Mikko Holck

Yleisilmailun kustannukset nousemassa?

19 viestiä aiheessa

Ihan tiedoksi vain.

Yleisilmailun kustannukset OVAT nousseet Malmilla.

 

Tästä sopii repiä huumoria. Onneksi kalusto on pieni.

 

Jaska hyvä, ne ovat nousseet kaikkialla. Malmi ei ole tässä poikkeus, paitsi nyt viimeisin asia eli tuo laskeutumismaksujen korotus, joka oli Malmilla suurempi kuin muualla.

 

HS:n jutussa pistää silmään sellainen asia, että kun maksuista on kyse, "Lentokoulutus on helppo siirtää ja minnekään ei ole pitkä matka"....kun Malmin säilymisestä puhutaan: "Emme voi siirtyä 100 km päähän, Kiikala ei ole mahdollisuus, tarvitsemme Malmia". Tällaista juuri pelkään, että vastustajat saavat ilmaisia aseita meitä vastaan...nimittäin jos siirtyminen ei onnistu millään...paitsi jos jääminen maksaa jotain, silloin se on helppoa.

 

Tätä tarkoitin sillä julkisella marmatuksella, se kääntyy helposti päälaelleen. Siksi asia pitäisi hoitaa jotenkin muuten.

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska hyvä, ne ovat nousseet kaikkialla. Malmi ei ole tässä poikkeus, paitsi nyt viimeisin asia eli tuo laskeutumismaksujen korotus, joka oli Malmilla suurempi kuin muualla.

 

Tero, peruskausikortin hinta ei muuttunut mihinkään, vaan on saman hintainen kuin vuonna 2005. Ainoastaan Malmin kerrointa nostettiin 1,3:sta 2,5:een koska ILL ei kuulema saa käyttää omia EFHK:lta saatavia voittojaan kuten itse haluaa.

 

Valtio on kuulema määrännyt että reittiliikenteestä saatavilla tuloilla katetaan ainoastaan matkustajia EFHK:lle syöttävien kenttien toimintaa. Malmilla ei viisaiden valtion setien ja tätien mukaan ole reittiliikennettä (Copterlinen liikenneilmoituksia ei näköjään lasketa/huomioida) joten Malmin toimintaa ei voida tukea liikelaitoksen voitoilla.

 

Sairasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero, peruskausikortin hinta ei muuttunut mihinkään, vaan on saman hintainen kuin vuonna 2005. Ainoastaan Malmin kerrointa nostettiin 1,3:sta 2,5:een koska ILL ei kuulema saa käyttää omia EFHK:lta saatavia voittojaan kuten itse haluaa.

 

Valtio on kuulema määrännyt että reittiliikenteestä saatavilla tuloilla katetaan ainoastaan matkustajia EFHK:lle syöttävien kenttien toimintaa. Malmilla ei viisaiden valtion setien ja tätien mukaan ole reittiliikennettä (Copterlinen liikenneilmoituksia ei näköjään lasketa/huomioida) joten Malmin toimintaa ei voida tukea liikelaitoksen voitoilla.

 

Sairasta...

 

Totta, tuota kerrointa tarkoitinkin siis.

 

ILL:n edesmennyt pääjohtaja Talvitie sanoi minulle henkilökohtaisesti, että Malmi ja Pori eivät koulutusstatuksestaan johtuen ole ongelmallisia eli niiden toiminnan rahoittamiselle on perusteet jatkossakin eikä liikelaitoslain koukerot näin vaikuttaisi niiden toimintaan. Mikähän on tämän jälkeen muuttunut, kun nyt sitten asia ei olekaan näin?

 

Osa Helsinki-Vantaan voitostahan on Malmin ansiota (okei okei, siinä mittasuhteessa pieni osa, mutta Malmin kulueränä ei)...nimittäin lennonjohtopalveluiden myyntitulot. Ei periaatteessa pitäisi olla mitään vaikeuksia organisoida tuota jotenkin uudelleen siten, että kyseinen raha ei siirrykään Helsinki-Vantaan tulopuolelle, vaan "pysyy" enemmän Malmilla....esim. siirtämällä lennonjohtajan konkreettisesti Malmin alaisuuteen, jolloin kovahintaista alihankintaa naapurikentältä ei tarvitsisi tehdä ja kuluihin kirjautuisi vain toteutuneet kulut.

 

Noh, kunnen ole siellä töissä, niin nämä ovat vaan omia spekulaatioitani ja mielipiteitäni...tarkoitukseni ei siis ole sorkkia sellaiseen, johon nenäni ei kuulu ;-)

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa Helsinki-Vantaan voitostahan on Malmin ansiota (okei okei, siinä mittasuhteessa pieni osa, mutta Malmin kulueränä ei)...nimittäin lennonjohtopalveluiden myyntitulot. Ei periaatteessa pitäisi olla mitään vaikeuksia organisoida tuota jotenkin uudelleen ...

 

Ja minä en ollenkaan ymmärrä miksi Malmin ja Vantaan pitää olla Ilmailulaitoksen organisaatiossa eri lentoasemia. Ei kai Vantaallakaan laskeskella eri kiitoteiden välisiä kannattavuuseroja ja ristiinsubventioita.  >:(

 

Mielestäni sekä Vantaan että Malmin kenttien kulut pitäisi maksaa yhteisestä Helsingin lentoaseman kassasta. Lennonjohto sitten valitsee, mitkä koneet se ohjaa Vantaalla oleville kiitoteille ja mitkä Malmille. Helsinkiin ne koneet ja niiden matkustajat joka tapauksessa kumminkin ovat tulossa.  :santa:

 

Edit: Tietysti lentäjälläkin pitää olla mahdollisuus toivoa, että hänet ohjataan Malmille eikä Vantaalle. Ja koska Malmilla kiitotiet ovat lyhempiä ja kapeampia kuin Vantaalla, niin myös laskeutumismaksut siellä olisivat pienempiä...  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksenne myös seuraava:

 

Olen keskustellut nykyhintatasosta Malmin lentoaseman päällikön kanssa ja vahvistan, että kyse on nimenomaan kulujen kattamisesta, jolta ei yksinkertaisesti voida välttyä...eli korotus johtuu erinäisistä asioista, mutta takana ei ole mitään ihmeellisempää kuin toiminnan ylläpito (ilman rahaa mikään ei toimi pidemmän päälle).

 

Hyvä uutinen tässä on se, että ilmeisesti nyt lanseerattu hintataso pitäisi käytännössä olla sitten jatkossa aika stabiili, eli voitte huokaista helpotuksesta sen verran, että sitten tulevina vuosina todennäköisesti ei ole odotettavissa mitään suuria korotuksia tai kustannusten jatkuvaa kasvua.

 

Nyt se kirpaisee, mutta kun osataan asennoitua tuohon oikein, niin toiminta jatkuu nykytasollaan ja tulee siitä vielä jopa kehittymään. Sanokaa minun sanoneen!

 

Nyt, Hyvää Joulua kaikille!

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ja minä en ollenkaan ymmärrä miksi Malmin ja Vantaan pitää olla Ilmailulaitoksen organisaatiossa eri lentoasemia. Ei kai Vantaallakaan laskeskella eri kiitoteiden välisiä kannattavuuseroja ja ristiinsubventioita. 

 

Taidetaan niitä kiitoteidenkin kannattavuuksia laskea, ei kai noita poikkikiitoteitä muuten täällä maakunnissa suljettaisi. Joten sikäli tuo ajatus ei tuo mitään oleellista eroa. Sillä ei liene mitään väliä, pohtiiko Ilmailulaitos Malmin lentoaseman kannattavuutta vai Helsingin lentoaseman kaakkoiskulman kannattavuutta.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidetaan niitä kiitoteidenkin kannattavuuksia laskea, ei kai noita poikkikiitoteitä muuten täällä maakunnissa suljettaisi. Joten sikäli tuo ajatus ei tuo mitään oleellista eroa. Sillä ei liene mitään väliä, pohtiiko Ilmailulaitos Malmin lentoaseman kannattavuutta vai Helsingin lentoaseman kaakkoiskulman kannattavuutta.

 

Luulenpa kuitenkin, ettei EU ole kieltämässä pääkiitotiestä tulevan voiton käyttämistä poikittaiskiitotien tappioiden peittämiseen.

 

Mutta jotkut "Malmin tappajat" sanovat sen rahoituksen vaikeutuvan tulevaisuudessa, koska EU kieltää yhdeltä lentoasemalta kerätyn voiton käyttämisen toisen lentoaseman tappioiden kattamiseen.

 

Sen voin hyvin uskoa, että kun vanhalle lentoasemalle suunnitellaan uutta kiitotietä, tehdään tarkka kannattavuuslaskelma. Mutta sitä en ollut kuullutkaan, että lentoasemilta suljetaan (vain) toinen kiitotie kannattavuussyistä. Eikös ne yleensä sulje koko lentoaseman. Ainakaan Helsingissä ei luulisi olevan liikaa kiitoteitä tarpeeseen ja liikennemääriin nähden.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Jos Jumala olisi tarkoittanut, että ihminen lentää, hän olisi lähettänyt meille enemmän rahaa"

 

Enemmän totta kuin koskaan tähän asti. 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryhdytään kaikki kansalaistottelemattomiksi: lennetään ilman lupakirjoja! Nykyisillä poliisin määrärahoilla ei varmasti ehditä potkureita irrottelemaan korpikenttien laidoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryhdytään kaikki kansalaistottelemattomiksi: lennetään ilman lupakirjoja! Nykyisillä poliisin määrärahoilla ei varmasti ehditä potkureita irrottelemaan korpikenttien laidoille.

 

Mä oon messissä!

 

Btw, tiesittehän että Malmin ja Porin koulutustatuksen tähden Pori sai valtiolta ensi vuodelle 200 000 euroa tukea ja Malmi ei senttiäkään.. Kiva kiva. Kenelle tästä voi valittaa? Kokkarit? Demarit? Viherpiiperit? Kepu? EU? YK? Hannu Karpo? Joku muu mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw, tiesittehän että Malmin ja Porin koulutustatuksen tähden Pori sai valtiolta ensi vuodelle 200 000 euroa tukea ja Malmi ei senttiäkään.. Kiva kiva. Kenelle tästä voi valittaa? Kokkarit? Demarit? Viherpiiperit? Kepu? EU? YK? Hannu Karpo? Joku muu mikä?

 

Mistäs tuo luku? Sen tiesin että opisto Porissa saa suoraan OPM:stä 4-5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta että itse lentoasemakin saa valtion rahaa? Jos niin on, tuleeko raha laitokselta vai suoraan valtiolta, ja mitenkäs tämä suhtautuu kustannusvastaavuuspyrkimykseen jota kovin on toitotettu?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman ihmetyttää tämä Suomen meininki.

 

Norjassa ilmailuviranomaisella Avinorilla nimittäin menee niin hyvin, että siellä ilmailumaksut laskevat vuodenvaihteessa 7 %.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=19538

 

Onko tuo nyt jokin ihme kun norjanvaltiolla on 120 miljardia euroa rahaa rahastoissa jemmassa kun on jäänyt "hieman" yli. (vertailu suomenvaltion budjetti 40miljardia euroa)  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten huomaatte, elämme TASAVALLASSA ;D ;D ;D

 

**********************************************************************

Lainaus käyttäjältä: Pauli Hankonen - 26.12.05, 10:23

Btw, tiesittehän että Malmin ja Porin koulutustatuksen tähden Pori sai valtiolta ensi vuodelle 200 000 euroa tukea ja Malmi ei senttiäkään.. Kiva kiva. Kenelle tästä voi valittaa? Kokkarit? Demarit? Viherpiiperit? Kepu? EU? YK? Hannu Karpo? Joku muu mikä?

 

***********************************

Mistäs tuo luku? Sen tiesin että opisto Porissa saa suoraan OPM:stä 4-5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta että itse lentoasemakin saa valtion rahaa? Jos niin on, tuleeko raha laitokselta vai suoraan valtiolta, ja mitenkäs tämä suhtautuu kustannusvastaavuuspyrkimykseen jota kovin on toitotettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Sipilän Sepolle tästä linkistä  :)

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050138.pdf

 

Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi Ilmailulaitoksesta,

Ilmailuhallinnosta ja lentoliikenteen valvontamaksusta

sekä eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta

 

Siellä sivulla 15 kerrotaan/ehdotetaan mm.

-----------------

Kohdassa 2.1 esitetyssä Ilmailulaitoksen

julkisia palvelutehtäviä koskevassa jaksossa

selvitetyn mukaisesti Malmin lentoaseman

toiminnasta aiheutuu Ilmailulaitokselle 0,75

miljoonan euron alijäämä vuodessa. Alijäämä

on 17 euroa yhtä yleisilmailun laskeutumista

kohti. Kustannusvastaava hinnoittelu

nostaisi Malmin nykyisen laajuisen lentotoiminnan

kustannuksia yhteensä 0,75 miljoonaa

euroa. Ilmailun koulutustoiminnan erityisten

tehtävien kustannukset Malmin lentoasemalla

tulisi korvata samalla summalla

kuin Porin lentoasemalla tuotettuja palveluja

korvataan. Valtion talousarvioon voitaisiin

ottaa yhtäkkisten hinnankorotusten mahdollisesti

aiheuttamien muutosten lieventämiseksi

asteittain pienenevä määräraha Malmin lentoaseman

yleisilmailun tukemista varten.

Hintatuki laskisi vuosittain ja päättyisi kokonaan

vuonna 2009. Ilmailulaitos nostaisi vastaavasti

asteittain yleisilmailulta perittäviä

käyttäjämaksuja siten, että palvelujen kustannusvastaavuus

toteutuu. Valtion talousarvioesityksessä

vuodelle 2006 todetaan, että

Malmin lentoasema palvelee yleisilmailun lisäksi

koulutustoimintaa ja on liiketaloudellisesti

alijäämäinen.

--------------------------------------

Tuosta voisi tosiaan päätellä, että

- lakiehdotuksen laatijankin mielestä Malmia ja Poria pitäisi kohdella samalla lailla ja samanarvoisina koulutuskenttinä (mutta ilmeisesti ei kohdella?)

- Malmin hinnankorotusten ei pitänyt tapahtua kertalaakista vaan vähitellen  :(

(vai tarkoittaako tuo, että vielä lisää korotuksia on tulossa, ja lopullinen hinta nähdään vasta v. 2009? :'(  )

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään