Jukka Raunio

SF-9 ja muut Safir-vauriot

5 viestiä aiheessa

SF-9 on museokone, joka oli sitä ennen opetusvälineenä Ilmavoimien teknillisessä koulussa. Tämä kuva voisi olla siltä reissulta, Hallista kuitenkin.
Mikähän sille tuli? Jo vuonna 1974 pohtivat sen käytön jatkoa muun muassa tarkastuksin ja symmetriamittauksin (viittaa yligeehen tai kovaan laskuun). Hävisi pian sen jälkeen lennätyssuunnitelmistakin, viimeiset tunnit budjetoitiin vuodelle 1976, ja sitten tuomittiin poistoon 5250 h lentäneenä, mikä ei ollut lähelläkään eniten lentäneitä. Mikkelin arkistoreissu taitaa tulla. Mutta ajattelin ensin kysäistä, onko joku jo penkonut Safirien lentovaurioita. Varsinaiset kaputit ovat tiedossa. https://finna.fi/Record/sim.M016-11151
Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Löysin ruotsalaiselta SFF-foorumilta tietoa, että perjantaina 26.6.1959 törmäsivät SF-12 ja SF-9 yhteen Porin ulkopuolella. Kaksi ohjaajaa hyppäsi, joista toinen eli Lauri Mustola kuoli. No, seuraavaksi käteen Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1945-1988. SF-9 kärsi vaurioita siipeensä yhteentörmäyksessä. Tästä lentovauriosta johtuneet mahdolliset seuraukset rakenteisiin voivat olla syy aikaiseen poistoon. Tai sitten joku myöhempi mahdollinen kaputti.
 
 
SF-12 metsässä.
 
Jukka
 

Scan.jpg

Scan2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomen Ilmavoimien Saab 91 D Safir SF-9 laskeutumassa moottorilennon SM-kilpailuissa Malmilla kesällä 1964. Safir lähestyy laskusarkaa sivuluisussa. Kyseessä on jäljitelty pakkolasku. Kuva julkaistu Ilmailu-lehdessä, nro 6/1964." Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

Jukka

M016-10573.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain ”Kössi” Partoselta, kiitokset siitä, jonkin verran tietoja SF-9:n vaiheista, mm. että kone lennettiin 1959 yhteentörmäyksen jälkeen Porista Karhumäelle osakorjaukseen. 
"Korjausarvio koneen vaurioista 5.8.1959 150 000 FIM, oletetaan potkuri saatavaksi Varikolta ja moottoria ei oltu vielä tarkistettu."

SF-9:n kierrekokeet lennettiin syyskuussa 1969. Syöksykierreominaisuudet todettiin normaaleiksi.

Valmet Oy Kuoreveden tehtaat luovutti SF-9:n 28.9.1971 IlmavV:lle. Tt 4023.1/1009.2h.

Luovutettu IlmavTK:lle 10.12.1979, josta siirretty Suomen Ilmailumuseolle 28.4.1983.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään