Sami Puro

Finnair asetti liikennelentäjänsä työsulkuun

49 viestiä aiheessa

Finnair ilmoitti nyt peruuttavansa alkuvuodesta 2024 tekemänsä ilmoituksen liikennelentäjien vuosiloman säästämisen rajoittamisesta, joka olisi ollut käsittääkseni juuri menossa työtuomioistuimen käsittelyyn. Go figure.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/29/2024 at 16.41, Tatu Koiranen kirjoitti:

"Ei me uhkailla sillä, me vaan ilmoitetaan"

Just nyt kannattais istua täällä köpiksen loungessa kuuntelemassa, kun Jaakko Schildtiltä näyttävä mies pauhaa kovaan ääneen puhelimeen, kuinka asia työnnetään takas sovitteluun ja pelataan kovilla korteilla. Liekö matkalla käyty vähän keskustelemassa DATin Jesper Rungholmin kanssa siitä, miten he voisivat auttaa lakon murtamisessa? Eipä sillä, että DATin laivastolla ihmeitä saisi aikaiseksi edes lähiliikenteessä.

Johdon työ kantaa hedelmää. Vaikuttaa, että koko säästösopimus on ollut Finnairin johdolle ominaiseen tapaan tehty sopimus, joka oli suunniteltu jo alunpitäenkin rikottavaksi. Sopimuksella saatiin säästöjä niin pitkään, kun ei ollut muutenkaan tarvetta uudelle alihankinnalle, mutta heti kun tarve tuli, alihankintasopimius tehtiin välittämättä säästösopimuksen rajoituksesta. Toisin sanoen, Finnair on saanut sopimuksella säästöjä ja heti kun sopimus muuttui ikävästi rajoittavaksi, johto pyyhki sillä perseensä. Huomioimisen arvoista on, että nimenomaan AKT irtisanoi sopimuksen Finnairin sopimusrikkomuksen vuoksi. Jos Finnair olisi toiminut lain mukaan, Finnairin olisi pitänyt se itse irtisanoa samalla, kun päättivät, etteivät halua enää ko. sopimuksen mukaan toimia. Nyt Finnair päätyi rikkomaan voimassa ollutta sopimusta oikeustoimilain säädösten velvoittavuudesta huolimatta ja AKT:n rooliksi jäi sen irtisanominen.

YLE: AKT irtisanoi Finnairin kanssa tekemänsä säästösopimuksen:

”AKT teki Finnairin kanssa määräaikaisen säästösopimuksen helmikuussa 2023. Sopimuksessa suostuttiin AKT:n mukaan mittaviin säästöihin henkilöstön työehdoissa ja vastapainona Finnair ilmoitti muun muassa pidättäytyvänsä uusista alihankintasopimuksista ja vuokratyövoiman käytöstä.

Finnair on AKT:n mukaan kuitenkin solminut uuden alihankintasopimuksen tanskalaisen lentoyhtiön kanssa.”

 

AKT:n tiedote asiasta: https://www.akt.fi/uutiset/akt-irtisanoi-finnairin-kanssa-tehdyn-saastosopimuksen/

Tiedotteessa mainitaan syyksi Jettimen operointi kesällä 2025, mutta ei mainita DAT LT:n operointia, jonka osalta sopimuskausi ehti jo alkaakin nyt joulukuussa 3. tai 4. päivä (Finnairin tiedotteessa esiintyy kahta eri päivämäärää).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnansovittelija on jättänyt sovintoesityksen, jossa vastausaikaa on 11.12. saakka: https://lentoposti.fi/uutiset/valtakunnansovittelijalta_sovintoehdotus_lent_jien_ty_ehtokiistaan_vastausaikaa_1112_saakka

Jos sovinto syntyy, pelkäänpä pahoin, että siinä käy työntekijöiden kannalta niin kuin aina ennenkin: sovitaan sovinnosta, mutta TESiä tai sen liitteitä ei ole puhtaaksikirjoitettu sovintoa varten, vaan Finnair / Palta hieroo niitä ja keksii kaikki mahdottomat ja mahdolliset tulkinnat, joilla kusta työntekijöiden muroihin samalla, kun sovitun sovinnon sisällöstä näennäisesti pidetään kiinni, vaikkei asioiden sovittu henki välttämättä toteudukaan. Yksi näistä työnantajaosapuolen tavoista on myös viivettely asioiden hoitamisessa. En oikein ymmärrä, miten SLL on mennyt samaan jekkuun kerta toisensa perään. Työrauhavelvoitteesta pitäisi pitää kiinni vasta sitten, kun työehtosopimus ja sen kaikki tarvittavat liitteet ja muut mahdolliset paikalliset sopimukset on allekirjoitettu. Eli jos sovinto tulee ja viikossa-kahdessa ei ole sovinnon mukaista TESiä allekirjoitettuna, pitäisi seuraavaa lakkoa jo miettiä. Muista rajoitustoimenpiteistä (vaikka ylityö/vuoronvaihtokielto) ei myöskään kannattaisi kokonaan luopua (vaikka niitä voidaankin keventää täydestä mittakaavasta), ennen kun TES on allekirjoitettu. Muuten työnantajaosapuolella on hyvin heikko insentiivi viedä asia maaliin.

Lähihistorian kaltaiset aie-tes-sopimukset ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Toivottavasti neuvottelutulos/sovintoesitys on edes järkevä (varsinkin, jos se hyväksytään), eikä hommassa käy niin, että nykyisten kaukoliikenneperämiesten urakehitys jatkuu regional-kipparin urakehityksellä A220:ssa ja nykyistä perämihen palkkaa alemmalla kokonaispalkalla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Finnairin lentäjiä edustava SLL on hylännyt valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen SLL:n ja työnantajaa edustavan Paltan välisessä työriidassa, valtakunnansovittelijan toimisto kertoo.

Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät ovat hakeneet todella isoja korotuksia. IL:n tietojen mukaan kustannusvaikutus on 1,5 vuodelle lentäjien oman arvion mukaan lähes 20 prosenttia ja työnantajien mukaan vielä merkittävästi suurempi.

 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/804ce5c8-52ce-486a-afdb-5cb1c0bdf91c

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

"Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät ovat hakeneet todella isoja korotuksia. IL:n tietojen mukaan kustannusvaikutus on 1,5 vuodelle lentäjien oman arvion mukaan lähes 20 prosenttia ja työnantajien mukaan vielä merkittävästi suurempi."

Herrat Eloranta,Aalto + kumppanit ovatkin näköjään nappikauppiaita 10 prossan vaatimuksineen! Eikö milloinkaan synny ymmärrystä siitä,että esim.kaupan ruokakassi,polttoaineet ym.seuraavat aina palkankorotusten vanavedessä:o kaiken lisäksi taloustilannetta ja työllistymistä ollaan "voimakeinoin" elvyttämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010894280.html

Lainaa

Suomen Liikennelentäjäliiton mukaan sovintoesitys oli sisällöltään lyhyehkö ja siinä pyrittiin siirtämään erimielisiksi osoittautuneita sopimussisällön osia sopimuskauden aikana työryhmissä ratkaistaviksi.

”Sovintoesityksessä on olemassa joitakin kannaltamme myönteiseksi tulkittavia elementtejä. Olennaista kuitenkin on, että esityksen kokonaisuus ei ole tasapainoinen emmekä voi jättää jo vuosia siirrettyjä, keskeisiä sopimuksen epäkohtia jälleen kerran ratkaisematta”, sanoi puheenjohtaja Vesa Uuspelto tiedotteessa.

Liitto suhtautuu varauksella ajatukseen, että keskeisistä työsuhteisiin, työssä jaksamiseen ja elämänhallintaan vaikuttavista seikoista pystyttäisiin sopimaan myöhemmin työryhmissä, kun niistä ei ole päästy yhteisymmärrykseen elokuusta lähtien käydyissä sopimusneuvotteluissa.

Ja kuten sovintoehdotuksesta on luettavissa, myös palkkaratkaisu olisi ollut kokonaan sidottu ilmailun ulkopuolisten alojen myöhempien aikojen neuvottelun tulokseen, tai tuloksettomuuteen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Uutiseen on lisätty valtakunnansovittelijan sovintoehdotus:

”Valtakunnansovittelijan toimisto julkisti sovintoehdotuksensa kello 11.09.

Sopimuskausi olisi ollut 11.12.2024–30.4.2026. Palkankorotukset olisi sidottu Teknologiateollisuuden tulevaan toimihenkilöstösopimukseen ja vaikeat asiat viety työryhmiin.

Työryhmissä olisi ollut määrä sopiva mm. paikallisista eristä, regional-lentämisen tulevaisuudesta, työhyvinvoinnista ja elämänhallinnasta ja eläkeasioista.

Ehdotuksen mukaan sopimuksen kokonaiskustannusvaikutus olisi muodostunut yleiskorotuksesta, mahdollisesta paikallisesta erästä, mahdollisesta kertaerästä ja kustannusvaikutteisista tekstimuutoksista.”
 

Vaikkei enää henkilökohtaisesti kosketakaan, vähän vain kiinnostaa, niin heitän kysymyksen palstalaisille: kuka olisi voinut hyväksyä tuollaisen sovintoehdotuksen? Tuossahan ei ollut yhtään konkreettista sovittua asiaa…

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Jaskari kirjoitti:
Sopimuskausi olisi ollut 11.12.2024–30.4.2026. Palkankorotukset olisi sidottu Teknologiateollisuuden tulevaan toimihenkilöstösopimukseen ja vaikeat asiat viety työryhmiin.

Työryhmissä olisi ollut määrä sopiva mm. paikallisista eristä, regional-lentämisen tulevaisuudesta, työhyvinvoinnista ja elämänhallinnasta ja eläkeasioista.

Ehdotuksen mukaan sopimuksen kokonaiskustannusvaikutus olisi muodostunut yleiskorotuksesta, mahdollisesta paikallisesta erästä, mahdollisesta kertaerästä ja kustannusvaikutteisista tekstimuutoksista.”

Vaikkei enää henkilökohtaisesti kosketakaan, vähän vain kiinnostaa, niin heitän kysymyksen palstalaisille: kuka olisi voinut hyväksyä tuollaisen sovintoehdotuksen? Tuossahan ei ollut yhtään konkreettista sovittua asiaa…

Tämä olisi ollut juuri sitä aiesopimusten tekoa, josta kirjoitin ylempänä ja joita on ennen tehty. Kaikki vaikeat asiat vietäisiin "työryhmiin" ja niissä ainut sopu on työnantajan määräämä sopu, koska kun työrauhavelvoite olisi jo olemassa, ei työntekijäosapuolella ole mitään neuvottelukeinoja jäljellä.

 

10 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

"Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät ovat hakeneet todella isoja korotuksia. IL:n tietojen mukaan kustannusvaikutus on 1,5 vuodelle lentäjien oman arvion mukaan lähes 20 prosenttia ja työnantajien mukaan vielä merkittävästi suurempi."

Herrat Eloranta,Aalto + kumppanit ovatkin näköjään nappikauppiaita 10 prossan vaatimuksineen! Eikö milloinkaan synny ymmärrystä siitä,että esim.kaupan ruokakassi,polttoaineet ym.seuraavat aina palkankorotusten vanavedessä:o kaiken lisäksi taloustilannetta ja työllistymistä ollaan "voimakeinoin" elvyttämässä.

Onko toveri Männistöllä käynyt mielessä, paljonko lentäjät ovat alentaneet absoluuttisia palkkojaan Finnairilla viimeisen 10-15 vuoden aikana, milloin minkäkin työnantajan keksimän sopeutustarpeen perusteella? Herrat Eloranta ja Aalto edustavat aloja, joilla palkankorotuksia on tehty jatkuvasti muutenkin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On myös huomioitava koronan ryydyttämän kysynnän myötä SLL:n tekemät merkittävät heikennykset TESiin. Yhtiön tuloksen kohennuttua on luonnollista, että myös lentäjien ansioiden tulee palata normitasolleen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti:

On myös huomioitava koronan ryydyttämän kysynnän myötä SLL:n tekemät merkittävät heikennykset TESiin. Yhtiön tuloksen kohennuttua on luonnollista, että myös lentäjien ansioiden tulee palata normitasolleen.

Juuri tämän takia nyt koronan jälkeen olisi SLL:n puolelta täysin järjetöntä lähteä etenemään sillä, että noudatettaisiin jotain muiden alojen linjaa, joilla työehtoja ei olennaisesti heikennetty koronan takia.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

 

 Onko toveri Männistöllä käynyt mielessä, 

 

Kiitos Tatu uudesta tittelistä!:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt tämän päivän neuvotteluista mitään tietoa joten kysyin tekoälyltä; vähän kun sitä ohjailee niin antaa ihan älykkään vastauksen:

Valtakunnansovittelijan 9. joulukuuta antama sovintoehdotus herätti kritiikkiä erityisesti työntekijäpuolella, koska se ei vastannut lentäjien tavoitteita eikä tarjonnut konkreettisia ratkaisuja keskeisiin kiistakysymyksiin. Sovintoehdotus sisälsi yleiskorotuksia, jotka olisi sidottu vielä neuvottelemattomiin Teknologiateollisuuden sopimuksiin, ja se ehdotti vaikeimpien kysymysten siirtämistä työryhmiin myöhempää ratkaisua varten. Tämä lähestymistapa koettiin epätyydyttäväksi, koska työryhmien käsittely ei takaa sitovia ratkaisuja.

Työntekijäpuoli näkee ehdotuksen heikkoudet erityisesti palkankorotusten ja työaikakysymysten osalta, jotka ovat ratkaisevia Finnairin lentäjille. Lisäksi ehdotuksen rakenne oli ehdollinen ja epämääräinen, mikä herätti epäluottamusta siihen, että todellisia parannuksia saavutettaisiin. Tämä kaikki selittää, miksi SLL hylkäsi sovintoehdotuksen.

Kritiikki sovitteluprosessin ja sovintoehdotuksen suhteen korostaa osapuolten syvää erimielisyyttä, erityisesti tilanteessa, jossa Finnair pyrkii ulkoistamisiin ja kustannusleikkauksiin, kun taas lentäjät tavoittelevat oikeudenmukaisia työehtoja ja kilpailukykyistä palkkausta. Tämä asetelma tekee kompromissin löytämisestä haastavaa, ja työntekijäpuolen hylkäys kertoo heidän tarpeestaan saada selkeämpiä ja sitovampia parannuksia neuvottelutulokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovittelijalta uusi ehdotus. Niin kaukana oltiin sovusta viimeksi, että aika yllättävänä pitäisin, jos Finnair olisi aloittanut aidot neuvottelut siten, että jo nyt olisi mahdollista antaa sovintoehdotus joka voisi mennä läpi. Niin pitkään kun ehdotuksiin liittyy jotain toimikuntahöpinöitä, ei TESiä pidä tehdä ainakaan 3 vuodeksi vaan ehkä korkeintaan 3 kuukaudeksi. Silloin toimikunnissakin saatetaan saada jotain aikaan muutenkin kuin yksipuolisella sanelulla ja Finnairin tai Paltan tulkintaetuoikeudella.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010903780.html

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/15/2024 at 15.44, Tatu Koiranen kirjoitti:

Sovittelijalta uusi ehdotus. Niin kaukana oltiin sovusta viimeksi, että aika yllättävänä pitäisin

Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara tietää kertoa, että SLL hylkäsi myös toisen sovintoehdotuksen. Valtakunnansovittelija totesi tänään vastausten antamisen jälkeen, että näillä näkymin ei ole edellytyksiä jatkaa sovittelua. Asiassa tulee muistaa, että Sajavaara, joka on laatinut jo kaksi sovintoehdotusta, jotka työnantajaleirille (Palta / Finnair) olisivat käyneet, työskenteli itse Paltan neuvottelujohtajana kesään 2022 saakka, jolloin hän aloitti valtakunnansovittelijana, demareiden Tuula Haataisen esityksestä.

uutinen: https://valtakunnansovittelija.fi/-/sll-hylkasi-toisenkin-sovintoehdotuksen

sovintoehdotus: https://valtakunnansovittelija.fi/documents/2057498/205499680/sovintoehdotus+SLL+ja+Palta+15.12.2024.pdf/e938ebb0-1fba-f47d-80bf-011b3a480249/sovintoehdotus+SLL+ja+Palta+15.12.2024.pdf?t=1734355994388

Ehdotus on ihan yhtä naurettava kuin edellinenkin, keskeisissä kohdissa ollaan kaukana sovusta enkä käsitä, miten Sajavaara kehtaa tuollaista omalla nimellään edes esittää. Palkkaratkaisuksi ehdotettiin edelleen teknologiateollisuuden linjaa tai paikallista työryhmää (ja kun työryhmä ei 3 kk kuluessa pääse sopuun, palkkaratkaisu on taas teknologiateollisuuden linja).

Regional-liikenteeseen liittyvät ongelmat/riskit halutaan myös viedä edelleen työryhmään. Minkä helvetin takia Finnair ei perustanut tätä työryhmää itse esimerkiksi vuosi sitten, jos asia on sen mielestä niin vaikea ja pitkä, ettei siitä nyt ehditä neuvottelemaan? Siksikö, että silloin työryhmän työn lopputulos olisi pitänyt hyväksyttää osana työehtosopimusta, kun nyt jäisi (jos SLL olisi ehdotuksen hyväksynyt) vuosia aikaa vetkutella ilman mitään painetta. Kaiken huippu koko ehdotuksessa on, ettei työryhmä edes yrittäisi kokoontua ennen ensi kevättä ja kun se kokoontuu, Finnair määrää esityslistasta ja toimintasuunnitelmasta.

Ei muuta kun lisää lakkoja kehiin heti loppiaisen jälkeen. Sivullisten joulun/uudenvuoden viettoa ei välttämättä tarvitsisi pahasti sotkea, mutta 6.1.2025 jälkeen voisi olla perseet penkissä pidempäänkin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha viisaus kuuluu: Laiha lohtu on parempi luin lihava riita.

Nyt näyttää siltä, että lisää lakkoja on edessä. Eli maksavat asiakkaat kärsivät ja samalla sekä lentäjien ja Finnairin imagot kärsivät.

Jotenkin tuntuu, etteivät Finnairin pilotit ole Suomen näkövinkkelistä palkkakuopassa. Heillä on varmaankin sekä leikkelettä että vihanneksia leivän päällä. 
 

Jos palkkakuoppa on kansainvälisesti ajateltuna olemassa, niin miksi aina löytyy lentäjiä Finnairille? Ei se taidakaan olla niin surkea työnantaja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Jos palkkakuoppa on kansainvälisesti ajateltuna olemassa, niin miksi aina löytyy lentäjiä Finnairille? Ei se taidakaan olla niin surkea työnantaja?

Koska moni suomalainen lentäjä haluaa asua Suomessa, eikä Suomessa ole nyt parempaakaan vaihtoehtoa rahallisesti olemassa siviili-ilmailussa. Isoista yhtiöistä Norra on vielä huonompi. Finnairin tapauksessa on kyse on myös regionaaliliikenteen osalta siitä, ovatko lentäjät tulevaisuudessa vielä syvemmällä palkkakuopassa, kuin ovat nyt.

Kyse ei missään nimessä ole pelkästä rahasta, vaan myös työilmapiiristä ja esimiestyöstä. Suuren osan kokonaisuudesta Finnair on itse aktiivisesti ryssinyt omalla henkilöstöpolitiikallaan, joka ilmentyi mm. Johanna Karpin palkkaamisena henkilöstöpäälliköksi. En ole kylmempää ihmistä ikinä tavannut enkä ikinä ottaisi tuollaista henkilöstöpäällikköä, ellei tavoite ole, että työntekijät vaihtavat firmaa viimeistään 2 vuoden jälkeen. No, Karppi on sentään nyt saatu jatkamaan vahingontekoa jo muualla, mutta jälkien paikkaamiseen menee vuosikausia. Ei tämän tyylistä HR:ää ole kuin valtiolla ja ehkä Elon Muskilla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SLL:n tiedote sovintoehdotuksen hylkäämisestä (https://www.sllpilots.fi/ etusivulla). Tämä avaa hyvin tuota, mistä ylempänä mainitsin, kyse ei ole pelkästä rahasta:

 

16.12.2024 Suomen Liikennelentäjäliitto ry on hylännyt valtakunnansovittelijan sovintoesityksen

Suomen Liikennelentäjäliitto ry (SLL) on neuvotellut Finnair Oyj:n liikennelentäjiä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta elokuusta lähtien. Neuvottelut päätyivät valtakunnansovittelijan toimistoon työnantajapuolen järjestämien työsulkujen vuoksi. Marraskuun lopulla myös SLL ilmoitti kahdesta työnseisauksesta, joista jälkimmäinen toteutui 13. joulukuuta.

Valtakunnansovittelija on jättänyt asiassa järjestyksessään toisen sovintoehdotuksen, johon osapuolten vastauksia on pyydetty maanantaihin 16. joulukuuta mennessä. Tänään SLL on ilmoittanut, ettei se hyväksy sovintoehdotusta.

- Sovintoesityksessä oli olemassa myös kannaltamme myönteiseksi tulkittavia elementtejä. Emme kuitenkaan voi siirtää meille tärkeitä asioita myöhemmin ratkaistaviksi nyt esitetyssä laajuudessa, SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa.

Valtakunnansovittelijan jättämä sovintoesitys oli sisällöltään jonkin verran aiempaa esitystä laajempi, mutta myös sopimuskauden aikana työryhmissä ratkaistavien asioiden määrä kasvoi entisestään. SLL on hakenut työehtosopimukseen työssäjaksamista tukevia parannuksia ja erityisesti pandemia-aikaa varten sovittujen tehostustoimien purkua. Lisäksi tarvitaan myös täsmennyksiä työvuorojen muutoshallintaan sekä varallaolokäytäntöihin. Uuspellon mukaan liikennelentäjien liikkuvan työn ja runsaiden poissaolojen vuoksi olisi tärkeää, että lentäjä voi luottaa työvuorolistaansa ja tietää varmuudella, milloin on vapaalla.

- Sopimusneuvotteluita on käyty elokuusta lähtien emmekä ole päässeet niissä yhteisymmärrykseen keskeisistä työsuhteisiin, työssäjaksamiseen ja elämänhallintaan vaikuttavista seikoista. Katsomme edelleen, että sovintoehdotus jätti liikaa keskeisiä seikkoja työryhmissä ratkaistaviksi, Uuspelto summaa.

SLL on edelleen valmis hakemaan neuvotteluratkaisua ja se on tänään jättänyt työnantajapuolelle esityksen, että varallaolokielto keskeytettäisiin joulun ajaksi neuvottelurauhan varmistamiseksi. Uuspellon mukaan SLL haluaa ratkaista asian mahdollisimman pian ja toivoo, että myös työnantajapuoli näkee asian samoin.

- Pahoittelemme työtaistelutoimista matkustajille aiheutunutta haittaa. Pyrimme osaltamme turvaamaan matkustajien joulun ajan liikenteen, Uuspelto toteaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kyllä idioottimaisempaa ideaa, kuin antautua työrauhavelvoitteeseen ja jättää kriittisiä asioita joidenkin työryhmien käsiin. Jos alla on työrauhavelvoite, niin työnantajalla ei ole pienintäkään motivaatiota edistää yhtään mitään. Sinne lähtee joku alempi harjoittelija "neuvottelemaan" ja kertoo osapuolille että hänellä ei ole itseasiassa valtaa päättää mistään, kaikki mitä tässä "työryhmässä" keskustellaan menee jonnekin asialistalle.

Hyvä SLL. Keep up the good work.

Sanon edelleen, kansainvälisesti Finnairin lentäjät ovat melkoisessa palkkakuopassa. Tämmöiset työryhmäehdotukset ovat ihan suoraa "haistav*ttua".

 

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten useat mediat ovat kertoneet, työtaistelutoimenpiteet laitetaan tauolle joulun ympärillä, Finnairin vihdoin viimein suostuttua SLL:n ehdotukseen tauosta. SLL oli antanut oman ehdotuksensa työtaistelutoimenpiteiden rajaamisesta jo aikapäiviä sitten, mutta Finnairilla kesti hyväksyä ehdotus. Finnairin suostumus tarvittiin, sillä laki työriitojen sovittelusta edellyttää vastapuolen suostumusta, mikäli ilmoitettua työtaistelutoimenpidettä halutaan rajoittaa suppeammaksi, kuin on alunperin ilmoitettu.

Varallaolokielto on tauolla 20. joulukuuta 2024 - 5. tammikuuta 2025 ja ylityökielto on tauolla 20. joulukuuta 2024 - 1. tammikuuta 2025.

https://lentoposti.fi/uutiset/finnair_ja_lent_j_t_l_ysiv_t_yhteisymm_rryksen_joulun_ajan_lennot_on_nyt_turvattu

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/70c35b8a-915b-45b2-9048-1d14a9e9059d

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannepäivitystä aiheeseen: SLL on antanut joitain päiviä sitten ehdotuksen Finnairille, mutta ei näytä kelvanneen. Valtakunnansovittelija jatkaa pakkosovittelua, jossa neuvottelevat SLL ja Palta, sen sijaan, että neuvotteluja käytäisiin SLL:n ja Finnairin välillä, kuten työtaistelutoimenpiteitä koskeneen joulutauon aikana tehtiin. Jostain syystä en oleta, että Paltan mukana pitäminen asiassa, joka on tosiasiassa Finnairin ja SLL:n välinen, nopeuttaa asian ratkeamista millään tavalla.

https://lentoposti.fi/uutiset/valtakunnansovittelija_kutsui_finnairia_edustavan_paltan_ja_lent_j_liitto_slln_takaisin_bulevardille

Synkältä näyttää myös tämän päivän lähtevien lista, eikä tilanne varmaan hirveästi ole paranemaan päin lähipäivinäkään, kun paletti lähtee leviämään. Voimassa on sekä varallaolo- että ylityö/vuoronvaihtokiellot, tietysti joitain rikkureita/liiton ulkopuolisia lentäjiä avustaa työnantajaa parhaansa mukaan. Kaukolennoista New York ja puolen yön jälkeinen Hong Kong peruutukseen.

finnair_peruu_2025_01_10.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä meno jatkuu. 11. ja 12.1. Hong Kongin lentojen peruutusten jälkeen 13.1. lento saatiin operoitua. Onneksi kukaan paikallisista asiakkaista ei varmasti ole pahoittanut mieltään tästä laadukkaasta palvelusta ja käyttää Finnairia varmasti aina jatkossakin Euroopan reissuillaan :-)

Hong Kong jäi 12.1. ainoaksi laajarunkoperuutukseksi

Sunday, Jan 12                        
00:50    AY099    Hong Kong (HKG)        Finnair        A359 (OH-LWB)    Canceled
7:05    AY1431    Berlin (BER)        Finnair        320        Canceled
7:40    AY1391    Dusseldorf (DUS)    Finnair     319        Canceled
7:50    AY1401    Munich (MUC)        Finnair     320        Canceled
8:00    AY1511    Zurich (ZRH)        Finnair     A319 (OH-LVH)     Canceled
10:55    AY1343    London (LHR)        Finnair     A321 (OH-LZP)     Canceled
14:40    AY1021    Tallinn (TLL)        Finnair     AT75 (OH-ATN)     Canceled
16:05    AY1577    Paris (CDG)        Finnair     320        Canceled
16:15    AY605    Ivalo (IVL)        Finnair     320        Canceled
17:35    AY1435    Berlin (BER)        Finnair     32B         Canceled
20:50    AY609    Ivalo (IVL)        Finnair     320        Canceled
23:50    AY825    Stockholm (ARN)        Finnair     320        Canceled

Uusi viikko ei pyörähtänyt paljoa paremmissa merkeissä käyntiin, kaukolennoista AY41 Soul peruutukseen. Jännä nähdä, jääkö peruutus reitillä vain yhteen päivään, Flightradar ei ainakaan vielä tätä kirjoittaessa tiedä seuraavan päivän koneen rekisteritunnusta.

Monday, Jan 13                        
7:40    AY1541    Brussels (BRU)    Finnair     32B        Canceled
7:55    AY1531    Geneva (GVA)    Finnair     319        Canceled
10:55    AY1343    London (LHR)    Finnair     32B         Canceled
11:20    AY573    Kittila (KTT)    Finnair     A320 (OH-LXB)     Canceled
13:35    AY439    Oulu (OUL)    Finnair     AT75 (OH-ATH)     Canceled
16:25    AY455    Oulu (OUL)    Finnair     A319 (OH-LVI)     Canceled
17:00    AY1475    Vienna (VIE)    Finnair     A319 (OH-LVL)     Canceled
17:35    AY41    Seoul (ICN)    Finnair     A359 (OH-LWR)     Canceled
18:50    AY445    Oulu (OUL)    Finnair     32B         Canceled
19:40    AY539    Rovaniemi (RVN)    Finnair     320        Canceled
20:35    AY1027    Tallinn (TLL)    Finnair     AT75 (OH-ATN)     Canceled
20:50    AY1549    Brussels (BRU)    Finnair     E190 (OH-LKO)     Canceled

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

EFHK:n Alepassa itsepalvelukassalla liikkui huhu että Finnair laittoi ID-liput jäähylle.

Joo. Kassan roskikseen jätetyssä kuitissa luki myös, että koskee kaikkien lentoyhtiöiden/kumppaniyhtiöiden työntekijöitä, eli Finnairin lennoilla ei nyt kukaan tavallinen työntekijä ID:llä pääse sulun aikana lentämään. Kiusa se on pienikin kiusa. En usko, että Norralaiset ryhtyisivät tämän takia painostamaan SLL:ää sovintoon, joten vähän epäselväksi jäi, miksi keskisormea piti näyttää kaikille muillekin.

Aikaisempaan kirjoitukseen viitaten, LWI lähti Souliin, joten vain yksi päivä peruutukseen siltä reitiltä. Tiistain kaukolentoperuutus osui Miamin lennolle:

Tuesday, Jan 14                        
5:45    AY431    Oulu (OUL)    Finnair     A321        Canceled
6:35    AY1371    Edinburgh (EDI)    Finnair     319        Canceled
11:35    AY583    Kittila (KTT)    Finnair     320        Canceled
12:45    AY7    Miami (MIA)    Finnair     359        Canceled
16:00    AY1755    Milan (MXP)    Finnair     319        Canceled
16:15    AY575    Kittila (KTT)    Finnair     A321 (OH-LZN)     Canceled
17:00    AY1475    Vienna (VIE)    Finnair     320        Canceled
17:20    AY815    Stockholm (ARN)    Finnair     A321 (OH-LZU)     Canceled
18:50    AY445    Oulu (OUL)    Finnair     A320 (OH-LXD)     Canceled
19:40    AY539    Rovaniemi (RVN)    Finnair     320        Canceled

Keskiviikon peruutukset jäävät ainakin vielä tämänhetkisen tiedon mukaan vähäisemmäksi, kaukolentoja tosin 2 kpl taas listalla:

Wednesday, Jan 15
7:35    AY1571    Paris (CDG)    Finnair     320        Canceled
7:40    AY1391    Dusseldorf (DUS)    Finnair     319    Canceled
10:55    AY1343    London (LHR)    Finnair     32B         Canceled
13:50    AY141    Bangkok (BKK)    Finnair     359        Canceled
15:50    AY441    Oulu (OUL)    Finnair     320        Canceled
17:00    AY67    Osaka (KIX)    Finnair     A359 (OH-LWH)     Canceled
19:35    AY1339    London (LHR)    Finnair     321        Canceled
19:40    AY917    Oslo (OSL)    Finnair     320        Canceled

edit: lisätty pari peruutusta

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään