Heikki Lappalainen

MT-492 arkistotietoja hakusessa

47 viestiä aiheessa

11 tuntia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Päädyin tunnistekilven kanssa seuraavaan lopputulokseen.
Sain Facebook ryhmästä tiedot kilven mitoista, jotka on 37 x 74 mm. Sain mittapiirrokset, jossa myös kyltin sisältöön liittyvät muutkin mitat. Kuvassa pieni virhe, jonka vuoksi WNr numeron ensimmäinen 1 jäänyt pois. Tämä korjattu myöhemmin ja varsinaisen etsiosan piirrustukseen, jonka pohjalta kyltistä tehdään 1:5 skaalan osa.

Kilpi.jpg

Heikille muutama kysymys liittyen näihin Mersujen tunnistekilpiin, kun ne ovat minulle jääneet hieman vieraiksi ja siksi "tutkimattomaksi" saraksi. Mutta nyt kun teit tuon hienon kilven, niin asia alkoi todella kiinnostaa. Eli ensiksi, mistä koneyksilöstä tuo laittamasi SA-kuvan mustavalkoinen kilpikuva on? Onko se juuri MT-492:sta? En nimittäin löytänyt tuota kuvaa SA-kuvista millään hakusanalla. Onko sinulla tuon SA-kuvan numeroa? Siitäkö päättelit, että tuo kilpityyppi ja tämä hieno tekemäsi malli oli juuri MT-492:ssa?

Toinen kysymys. Oliko niin, että jokaisella Messerschmittejä valmistaneella tehtaalla oli omanlaisensa bf 109 - tai Me 109 -kilpi? Jopa esim. koskien G-6 -malleja. Kysyn siksi, kun tuossa googlella tuli aika monta erilaista 109-kilpeä vastaan, laitoin niistä linkkejä alle. Yksi kuvakin mallina.

Kolmas: Onko suomalaisissa museokoneissa MT-507:ssa ja MT-452:ssa vastaavat tyyppikilvet tallessa ja näkösällä?

Kilpiä:

https://threedbattleart.com/store/p_1185273/special-fighter-profile-series-n01-bf-109-g6

https://www.ima-usa.com/products/original-german-wwii-luftwaffe-messerschmitt-bf-109-data-plate-me-109?variant=19613030383685

https://axis-militaria.com/product/ww-ii-german-aircraft-messerschmitt-typenschild-data-plate-me109-rare/

https://axis-militaria.com/product/ww2-german-messerschmitt-main-data-plate-me109-f4-trop-jg27-afrika-rare/

https://axis-militaria.com/product/ww2-german-messerschmitt-main-data-plate-me109-g4-jg3-nagr-2-russian-front/

https://vintageaviationnews.com/warbirds-news/messerschmitt-bf-109-june-2018-water-recovery-in-russia.html

Jukka

 

SA-kuva.jpg.f827ff9a38465f28c4be185eddae1694.jpg

threedbattleart.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanpa itse heti tähän väliin, kun sain saman tien varmaa tietoa Mersuja paljon tutkineelta Pentti Manniselta, kiitokset hänelle. Heikki on valinnut malliinsa ihan oikean kilven. Tuo on Mtt:n valmistaman ja alkuperäisen standardinmukaisen tyyppikilven mukainen. Saksassa valmistettiin ja valmistetaan kaikki standardien mukaan, myös tyyppikilvet. 

Osakokoonpanojen kilvet olivat erilaisia, ja tätä kilpeä ei saa sekoittaa niihin. Netissä myös liikkuu ja myydään väärennöksiä ”tyyppikilvistä”, jotka eivät ole standardinmukaisia vaan vääriä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Vastaanpa itse heti tähän väliin, kun sain saman tien varmaa tietoa Mersuja paljon tutkineelta Pentti Manniselta, kiitokset hänelle. Heikki on valinnut malliinsa ihan oikean kilven. Tuo on MTT:n valmistaman ja alkuperäisen standardinmukaisen tyyppikilven mukainen. Saksassa valmistettiin ja valmistetaan kaikki standardien mukaan, myös tyyppikilvet. 

Osakokoonpanojen kilvet olivat erilaisia, ja tätä kilpeä ei saa sekoittaa niihin. Netissä myös liikkuu ja myydään väärennöksiä ”tyyppikilvistä”, jotka eivät ole standardinmukaisia vaan vääriä.

Jukka

Kiitos tiedosta. Minulla oli Internetin syövereistä kasattua lähdemateriaalia, jonka perusteella päättelin kilven mallin. Lähdemateriaalini on sellaista, että koska en tiedä niiden julkaisukelpoisuutta, en viitsi niitä jakaa tässä keskustelussa. Koska tiesin sarjanumeron perusteella, että kone on valmistettu Messerschmitt AG:n Regensburgin tehtaalla, hain tyyppikilpiä jotka sopivat sekä tehtaaseen että myös ajanjaksoon. Jälkikäteen sain vielä tehtaan mittapiirroksen tästä tyyppikilvestä. Olet oikeassa, että kilpiä on erilaisia ja nämä voi myös havaita tutkimalla Suomi G-6 Mersujen kuvia. Eri tehtailla, kuten Erla, on ollut käytössä erilaisia kilpiä. Osassa Suomi Mersujen kuvissa on havaittavissa erilainen kilpi ja myös niiden paikat vaihtelevat ilmeisemmin tehtaan mukaan. Myöskin osassa Suomi Mersuista kilpi puuttuu. Minulla ei ole 100% varmuutta, onko MT-492:ssa ollut kilpeä, koska ainoasta minulla olevasta koneen kuvasta en pysty asiaa erottamaan, mutta vastaavaa kilpeä on käytetty saman tehtaan muissa G-6 yksilöissä.

SA-kuva lähde ei ole MT-492 yksilöstä. Tässä tiedot siitä.
 

SA-kuva.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Lappalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Heikki. Siinähän se kilpi hyvin näkyy Nisse Katajaisen Mersussa. Tuo Mtt-tehtaan - jossa MT-492 tehtiin - mittapiirros lienee vastaava, josta P. Manninen mainitsee. Näin myös tuon alkuperäisen dokumentin. 

Nyt kun vertasin SA-kuvan kilven paikkaa museokoneiden MT-507 ja MT-452 kuviin, niin sitä ei niissä näy ainakaan tuossa samassa kohtaa. Onko ollutkaan vai onko ylimaalattu…

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

MT-507:ssä ei kilpeä ole. Todennäköisesti lähtenyt aikanaan jonkun matkaan.

6.11.2024 at 20.25, Heikki Lappalainen kirjoitti:

 

Esimerkit.jpg

Mutta onko MT-507:ssa edelleen jäljellä tuollainen kolmiolätkä? Ns. "Kokis-kameralla" ottamissani kuvissa vuosilta 1967 (MT-452) ja 1969 (MT-507) eivät anna parasta kuvaa, mutta tiedän ja näen kolmiolätkien sijainnin rungon nostoaukon ja sen vieressä pyrstöön päin sijaitsevan pyöreän luukun välillä.

DSCN3505.thumb.JPG.0a80e7e0a9335f9e5f5e2b1ffc69eeb3.JPGDSCN3503.thumb.JPG.dcd8795701b9862e31f274314742f642.JPGDSCN3504.thumb.JPG.3eb0be26e7fd440fd7aa64a6df94d8a2.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Mutta onko MT-507:ssa edelleen jäljellä tuollainen kolmiolätkä? Ns. "Kokis-kameralla" ottamissani kuvissa vuosilta 1967 (MT-452) ja 1969 (MT-507) eivät anna parasta kuvaa, mutta tiedän ja näen kolmiolätkien sijainnin rungon nostoaukon ja sen vieressä pyrstöön päin sijaitsevan pyöreän luukun välillä.

DSCN3505.thumb.JPG.0a80e7e0a9335f9e5f5e2b1ffc69eeb3.JPGDSCN3503.thumb.JPG.dcd8795701b9862e31f274314742f642.JPGDSCN3504.thumb.JPG.3eb0be26e7fd440fd7aa64a6df94d8a2.JPG

507:ssa on edelleen takarungossa tuo kolmionmallinen tunnistenumerokyltti. Tehtaan piirrustuksen mukaan sen tulisi olla kooltaan 50 x 30 mm. Saamani tiedon mukaan 507:ssa sen todellinen koko on 51 x 31 mm, joten tehtaalla on ollut ilmeisesti pientä toleranssia prässätessä näitä lappuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Olet oikeassa, että kilpiä on erilaisia ja nämä voi myös havaita tutkimalla Suomi G-6 Mersujen kuvia. Eri tehtailla, kuten Erla, on ollut käytössä erilaisia kilpiä. Osassa Suomi Mersujen kuvissa on havaittavissa erilainen kilpi ja myös niiden paikat vaihtelevat ilmeisemmin tehtaan mukaan. Myöskin osassa Suomi Mersuista kilpi puuttuu.

Myös tietysti G-2 -koneissa oli erilaisia tyyppikilpiä, riippuen valmistajasta. Kävin läpi Keskinen-Stenman-Niska SIH 6 "Mersu-kirjaa" jossa on koneyksilöiden valmistusnumerot sekä Hannu Valtosen "Mersu-kirjaa", josta löytyi näiden koneiden valmistusnumeroiden perusteella tehtaat. Kirjan mukaan Suomeen tulleet G-2 -koneet olivat Saksassa korjattuja koneita, ja valmistettu kolmella eri tehtaalla. Ne olivat Erla, WNF ja Mtt GmbH.

(Eli vuodesta eteenpäin 1942 tuotanto: Erla-Maschinenwerke Leipzig, Wiener Neustädter Flugzeugwerke ja Messerschmitt GmbH Regensburg)

Tässä yksi G-2, alempi kuva, jossa ohjaamossa Lauri "Lapra" Nissinen ja edessä Jorma "Joppe" Karhunen. SA-kuva, jonka kuvateksti: "Hävittäjälentäjiemme parista. Majuri Karhunen on hyvästellyt luutnantti Nissistä ja poistuu koneen läheltä. Suulajärvi, HLeLv 24. 1944.05.12"

Kuvassa näkyy kilpi, joka on samassa kohtaa eturungossa kuin Katajaisen G-6:ssa, ylin kuva (Mtt), mutta erilainen, eli G-2 -kone on joko Erlan tai WNF:n valmistama.

Jukka

155458_143497.jpg

150296_131822.jpg

150296_131822 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

507:ssa on edelleen takarungossa tuo kolmionmallinen tunnistenumerokyltti. Tehtaan piirrustuksen mukaan sen tulisi olla kooltaan 50 x 30 mm. Saamani tiedon mukaan 507:ssa sen todellinen koko on 51 x 31 mm, joten tehtaalla on ollut ilmeisesti pientä toleranssia prässätessä näitä lappuja.

Tässä kaksi piirustusta (osasuurennos), ylempi G-6/U2 ja alempi G-6/R6. Niissä näkyy tuo pieni kolmio hyvin, joskin hieman eri paikoissa. Kirjasta SIH 6 Messerschmitt bf 109G (Tietoteos), piirrokset Klaus Niska 1976.

Raimon kuvan mukaan MT-507:ssa kolmio näyttää olevan kuten alemmassa piirustuksessa.

Jukka

Scan_0001.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä kaksi piirustusta (osasuurennos), ylempi G-6/U2 ja alempi G-6/R6. Niissä näkyy tuo pieni kolmio hyvin. Kirjasta SIH 6 Messerschmitt bf 109G (Tietoteos), piirrokset Klaus Niska 1976.

Jukka

Scan_0001.jpg

Kävin hieman kuvia läpi ja totesin niiden pohjalta, että myös matalla, G-2 mallisilla sivuvakaajalla, varustetuissa yksilöissä tuota kolmiota esiintyi pyöreän luukun yläpuolella. Koska 507 on saman tehtaan tuote kuin 492, käytän 507:aa referenssinä sijainnin suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

507:ssa on edelleen takarungossa tuo kolmionmallinen tunnistenumerokyltti. Tehtaan piirrustuksen mukaan sen tulisi olla kooltaan 50 x 30 mm. Saamani tiedon mukaan 507:ssa sen todellinen koko on 51 x 31 mm, joten tehtaalla on ollut ilmeisesti pientä toleranssia prässätessä näitä lappuja.

Utin MT-452:ssa kolmio on tarkastusluukun ja nostoaukon välissä suorassa linjassa rungon kanssa. Kuten Klaus Niskan alemmassa piirroksessa (G-6/R6.)

https://www.flyfinland.fi/view/15396

Löysin vanhan kuvan Utista toukokuussa 1971. Kuva: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Jukka

M016-11806(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Löysin vanhan kuvan Utista toukokuussa 1971. Kuva: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Jukka

M016-11806(1).jpg

No ohhoh! Jos kuva todellakin on toukokuulta 1971, silloinhan nuo maalin lohkeamat ovat syntyneet heti kevätauringon ensisäteiden lämmössä. Näin kun konetta tuotiin paikalle armeijan kuorma-auton vetämänä - kannuspyörä lavalla -16.9.70. En nähnyt itse nostoa jalustalle, mutta myöhemmin samana päivänä kävin ottamassa kuvia koneesta. Olin Utissa intissä, mistä pääsin siviiliin maaliskuun lopulla 1971, enkä siihen mennessä ollut havainnut merkkejä maalin lohkeilusta, tosin en muista, oliko kone tuolloin vielä lumenpeitossa. Onkohan maalaustyö tehty vesiväreillä ilman pohjamaalausta??

DSCN3506.thumb.JPG.8c2c3db038ab3623ba74a68e890b4498.JPG

Mersun takana oleva rakennus toimi sotilaskotinamme. On purettu aikoja sitten.

Jotta en karkaisi Heikki Lappalaisen aloittamasta aiheesta liian kauas, lupaan laittaa seuraavaksi jotain MT-492:sta;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

No ohhoh! Jos kuva todellakin on toukokuulta 1971, silloinhan nuo maalin lohkeamat ovat syntyneet heti kevätauringon ensisäteiden lämmössä. Näin kun konetta tuotiin paikalle armeijan kuorma-auton vetämänä - kannuspyörä lavalla -16.9.70. En nähnyt itse nostoa jalustalle, mutta myöhemmin samana päivänä kävin ottamassa kuvia koneesta. Olin Utissa intissä, mistä pääsin siviiliin maaliskuun lopulla 1971, enkä siihen mennessä ollut havainnut merkkejä maalin lohkeilusta, tosin en muista, oliko kone tuolloin vielä lumenpeitossa. Onkohan maalaustyö tehty vesiväreillä ilman pohjamaalausta?

Hyvin päätelty Raimo...

”Messerschmitt Bf 109 G-6 MT-452:n hakaristitunnus toukokuussa 1971 Utissa. Kone siirrettiin edellisenä vuonna Uttiin edellisen "Mersun" tilalle, mutta huokoinen maalikerros imi vettä, imeytynyt vesi jäätyi ja maalaus rapisi jo seuraavana keväänä.
Myöhemmin kone entisöitiin ja suljettiin lasivitriiniin.”

Noin lukee tässä Suomen Ilmailumuseon kuvassa. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odotellessa Raimolta tai muilta lisää MT-492 -tietoja, en malta olla laittamatta vielä yhtä kolmiolaattakuvaa. Nyt G-2 MT-227. SA-kuva, Suulajärvi 8.5.1944.

Kolmiolaatta tässä tarkastusluukun päällä. Osasuurensin.

Jukka

sa-kuva-131855.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.11.2024 at 14.01, Jukka Nisula kirjoitti:

Odotellessa Raimolta tai muilta lisää MT-492 -tietoja, en malta olla laittamatta vielä yhtä kolmiolaattakuvaa. Nyt G-2 MT-227. SA-kuva, Suulajärvi 8.5.1944.

Kolmiolaatta tässä tarkastusluukun päällä. Osasuurensin.

Jukka

Itse en juurikaan ole tutkinut G-2 kuvia, mutta yhdessä G-6 kuvassa tuo kolmio on vastaavassa paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Itse en juurikaan ole tutkinut G-2 kuvia, mutta yhdessä G-6 kuvassa tuo kolmio on vastaavassa paikassa.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä koneyksilö on kyseessä, onko se sodanjälkeinen kokardimerkein maalattu G-6, johon on liitetty G-2:n takarunko? Tätä tehtiin sen jälkeen kun loput G-kakkoset poistettiin -40-luvun jälkipuoliskolla.

Laitan tähän loput MT-492:n konekirjan sivut molemmin puolin. Asiakirjoista en ole löytänyt syytä siihen miksi tämä yksilö poistettiin näin nopeasti kun ei ollut kärsinyt vauriotakaan? Varaosakoneeksiko?

IMG_0003.thumb.JPG.aaf61782481df2094b07b01898b8952d.JPGIMG_0004.thumb.JPG.5ffb06074422aadb87d93d616c648e3a.JPGIMG_0005.thumb.JPG.5a94e10787b4da79b6da2b9cb605dd19.JPGIMG_0006.thumb.JPG.8393c72ceaa6fd47bb61dab923973bc6.JPGIMG_0007.thumb.JPG.405652ce48e505fe8b031e3d00fab55f.JPGIMG_0008.thumb.JPG.b87f146a61106559a65935a27915898f.JPG

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää mikä koneyksilö on kyseessä, onko se sodanjälkeinen kokardimerkein maalattu G-6, johon on liitetty G-2:n takarunko? Tätä tehtiin sen jälkeen kun loput G-kakkoset poistettiin -40-luvun jälkipuoliskolla.

Laitan tähän loput MT-492:n konekirjan sivut molemmin puolin. Asiakirjoista en ole löytänyt syytä siihen miksi tämä yksilö poistettiin näin nopeasti kun ei ollut kärsinyt vauriotakaan? Varaosakoneeksiko?

Liitteet: KA.

Kiitos paljon jälleen materiaalista. Itseasiassa tuossa kävi ilmi, että ainakin 1.10.44 koneeseen oli kiinnitetty lisäpolttoainesäiliö. Sitä tosin en tiedä, ehdittiinkö tuossa vaiheessa jo koneeseen maalata hakaristit peittoon. Eli pienehkön venymisen puitteissa malliin olisi mahdollista laittaa myös lisäpolttoainesäiliö (Muokkaus: tarkastin, että hakaristitunnusten ylimaalauksen määräys tuli voimaan huhtikuussa 1945, joten tämän perusteella lisäpolttoainesäiliö hakaristitunnuksin on ok)
Näistä asiakirjoista ei ainakaan käy ilmi, että kone olisi ollut jotenkin huono yksilö myös ottaa aktiivikäyttöön sodan jälkeen, mutta voi olla että arpa vain osui tämän osalta sopivasti kohdalleen. Tästäkin siis tuli ns. kannibalisaation kohde, kuten varmaan monesta muustakin Mersusta sodan jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Heikki Lappalainen kirjoitti:

Kiitos paljon jälleen materiaalista. Itseasiassa tuossa kävi ilmi, että ainakin 1.10.44 koneeseen oli kiinnitetty lisäpolttoainesäiliö. Sitä tosin en tiedä, ehdittiinkö tuossa vaiheessa jo koneeseen maalata hakaristit peittoon. Eli pienehkön venymisen puitteissa malliin olisi mahdollista laittaa myös lisäpolttoainesäiliö

Lisäsäiliön asennus johtui todennäköisesti siitä, että HLeLv 30:n 1. lentue aloitti 8:lla Mersulla NL:n vaatiman Suomenlahden hälytyspäivystyksen Hyvinkäällä 29.9. 1944. MT-492 kuului 1. lentueeseen, kuten kuvassa Hyvinkään kentällä syksyllä 1944 oleva MT-494 ja mahdollisesti myös MT-488. Koneissa alla lisäpolttoainesäiliöt. Lentotoiminta käytännössä kuitenkin lähes tulkoon loppui Hyvinkäälle tulon jälkeen. Evl "Eka" Magnusson tutustui kenttään 2.10. Lokakuun 8. päivä lensi 4 MT-konetta NL:n laivojen suojauslennon Hankoon ja takaisin, mutta muuten Mersut seisoivat maassa. Koneissa edelleen hakaristit. Kuva: Luutn Toivo Uusiaho (HLeLv 30 MT-ohjaaja) via Ilpo Ojanperän kokoelmat

Jukka

6732582073dae_Hyvink_kuva_22.thumb.jpg.7f64ac4f5344d2b7261d7b84af1fe7e9.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lisäsäiliön asennus johtui todennäköisesti siitä, että 1. lentue aloitti Hyvinkäällä 8:lla Mersulla NL:n vaatiman Suomenlahden hälytyspäivystyksen 29.9. 1944. MT-492 kuului 1. lentueeseen, kuten kuvassa Hyvinkään kentällä syksyllä 1944 oleva MT-494 ja mahdollisesti myös MT-488. Koneissa alla lisäpolttoainesäiliöt. Lentotoiminta käytännössä kuitenkin lähes tulkoon loppui Hyvinkäälle tulon jälkeen. Evl "Eka" Magnusson tutustui kenttään 2.10. Lokakuun 8. päivä lensi 4 MT-konetta NL:n laivojen suojauslennon Hankoon ja takaisin, mutta muuten Mersut seisoivat maassa. Kuva: Toivo Uusiaho (HLeLv 30) via Ilpo Ojanpeärn kokoelmat

Jukka

Kiitos näistäkin lisätiedoista asian suhteen. Vaikka operatiivista toimintaa ei juurikaan ollut, niin sinällään mallin kannalta tuolla ei ole merkitystä. Hienoa siis, että löytyi myös vahvistus tälle lisäpolttoainesäiliö asiallekin, jotta sen mallintaminen koneeseen ei ole väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkimuksiini jatkoa. Löysin kuvia Internetistä WNr 166133 ja WNr 166155 yksilöistä. Kummassakaan näistä ei ollut tunnistekilpeä. Olen myös havainnut, että todennäköisemmin Erla-kuomulla varustetuissa Suomalaisissa G-6:ssa usein ei ollut tunnistekilpeä ohjaamon vasemmalla puolella. Toki muutamia kuvia kyllä löytyy Erla-kuomulla varustetuista koneista tunnistekilvellä, mutta suurimmassa osista mielestäni se puuttuu. Tämän perusteella olisi ehkä turvallisinta jättää tunnistekilpi pois mallista. Teetän kuitenkin kolme erilaista kilpeä etsiosina, mutta näillä tiedoin olen jättämässä kilven pois.

Linkit:
https://www.asisbiz.com/il2/Bf-109G/Captured/pages/Messerschmitt-Bf-109G10-Erla-surrendered-USAAF-ex-Luftwaffe-Stkz-CW+ZC-WNr-166133-09.html

https://www.asisbiz.com/il2/Bf-109G/RD/pages/Messerschmitt-Bf-109G6-Erla-Flugzeugfuhrer-Paul-Bergmann-WNr-166155-Wolfring-Germany-25th-Jul-1944-FB-1.html

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Lappalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään