Sami Puro

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut (2024/2025)

98 viestiä aiheessa

Nyt on kyllä viimeisen päälle "neuvottelutaktiikka". Ensin annetaan ehdotus joka hylätään. Sitten pannaan ilmoille uhkailua että panevat 90 lentäjää pihalle, ja perään vielä huonompi sovintoehdotus.

Eli kun edellinen ei mennyt läpi, niin aletaan uhkailemaan ja sitten katsotaan menikö uhkailu läpi. Uskomatonta toimintaa.

Toivottavasti SLL säilyy vahvana ja jatkaa näiden HV-ehdotusten hylkäämistä.

 

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän maailman aikaan, mutta laitetaan nyt kuitenkin , kun osui käteen. Finnairin henkilöstölehti OKAY:n juttu ennen sopimuskausien loppua 2007.

IMG_20250211_195600.jpg

IMG_20250211_195639.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisen satunnaisen matkailijan silmissä tämä työtappelu alkaa olla surullisen hölmöä touhua molemmilta osapuolilta.

Ei voida olettaa ja odottaa että lentäjät saavat kurottua viimeisten vuosien myönnytykset kiinni parissa vuodessa. Toisaalta työnantaja ei voi jatkaa kuristamislinjaa koko ajan.

Kannattaisiko neuvottelevat henkilöt vaihtaa, lämmittää sauna saaressa ja ratkaista asiat perisuomalaiseen tapaan löylyissä?

Aina on parempi molemminpuolinen kompromissi, kuin kuukausia jatkuva tappelu.

Asiakkaat kun alkavat äänestää jaloillaan, niin siinä tulee lopulta molemmilla osapuolilla pää vetävän käteen.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Tällaisen satunnaisen matkailijan silmissä tämä työtappelu alkaa olla surullisen hölmöä touhua molemmilta osapuolilta.

Ei voida olettaa ja odottaa että lentäjät saavat kurottua viimeisten vuosien myönnytykset kiinni parissa vuodessa. Toisaalta työnantaja ei voi jatkaa kuristamislinjaa koko ajan.

Kannattaisiko neuvottelevat henkilöt vaihtaa, lämmittää sauna saaressa ja ratkaista asiat perisuomalaiseen tapaan löylyissä?

Aina on parempi molemminpuolinen kompromissi, kuin kuukausia jatkuva tappelu.

Miksei voida olettaa, että tilapäiset heikennykset poistetaan? Nimenomaan nyt ne pitää poistaa, koska muuten ne vakiintuvat. Firma ja Palta varmaan tosiaan toivovat, että SLL:n neuvottelijat vaihtuisivat samanlaisiin finnair-myönteisiin lapasiin, jotka ovat ennenkin myyneet sielunsa työnantajalle neuvotteluissa.

Siitäkään en ole samaa mieltä, että aina olisi parempi molemminpuolinen kompromissi. Ei se ole parempi, jos ja kun se on firman / paltan sanelua ja tehdään vain siksi, että pitäisi tehdä kompromissi. Ei tässä nykyisessä tilanteessa mikään aito kompromissi vaikuta mahdolliselta.

Jos Finnairilla olisi pienintäkään kiinnostusta tai huolta asiakkaista, Finnair neuvottelisi suoraa SLL:n kanssa ja Finnair ei olisi aloittanut pakkosovittelua paltalaisen valtakunnansovittelijan kanssa hetipian TES:n voimassaolon päättymisen jälkeen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, ymmärrän osittain pointtisi. Mutta sinä nyt haluat jäpittää omaa agendaasi, etkä yritä ajatella edes hiukan selkeämmin. Lisäksi minua nyppii tuo sinun tyylisi moittia valtakunnansovittelijaa koko ajan paltalaiseksi. En ihan suoraan usko, että hän on tässä asissa puolueellinen. Toki jos on, niin pitäisi mennä vaihtoon heti.

Mutta tätä menoa pelkään, että ns vituiksi menee ja lopulta sekä lentäjät että Finnair kärsivät. SItä se suomalainen neuvottelupolitiikka pahimmillaan on.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä jos vaihtaisivat instanssin jolla ei ole penniäkään kiinni yhtiön taloudessa (vain oma arvovalta jolloin on kiva & helppo pitää kiinni ns.periaatteista) yhtiöön itseensä jolla toivottavasti on vielä ammattitaito ja kyky laskea alan kustannuksia sekä kyky laskea jo nyt tapahtuneiden reaalisten ja imagohaittojen kustannuksia. Vai huudetaanko kohta veronmaksajaa apuun pääomittamaan? Ostetaan valtion avulla uusi lentokone ja myydään se parin viikon päästä osin itse omistamalle leasingyhtiölle?  On muuten mielenkiintoinen tuo rekrypolku valtakunnansovittelijan toimistosta toisen puolen neuvottelupöytään... 

Tämä ilman omaa riskiä toimiva neuvottelunstanssi on tähän mennessä tullut aika kalliiksi meille kaikille.

Ja...en ole lentäjä.

Muokattu: , käyttäjä: petri a hiltunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tapana on että joka toinen valtakunnansovittelija on työnantajapuolelta ja joka toinen työntekijäpuolelta. Millään muulla taustalla tuskin on siihen yhtä hyvää osaamista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Tatu, ymmärrän osittain pointtisi. Mutta sinä nyt haluat jäpittää omaa agendaasi, etkä yritä ajatella edes hiukan selkeämmin. Lisäksi minua nyppii tuo sinun tyylisi moittia valtakunnansovittelijaa koko ajan paltalaiseksi. En ihan suoraan usko, että hän on tässä asissa puolueellinen. Toki jos on, niin pitäisi mennä vaihtoon heti.

Mutta tätä menoa pelkään, että ns vituiksi menee ja lopulta sekä lentäjät että Finnair kärsivät. SItä se suomalainen neuvottelupolitiikka pahimmillaan on.

No selitä mulle, miten kolmas sovintoesitys oli ehdoiltaan työtekijäpuolelle vielä edellistä huonompi? Tuohan on täysin epälooginen ”sovintoehdotus”.

Helsinki Marketin edustalla oli tänään CRC-koulutettavia, jotka kertoivat, että bondit on purettu ja ovat vapaita hakemaan muita töitä. Ilmeisesti joku on löytänyt Excelin kaavasta virheen ja työntekijäpula muuttuikin aivan liian suureksi määräksi. Tätä vähän aavistelin heinäkuussa, rekrymäärä näytti omassa excelissä aika kovalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

No selitä mulle, miten kolmas sovintoesitys oli ehdoiltaan työtekijäpuolelle vielä edellistä huonompi? Tuohan on täysin epälooginen ”sovintoehdotus”.

Helsinki Marketin edustalla oli tänään CRC-koulutettavia, jotka kertoivat, että bondit on purettu ja ovat vapaita hakemaan muita töitä. Ilmeisesti joku on löytänyt Excelin kaavasta virheen ja työntekijäpula muuttuikin aivan liian suureksi määräksi. Tätä vähän aavistelin heinäkuussa, rekrymäärä näytti omassa excelissä aika kovalta.

Tatu, en osaa selittää, koska en ole osapuoli tuossa riitelyssä. Paitsi tietenkin maksavana asiakkaana ja asiakashan on yksi osa siinä palapelissä jossa ppalkkoja maksetaan. Mutta olen ollut osapuolena erilaisissa työmarkkinoiden pienissä ja joskus isommissain konflikteissa. Ja aina on ratkaisu löytynyt kompromissin kautta, ei minkään muun. 

CRC- koulutettavat, jotain voitelualan ihmisiä? Muuta CRC:tä en tunne.... (sorry OT).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Tatu, en osaa selittää, koska en ole osapuoli tuossa riitelyssä. Paitsi tietenkin maksavana asiakkaana ja asiakashan on yksi osa siinä palapelissä jossa ppalkkoja maksetaan. Mutta olen ollut osapuolena erilaisissa työmarkkinoiden pienissä ja joskus isommissain konflikteissa. Ja aina on ratkaisu löytynyt kompromissin kautta, ei minkään muun. 

CRC- koulutettavat, jotain voitelualan ihmisiä? Muuta CRC:tä en tunne.... (sorry OT).

Mäkin oon maksavana asiakkaana tossa pakkosovittelussa, koska olen vielä tällä hetkellä yleisesti verovelvollinen Suomeen. Sen takia tuollainen toiminta viranomaiselta ottaakin päähän, koska kyseinen virkatyö rahoitetaan valtion budjetista. Jos kyseessä olisi vaan joku Paltan ja SLL:n välinen juttu, niin typerät ja luokattomat ehdotukset kuuluisivat asiaan, mutta tämä tehtiin virkatyönä ja näyttää vahvasti siltä, että tilaaja oli Palta. Kokeiltiin, onko SLL sulanut, kun henkilöstön vähennystarpeesta ja muutosneuvotteluista oli ilmoitettu.

CRC on cruise relief copilot, joista Lentoposti on vuosia sitten kirjoittanut näin:

Cruise Relief Pilot (CRC) saa tyyppikoulutuksen koneeseen ja on oikeutettu toimimaan ohjaajana matkalentovaiheessa lentopinnan 200 yläpuolella. Tämä puolestaan mahdollistaa kaukolennoilla kapteenin ja vanhemman perämiehen levon, jotta he ovat virkeimmillään juuri lentoonlähdössä ja lähestymisessä.

CRC:n työnkuvaan kuluu kapteenin avustaminen lennonvalmistelussa, lennon turvallisen etenemisen seuraaminen kaikissa lennon vaiheissa sekä muut kapteenin antamat tehtävät.

Finnair on käyttänyt CRC-lentäjiä jo muutamien vuosien ajan. Kesällä 2015 yhtiön palveluksessa on parikymmentä CRC-lentäjää. Aiemmin koulutus on annettu A340-koneisiin, jotka poistuvat Finnairin laivastosta A350 XWB-koneiden myötä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esität kovia väitteitä, onko sinulla konkretiaa tuosta väitteestäsi koskien valtakunnansovittelijaa ja Paltaa? Jos on kyse on vakavasta asiasta, ellei, kyse on katkeruudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Esität kovia väitteitä, onko sinulla konkretiaa tuosta väitteestäsi koskien valtakunnansovittelijaa ja Paltaa? Jos on kyse on vakavasta asiasta, ellei, kyse on katkeruudesta.

Kyllähän tuo nykyinenkin valtakunnasovittelija näyttää enemmän työnantapuolen puolia pitävän. Edellinenkin sovittelija Minna Helle oli räikeä esimekki, palkittiinkin Teknologiateollisuuden toimitusjohtajuudella.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Esität kovia väitteitä, onko sinulla konkretiaa tuosta väitteestäsi koskien valtakunnansovittelijaa ja Paltaa? Jos on kyse on vakavasta asiasta, ellei, kyse on katkeruudesta.

No varsin selkeää konkretiaa on ne ehdotukset itsessään. EI tuo mahdu normaaliin järkeen millään tavalla siinä mielessä, että kyse olisi sovittelusta, vaan kyse on ihan muusta. Täytyy harkita, tekisikö tuosta toiminnasta jo kantelun, koska sillä ei tunnu olevan enää mitään tekemistä sen kanssa, mitä laissa työriitojen sovittelusta on säädetty. Tuntuu pahasti siltä, että viranomainen on unohtanut sille kuuluva neutraliteetin/tasapuolisuuden vaatimuksen, jota se on aina virkatehtävissä tiuaksti noudatettava.

Sen verran täytyy varmuuden vuoksi myös selventää, että vaikka olen joskus toiminut lentäjänä/kouluttajana Finnair-konsernissa, en ole ikinä toiminut liikennelentäjänä Finnairissa, enkä usko siellä toimivani tulevaisuudessakaan. En ole ikinä ollut nyt keskustelteltavana olevan TES:n alaisena enkä SLL:n jäsen. Kyse ei ole katkeruudesta, vaan kyse on tapahtumien havainnoinnista ja analysoinnista. Vallitseva asiain tila harmittaa minua veronmaksajana (valtakunnansovittelijan toiminta) sekä Finnair Oyj:n omistajana (Finnairin operatiivisen johdon asenne yhtiön työntekijöitä kohtaan, jonka katson aiheuttavan vahinkoa minulle omistajana).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos selvennyksestäsi. Turha meidän on tätä jatkaa enempää, katsotaan mitä tuleman pitää.  Vorwärts!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tuntuu pahasti siltä, että viranomainen on unohtanut sille kuuluva neutraliteetin/tasapuolisuuden vaatimuksen,

Varmaan useimmat ihmiset ovat eläneet tämän harhaluulon vallassa. Itse olin jo päälle neljänkymmenen ennenkuin sinisilmäisenä ja oikeusperiaatteeseen uskovana lopulta ymmärsin millaisten lainalaisuuksien mukaan tosielämä pyörii. Neljännesvuosisadan kokemus tilitoimistoympäristöstä on vahvistanut edelleen tätä valitettavaa käsitystä, kun olemme puolustaneet asiakkaittemme laillisia oikeuksia eri viranomais- ja virkamiestahoja vastaan seurauksella, että nämä asiakkaat ovat alkaneet kutsumaan meitä "miinanraivaajiksi". Alan pikkuhiljaa olla ylpeä tittelistä.      

Seppo

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.iau.fi/tiedotteet/iau-13/

Lainaa

SLL, AKT JA IAU YHTEISTYÖHÖN - TAVOITTEENA LENTOLIIKENTEESEEN TOIMIALAKOHTAISET TES-RATKAISUT

Suomen Liikennelentäjäliitto SLL, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Ilmailualan Unioni IAU ovat sopineet yhteistyöstä käynnissä olevalla neuvottelukierroksella. Päämääränä on solmia Palvelualojen työnantajat PALTA:n kanssa toimialakohtaiset työehtosopimukset, joissa huomioidaan myös lähihistoriassa tehdyt poikkeavat työehtoratkaisut.

Finnairin lentäjiä koskevia sopimusneuvotteluja on käyty yli puoli vuotta ilman, että ne olisivat johtaneet tuloksiin edes kuukausia kestäneessä sovittelussa. AKT:n Finnairin matkustamohenkilökunnan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 31. tammikuuta ilman sopimusta. IAU:n lentoliikenteen teknisiä ja maahuolintapalveluja koskeva työehtosopimus päättyy 15. maaliskuuta.

Olemme takavuosina tehneet merkittäviä säästötoimia, jotta Finnair selvisi yli vaikeiden vuosien. Tingimme lomarahoissa, työvuorokorvauksissa, palkankorotuksissa ja jopa eläkkeissä. On mahdotonta hyväksyä, ettei tätä yli 200 miljoonan euron uhrausta nyt huomioidakaan. Työnantajaliitto ei neuvottelupöydässä osoita minkäänlaista ymmärrystä edes pieneltä osin työntekijöiden elämänhallinnan ja työssäjaksamisen aivan välttämättömille parannustarpeille, SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto kertoo.

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo, että työntekijöiden tinkiminen omista palkoistaan yhdistää kolmen liiton jäseniä:

Porukat kiristivät vyötään ja työtahtia, jotta työnantaja selvisi yli vaikeiden vuosien. Suomessa ihan kaikkien palkansaajien ostovoima on kuopassa. Nyt yhteistyötä tiivistävien liitojen jäsenille ongelma on erityinen, sillä olemme tuosta ns. yleisestä linjasta jäljessä 4–15 prosenttia.

IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaaren mukaan kyse on vastavuoroisuuden periaatteesta:

Työntekijät eivät ole vaatimassa takautuvasti palkankorotuksia, joista luovuttiin koronapandemian vuoksi määräaikaisin sopimuksin vuosina 2021 ja 2022. Se, mitä he vaativat, on heidän suhteellisen ansiotasonsa palauttaminen samalle tasolle muihin toimialoihin nähden, kuin se oli koronaa edeltävänä vuonna 2019.

SLL:n, AKT:n ja IAU:n sopiman yhteistyön perustana on liittojen välinen tiivis tiedonvaihto, sekä toimien keskinäinen koordinointi mahdollisimman tehokkaalla tapaa, jotta tavoitellut toimialakohtaiset työehtoratkaisut saavutetaan kaikilla kolmella sopimusalalla.

 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Varmaan useimmat ihmiset ovat eläneet tämän harhaluulon vallassa.

Heh heh, minä en siihen välttämättä kovin paljoa usko vaikka tapanani on ajatella ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää, mutta se on oikeusnormina silti merkittävä seikka, jos tai kun viranhaltijoiden toimien laillisuutta arvioidaan. Kyllä iso osa virkamiehistä sitä noudattaa, mutta eivät tietenkään kaikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.2.2025 at 14.37, Ari Simonen kirjoitti:

Kyllähän tuo nykyinenkin valtakunnasovittelija näyttää enemmän työnantapuolen puolia pitävän. Edellinenkin sovittelija Minna Helle oli räikeä esimekki, palkittiinkin Teknologiateollisuuden toimitusjohtajuudella.

Minna Helle ei ollut edellinen valtakunnansovittelija, vaan Vuokko Piekkala. Lisäksi Helteellä oli vahva ay-tausta ennen sovittelijan virkaansa, lainaus Wikistä: 

Työurallaan Helle on työskennellyt Suomen Journalistiliiton työehtoasiamiehenä 1997–1999, Akavan lakimiehenä 2000–2005, Akavan neuvottelupäällikkönä 2006, Tehyn edunvalvontayksikön johtajana 2006–2009,[1] Akavan edunvalvontajohtajana 2009–2011 ja Telassa johtajana 2011–2013. Ennen valtakunnansovittelijan virkaa hän työskenteli Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n edunvalvontajohtajana eli puheenjohtajan oikeana kätenä 2013–2014.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse myös uskon, että tämä vääntö ja muutkin negatiiviset yhtiöön tällä hetkellä liittyvät uutiset tekevät kyllä imagoon isoa lovea, niin valitettavaa kuin se onkin.

Jo nyt todella monet jopa alalla työskentelevät ihmiset varaavat mielummin muiden yhtiöiden lennot Eurooppaan, eikä kestä kauaa ennenkuin Lufthansa/KLM/Norwegian tämän bongaa ja lisää tarjontaa.

Tällä menolla tätä veivataan vielä pääsiäisenä tuloksetta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Toni Kannusmäki kirjoitti:

Itse myös uskon, että tämä vääntö ja muutkin negatiiviset yhtiöön tällä hetkellä liittyvät uutiset tekevät kyllä imagoon isoa lovea, niin valitettavaa kuin se onkin.

Jo nyt todella monet jopa alalla työskentelevät ihmiset varaavat mielummin muiden yhtiöiden lennot Eurooppaan, eikä kestä kauaa ennenkuin Lufthansa/KLM/Norwegian tämän bongaa ja lisää tarjontaa.

Johdon vastuuta peräänkuuluttaisinkin tässä tilanteessa. Sen perusteella, mitä asiasta on julkisesti ja vähemmän julkisesti kuullut, ei vaikuta siltä, että johdolla olisi pienintäkään aikomusta hoitaa tehtäväänsä asiallisesti. Vahingoissa puhutaan jo kymmenistä tai sadoista miljoonista euroista ja tätä vasten tuntuu aika perin juurin erikoiselta, ettei firmalla ollut "resursseja" neuvotella työehtosopimuksesta hyvissä ajoin ennen sen umpeutumista. Tätähän SLL kuitenkin ehdotti jo noin vuosi sitten, että olisi käynnistetty neuvottelut, mutta Finnairin mielestä se oli ilmeisesti liian kallista eikä neuvotteluja sitten aloitettu ajoissa. Kun neuvottelut vihdoin aloitettiin, työnantaja löi sellaisen heikennyslistan neuvottelupöytään, että oli täysin päivän selvää, ettei siitä ehdittäisi päästä sopuun ennen TES:n umpeutumista.

 

4 tuntia sitten, Toni Kannusmäki kirjoitti:

Tällä menolla tätä veivataan vielä pääsiäisenä tuloksetta.

Jep. Nyt tarvitaan järeämpiä toimia työntekijäliitoilta, jotta työnantaja saadaan neuvottelemaan sen sijaan, että se edelleen yhdessä valtakunnansovittelijan toimiston kanssa yrittää sanella sopimusta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/8/2025 at 21.23, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein että Finnair haluaa että kaikki lentäjät vuorollaan ovat valmiudessa tunnin päässä lähtöportista? Eli vaikka asuisi lentokenttää lähimmässä asuintalossa, lähtö kotoa on kuin palomiehellä. Ja ne jotka asuvat yhtään kauempana, joutuvat notkumaan lentokenttähotellissa (omalla kustannuksella?) Kuulostaa niin rentouttavalta että siitä pitäisi saada suurempi rahapalkka kuin normaalista työpäivästä.

Tähän jäi vastaamatta. Hälytysaika on reilu tunti kapearunkoliikenteessä ja kaksi tuntia laajarunkoliikenteessä. Aika moni on valinnut asuinpaikkansa niin, että ehtii realistisesti kotoaan työsopimukseen merkitylle työpaikalle. Sittemmin Finnair on muuttanut työpaikan (josta työvuoro alkaa) sijaintia olemaan jokin täysin satunnainen lähtöportti, eikä työntekijä ennen normaalin työvuoron alun lähestymistä edes tiedä, missä työskentelee minäkin päivänä. Lentäjän täytyy siis aloittaa työskentely jo ennen työpäivän alkamista, selvittääkseen, mihin pitää mennä. Tätä ratkaisua itsessään käsitellään oikeudessa, valtaosa (joku 85-95 % muistaakseni) liikennelentäjäliiton jäsenistä on hankkeessa mukana. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä, miten tämä voi olla edes työ- ja lepoaikasäädösten näkökulmasta laillista, koska Finnair ei suinkaan kellota maksimityöaikaa siitä hetkestä, kun työntekijä joutuu tosiasiallisesti aloittamaan työnteon selvittämällä, mihin tänään pitää mennä, vaan kello käynnistyy vasta lähtöportilla ilmoittautumisaikaan. Muutoksesta johtuen työntekijöiden käytettävissä ei myöskään ole työpaikalla sijaitsevia, laissa tarkoitettuja pakollisia henkilöstötiloja, jotka käsittävät mm. peseytymis-, pukeutumis- ja vaatteiden säilytystilat. Näitä tiloja on toki siinä osoitteessa, joka työsopimuksen mukaan on työpaikka, mutta lentäjien työpäivä ei ala eikä pääty kyseisellä paikalla normaalisti koskaan.

Aiemmin parkkihallista oli n. 200 metriä toimistolle ja edellä mainittuihin henkilöstötiloihin, normaalilla kävelynopeudella siis pari kolme minuuttia. Nyt, kun sattuu joku lähtöportti S45 lontooseen pikkubussilla, kävelyä tulee kentällä n. 1,3 kilometriä. Lisäksi matkalla portille täytyy päästä läpi turvatarkastuksesta ja passintarkastuksesta, käytännössä aikaa kuluu n. 20 minuuttia. Lisää epäselvyyttä asiaan tuo se, että Finnair on työtaistelun yhteydessä nimenomaan korostanut, ettei lentoaseman henkilökorttia saa käyttää kuin töissä ollessa - miten sillä siis voidaan omalla ajalla kulkea miehistöturvasta läpi?

Toki, jos asuu ajallisesti riittävän lähellä kenttää, niin kyllähän päivystäminen vaikka nukkuessa onnistuu, ei se pukeutuminen nyt niin kauaa kuitenkaan kestä. Kauempana olevat päivystävät sitten korkeammassa lähtövalmiudessa kotonaan, tai autossa jossain puolivälissä kodin ja työpaikan välillä tms.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tuttu A350-kippari mietti siinä kohtaa kun tämä upea yllä kuvattu muutos tuli, että jos tunkisi virkapuvun esim Prisman muovikassiin ja sitten alkaisi gatella pukemaan sitä päälle, kun siinähän ne duunit vasta alkaa. xD

Matkustajien reaktiot olisi ainakin olleet priceless.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Toni Kannusmäki kirjoitti:

Yksi tuttu A350-kippari mietti siinä kohtaa kun tämä upea yllä kuvattu muutos tuli, että jos tunkisi virkapuvun esim Prisman muovikassiin ja sitten alkaisi gatella pukemaan sitä päälle, kun siinähän ne duunit vasta alkaa. xD

Matkustajien reaktiot olisi ainakin olleet priceless.

Tiedän ainakin yhden perämiehen vaihtaneen paidan portilla ja siitä on video olemassa, housut ja kengät olivat valmiiksi virkamallia. Kassi oli muuten Alkon kassi, jota eräs kokenut entinen Learjet-lentäjä ja nykyinen kouluttaja oli aikoinaan lentokoulussa hyväksi lentolaukuksi kehunut.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään