Timo Partanen

Stigujen siipien korjaamisesta

3 viestiä aiheessa

Olen käymässä lävitse isäni päiväkirjoja vuodelta 1946, jolloin hän oli Karhumäellä töissä Hallissa puuosastolla rakentelemassa pääasiassa Stigujen (Myös FR ja PY) sipiä. Olen yrittänyt löytää valmistajan tai VL:n ohjeistusta tuosta operaatiosta, mutta tähän mennessä ei ole juuri mitään jäänyt haaviin. Osa koneista tuli Halliin perusnhuoltoon ja sellainen perushuolto-ohjelma olisi kiinnostava saada käsiin. Minua kiinnostaisi ohjeistus myös vaurioituneen siiven korjaamisesta, miten siipi purettiin, miten ja missä järjestyksessä siipikaaret ja  muut osat tehtiin, millaisia materiaalivaatimuksia asetettiin,  mitä erityistä niiden tekemisessä oli, miten kaaret liitettiin toisiinsa ja ja miten koko siipi kasattiin. Materiaalin hankinta oli ulkoistettu VL:lle ja Karhumäen vastuulle jäi siis mm. materiaalin kuivaus. Stigun huolto-ohje kyllä löytyy, mutta esim perushuolto-ohjetta en ole onnistunut löytämään. Valmistajan materiaalia saattaisi löytyä, mutta Focke-Wulf on fuusioitu niin moneen kertaan, etten oikein usko tuon kanavan johtavan mihinkään.

Vuonna 1946 seuraavat koneet on olleet korjattavana SZ-3, SZ-19, SZ-20, SZ-23, SZ-24, SZ-32, SZ-34, SZ-35, joten noissa varmaan on isäni tekemiä osia.

Suomen Stigujen siipiä on korjailtu Liettuassa. Onko kenelläkään tietoa siitä, missä tuo olisi tehty ja onko se pulju vielä olemassa. 

Sitten toinen kysymys on, miksi evakkoja otettiin nimenomaan Halliin. Kun koneiden korjaamisen työmäärä sodan jälkeen väheni oleellisesti, niin väkeä lähti ja irtisanottiin, mutta otettiinko tyhjilleen jääneisiin asuntoihin evakkoja? Kysyä voi myös miksi 17 vuotias isäni otettiin tekemään lentokoneen osia, eihän hänellä ollut mitään kokemusta alasta.

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

 

Suomen Stigujen siipiä on korjailtu Liettuassa. Onko kenelläkään tietoa siitä, missä tuo olisi tehty ja onko se pulju vielä olemassa. 

Timo

Liettuassa toimii edelleen Termikas, joka on tehnyt ja korjannut siipiä mm. suomalaisille. Antti Laukkanen mm. kirjoittaa täällä samalla foorumilla v. 2009, että "siellä on teetetty myös useampiin suomalaisiin puukoneisiin peruskorjauksia ja/tai vaativia korjaustöitä kuten Tuulian katkenneen siiven liittämistä. Laatua on kehuttu kovasti."

http://www.termikas.com/contacts/contacts.html

https://yakuk.com/termikas-overhaul-facilities-lithuania/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Evakkojahan tuli Hämeeseen suhteessa eniten, Kuorevedelle (missä oli jakaa pinta-alaa) vuoteen 1948 mennessä 590, paljolti Valkjärveltä. Pika-asutustilat (37) olivat kuitenkin pieniä, joten moni etsi ja saikin töitä Hallin taajamasta ja lentokoneiden parista. Kituuttamistahan se oli, VKOY teki myös kaikenlaisia siviilitöitä ja VL/VMT mm. sotakorvaustuotteita. Vuonna 1946 VKOY korjasi 36 lentokonetta. Asuntoja ei ollut tyhjillään vaan asuntopula, koska sota-ajan tuotantopiikin aikaan moni asui Kuorevedellä tilapäismajoituksessa tai kulki kauempaa. 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään