Kirjoitettu Marraskuu 13 (muokattu) SF-9 on museokone, joka oli sitä ennen opetusvälineenä Ilmavoimien teknillisessä koulussa. Tämä kuva voisi olla siltä reissulta, Hallista kuitenkin. Mikähän sille tuli? Jo vuonna 1974 pohtivat sen käytön jatkoa muun muassa tarkastuksin ja symmetriamittauksin (viittaa yligeehen tai kovaan laskuun). Hävisi pian sen jälkeen lennätyssuunnitelmistakin, viimeiset tunnit budjetoitiin vuodelle 1976, ja sitten tuomittiin poistoon 5250 h lentäneenä, mikä ei ollut lähelläkään eniten lentäneitä. Mikkelin arkistoreissu taitaa tulla. Mutta ajattelin ensin kysäistä, onko joku jo penkonut Safirien lentovaurioita. Varsinaiset kaputit ovat tiedossa. https://finna.fi/Record/sim.M016-11151 Muokattu: Marraskuu 13, käyttäjä: Jukka Raunio Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13 (muokattu) Löysin ruotsalaiselta SFF-foorumilta tietoa, että perjantaina 26.6.1959 törmäsivät SF-12 ja SF-9 yhteen Porin ulkopuolella. Kaksi ohjaajaa hyppäsi, joista toinen eli Lauri Mustola kuoli. No, seuraavaksi käteen Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1945-1988. SF-9 kärsi vaurioita siipeensä yhteentörmäyksessä. Tästä lentovauriosta johtuneet mahdolliset seuraukset rakenteisiin voivat olla syy aikaiseen poistoon. Tai sitten joku myöhempi mahdollinen kaputti. https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=2824 SF-12 metsässä. https://finna.fi/Record/satakunnanmuseo.0563522B-1630-4956-9E22-77989FFE036B?sid=4866647430 https://finna.fi/Record/satakunnanmuseo.A8E1B3A5-D872-458A-A081-98108049F260?sid=4866651810 Jukka Muokattu: Marraskuu 13, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13 "Suomen Ilmavoimien Saab 91 D Safir SF-9 laskeutumassa moottorilennon SM-kilpailuissa Malmilla kesällä 1964. Safir lähestyy laskusarkaa sivuluisussa. Kyseessä on jäljitelty pakkolasku. Kuva julkaistu Ilmailu-lehdessä, nro 6/1964." Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13 (muokattu) Sain ”Kössi” Partoselta, kiitokset siitä, jonkin verran tietoja SF-9:n vaiheista, mm. että kone lennettiin 1959 yhteentörmäyksen jälkeen Porista Karhumäelle osakorjaukseen. "Korjausarvio koneen vaurioista 5.8.1959 150 000 FIM, oletetaan potkuri saatavaksi Varikolta ja moottoria ei oltu vielä tarkistettu." SF-9:n kierrekokeet lennettiin syyskuussa 1969. Syöksykierreominaisuudet todettiin normaaleiksi. Valmet Oy Kuoreveden tehtaat luovutti SF-9:n 28.9.1971 IlmavV:lle. Tt 4023.1/1009.2h. Luovutettu IlmavTK:lle 10.12.1979, josta siirretty Suomen Ilmailumuseolle 28.4.1983. Jukka Muokattu: Marraskuu 13, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla