Viljami Rauhala

Circumnavigatio ad orientem – MD-11

2 viestiä aiheessa

Screenshot-2456

Simujuttuja aloittaessa pari vuotta sitten otin tavoitteeksi kiertää maapallon ympäri. Länsisuuntainen "kierros" loppui silloin Islantiin, Keflavikin platalle lähinnä puutteellisen konetarjonnan ja ajanpuutteen takia. 

Nyt kaksi vuotta myöhemmin sopivia koneita on tarjolla melkein valinnanvaikeuteen asti ja pimeät illat läpi kalutuilla Euroopan kentillä ajoi pohtimaan, olisiko silmukan heittämiselle pallon ympäri nyt parempi aika. Alustava reitti, tällä kertaa eastbound-suuntaisena parempien tuulten vuoksi syntyi ja koneeksi valikoitui MD11 nopeuden ja tarpeeksi hyvän rangen ansiosta. 90-luvulla lennetyn oikean OH-LHA kympin jäähyväislennon inspiroimana mukaan tuli muutama kohde siltä reissulta, kuten Sydney, Nadi ja Recife. Lähestyvän MSFS 2024 -julkaisun myötä olkoon tämä vaikka eräänlainen jäähyväislento vanhalle simulle.

Alustava reitti kulkee Helsingistä Ateenan, Muscatin, Kathmandun ja Dhakan kautta Kaakkois-Aasiaan, josta matka jatkuu Oseaniaan ja Pääsiäissaarten kautta Etelä-Amerikkaan. Brasilian Recifestä lennetään toinen valtameren ylitys Accraan, josta matka päättyy lopulta parin pysähdyksen jälkeen takaisin Helsinkiin. 

N-ytt-kuva-2024-11-03-184701

Doris portilla 32. Tästä lähti ensimmäinen legi kohti Ateenaa, josta lennettiin seuraavana päivänä Muscatiin, Omaniin.

Screenshot-2457

Screenshot-2459.png

Ateenan valot vastassa kahden ja puolen tunnin päästä. Matka taittui nopeasti .84 machilla kruisaillessa.

Screenshot-2467.png

Screenshot-2479.png

Ateenassa valmiina lähtöön kohti Omania. 

Screenshot-2480.png

Screenshot-2484.png

Screenshot-2493.png

Hurghada, Egypti.

Screenshot-2496.png

"Peltoaukeeta" Saudi-Arabiassa aavikolla, noin 300km Riadista etelälounaaseen.

Screenshot-2504.png

Screenshot-2513.png

Päivä kääntyy iltaan Persianlahden yllä.

Screenshot-2518.png

Screenshot-2523.png

Screenshot-2522.png

Muscat, Oman. Ilma-aikaa kertyi 4h 33 minuuttia Ateenasta.

Screenshot-2530

Screenshot-2533

Matka jatkuu täältä itään kohti haastavaa Kathmandun kenttää Nepalissa.

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala
9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muscat (OOMS) - Katmandu (VNKT)

Pian vaihtuu maisemat palmujen varjosta aavikolta Himalajan vuoriston sydämeen, jossa reilun kolmen tunnin lentomatkan päässä odottaa ehkäpä kaikista matkan kentistä haastavin.

Screenshot-2589

Screenshot-2591

Screenshot-2592

Kohtaaminen PIA:n A320:n kanssa Arabianmerellä.

Screenshot-2593

Pakistanin karuhkoa maaseutua lähellä Intian rajaa. 

Screenshot-2604

Screenshot-2603

Gangesjoki Intiassa.

Screenshot-2609

Muiden laskuvalmistelujen ohessa minimit PFD:lle. Hetken aikaa sai pyöritellä ennen kuin tuli liki 5000 jalan MDA tauluun.

Screenshot-2608.png

Haastavaa localizer-lähestymistä haastavalla koneella ei ollenkaan helpottanut usvainen keli. Tribhuvanin kansainvälinen lentokenttä tuli lopulta sumun seasta näkyviin ja pyörät koskettivat jälleen kiitotietä, joskin ehkä hieman "voimallisesti".;D

Screenshot-2616.png

Tervetuloa Nepaliin. 4395 jalassa, tai 1338 metrissä Katmandu on korkein kenttä mihin tähän asti on lennetty. Korkeammallekin tullaan silti vielä menemään..

Screenshot-2619.png

Screenshot-2621.png

Muokattu: , käyttäjä: Viljami Rauhala
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään