Sami Puro

Finnair asetti liikennelentäjänsä työsulkuun

36 viestiä aiheessa

Finnair ilmoitti nyt peruuttavansa alkuvuodesta 2024 tekemänsä ilmoituksen liikennelentäjien vuosiloman säästämisen rajoittamisesta, joka olisi ollut käsittääkseni juuri menossa työtuomioistuimen käsittelyyn. Go figure.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/29/2024 at 16.41, Tatu Koiranen kirjoitti:

"Ei me uhkailla sillä, me vaan ilmoitetaan"

Just nyt kannattais istua täällä köpiksen loungessa kuuntelemassa, kun Jaakko Schildtiltä näyttävä mies pauhaa kovaan ääneen puhelimeen, kuinka asia työnnetään takas sovitteluun ja pelataan kovilla korteilla. Liekö matkalla käyty vähän keskustelemassa DATin Jesper Rungholmin kanssa siitä, miten he voisivat auttaa lakon murtamisessa? Eipä sillä, että DATin laivastolla ihmeitä saisi aikaiseksi edes lähiliikenteessä.

Johdon työ kantaa hedelmää. Vaikuttaa, että koko säästösopimus on ollut Finnairin johdolle ominaiseen tapaan tehty sopimus, joka oli suunniteltu jo alunpitäenkin rikottavaksi. Sopimuksella saatiin säästöjä niin pitkään, kun ei ollut muutenkaan tarvetta uudelle alihankinnalle, mutta heti kun tarve tuli, alihankintasopimius tehtiin välittämättä säästösopimuksen rajoituksesta. Toisin sanoen, Finnair on saanut sopimuksella säästöjä ja heti kun sopimus muuttui ikävästi rajoittavaksi, johto pyyhki sillä perseensä. Huomioimisen arvoista on, että nimenomaan AKT irtisanoi sopimuksen Finnairin sopimusrikkomuksen vuoksi. Jos Finnair olisi toiminut lain mukaan, Finnairin olisi pitänyt se itse irtisanoa samalla, kun päättivät, etteivät halua enää ko. sopimuksen mukaan toimia. Nyt Finnair päätyi rikkomaan voimassa ollutta sopimusta oikeustoimilain säädösten velvoittavuudesta huolimatta ja AKT:n rooliksi jäi sen irtisanominen.

YLE: AKT irtisanoi Finnairin kanssa tekemänsä säästösopimuksen:

”AKT teki Finnairin kanssa määräaikaisen säästösopimuksen helmikuussa 2023. Sopimuksessa suostuttiin AKT:n mukaan mittaviin säästöihin henkilöstön työehdoissa ja vastapainona Finnair ilmoitti muun muassa pidättäytyvänsä uusista alihankintasopimuksista ja vuokratyövoiman käytöstä.

Finnair on AKT:n mukaan kuitenkin solminut uuden alihankintasopimuksen tanskalaisen lentoyhtiön kanssa.”

 

AKT:n tiedote asiasta: https://www.akt.fi/uutiset/akt-irtisanoi-finnairin-kanssa-tehdyn-saastosopimuksen/

Tiedotteessa mainitaan syyksi Jettimen operointi kesällä 2025, mutta ei mainita DAT LT:n operointia, jonka osalta sopimuskausi ehti jo alkaakin nyt joulukuussa 3. tai 4. päivä (Finnairin tiedotteessa esiintyy kahta eri päivämäärää).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnansovittelija on jättänyt sovintoesityksen, jossa vastausaikaa on 11.12. saakka: https://lentoposti.fi/uutiset/valtakunnansovittelijalta_sovintoehdotus_lent_jien_ty_ehtokiistaan_vastausaikaa_1112_saakka

Jos sovinto syntyy, pelkäänpä pahoin, että siinä käy työntekijöiden kannalta niin kuin aina ennenkin: sovitaan sovinnosta, mutta TESiä tai sen liitteitä ei ole puhtaaksikirjoitettu sovintoa varten, vaan Finnair / Palta hieroo niitä ja keksii kaikki mahdottomat ja mahdolliset tulkinnat, joilla kusta työntekijöiden muroihin samalla, kun sovitun sovinnon sisällöstä näennäisesti pidetään kiinni, vaikkei asioiden sovittu henki välttämättä toteudukaan. Yksi näistä työnantajaosapuolen tavoista on myös viivettely asioiden hoitamisessa. En oikein ymmärrä, miten SLL on mennyt samaan jekkuun kerta toisensa perään. Työrauhavelvoitteesta pitäisi pitää kiinni vasta sitten, kun työehtosopimus ja sen kaikki tarvittavat liitteet ja muut mahdolliset paikalliset sopimukset on allekirjoitettu. Eli jos sovinto tulee ja viikossa-kahdessa ei ole sovinnon mukaista TESiä allekirjoitettuna, pitäisi seuraavaa lakkoa jo miettiä. Muista rajoitustoimenpiteistä (vaikka ylityö/vuoronvaihtokielto) ei myöskään kannattaisi kokonaan luopua (vaikka niitä voidaankin keventää täydestä mittakaavasta), ennen kun TES on allekirjoitettu. Muuten työnantajaosapuolella on hyvin heikko insentiivi viedä asia maaliin.

Lähihistorian kaltaiset aie-tes-sopimukset ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Toivottavasti neuvottelutulos/sovintoesitys on edes järkevä (varsinkin, jos se hyväksytään), eikä hommassa käy niin, että nykyisten kaukoliikenneperämiesten urakehitys jatkuu regional-kipparin urakehityksellä A220:ssa ja nykyistä perämihen palkkaa alemmalla kokonaispalkalla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Finnairin lentäjiä edustava SLL on hylännyt valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen SLL:n ja työnantajaa edustavan Paltan välisessä työriidassa, valtakunnansovittelijan toimisto kertoo.

Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät ovat hakeneet todella isoja korotuksia. IL:n tietojen mukaan kustannusvaikutus on 1,5 vuodelle lentäjien oman arvion mukaan lähes 20 prosenttia ja työnantajien mukaan vielä merkittävästi suurempi.

 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/804ce5c8-52ce-486a-afdb-5cb1c0bdf91c

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

"Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät ovat hakeneet todella isoja korotuksia. IL:n tietojen mukaan kustannusvaikutus on 1,5 vuodelle lentäjien oman arvion mukaan lähes 20 prosenttia ja työnantajien mukaan vielä merkittävästi suurempi."

Herrat Eloranta,Aalto + kumppanit ovatkin näköjään nappikauppiaita 10 prossan vaatimuksineen! Eikö milloinkaan synny ymmärrystä siitä,että esim.kaupan ruokakassi,polttoaineet ym.seuraavat aina palkankorotusten vanavedessä:o kaiken lisäksi taloustilannetta ja työllistymistä ollaan "voimakeinoin" elvyttämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010894280.html

Lainaa

Suomen Liikennelentäjäliiton mukaan sovintoesitys oli sisällöltään lyhyehkö ja siinä pyrittiin siirtämään erimielisiksi osoittautuneita sopimussisällön osia sopimuskauden aikana työryhmissä ratkaistaviksi.

”Sovintoesityksessä on olemassa joitakin kannaltamme myönteiseksi tulkittavia elementtejä. Olennaista kuitenkin on, että esityksen kokonaisuus ei ole tasapainoinen emmekä voi jättää jo vuosia siirrettyjä, keskeisiä sopimuksen epäkohtia jälleen kerran ratkaisematta”, sanoi puheenjohtaja Vesa Uuspelto tiedotteessa.

Liitto suhtautuu varauksella ajatukseen, että keskeisistä työsuhteisiin, työssä jaksamiseen ja elämänhallintaan vaikuttavista seikoista pystyttäisiin sopimaan myöhemmin työryhmissä, kun niistä ei ole päästy yhteisymmärrykseen elokuusta lähtien käydyissä sopimusneuvotteluissa.

Ja kuten sovintoehdotuksesta on luettavissa, myös palkkaratkaisu olisi ollut kokonaan sidottu ilmailun ulkopuolisten alojen myöhempien aikojen neuvottelun tulokseen, tai tuloksettomuuteen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Uutiseen on lisätty valtakunnansovittelijan sovintoehdotus:

”Valtakunnansovittelijan toimisto julkisti sovintoehdotuksensa kello 11.09.

Sopimuskausi olisi ollut 11.12.2024–30.4.2026. Palkankorotukset olisi sidottu Teknologiateollisuuden tulevaan toimihenkilöstösopimukseen ja vaikeat asiat viety työryhmiin.

Työryhmissä olisi ollut määrä sopiva mm. paikallisista eristä, regional-lentämisen tulevaisuudesta, työhyvinvoinnista ja elämänhallinnasta ja eläkeasioista.

Ehdotuksen mukaan sopimuksen kokonaiskustannusvaikutus olisi muodostunut yleiskorotuksesta, mahdollisesta paikallisesta erästä, mahdollisesta kertaerästä ja kustannusvaikutteisista tekstimuutoksista.”
 

Vaikkei enää henkilökohtaisesti kosketakaan, vähän vain kiinnostaa, niin heitän kysymyksen palstalaisille: kuka olisi voinut hyväksyä tuollaisen sovintoehdotuksen? Tuossahan ei ollut yhtään konkreettista sovittua asiaa…

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Jaskari kirjoitti:
Sopimuskausi olisi ollut 11.12.2024–30.4.2026. Palkankorotukset olisi sidottu Teknologiateollisuuden tulevaan toimihenkilöstösopimukseen ja vaikeat asiat viety työryhmiin.

Työryhmissä olisi ollut määrä sopiva mm. paikallisista eristä, regional-lentämisen tulevaisuudesta, työhyvinvoinnista ja elämänhallinnasta ja eläkeasioista.

Ehdotuksen mukaan sopimuksen kokonaiskustannusvaikutus olisi muodostunut yleiskorotuksesta, mahdollisesta paikallisesta erästä, mahdollisesta kertaerästä ja kustannusvaikutteisista tekstimuutoksista.”

Vaikkei enää henkilökohtaisesti kosketakaan, vähän vain kiinnostaa, niin heitän kysymyksen palstalaisille: kuka olisi voinut hyväksyä tuollaisen sovintoehdotuksen? Tuossahan ei ollut yhtään konkreettista sovittua asiaa…

Tämä olisi ollut juuri sitä aiesopimusten tekoa, josta kirjoitin ylempänä ja joita on ennen tehty. Kaikki vaikeat asiat vietäisiin "työryhmiin" ja niissä ainut sopu on työnantajan määräämä sopu, koska kun työrauhavelvoite olisi jo olemassa, ei työntekijäosapuolella ole mitään neuvottelukeinoja jäljellä.

 

10 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

"Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät ovat hakeneet todella isoja korotuksia. IL:n tietojen mukaan kustannusvaikutus on 1,5 vuodelle lentäjien oman arvion mukaan lähes 20 prosenttia ja työnantajien mukaan vielä merkittävästi suurempi."

Herrat Eloranta,Aalto + kumppanit ovatkin näköjään nappikauppiaita 10 prossan vaatimuksineen! Eikö milloinkaan synny ymmärrystä siitä,että esim.kaupan ruokakassi,polttoaineet ym.seuraavat aina palkankorotusten vanavedessä:o kaiken lisäksi taloustilannetta ja työllistymistä ollaan "voimakeinoin" elvyttämässä.

Onko toveri Männistöllä käynyt mielessä, paljonko lentäjät ovat alentaneet absoluuttisia palkkojaan Finnairilla viimeisen 10-15 vuoden aikana, milloin minkäkin työnantajan keksimän sopeutustarpeen perusteella? Herrat Eloranta ja Aalto edustavat aloja, joilla palkankorotuksia on tehty jatkuvasti muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On myös huomioitava koronan ryydyttämän kysynnän myötä SLL:n tekemät merkittävät heikennykset TESiin. Yhtiön tuloksen kohennuttua on luonnollista, että myös lentäjien ansioiden tulee palata normitasolleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti:

On myös huomioitava koronan ryydyttämän kysynnän myötä SLL:n tekemät merkittävät heikennykset TESiin. Yhtiön tuloksen kohennuttua on luonnollista, että myös lentäjien ansioiden tulee palata normitasolleen.

Juuri tämän takia nyt koronan jälkeen olisi SLL:n puolelta täysin järjetöntä lähteä etenemään sillä, että noudatettaisiin jotain muiden alojen linjaa, joilla työehtoja ei olennaisesti heikennetty koronan takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään