Marko Häikiö

Työntövoima

4 viestiä aiheessa

terve

 

paljonkohan on työntövoima esim 777 moottorissa eli kansanjärjellä montako kiloa sekunnissa menee ilmaa läpi ja vastaavasti 737 tai vastaavat bussittusta työntövoimaan

 

ja onko korkeudella vaikutusta. itse maaalaisjärjellä mietin että maksimi ilmamäärä olisi suhteessa ulkopuolen  paineeseen eli moottori voisi ns imeä max -1bar alipaineella ilmaa maanpinnalla

 

ja lisäkysymys paljonko on nopeus esim 777 kun tullaan kiitrotielle ja kun lähdetään nostamaan nokkaa kosketuksessa eli matkustajana tunnet kuinka leijutaan ennen laskeutumista

 

kuvitellaan tilanne kone tulossa laskuun ja päätetään tehdä go around. voidaanko heti nostaa nokkaa vai onko nopeus niin kriittinen että pitää saada lisää nopeutta jottei sakata ja jos nykyaikainen kone sakkaa niin tekeekö se sen tasaisesti va putoaako ns kantaminen äkillisesti

Muokattu: , käyttäjä: Marko Häikiö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottorit eivät ole erikoisalaani mutta kysymäsi 777 moottoreista saa tietoa esimerkiksi wikistä Boeing 777 - Wikipedia. Työntövoimaksi jollain variantilla ilmoitetaan luokkaa 343–436 kN ja myöhemmillä jopa enemmän. Se on paljon.

Ymmärrykseni mukaan ei ole ihan yksinkertaista selvittää mitä missäkin tilanteessa (painekorkeus, lämpötila, nopeus) on moottorista saatava työntövoima.Turbofan - Wikipedia

Noissa artikkeleissa on enemmän tietoa.

Noihin lentokoneiden käyttämiin nopeuksiin lentoonlähdössä ja lähestymisessä vaikuttaa koneen paino ja olosuhteet (lämpötila, korkeus) eli ne eivät ole aina samoja. Lisäksi kun käytettäviä nopeuksia lasketaan niin niissä huomioidaan esimerkiksi moottorihäiriöt joten nopeuksissa on marginaaleja mainitsemaasi sakkaukseen. Kaksimoottorisessa koneessa yksimoottoritilanteessa on ohjattavuuden säilyttäminen epäsymmetrisen työntövoiman takia ensin vastaan tuleva raja, ei niinkään sakkaaminen.

B777 osalta internet antaa tyypilliseksi vaihetluväliksi 130-160 Kts painoista riippuen.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkneni nykyiset tehokkaat isot moottorit ovat ohivirtausmoottoreta. Mitä isompi, niin sitä parempi.  Siellä on etummaisena iso potkuri, joka ahtaa ilmaa eri kammioihin ja puristavat polttoainetta. Eivät nämä mitään raketteja ole sentään. Taitaa ohivirtausmoottori olla aika tehokas moottori!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään