Markku Katainen

Revue ohjaamokello

15 viestiä aiheessa

Terve,keräilen Revue -kelloja ja sain viimeinkin ostettua itselleni tällaisen sota-aikaisen ohjaamokellon.Olen keräillyt tietoa sarjanumeroista ja nämä suomalaiset kellot näyttäisivät olevan noin vuosilta 1943/44.Niitä näyttäisi olevan ainakin kahta sarjaa.336xxxx ja 338xxxx alkuisia.Lisäksi olen bongannut ainakin yhden samanlaisen sotien jälkeen valmistetun kellon.Sen tunnistaa Revue-logon erilaisesta fontista ja taulu oli ilman sarjanumeroa. Valitettavasti kyseisestä yksilöstä oli vain yksi kuva,joten sarjanumeroa ei ole selvillä.Logon mallin perusteella kuitenkin 1950-luvulta.Olisiko kellään tullut vastaan näitä Revue-kelloja koskevia papereita? Minkähänsuuruinen tilaus on mahtanut olla ja milloin tilattu? Löytyyköhän tämän kellon numeroa ,että tietäisi minkälaisissa koneissa ollut kiinni? Mikähän leima takakannessa mahtaa olla? 

544109652-orig.jpg

544109673-orig.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samantyyppisestä kellosta (4. viesti keskustelussa, REVUE ja 3385226) oli tässä , puhuttiin että kellot olivat Myrskyissä ja myöhemmin Vihureissa.
EDIT: Toinen ketju tässä

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.11.2024 at 16.20, Markku Katainen kirjoitti:

Terve,keräilen Revue -kelloja ja sain viimeinkin ostettua itselleni tällaisen sota-aikaisen ohjaamokellon.Olen keräillyt tietoa sarjanumeroista ja nämä suomalaiset kellot näyttäisivät olevan noin vuosilta 1943/44.Niitä näyttäisi olevan ainakin kahta sarjaa.336xxxx ja 338xxxx alkuisia.

Löytyi poikkeuksia kun Myrsky-hävittäjä MY-41:n kellona oli Revue N:o 3474791. Lopuissa MY-koneissa oli juuri nuo 336.... ja 338.... alkuiset kellot. Myös Vihureissa oli poikkeuksia, sillä VH-15:ssa oli Revue N:o 3222041 ja VH-22:ssa Revue´t N:o 3474790 ja 3474788. Sinun kelloasi N:o 3385302 ei löydy Myrskyjen ja Vihureiden mittariluetteloista.

Tilaus. Hankkija: T:mi Uuno Tuomi, pvm. 23.12.1943, sisälsi Revue B 2 lekokelloja 360 kpl. Luvattu toimitusaika 4 kk., 10 kpl. matkalla. Tosin tuo määrä putosi myöhemmin 200 kappaleeseen, kun Pyörremyrsky- ja Puuska-hävittäjien sarjavalmistuksista luovuttiin.

Mittariperusvaraston tilanne 26.7.1944. Saatu (toimituspäivä?) 200 kpl. kelloja "Revue B2", Myrsky (MY-) ja Humu (HM-) -koneisiin. Myös Humu-hävittäjästä luovuttiin, tyypille oli varattu 89 kpl. kelloja. Humun valmistunut prototyyppi HM-671 sai Revue´n N:o 3385193. Sen sijaan Pyörremyrskyn proto PM-1 sai Jaeger-kellon.

Olen käsitellyt kaikkiaan 97 eri numeroista kelloa, mutta olen varma, että lisää kellojen numeroita löytyy kun olen käynyt kaikki konekirjat läpi. Myös vielä on luetteloimatta mitkä kelloyksilöt vaihtoivat Myrskystä Vihuriin:hmm:Onko tässä mitään järkeä??

Markunkin kello on siellä vielä löytymättömän sadan kellon joukossa.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Alleviivattu selvennys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku, kun palaat aloittamallesi sivulle, on minulla uutta kerrottavaa kellostasi.:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Markku, kun palaat aloittamallesi sivulle, on minulla uutta kerrottavaa kellostasi.:)

Jes :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.11.2024 at 19.04, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Markunkin kello on siellä vielä löytymättömän sadan kellon joukossa.

Sota loppui ja suunnitellut konetyypit eivät päässeet sarjatuotantoon, siksi muun muassa Revue-kelloja jäi noin 100 kpl. varastohyllyille odottamaan aikoja parempia. Tosin kyllä niitä tarjottiin käyttöön jos vain oli tilaa vaikkapa MT-koneissa:

IMG_6549.thumb.JPG.15d655bafd9304067f04926fe85dfa38.JPG

Vuonna 1949 päätettiin, että koulukone Stieglitz´in takaohjaamoon, joka oli pääohjaamo, vaihdetaan alkuperäisen jo v:sta 1940 olleen Kienzle-kellomerkin tilalle pitkällä sekuntiosoittimella varustettu Revue-kello. Kienzlet jäivät edelleen etuohjaamojen kelloiksi. Tämä järjestely oli voimassa SZ-koneiden poistoihin saakka.

Kuva vuodelta 1951. SZ-koneen takaohjaamo Revue-kelloineen:

k1a.thumb.JPG.88580bbe6c71899ddcccf8b4bbfe5bcb.JPG

Samoihin aikoihin VL Viimassa vaihtuivat etu- että takaohjaamojen Zenith-merkkiset kellot Revue-kelloihin. SZ ja VI-koneiden kellojen vaihto tehtiin Veljekset Karhumäki Oy:n tehtaalla Kuoreveden Hallissa, kun kone oli saapunut sinne peruskorjausta varten.

Markun kello kiinnitettiin Focke WulF Fw 44 J "Stieglitz" -koulukoneeseen, tunnus SZ-5.k2.thumb.JPG.87fc33c7b2e25e4ff646617be2c3fc68.JPGk3.thumb.JPG.d7fbbe36b6480c317d3601f27341caed.JPGk4.thumb.JPG.6c16586049b0242e5fa070493fe01afc.JPGk5.thumb.JPG.cae0b7b7f60537d464e819a97f5cca63.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vau ,kiitoksia paljon! Parempaa vastausta ei voine toivoa.Kellojen historia ja tämänkin yksilön tarina selvisi tarkalleen.Kiitoksia vaivannäöstä ja hyvää Joulun odotusta!

1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Sota loppui ja suunnitellut konetyypit eivät päässeet sarjatuotantoon, siksi muun muassa Revue-kelloja jäi noin 100 kpl. varastohyllyille odottamaan aikoja parempia. Tosin kyllä niitä tarjottiin käyttöön jos vain oli tilaa vaikkapa MT-koneissa:

IMG_6549.thumb.JPG.15d655bafd9304067f04926fe85dfa38.JPG

Vuonna 1949 päätettiin, että koulukone Stieglitz´in takaohjaamoon, joka oli pääohjaamo, vaihdetaan alkuperäisen jo v:sta 1940 olleen Kienzle-kellomerkin tilalle pitkällä sekuntiosoittimella varustettu Revue-kello. Kienzlet jäivät edelleen etuohjaamojen kelloiksi. Tämä järjestely oli voimassa SZ-koneiden poistoihin saakka.

Kuva vuodelta 1951. SZ-koneen takaohjaamo Revue-kelloineen:

k1a.thumb.JPG.88580bbe6c71899ddcccf8b4bbfe5bcb.JPG

Samoihin aikoihin VL Viimassa vaihtuivat etu- että takaohjaamojen Zenith-merkkiset kellot Revue-kelloihin. SZ ja VI-koneiden kellojen vaihto tehtiin Veljekset Karhumäki Oy:n tehtaalla Kuoreveden Hallissa, kun kone oli saapunut sinne peruskorjausta varten.

Markun kello kiinnitettiin Focke WulF Fw 44 J "Stieglitz" -koulukoneeseen, tunnus SZ-5.k2.thumb.JPG.87fc33c7b2e25e4ff646617be2c3fc68.JPGk3.thumb.JPG.d7fbbe36b6480c317d3601f27341caed.JPGk4.thumb.JPG.6c16586049b0242e5fa070493fe01afc.JPGk5.thumb.JPG.cae0b7b7f60537d464e819a97f5cca63.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.11.2024 at 16.20, Markku Katainen kirjoitti:

Mikähän leima takakannessa mahtaa olla?

Tässä vielä SZ-25:n mittaritaulun tausta, missä näkyy mainittuja leimoja mittareissa. Näistä on kirjoitettu: Siivekäs aselajimerkki (Halkaisija 25 mm.) on tarkastusleima jonka keskellä sijaitsevan ympyrän sisällä (Halkaisija 8 mm.) oleva numero on laitteen tarkastajan henkilökohtainen numero. Ilmavoimien Varikolla Tampereella otettiin tällainen menetelmä käyttöön aikaisintaan v. 1953.

IMG_6691.thumb.JPG.7e9e441930fe52939c069946690a8f14.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tässä vielä SZ-25:n mittaritaulun tausta, missä näkyy mainittuja leimoja mittareissa. Näistä on kirjoitettu: Siivekäs aselajimerkki (Halkaisija 25 mm.) on tarkastusleima jonka keskellä sijaitsevan ympyrän sisällä (Halkaisija 8 mm.) oleva numero on laitteen tarkastajan henkilökohtainen numero. Ilmavoimien Varikolla Tampereella otettiin tällainen menetelmä käyttöön aikaisintaan v. 1953.

IMG_6691.thumb.JPG.7e9e441930fe52939c069946690a8f14.JPG

 

4 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tässä vielä SZ-25:n mittaritaulun tausta, missä näkyy mainittuja leimoja mittareissa. Näistä on kirjoitettu: Siivekäs aselajimerkki (Halkaisija 25 mm.) on tarkastusleima jonka keskellä sijaitsevan ympyrän sisällä (Halkaisija 8 mm.) oleva numero on laitteen tarkastajan henkilökohtainen numero. Ilmavoimien Varikolla Tampereella otettiin tällainen menetelmä käyttöön aikaisintaan v. 1953.

IMG_6691.thumb.JPG.7e9e441930fe52939c069946690a8f14.JPG

Vau ,kiitoksia paljon! Parempaa vastausta ei voine toivoa.Kellojen historia ja tämänkin yksilön tarina selvisi tarkalleen.Kiitoksia vaivannäöstä ja hyvää Joulun odotusta!

6 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Sota loppui ja suunnitellut konetyypit eivät päässeet sarjatuotantoon, siksi muun muassa Revue-kelloja jäi noin 100 kpl. varastohyllyille odottamaan aikoja parempia. Tosin kyllä niitä tarjottiin käyttöön jos vain oli tilaa vaikkapa MT-koneissa:

IMG_6549.thumb.JPG.15d655bafd9304067f04926fe85dfa38.JPG

Vuonna 1949 päätettiin, että koulukone Stieglitz´in takaohjaamoon, joka oli pääohjaamo, vaihdetaan alkuperäisen jo v:sta 1940 olleen Kienzle-kellomerkin tilalle pitkällä sekuntiosoittimella varustettu Revue-kello. Kienzlet jäivät edelleen etuohjaamojen kelloiksi. Tämä järjestely oli voimassa SZ-koneiden poistoihin saakka.

Kuva vuodelta 1951. SZ-koneen takaohjaamo Revue-kelloineen:

k1a.thumb.JPG.88580bbe6c71899ddcccf8b4bbfe5bcb.JPG

Samoihin aikoihin VL Viimassa vaihtuivat etu- että takaohjaamojen Zenith-merkkiset kellot Revue-kelloihin. SZ ja VI-koneiden kellojen vaihto tehtiin Veljekset Karhumäki Oy:n tehtaalla Kuoreveden Hallissa, kun kone oli saapunut sinne peruskorjausta varten.

Markun kello kiinnitettiin Focke WulF Fw 44 J "Stieglitz" -koulukoneeseen, tunnus SZ-5.k2.thumb.JPG.87fc33c7b2e25e4ff646617be2c3fc68.JPGk3.thumb.JPG.d7fbbe36b6480c317d3601f27341caed.JPGk4.thumb.JPG.6c16586049b0242e5fa070493fe01afc.JPGk5.thumb.JPG.cae0b7b7f60537d464e819a97f5cca63.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

Katselin,että tuo SZ-5 on vielä tallessakin.Aikamoinen sattuma sekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myytiinkö kelloja myös irrallisina vai onko niitä vieläkin jonkun varikon ylähyllyllä ? Mekaaninen kello on hieno lähes ikuinen peli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Markku Katainen kirjoitti:

 

Vau ,kiitoksia paljon! Parempaa vastausta ei voine toivoa.Kellojen historia ja tämänkin yksilön tarina selvisi tarkalleen.Kiitoksia vaivannäöstä ja hyvää Joulun odotusta!

Katselin,että tuo SZ-5 on vielä tallessakin.Aikamoinen sattuma sekin.

SZ-5:n runko tuotiin säilytyksestä Vesivehmaalta Vaasaan Waasan Aviatöörien kerhorakennukseen Vaskiluotoon 1993-94. Kuvasin sen siellä -94, värikuvat ohessa. Koneesta oli viety muutakin kuin kellot! Projekti oli vaasalaisten ilmailijoiden Konttaksen Matin ja Aspholmin Sepon. Kerholle tuotiin myös OH-SZC:n (ex SZ-30) vanhat siivet Kruunupyystä Kokkolan Ilmailukerhon hallin orsilta. Ne olivat huonokuntoiset ja tarkoitus oli muistaakseni käyttää niitä mallina Baltiassa, oliko se nyt Liettuassa, tehtäviin uusiin siipiin. Siivet teetettiinkin siellä, mutta ilmeisesti ne eivät menneet läpi täällä Suomessa tms. Projekti siirtyi ilmeisesti moottorin asennusta varten Halliin ja sitä rakensi siellä Aulis Pakarinen. Koneesta Hallissa vuonna 2008 otettuja kuvia oli näytillä täällä foorumillakin, joskin koneen kunnostus seisoi tuolloin. En tiedä onko projekti siirtynyt toiselle omistajataholle, mutta v. 2015 kone oli taas säilytyksessä Vaasassa. Täällä historiafoorumilla on ollut juttua koneesta aiemminkin. Mv-kuva on vanha, luultavasti sodanaikainen Kauhavalta, löytyi arkistostani, kuvaajaa en tiedä.

https://www.flightforum.fi/topic/17935-stigun-oh-szj-entisöinnistä/

Koneen yksilöhistoria Ilmavoimissa:

https://www.ilmailumuseot.fi/yksilohistoriat/sz-5

SZ-5:n tilanne Suomen Ilmailumuseon sivuston mukaan, kuva on otettu Hallinportissa:

https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=20737/248458

Jukka

 

SZ-5 Vaasassa Aviatöörien kerholla 1993-94.jpg

sz-5.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
tekstin korjausta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Ossi Anttonen on omistanut ex. SZ-5:n aikaisemmin, ainakin hän lahjoitti koneen lentokonepäiväkirjan IMY:lle (Ilmailumuseoyhdistys) pvm:llä 18.8.1993. Ettei olisi peräti ollut huutokaupassa sitä huutamassa?

IMG_4296.JPG.09d68b6001c4bceed36e25b030effec1.JPG

Liite: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Myytiinkö kelloja myös irrallisina vai onko niitä vieläkin jonkun varikon ylähyllyllä ? Mekaaninen kello on hieno lähes ikuinen peli.

On niitä myyty jonkin verran aikojen saatossa samoin kuin muutakin jouteliasta tavaraa.Nykyään tuskin enää löytyy mistään jemmasta ainakaan näin vanhoja.Itsellä löytyy pari SA-leimattua kelloa.Berg-merkkinen rannekello jatkosodan ajoilta ja Zenith -taskukello vuodelta 1934. Ilmeisesti näitä ei ole ollut antaa kovin paljon valtion puolesta.Ainakin leimattuja tulee erittäin harvoin vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään