18 viestiä aiheessa

Aiemmin en ole löytänyt vinkkiä kertomakirjallisuudessa mainittuun Ruokolahden ilmataistelussa 29.2.1940, mahdollisesti maasta paalukonekiväärillä ammuttuun NL:n hävittäjään. Nyt sain vinkin sekä Lentolaivue 12:n että JR 63:n I pataljoonan sotapäiväkirjoihin. Niistä ilmenee, että kuukautta myöhemmin sieltä Salonsaaresta tosiaan löytyi I-16 ja vainaja (kapteeni), joka haudattiin. Eli kukapa/mikä olisi?

ruoko 1.png

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ote tuosta LLv 12:n sotapäiväkirjasta, eikä ollut mikään aprillipila… Tiettävästi Salosaaresta löytyneen I-16:n löytöpaikka oli nimeltään Matikkalanmäki.

Lisäys: LLv 12:n 1. lentueen sotapäiväkirjasta 1.4.1940: "Klo 12.30 Lähtivät kapt Maunula ja ylik Juhola järjestämään alasammutun I-16:n evakuointia. Klo 21.30 palasivat kapt Maunula ja ylik Juhola komennukselta."

Sen jälkeen on hieman epäselvä merkintä, joka viittaa ilmeisesti komennuksesta tehtyyn raporttiin: "Kirj (kirjelmä) no: 321 / I g , Liite 207" (spk:ssa vastaavat numeroidut kirjelmät on mainittu laivueen esikunnan tekemiksi)

Jonnekin näille paikkeille kone putosi, johon ympyrän asetin. Lähde: Vanhat painetut kartat.

Jukka

IMG_3072.jpeg

 

411206_1971.jpg

0010(7).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on 68 IAP:n 1. eskadrillinpäällikön, v.luutn. Dmitri Jefimovin I-16 kone. Olen aikaisemmin tulkinnut vaikeaselkoisen venäläisen sotapäiväkirjan väärin, mistä syystä Punailmavoimat talvisodassa -kirjan sivuille188 ja 321 tuli konetyypin suhteen virheitä, mistä pyydän anteeksi.

Sekä varjolla hypännyt sotavanki Mihail Volohovitsh että Jefimov lensivät siis I-16 -koneilla. Karjalan ilmailumuseon Jouni Särkioja löysi jo useita vuosia sitten I-16 koneen sirpaleita Salosaaren Matikkalasta (suurin piirtein Jukan karttakuvan mukaisesta paikasta).

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kyseessä on 68 IAP:n 1. eskadrillinpäällikön, v.luutn. Dmitri Jefimovin I-16 kone. Olen aikaisemmin tulkinnut vaikeaselkoisen venäläisen sotapäiväkirjan väärin, mistä syystä Punailmavoimat talvisodassa -kirjan sivuille188 ja 321 tuli konetyypin suhteen virheitä, mistä pyydän anteeksi.

Sekä varjolla hypännyt sotavanki Mihail Volohovitsh että Jefimov lensivät siis I-16 -koneilla. Karjalan ilmailumuseon Jouni Särkioja löysi jo useita vuosia sitten I-16 koneen sirpaleita Salosaaren Matikkalasta (suurin piirtein Jukan karttakuvan mukaisesta paikasta).

Hei,

Eikö Jefimov sitten tullutkaan alas etelämpänä Itä-Siitolassa, Huhanantin Fokkerin lähelle? Ruokolahdella puhuvat kolmesta alas tulleesta, ja Jefimov oli kaiketi luutnantti. Hautasivat kapteenin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Hei,

Eikö Jefimov sitten tullutkaan alas etelämpänä Itä-Siitolassa, Huhanantin Fokkerin lähelle? Ruokolahdella puhuvat kolmesta alas tulleesta, ja Jefimov oli kaiketi luutnantti. Hautasivat kapteenin?

Tässä facebookista jostain ilmailuhistoriaryhmästä poimimani valokuvat Imatran kaupungintalossa olevasta näyttelystä, jonka seinältä nuo on kuvattu. Jefimov on merkitty kartassa tosiaankin Huhanantin putomispaikan lähelle, tuntematon tuonne pohjoisemmaksi Matikkalaan.

https://www.imatra.fi/kaupunginmuseon-nayttelyssa-paasee-tutustumaan-ruokolahden-ilmataisteluun

Jukka

IMG_2953.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.11.2024 at 08.57, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä facebookista jostain ilmailuhistoriaryhmästä poimimani valokuvat Imatran kaupungintalossa olevasta näyttelystä, jonka seinältä nuo on kuvattu. Jefimov on merkitty kartassa tosiaankin Huhanantin putomispaikan lähelle, tuntematon tuonne pohjoisemmaksi Matikkalaan.

Syntymässä on "tutkintalinja", mahtoiko tuonne etelämmäksi Itä-Siitolaan edes pudota I-16, Jefimov tai muu. Vai onko kyseessä varhain syntynyt legenda Huhanantin taran-ilmavoitosta, jollaista hänelle ei ole kirjattu. Asia mainitaan jo Karungin kirjassa "Vaipuneet kotkat" vuodelta 1940. Linkin blogissa mainitaan "hylkyhemmot", jotka suht hiljattain keräsivät Huhanantin Fokkerin jäänteitä ja löysivät myös venäläisen koneen iskemäkuopan. Mahtaako heitä tai muuta asiasta tietäviä olla jaksolla?

Willimiehen jäljillä: Imatra / Pudonneen Fokkerin muistomerkki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Jukka edellisessä viestissä kirjoitti, on ilmeisesti niin että Jaakko Hyvösen tieto ltn Tatu Huhanantin "taran" -yhteentörmäyksestä I-16:n kanssa ei pidä paikkaansa. Osaako joku kertoa mihin Hyvösen tieto perustuu?

Itse olen taipuvainen uskomaan 68 IAP:n spk-tietoja että rykmentti menetti 29.3.1940 vain kaksi I-16 konetta. Eräs luotettava venäläinen ilmailuhistoriantutkija on pyynnöstäni haravoinut 68 IAP:n asiakirjat, eikä löytänyt muita 100 % konemenetyksiä kuin eskadrillinkomentaja v.luutn ("kapteeni") Dmitri Jefimov, joka putosi pystysuoraan metsään (eli Matikkalamäen I-16, joka hajosi sirpaleiksi), sekä ltn Mihail Volohovitsh, joka hyppäsi varjolla ja jäi sotavangiksi. Hänen I-16 koneensa putosi ilmeisesti jäähän n. 3 km Ruokolahdesta etelään - onko tästä putoamispaikasta dokumentoitua tietoa?

On kuitenkin todettava että miltei kaikki neukkukoneet olivat palatessaan täynnä luodinreikiä (ltn Viktor Masitsh´in koneessa oli peräti 80 osumaa - eikä hänen koneensa missään tapauksessa ollut tämän jälkeen kovin nopeasti taisteluvalmiina... jos ylipäätään sillä enää lennettiinkään!)

 

 

40-02-29 Huhanantti.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Niinkuin Jukka edellisessä viestissä kirjoitti, on ilmeisesti niin että Jaakko Hyvösen tieto ltn Tatu Huhanantin "taran" -yhteentörmäyksestä I-16:n kanssa ei pidä paikkaansa. Osaako joku kertoa mihin Hyvösen tieto perustuu?

Lentorykmentti 2:n sotapäiväkirjan sivulle on lyijykynällä joku jälkeenpäin kirjoittanut merkinnät, jotka ympäröin punaisella laatikolla. Siinä mainitaan Huhanantin yhteentörmäys sekä kolme I-16:sta. Lähde: Kansallisarkisto.

Jukka

0014(4).jpg

0015(4).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan Ilmapuolustuksen Esikunnan sotapäiväkirja (Magnusson) mainitsee vain 2 täysin varmaa pudotusta. Lähde: Kansalliarkisto

" 2 varmaa I-16, 4:n nähty lisäksi putoavan, mutta ei ole löydetty, 2 savuamaan. Omia on tuhoutunut 6 GL:ää ja 1 FR."

Jukka

0103(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka,

nyt pitäisi löytää varmat tiedot Huhanantin ja hänen "törmäysvoittonsa" putoamispaikoista - aivan kuten nyt tämän ketjun alussa kerrotaan miten on löydetty koneensirpaleita Matikkalamäestä! Vai onko mahdollisesti niin että Huhanantin kone hajosi ilmassa, ja maassa olevat silminnäkijät ovat ehkä ylioptimisesti halunneet uskoa, että samalla on viholliskone putoamassa?

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Katsoin vielä Kari Stenmanin Kaartinlaivue-kirjan ilmavoittoluetteloa LLv 24:n osalta. Siinä mainitaan tuolle päivälle 29.2. kaksi I-16 pudotusta (korjaus: pitää olla vaurioitettua!) Ruokolahdella, ampujina kers Illu Juutilainen (FR-96) ja kers Manu Fräntilä (FR-76)  Fokkereilla, pudotusten (korjaus: pitää olla vaurioitettujen) aika klo 8.40 aamulla.

Lisäksi Stenmanin LLv 26 Fiat-laivue -kirjan mukaan kers Suikkanen LLv 26:sta pudotti Gladiatorilla GL-256 2 I-16:sta Kaukopään ja Imatran alueella klo 12.20.

Näin ollen alueella pudotettuja I-16:a olisi kuitenkin yhteensä 4 kpl:tta. (Korjaus: 2 vaurioitettua, 2 pudotettua)

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjattu pudotukset—-> vaurioitetut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lisäksi Stenmanin LLv 26 Fiat-laivue -kirjan mukaan kers Suikkanen LLv 26:sta pudotti Gladiatorilla GL-256 2 I-16:sta Kaukopään ja Imatran alueella klo 12.20.

Suikkanen ei taistelukertomuksessaan mainitse kuin tuon yhden (Voroshilovin) ja että ajoivat Saarnin kanssa muita takaa saavuttamatta niitä. Juutilainen ja Fräntilä ajoivat aamulla takaa hävittäjiä, mutta eivät saaneet alas. Vaurioittivat kylläkin. Kahta enempää on vaikea löytää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Juutilainen ja Fräntilä ajoivat aamulla takaa hävittäjiä, mutta eivät saaneet alas. Vaurioittivat kylläkin. Kahta enempää on vaikea löytää.

Tämä on totta, kiitos oikaisusta. Vedän takaisin pudotukset. Stenmanin kirjassa pudotusluettelossa on v-kirjain (vaurioitettu) näiden perässä, en heti huomannut tuota, mutta tarkistin uudelleen. (Korjasin tämän vuoksi tekstiäni ylempänä). 

Jukka 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on kuvaus, jota ei julkaistu Kansa Taisteli -lehdessä, vaikka sitä sinne oli tarjottu, ollut ilmeisesti jossain toisessa lehdessä vuonna 1970. Jutun lopussa on ote Joppe Karhusen varhaisesta tuotannosta eli lievästi fiktiivisestä kirjasta "Talvisodan taivas". Siinähän tapahtumat olivat ilmeisesti todenmukaisia, mutta lentäjien nimet hieman "väännettyjä" tai muunnettuja, mutta aika lähellä oikeita ja tunnistettavia. Tarkoittaako "kapteeni Rakov" tässä todellisuudessa Jefimovia?

Mielenkiintoista on, että kapteeni Vasili Rakov oli oikeasti olemassa, sillä hän lensi venäläisten pommikoneita jo talvisodassa. Oli johtokoneessa pommittamassa mm. Vaasaa 19.12.1939. Oli kaksinkertainen Neuvostoliiton sankari (1940 ja 1945) ja upottamassa saksalaisten Niobe -ilmatorjunta-alusta Kotkan satamassa 16. heinäkuuta 1944. Rakov selvisi hengissä sodista. https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Rakov

Lehtileikkeen lopussa on mm. tällainen maininta, kuvakaappaus ohessa.

Koko jutun voi lukea täältä:

https://kansataisteli.sshs.fi/julkaisemattomat-kirjoitukset/kirjoitukset/ts/Kirjoitus_3262.pdf

Jukka

Nimetön.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasily Rakov toimi koko ajan sotalaivaston ilmavoimissa, eikä hänellä ollut mitään tekemistä Ruokolahden ilmataistelun kanssa! Kyseessä on siis Joppe Karhusen ns. kirjailjan vapaudesta...

Minulla oli taas ainutlaatuinen mahdollisuus tavata ja haastatella kenraali Rakovin kodissaan Leningradissa syksyllä 1983. Tässä Ilmatorjuntaupseeri-lehdessä nro 3/1986 julkaistu juttuni (julkaistu myös IMY-tiedotteessa nro 1/1984):

s. 7, leikattu.jpg

s. 8.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Syntymässä on "tutkintalinja", mahtoiko tuonne etelämmäksi Itä-Siitolaan edes pudota I-16, Jefimov tai muu. Vai onko kyseessä varhain syntynyt legenda Huhanantin taran-ilmavoitosta, jollaista hänelle ei ole kirjattu. Asia mainitaan jo Karungin kirjassa "Vaipuneet kotkat" vuodelta 1940. Linkin blogissa mainitaan "hylkyhemmot", jotka suht hiljattain keräsivät Huhanantin Fokkerin jäänteitä ja löysivät myös venäläisen koneen iskemäkuopan. Mahtaako heitä tai muuta asiasta tietäviä olla jaksolla?

Willimiehen jäljillä: Imatra / Pudonneen Fokkerin muistomerkki

 

Vielä tuosta Huhanantin vahvistamattomasta törmäysvoitosta, se elää vahvana, tässäkin sotapolun selostuksessa. Olisi mukava nähdä kuvia ja tietoa tuosta Huhanantin muistomerkin viereisestä "löydöstä", eli mahdollisen viholliskoneen putoamiskuopasta. Löytyykö tietoa?

https://www.sotapolku.fi/henkilot/huhanantti_tatu-mauri_1914-06-23_valkeala/

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin sotapäiväkirjasta yhteenveto 29.2.-40 päivän tapahtumista, "Ilmapuolustusaluekeskus Imatra, 26.2.1940 - 13.3.1940". Lähde: Kansallisarkisto.

Onko tietoa, mikä sotilasyksikkö mahdollisesti ampui paalukonekiväärillä Matikkalan I-16 -koneen alas? Tuossa on merkitty alueen it-yksiköt ja maininta ”II/25 kev It.Ptri 2 osumaa.”

IPAKin tilanneilmoituksen alapuolella on edellä mainitun 25 Kev. It.Ptrin sotapäiväkirjasta ote. Osuman sai sen mukaan ainakin yksi kaksimoottorinen pommikone, joka jäi puljasta ja putosi lopuksi Viipurin lähelle. Patteri tulitti myös runsaslukuisesti esiintyneitä vihollishävittäjiä, mutta tuloksetta. Sen sijaan patterilta nähtiin putoavan 2 suomalaista GL-konetta ja yhden venäläisen hävittäjän.

Jukka

0024(3).jpg

0018(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain alueelta hylkyjä tutkineilta tiedon, että Itä-Siitolassa oli paikallisten perimätiedon mukaan kuoppa, joka on jäänyt myöhempien rakennustöiden alle, ja että Huhanantin Fokkerin jäänteitä löytyi varsin laajalta alueelta, kuten avauksen linkissäkin kerrotaan. Ihan omana pohdintanani, niin Imatralle ja lähiympäristöön putosi tuonakin päivänä yli 100 pommia, joukossa ainakin yksi 500-kiloinen. Joka tapauksessa tämä on nyt se ainoa mysteeri. Matikkalanmäen ja Voroshilovin tapaukset ovat selvillä. Jälkimmäisen hylyn osia on löydetty Kaukopään tehtaan pohjoispuolelta kuten julkaisuiden karttoihin on merkitty. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään