Heikki Lappalainen

MT-492 arkistotietoja hakusessa

47 viestiä aiheessa

Kaipailisin MT-492 yksilöstä tarkempia tietoja, mikäli sellaisia on arkistoista jotkut ovat saaneet. Esimerkiksi vastaanottopöytäkirja, josta näkyy tiedot koneen varusteista. Lisäksi WNr päivämäärää kaipailisin myös tunnistelaattaa varten.

Kotimaisesta kirjallisuudesta olen löytänyt jo tiedot WNr numerosta sekä Suomeen liittyvistä käyttöpäivistä. WNr on 166118, jonka pohjalta kaivoin tiedon, että kone valmistettiin elokuun ja joulukuun välissä 44 Messerschmitt AG, Regensburg tehtaalla, mutta muuta tarkempaa valmistusajankohtaa minulla ei ole tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.11.2024 at 12.16, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Kaipailisin MT-492 yksilöstä tarkempia tietoja, mikäli sellaisia on arkistoista jotkut ovat saaneet. Esimerkiksi vastaanottopöytäkirja, josta näkyy tiedot koneen varusteista. Lisäksi WNr päivämäärää kaipailisin myös tunnistelaattaa varten.

Kotimaisesta kirjallisuudesta olen löytänyt jo tiedot WNr numerosta sekä Suomeen liittyvistä käyttöpäivistä. WNr on 166118, jonka pohjalta kaivoin tiedon, että kone valmistettiin elokuun ja joulukuun välissä 44 Messerschmitt AG, Regensburg tehtaalla, mutta muuta tarkempaa valmistusajankohtaa minulla ei ole tiedossa.

Suomalaisista lähteistä tuskin löytyy tarvitsemaasi päivämäärää WNr :lle, sillä MT-492:n mukana ei tullut kaikkea saksalaista asiakirja-aineistoa.

IMG_1903.thumb.JPG.52ae1a3503d674157aa4d762100dbe73.JPG

Liite: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri kiitos tiedoista. Oletinkin hieman, että sinulta löytyy mahdollisuus hakea tietoa aiheesta:) Jos katsoo materiaalia, niin ei mene kovinkaan kauaksi, jos käyttää edellä olevien mukaan WNr päivänä 18.7.44, vaikka se ei todennäköisesti ole oikein. Itse tulkitsen tuosta, että 490, 491 ja 492 saapui omana "eränään". Tuossa dokumentaatiossa ei näköjään ole Luftwaffen rekisteritunnusta merkittynä, joka kirjallisuuden perusteella on ollut CR+RN. Valmistustehtaan hain WRn pohjalta, jonka perusteella se oli nimenomaan tuo Regensburg.

Olisiko sinulla kenties mahdollisuus vilkaista löytyykö yksilöstä jotain muuta materiaalia, joka kertoisi varustuksesta? Ohjaamovarustuksesta yms. Ulkopuolen varusteet on helppo päätellä kuvista, mutta ohjaamo toteutettava näillä tiedoin yleisen lähdemateriaalin ja kuvamateriaalin pohjalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, löysin tällaiset
https://www.warbirdphotographs.com/luftphotos-jg/lme109-foreign-finland-6.htm

https://prussia.online/Data/Book/th/the-messerschmitt-bf-109-part-2/Ritger L. The Messerschmitt Bf 109. Part 2. F to K Variants (2007), OCR.pdf

Mersu01.jpg

mersu02.jpg

 

http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?p=246252
Kari Lumppio
(2018)
" For what it is worth.

August 2nd, 1944 Finnish Air Force received Bf 109 G-6, WNr. 166118, CR+RN, which became MT-492. A photo shows it with white spiral on spinner. As far as I know MT-492 was the only one with spiral in Finland during wartime.

WNr 166118 may have been intended for LFl 4? I think MT-492 was collected from Luftpark and not from factory, so it may have had other destination intended originally.

MT-492 had radio (FuG 16 Zy) fitted which also points to Luftpark pick-up. Those directly from factory did not have radio, because Luftparks were to equip planes to operational condition? Majority of FinnAF Bf 109 G-6 arrived to Finland without radio!

Was the 1/3 white sector factor painted on spinner? Making any spiral a factory paint scheme modification? "

Muokattu: , käyttäjä: Jarmo Lempinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Jarmo Lempinen kirjoitti:

Kiitän. Muun muassa Kari Stenmanin Mersu-kirja kertoo, että 492 luovutettiin varikolle 2.8.44 samana päivänä kuin 493. Raimon kuvassa yllä 493:n valmistuspäiväksi on merkitty 27.7.44, joten uskoisin, että myös 492 valmistettiin heinäkuun loppupuolella.

Mersu materiaalia löytyy minulta jo paljon varaosaluetteloista lähtien aina yksittäisten laitteiden manuaaleihin. Kuviakin löytyy jo aika paljon ja lisää on tarkoitus ottaa vielä.

Se mikä puuttuu on 492 yksilöön liittyvät tarkemmat tiedot, joita olenkin tässä nyt saanut ja joita ei kirjoista löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu Valtosen Messerschmitt Bf 109 ja Saksan Sotatalous kirjassa on mainittu, että MT-491-495 erä vapautettiin vientiin 30.7.44. Rivillä lukee myös, että kaikki tulleet, joten tuo päiväys voi tarkoittaa myös Suomeen saapumispäivää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Hannu Valtosen Messerschmitt Bf 109 ja Saksan Sotatalous kirjassa on mainittu, että MT-491-495 erä vapautettiin vientiin 30.7.44. Rivillä lukee myös, että kaikki tulleet, joten tuo päiväys voi tarkoittaa myös Suomeen saapumispäivää.

Tässä ykköslentueen eli 1/HLeLv 30:n sotapäiväkirjasta. "3.8.44 klo 15.30 luutnantti Hämäläinen toi MT-492:n Utista."

Eli mahdollisesti ensin varikolle 2. päivä ja laivueeseen seuraavana.

HLeLv 30:n eli laivueen sotapäiväkirja, alempi kuva.

2.8. klo 16.00 "5 uutta MT konetta saapui Saksasta jotka kaikki tulevat HLeLv 30:lle kun varikko on tarkastanut. Konetilanne 5/3."

3.8. klo 15.40 "saapui 1 Mt Utista kunnostettuna". ----> (MT-492 sen täytyy olla)

lähteet: digikansalliskirjasto

Jukka

0002(7).jpg

 

 

0001(6).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä 1/HLeLv 30:n sotapäiväkirjasta. "3.8.44 klo 15.30 luutnantti Hämäläinen toi MT-492:n Utista."

Eli mahdollisesti ensin varikolle 2. päivä ja laivueeseen seuraavana.

Jukka

0002(7).jpg


Kiitän tästäkin tiedosta. Ehkäpä kaikkien yllä olevien tietojen pohjalta vaiheet ovat olleet sellaisia, että valmistettu joko 27.7.44 tai muutamia päiviä sitä ennen, Saksa vapauttanut 30.7.44 koneet vientiin, 2.8.44 lennetty Suomeen ja luovutettu varikolle ja 3.8.44 laivueeseen. Jos aikajana tämä, niin se myös sopii ajatukseen, että kone olisi hyvinkin valmiissa kunnossa ja varusteltuna Suomeen tuotaessa eli mitään erityisempää sille ei tarvinnut tehdä. Ehkä ainoa pohdinta on koneen maalaus, jos se tapahtui varikolla, niin ilmeisesti kone saatiin maalattua päivässä  ennen seuraavan päivän siirtolentoa.

Tunnistekilpeä varten tuo valmistuspäivä on se, jota ainakin hain, mutta tarkan tiedon saaminen voi olla mahdotonta. Myös FuG 16Y radiovarustus näiden tietojen pohjalta löytyi koneesta ilmeisesti kokonaisuudessaan, ei vain pelkästään siivessä oleva Morane-antenni.

Kiinnostavaa toki tietää koneen vaiheet Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi yksi detalji vielä, lähteenä Lentolaivue 30:n sotapäiväkirja 1.9.1943 - 31.7.1944. (lähde: digikansalliskirjasto)

Eli HLeLv 30:een palvelukseen 23.3.1944 tullut luutnantti Esko Hämäläinen (synt.2.5.1919) lensi laivueen yhteyskone Viimalla (VI-16) Malmilta Uttiin aamulla 29.7. ja lensi sieltä MT-492:n Malmille 1. lentueelle iltapäivällä 3.8.44.

Jukka

0037(3).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Löytyi yksi detalji vielä, lähteenä Lentolaivue 30:n sotapäiväkirja 1.9.1943 - 31.7.1944. (lähde: digikansalliskirjasto)

Eli HLeLv 30:een palvelukseen 23.3.1944 tullut luutnantti Esko Hämäläinen (synt.2.5.1919) lensi laivueen yhteyskone Viimalla (VI-16) Malmilta Uttiin aamulla 29.7. ja lensi sieltä MT-492:n Malmille 1. lentueelle iltapäivällä 3.8.44.

Jukka

0037(3).jpg

Kiitokset tästäkin tiedosta. Itsekin selailin juuri samaisia arkistoja hieman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ollakaan? Heikin sukunimi-kaima luutnantti Lappalainen lensi MT-492:n Suomeen. Kyllä monta kirjainta sisältävä sukunimikin taipuu tarvittaessa;)

IMG_9998.thumb.JPG.b6b4ac5b8fef2721348982c32d997d5d.JPGIMG_9999.thumb.JPG.257eb710b8c3f5b7541c5ef18034a59b.JPGIMG_0001.thumb.JPG.7d6491272a56f604d31ae961aade9925.JPGIMG_0002.thumb.JPG.8ccd032b8df9ed9483473d34c1bde92b.JPG

Liitteet: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin heti, että netissä olevassa koneiden tuontiyhteenvedossa on ristiriita koskien MT-491 ja -492 -koneiden Suomeen lentoja, nimenomaan HLeLv 30:ssa palvelleen luutnantti Esko Lappalaisen kohdalla. Raimon paperissa Lappalainen on lentänyt MT-492:n Suomeen, mutta netin koosteessa mainitaan koneeksi MT-491. Kersantti Otto Karmekin (HLeLv 30) mainitaan koosteessa (MT-492). Vai onko koneet koosteessa menneet ristiin? Todennäköisesti näin on. (lisäys/korjaus: vänr P. Jauho lensi MT-491:n Suomeen, ei Otto Karme. Ulkomaisessa kirjassa/netissä virhe.)

Olisiko Raimon paperissa 2.8. merkitty ylikersantti Aimo Gerdtin (HLeLv 30) 30 minuutin matkalento siirtolento Porin varikolta (Feldluftpark Pori) Uttiin? Josta luutnantti Esko Hämäläinen (HLeLv 30) lensi koneen Malmille 3.8.

Lisäys: löytyneiden papereiden mukaan MT-492 lennettiin Saksasta suoraan Malmille eikä Poriin. Aimo Gerdtin 30 minuutin lento on välillä Malmi-Utti.

Jukka

 

Mersu01.jpg.13bc9f7be57ad1e4afe95d94ff5cbf32.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjattu ja lisätty tekstiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Oikeesti MT-491:n lensi Suomeen vänrikki P. Jauho 2.8.44.

Okei, kiitos. Onpa todella huonosti tehty ulkomainen yhteenveto netissä! Tai oikeastaanhan tiedot on väärin tässä kirjassa, josta tuo kooste on:

https://prussia.online/Data/Book/th/the-messerschmitt-bf-109-part-2/Ritger L. The Messerschmitt Bf 109. Part 2. F to K Variants (2007), OCR.pdf

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Miten ollakaan? Heikin sukunimi-kaima luutnantti Lappalainen lensi MT-492:n Suomeen. Kyllä monta kirjainta sisältävä sukunimikin taipuu tarvittaessa;)

IMG_9998.thumb.JPG.b6b4ac5b8fef2721348982c32d997d5d.JPGIMG_9999.thumb.JPG.257eb710b8c3f5b7541c5ef18034a59b.JPGIMG_0001.thumb.JPG.7d6491272a56f604d31ae961aade9925.JPGIMG_0002.thumb.JPG.8ccd032b8df9ed9483473d34c1bde92b.JPG

Liitteet: KA.

Jopas valitsin mallini esikuvan sopivasti sukunimen perusteella :) Suuret kiitokset jälleen näistäkin lisätiedoista.

Mallin osalta pari kiinnostavaa tietoa nousi esiin, jotka päivämäärien pohjalta tapahtuneet laivueeseen siirron jälkeen.

- Laskutelineet maalattu 20.8.44

- Antennin kiinnitysjousi uusittu 25.8.44

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain lisätietoa -kiitos Matti Saloselle - (via P. Manninen) MT-492:n viimeisistä lennoista. Eli koneella lennettiin näiden ketjussa mainittujen lentojen jälkeen vain Malmilta Hyvinkään kautta Vesivehmaalle syksyllä 1944. Viimeinen lento Vesivehmaalta Tampereelle 16.02.1945.

Lisäys: HLeLv 30:n 13:n MT-koneen siirtolento Malmilta Hyvinkäälle tapahtui 21.9.1944. Hyvinkäältä koneet lensivät Vesivehmaalle säilytykseen 23.11. ja 24.11.1944. (omat muistiinpanot). 

Jukka

IMG_2821.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisätty tietoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Mallin osalta pari kiinnostavaa tietoa nousi esiin, jotka päivämäärien pohjalta tapahtuneet laivueeseen siirron jälkeen.

- Laskutelineet maalattu 20.8.44

- Antennin kiinnitysjousi uusittu 25.8.44

Laitan myöhemmin lisää koneen vastaanottoon liittyviä papereita. MT-492:n varusteissa oli puutteita, matkalla meni lisäpolttoainesäiliökin mereen.

IMG_9990.thumb.JPG.6048a215cc6dc6d903e3aaa5a85adef9.JPGIMG_9991.thumb.JPG.3a5bc05b6bce5ce1ac3dcdbee3894796.JPGIMG_9992.thumb.JPG.8367cd36a848c53266101f7153e93fe2.JPGIMG_9993.thumb.JPG.25e24f490e04badc75fb3a5e027d4802.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Laitan myöhemmin lisää koneen vastaanottoon liittyviä papereita. MT-492:n varusteissa oli puutteita, matkalla meni lisäpolttoainesäiliökin mereen.

IMG_9990.thumb.JPG.6048a215cc6dc6d903e3aaa5a85adef9.JPGIMG_9991.thumb.JPG.3a5bc05b6bce5ce1ac3dcdbee3894796.JPGIMG_9992.thumb.JPG.8367cd36a848c53266101f7153e93fe2.JPGIMG_9993.thumb.JPG.25e24f490e04badc75fb3a5e027d4802.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Kumarrus ja kiitos näistä ja tulevista. Loistavaa tietoa projektiani ajatellen. Olin ajatellut malliini lisäpolttoainesäiliön, mutta ainoasta valokuvasta, joka koneesta on puuttuu tämä, ja näköjään se jäi matkallekin, niin ehkä sen laittamista on syytä harkita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-459 arkistomateriaalin ja muun Internetistä saadun materiaalin pohjalta nyt kylttien suunnitelma näyttää tältä. Joskin näitä voi vielä korjailla, mikäli parempaa tietoa asiasta tulee. Ja mikäli näette korjattavaa näissä, niin saa kommentoida. Mahdollisesti ehkä vielä poistan / Y kohdan tai koko / Y trop osuuden tuosta vielä.

Mallini kokoluokka on 1:5, johon minulta löytyy jo runko sekä siivet. Detaljit ja paljon osia tulee vielä piirrettäväksi etsien teettämistä ja 3D tulostamista varten. Vaikka kyseessä on suuren kokoluokan malli, niin kyse on staattisesta mallista. Kyltit on tarkoitus teettää piirustusten pohjalta etsinä.

 

Esimerkit.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Lappalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätietona vielä äskeiseen, että SA-kuvan perusteella tulkitsin että kummallakin rivillä tekstiä on koko "kentän" verran. Tämä myös osasyynä, että kirjasin ko. tekstit kahteen kenttään. Minulla oli myös referenssikuva kyltistä, jossa tekstit:
8-109G6/U4trop
441006(J/BO/Rei)

Sitten löytyy vastaava kyltti vähemmällä tekstimäärällä, jossa 3 kentässä tekstit:
BF 109G-6
109 162279
mep

Ja kolmas kyltti:
ME 109  G 6
163308
MEP

Siitä sitten päättelemään standardia :)

SA-kuva.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Lappalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä toinen puolisko vastaanottoon liittyvistä papereista. Kolmanteen paperiin on pujahtanut virheellinen päivämäärä, 2.7.

IMG_9994.thumb.JPG.7cf8cb2edb6ac606a0b6ee3db4d18a28.JPGIMG_9995.thumb.JPG.4366c19b7ef1965647ed48447b48ed6e.JPGIMG_9996.thumb.JPG.84074384aef239b85ac0286e51f43558.JPG

Lähde: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee jo pahasti off-topic, mutta kun siirtolennolla käytetty Gutenfeld ei tullut vastaan aiemmin (Anklam ja Malmi molemmat tutut), piti ottaa selville. Paikka sijaitsee (odotetusti) Kaliningradin läheisyydessä. Ilmakuva vuodelta 1944 liitteenä, ja nykytilanne Google Mapsissa.
Lähde: forgottenairfields.com

 

fliegerhorst_Gutenfeld.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päädyin tunnistekilven kanssa seuraavaan lopputulokseen.
Sain Facebook ryhmästä tiedot kilven mitoista, jotka on 37 x 74 mm. Sain mittapiirrokset, jossa myös kyltin sisältöön liittyvät muutkin mitat. Kuvassa pieni virhe, jonka vuoksi WNr numeron ensimmäinen 1 jäänyt pois. Tämä korjattu myöhemmin ja varsinaisen etsiosan piirrustukseen, jonka pohjalta kyltistä tehdään 1:5 skaalan osa.

Kilpi.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Lappalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään