Viljami Rauhala

Circumnavigatio ad orientem – MD-11

8 viestiä aiheessa

Screenshot-2456

Simujuttuja aloittaessa pari vuotta sitten otin tavoitteeksi kiertää maapallon ympäri. Länsisuuntainen "kierros" loppui silloin Islantiin, Keflavikin platalle lähinnä puutteellisen konetarjonnan ja ajanpuutteen takia. 

Nyt kaksi vuotta myöhemmin sopivia koneita on tarjolla melkein valinnanvaikeuteen asti ja pimeät illat läpi kalutuilla Euroopan kentillä ajoi pohtimaan, olisiko silmukan heittämiselle pallon ympäri nyt parempi aika. Alustava reitti, tällä kertaa eastbound-suuntaisena parempien tuulten vuoksi syntyi ja koneeksi valikoitui MD11 nopeuden ja tarpeeksi hyvän rangen ansiosta. 90-luvulla lennetyn oikean OH-LHA kympin jäähyväislennon inspiroimana mukaan tuli muutama kohde siltä reissulta, kuten Sydney, Nadi ja Recife. Lähestyvän MSFS 2024 -julkaisun myötä olkoon tämä vaikka eräänlainen jäähyväislento vanhalle simulle.

Alustava reitti kulkee Helsingistä Ateenan, Muscatin, Kathmandun ja Dhakan kautta Kaakkois-Aasiaan, josta matka jatkuu Oseaniaan ja Pääsiäissaarten kautta Etelä-Amerikkaan. Brasilian Recifestä lennetään toinen valtameren ylitys Accraan, josta matka päättyy lopulta parin pysähdyksen jälkeen takaisin Helsinkiin. 

N-ytt-kuva-2024-11-03-184701

Doris portilla 32. Tästä lähti ensimmäinen legi kohti Ateenaa, josta lennettiin seuraavana päivänä Muscatiin, Omaniin.

Screenshot-2457

Screenshot-2459.png

Ateenan valot vastassa kahden ja puolen tunnin päästä. Matka taittui nopeasti .84 machilla kruisaillessa.

Screenshot-2467.png

Screenshot-2479.png

Ateenassa valmiina lähtöön kohti Omania. 

Screenshot-2480.png

Screenshot-2484.png

Screenshot-2493.png

Hurghada, Egypti.

Screenshot-2496.png

"Peltoaukeeta" Saudi-Arabiassa aavikolla, noin 300km Riadista etelälounaaseen.

Screenshot-2504.png

Screenshot-2513.png

Päivä kääntyy iltaan Persianlahden yllä.

Screenshot-2518.png

Screenshot-2523.png

Screenshot-2522.png

Muscat, Oman. Ilma-aikaa kertyi 4h 33 minuuttia Ateenasta.

Screenshot-2530

Screenshot-2533

Matka jatkuu täältä itään kohti haastavaa Kathmandun kenttää Nepalissa.

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muscat (OOMS) - Katmandu (VNKT)

Pian vaihtuu maisemat palmujen varjosta aavikolta Himalajan vuoriston sydämeen, jossa reilun kolmen tunnin lentomatkan päässä odottaa ehkäpä kaikista matkan kentistä haastavin.

Screenshot-2589

Screenshot-2591

Screenshot-2592

Kohtaaminen PIA:n A320:n kanssa Arabianmerellä.

Screenshot-2593

Pakistanin karuhkoa maaseutua lähellä Intian rajaa. 

Screenshot-2604

Screenshot-2603

Gangesjoki Intiassa.

Screenshot-2609

Muiden laskuvalmistelujen ohessa minimit PFD:lle. Hetken aikaa sai pyöritellä ennen kuin tuli liki 5000 jalan MDA tauluun.

Screenshot-2608.png

Haastavaa localizer-lähestymistä haastavalla koneella ei ollenkaan helpottanut usvainen keli. Tribhuvanin kansainvälinen lentokenttä tuli lopulta sumun seasta näkyviin ja pyörät koskettivat jälleen kiitotietä, joskin ehkä hieman "voimallisesti".;D

Screenshot-2616.png

Tervetuloa Nepaliin. 4395 jalassa, tai 1338 metrissä Katmandu on korkein kenttä mihin tähän asti on lennetty. Korkeammallekin tullaan silti vielä menemään..

Screenshot-2619.png

Screenshot-2621.png

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kathmandu-Bangkok Suvarnhabhumi. Dhaka jäi pysähdyspaikkana pois ja KTM-BKK meni suorana.

Screenshot-2623

Chittagong, Bangladesh.

Screenshot-2634

Screenshot-2639

Lähestymisen myötätuuliosalla Bangkokissa aamunkoitteessa. 

Screenshot-2648

Juuri portille saavuttuna. Screenshot-2651

"Dooris" odottaa jo portilla seuraavaa etappia. Bangkokista matka jatkuu Denpasariin Balin saarelle Indonesiaan. Parin kuukauden tauon aikana Tfdi:n MD-11 on saanut mm. ääniin ja ILS:n träkkäämisen liittyviä päivityksiä, joiden pitäisi tehdä matkanteosta kohti Tyyntämerta sujuvampaa ja mukavempaa. 

Screenshot-2568

Screenshot-2563.png

Screenshot-2564

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulla matka taittuu jonkin verran nopeammin kuin minulla ;DOlen päässyt vasta Afrikan keskivaiheille tai en ihan vielä sinnekkään. Olin aikeissa vaihtaa konetta vähän tehokkaampaan DC-6:seen, mutta en saa joikkaria toimimaan joten ei auta kuin körötellä - aikaahan tässä on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, MD-11:n ehdottomasti paras valtti tällaisella lenkillä on vauhti, pitkä kantama ja riittävä automaation taso. Vaikka ajatus jollain "perinteisemmällä" koneella lennetystä maailmanympärilennosta vähän houkutteli (Fokker 28 :P) niin on se kivempaa kirjoitella opinnäytetyötä, pyykätä tai tehdä muita kotiaskareita pitkien matkalentovaiheiden aikana käsikaasun säätämisen ja pimeän autiomaan tai valtameren katselun sijaan.

Fokkerilla (tai kenties DC-9:llä) voisi joskus olla hauska lentää muutaman pompun kautta täältä pohjolasta Kapkaupunkiin. Siitä seuraavaa tavoitetta jahka maailma on saatu kierrettyä isolla kolmireikäsellä.. 

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omassa projektissani tarkoitus on tutustua 2024-simun maailmaan maisemien muodossa lentäen mahdollisimman alhaalla toki kiinnitäen huomiota minimikorkeuksiin. Olen etsiskellyt flightsim.to:sta mahdollisia pikkukenttiä etapeilleni, mutta ei niitä oikein vielä löydy. Algeriaan niitä tuli, mutta olin jo mennyt maan läpi kun ne julkaistiin. Mutta joo - matkalla ehkä paranee kun maanosat vaihtuvat. Hyvää matkaa sinulle:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkuisen vajaan neljän tunnin Bangkok-Denpasar segmentti tuli lennettyä eilen myöhään illalla ja yöllä Suomen aikaa. 

Mahtava peräsin, pulleat purjeet.

Screenshot-817

Screenshot-818

Bensa. Alkureittikorkeudessa Siaminlahden yllä. 

Screenshot-819

Kun Suomen kamaralla on keskiyö, nousee aurinko Kaakkois-Aasiassa. Aamun ensimmäisiä valonsäteitä Borneon saaren edustalla.

Screenshot-820

Aamun valjetessa ylitettiin myös päiväntasaaja. Tästä eteenpäin matka jatkuu muutaman etapin verran eteläisellä pallonpuoliskolla.

Screenshot-828

Screenshot-841

Screenshot-842

Ngurah Rain kansainvälinen lentoasema. Ei yllättäen näkynyt muita suomalaisia värejä saatikka kolmimoottorisia lentolaitteita.:P

Screenshot-843

Screenshot-849

Denpasarin taivaanrantaa. Screenshot-853

Tähän saakka viiden pompun jälkeen kokonaisilma-aikaa on kertynyt tasan 17 tuntia 30 minuuttia ja polttoainetta on palanut 134 600 kiloa. Lentomatkaa on kertynyt yhteensä 8242 merimailia tai noin 15 200 kilometriä. Reittisuunnitelman mukainen matka Vantaalta Vantaalle näiden muutaman välilaskun kanssa tekisi noin 52 000 kilometriä eli vielä ei olla siis edes puolessa välissä.:P 

Seuraavaksi kohti Australiaa.

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ison linnun matka jatkuu, tässä Denpasar-Sydney ja Sydney-Nadi legien tunnelmia.

We have three good engine starts, you can disconnect. Auringonpaistetta ei Balilla paljoa näkynyt lähtiessä.

Screenshot-854

Uluru.

Screenshot-867

Screenshot-873.png

Botany Bay ja taustalla Sydneyn Kingsford Smithin lentoasema. Finaalissa kiitotielle 34L.

Screenshot-879.png

Screenshot-881.png

Toinen saapuu ja toinen lähtee. Jetstarin 787 tekemässä lähtöä jonnekin päin Aasiaa.

Screenshot-895.png

Aamulla valmisteltiin konetta seuraavalle etapille, nousevan auringon valaistessa ohjaamoa isojen ikkunoiden läpi.:cool:

Screenshot-903

Cathayn A350 lähti viereiseltä baanalta kohti Hongkongia.

Screenshot-912

Lähtö Sydneystä kaupungin yli oli kyllä hienoimpia mitä simussa on tullut lennettyä tähän asti. Taustalla Sydneyn oopperatalo ja Harbour Bridge.

Screenshot-919.png

"Finnair 8706 direct NOBAR." Bondi Beachin yllä matkalla kohti aavaa Tyyntämerta.

Screenshot-918

Nadin kentälle olisi ollut tarjolla ILS tai localizer-lähestyminen (joskin mädärin FMC tarjosi vain pelkkää localizeria) mutta vaihtelun vuoksi otin hieman perinteisemmän vaihtoehdon. Keli oli tosin niin nätti että visuaaliin pystyi siirtyä jo hyvissä ajoin ennen ensimmäiselle majakalle saapumista.

Screenshot-928.png

Ja perillä. :cool:

Screenshot-932.png

Screenshot-946.png

Screenshot-940

Screenshot-941

Palmujen alla. Upea maisema tämä Inibuildsin Nadi.

Screenshot-945.png

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään