rahat eivät ole sijoitettuna toimintaan, vaan jotka leikkivät muiden rahoilla. Minun mielestäni on todella erikoista, että brändiä yritetään rakentaa pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan arvoilla ja kaikenmaailman pride-yhteistyökuvioilla ja samaan aikaan korvataan työntekijät bulgarista tai mumbaista saadulla, kun on halvempaa. Pitäisi tehdä se valinta, että tehdäänkö hommaa pohjoismaisin arvoin vai tehdäänkö halpalentoyhtiötä hinta edellä. Ihan sama homma kuin vaikka lihantuotannossa ja myynnissä, suuret juhlapuheet vastuullisuudesta ja sitten ostetaan se pihvi tai kinkku sieltä mistä halvimmalla lähtee välittämättä siitä, miten ja missä oloissa se nauta tai sika on elänyt ja paljonko antibioottia on piikitetty, koska vastuullisesti tuotettu onkin liian kallis tai jotakin (terveisiä kotipitsalle).

Finnairin eettisten toimintaohjeiden ensimmäisellä sivulla julistetaan, että toimimme sääntöjen mukaisesti. Oikein toimimisen periaatetta korostetaan ja samaan aikaan lähetetään uhkausviestejä henkilöstölle. Sopimusten henkeä ei kunnioiteta, vaan todetaan että vahvemmalla osapuolella on nyt tulkintaetuoikeus. Eihän Finnair noudata edes lakeja, sen takia oikeudessakin tulee turpaan. Ollaan aika hiton kaukana siitä, että henkilöstöpolitiikassa olisi vuorovaikutusta molemminpuolisesti tai että asioista keskusteltaisiin ja ehkä välillä vähän mietittäisiin "yhdessäkin", että mikä olisi ehkä hyvä tapa toimia. Yritettäisiin edes kysyä mielipidettä ennen kun nuijitaan joku päätös, josta sitten pahoitetaan mieli vaikka bisneksen kannalta asian olisi voinut ratkaista yhtä hyvin toisinkin ilman mielipahaa. Olisi mielenkiintoista nähdä firman työtyytyväisyyskyselyn tuloksia jos siellä sellaisia tehdään.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
13 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostipa Tatun teksti kovin suomalaiselta johtamiselta. Henkilöstöllä ei ole arvoa, paitsi kuluina viivalla.

Ehkä olisi aika herätä ja alkaa tekemään politiikkaa missä nostetaankin se henkilöstö keskiöön ja aletaan huomaamaan että säästöt saadaankin turhista päälliköistä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatarilta Helsingin lentoja ostaneet tuskastelevat, kun Finnair on omassa tiedotuksessaan ilmoittanut, että Dohan lennot (HEL AY1981, ARN AY1983, CPH AY1985) on peruttu sekä 9. että 13. päivä (ja paluut peruttu 10. ja 14. päivä), mutta Qatarin asiakaspalvelun mukaan* Qatar ei olisi vielä saanut virallista tietoa asiasta Finnairilta ja sen takia Qatarilta lipun ostaneilla lento näkyy edelleen normaalisti varauksissa ja uudelleenreitityksiä ei ole tehty. Aika näyttää, aikooko QR esimerkiksi yrittää operoida puuttuvat lennot itse, mutta ongelmaksi voi tulla se, että yhtä peruttua lentoparia varten pitäisi lentää kaksi kertaa edestakaisin jos korvaava kone lähtee Dohasta. Tietysti erilailaisia ACMI-firmoja toimii lähempänäkin.

 

* toki voi olla, että tieto olisi Finnairilta Qatarille jo lähtenyt, mutta ei ole Qatarin omassa organisaatiossa mennyt läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä työtaistelun työkalu on nyt parasta aikaa käytössä kun lähiaikoina on ollut runsaasti peruutuksia sekä kaukoliikenteessä että lyhyellä puolella?

 

Tästä ei ole Finnair hiiskunut missään. Lentoja vaan perutaan ja kovin lyhyellä varoajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/28/2024 at 11.13, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Tästä ei ole Finnair hiiskunut missään. Lentoja vaan perutaan ja kovin lyhyellä varoajalla.

"Ei me uhkailla sillä, me vaan ilmoitetaan"

Just nyt kannattais istua täällä köpiksen loungessa kuuntelemassa, kun Jaakko Schildtiltä näyttävä mies pauhaa kovaan ääneen puhelimeen, kuinka asia työnnetään takas sovitteluun ja pelataan kovilla korteilla. Liekö matkalla käyty vähän keskustelemassa DATin Jesper Rungholmin kanssa siitä, miten he voisivat auttaa lakon murtamisessa? Eipä sillä, että DATin laivastolla ihmeitä saisi aikaiseksi edes lähiliikenteessä.

Koska Finskin huipputasoiseen eurooppaloungeen tulee muuten juustotarjotin? Olisikohan pitänyt kysyä Jaska-oletetulta ennen kun lähdin. Toki muutenkin olisi voinut vaihtaa jonkun sanan tästä HR-politiikasta, mutta aika ei antanut myöten. Uskomatonta touhua aikuisilta ihmisiltä, sen sijaan, että herrat olisivat aidosti neuvotelleet ajoissa, lykättiin neuvotteluja niin pitkään kuin vain mahdollista, varmasti tietäen, ettei sopuun voida mitenkään päästä ajoissa. Nyt johto sitten juokseen ympäri maailmaa etsimässä korvaavia koneita ja taputtelee toisiaan selkään että hyvin toimittu ja hienosti tehty, meni vaan 40000 lippua peruutukseen.

Edit: katsoin muuten nyt vielä piruuttani nuo Finnairin johdon osakkeenomistukset. Mitä kertoo se, että johtoryhmän jäsenten keskimääräinen omistus on alle 19000 osaketta/hlö (nykykurssilla 40 700 eur)? Kaksi jäsentä ei omista osakkeita lainkaan vaan leikkii kirjaimellisesti kokonaan muiden rahoilla. Eipä sillä, että noita osakkeita välttämättä kannattaisikaan omistaa, jos johtamistapa on tuollainen.

IMG_3012.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DAT astuu kun astuukin kehään:

 

Lainaa

Finnair vuokraa A320-koneen ja miehistön DAT LT:ltä 3.12.2024-6.1.2025 välisenä aikana tukemaan kiireistä lomakauttamme. DAT LT liikennöi yksittäisiä lentojamme Berliinin-, Tukholman-, Oulun-, Budapestin-, Kööpenhaminan-, Frankfurtin-, Göteborgin-, Oslo-, Varsovan-, Krakovan-, Prahan-, Brysselin-, Hampurin-, Düsseldorfin- ja Wienin- reiteillä. Lennot liikennöidään alkuperäisen aikataulun mukaisesti.  

https://www.finnair.com/fi-fi/tietoa-lennoista/matkustustiedotteet/dat-lt-liikennöi-joitakin-finnairin-euroopan-lentoja-joulukuussa-2024-ja-tammikuussa-2025-3697360

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuorempi poikani meinaaa lähteä Helsingistä Dubliniin 01.12.2024. Aamuyöllä Finnairilla  ja hän tulee takaisin samalla firmalla ilmeisesti 07.12.2024.

Onko jotain lakkoja odotettavissa hänelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Nuorempi poikani meinaaa lähteä Helsingistä Dubliniin 01.12.2024. Aamuyöllä Finnairilla  ja hän tulee takaisin samalla firmalla ilmeisesti 07.12.2024.

Onko jotain lakkoja odotettavissa hänelle?

Ei lakkoa, mutta lähtölennolla ylityö/vuoronvaihtokielto, paluulennolla noiden lisäksi myös päivystyskielto. Jos ohjaamomiehistössä joku ”estyy” (sairastuu, yleensä) niin varamiehen löytäminen voi olla vaikeaa.

En nyt toki vaivautunut edes katsomaan, operoidaanko Dublin bussilla vai empulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään