Sami Puro

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut (2024/2025)

103 viestiä aiheessa

Nyt on laskettu kokonaisansioita ja on huomattu, että maksuun menneet kokonaispalkat ovat nousseet enemmän kuin verrokkialojen palkat viimeisen viiden vuoden aikana, nousua Finnairin liikennelentäjillä on ollut n. 23 %. Tämä pitänee paikkaansa, mutta samaan hengenvetoon pitää ymmärtää, että tässä ei suinkaan ole kyse siitä, että sopimukset olisivat muuttuneet 23 % paremmiksi lentäjille, vaan työmäärä ja erilaiset toteutuneet haittalisät / ylityölisät / vastaavat ovat nostaneet kokonaisnasiota, joka lunnollisesti tulee myös romahtamaan takaisin "normaalille tasolle" ja jopa sen alle (koska ehtoja on huononnettu 2020 alkaen), kun Venäjän ilmatilan kierto päättyy.

Finnairin kokoaikaisten liikennelentäjien ansiot työnteosta (ilman mahdollisia bonuksia) vuonna 2019 olivat n. 122 005 euroa, kun vuonna 2024 ansiot olivat n. 150349 euroa.

Tulevaisuudessa Finnair tuskin tulisi tekemään merkittäviä tasokorotuksia palkkoihin silloin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen loppuu ja lentäjät putoavat kokonaitulokehityksessä paljon verrokkialojen taakse, todennäköisesti silloin nostetaan esiin taulukkokorotukset esimeriksi aikaväliltä 2022-2027 ja sanotaan, että [taulukko]palkat ovat nousseet hirveästi sen jälkeen, kun ehtoja ensin heikennettiin hirveästi ja jo sovittuja palkankorotuksia peruttiin.

Kokonaisuutena näyttää siltä, että tässä on tehty kolme olennaista virhettä:

1) Koronasta ja sodasta liittyvistä heikennyksistä yhtiön eduksi on sovittu ilman ennalta määriteltyjä takarajoja tai ehtoja, eli heikennykset eivät poistu sen perusteella, kun tilanne muuttuu paremmaksi tai normaaliksi, vaan tietyistä eduista/oikeuksista luovuttiin pysyvästi.

2) Kumpikaan osapuoli ei ole ilmeisesti edes yrittänyt ehdottaa neuvotteluratkaisuja, jotka olisivat sidoksissa esimerkiksi Venäjän ilmatilan aukeamiseen tai siihen, että Finnair lentäisi ko. ilmatilan kautta, sillä mitään siihen viittaavaa ei valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksissa ole näkynyt. Ymmärrän itse, että ihan hirveän paljon juuri nykyisiä kokonaisansioita ei välttämättä ole varaa nostaa, mutta en ymmärrä sitä, miksei TES-muutoksista edes yritetä sopia ehdollisesti.

3) Delegoida ei voida. Esimerkiksi Bangkokin basen (Qantasin lentoja varten) avaamisen estää se, että kukaan muu kuin lentäjä-management-hahmo ei sitä voi tehdä ja heillä on nyt niin kiire taas työtaistelun takia, kun pitää ensin olla päivä toimistolla ja sitten lähteä yöksi lentämään. Sopimushan tästä on tehty jo viime vuonna Finskin ja SLL:n välillä. Miettikää, mitä olisi saatu aikaan, jos olisi käytetty vaikka sata tonnia kuussa viime keväästä lähtien TES-neuvotteluun ja otettu neuvottelemaan ratkaisukeskeisiä ihmisiä, jotka sen osaavat? Aika pieni kustannus verrattuna nykyisiin tappioihin. Toki mistään rahankäytöstä ei ole apua, jos johtajat eivät pysty omasta tärkeydestään ja itse tekemisestään luopumaan.

Samaan aikaan Emirates on aloittanut aktiivisen rekrytointikampajan Suomessa ja koittaa houkutella käytännössä Finnairin lentäjiä lentämään A350:ta. Nettopalkka on luonnollisesti parempi, noin kaksinkertainen, vaikka itselle tulee väkisin mieleen, että niinköhän moni Finnairin työtahtiin sopeutunut vielä sopeutuu Emiratesin työmääriin, jossa esimerkiksi vuosittainen 900h blokkiaikaraja ei kulu leparilla vietetyistä minuuteista lainkaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SLL on lähettänyt selvityspyynnön valtakunnansovittelijalle, joka liiton mielestä toimii vastoin lain henkeä:

Lentäjiä edustava Suomen liikennelentäjäliitto SLL lähetti torstaina valtakunnansovittelijalle selvityspyynnön siitä, miksi SLL:n ja työnantajapuolen Paltan välistä sovittelua yhä jatketaan. SLL toteaa selvityspyynnössään, että marraskuusta alkaen tapaamiskertoja sovittelijan johdolla on järjestetty yhteensä 42. Ammattiliitto on hylännyt kaikki kolme sovintoehdotusta. SLL:n mukaan lain esitöissä puhutaan erikseen sovittelun keskeyttämisestä tilanteessa, jossa riitapuolten vaatimukset eivät ole suurten näkemyserojen vuoksi soviteltavissa yhteen.

Perjantaina kello 14.30 antamassaan vastauksessa valtakunnansovittelija Anu Sajavaara ja sovittelija Nina Pärssinen sanovat, että lain mukaan sovittelun keskeyttäminen on ”täysin sovittelijan harkinnassa”.

Ei sinänsä liene tarpeen muistuttaa, että ihan vaan sattumalta ex-Paltalainen Sajavaara on saanut talostaan virkatyönä aikaan jo kolme työnantajaleirin etuja niin hyvin valvovaa sovintoehdotusta, että nämä olisivat hyväksyneet ne mutinoitta. Ehdotukset ovat olleet liikennelentäjien kannalta katastrofaalisen huonoja. En todellakaan ymmärrä, miksi Sajavaara ryhtyi alunperinkään sekaantumaan asiaan, jossa hän on totaalisen jäävi yleisen oikeuskäsityksen kannalta (ei välttämättä jäävi lainsäädännöllisesti), siirryttyään nykyiseen tehtäväänsä suoraa johtajan paikalta Paltasta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011071393.html

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten, vaikka lentäjille ei juuri nyt riitä rahaa kohtuuttomiin vaatimuksiin, samaan aikaan Finnairin: hallitus esittää maltillista muutosta johtajien palkitsemiseen:

Hallitus ehdottaa yhtiökokouksen käsiteltäväksi yhtiön toimielinten palkitsemispolitiikan, joka on edellisen kerran käsitelty 17.3.2021 pidetyssä yhtiökokouksessa. Palkitsemispolitiikkaa on muutettu nostamalla toimitusjohtajan muuttuvien palkanosien enimmäismäärä 120 prosentista 200 prosenttiin vuosittaisesta peruspalkasta. Lisäksi politiikassa esitetään toimitusjohtajan sijaisen palkitsemista koskevat periaatteet. Palkitsemispolitiikkaa koskeva yhtiökokouksen päätös on neuvoa-antava.

Kyllä näin suuren vahingon aiheuttamisesta osakkeenomistajille pitääkin vähän palkita, eikä vanha skaala olisi riittänyt. Oheinen taulukko näyttää aika selvästi, kenellä ne tulot oavt nousseet ja kenellä eivät.

finnair_johdon_palkitseminen.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään