Esa Sairio

Lentäjien työn arvostus

40 viestiä aiheessa

Tässähän on vielä sellainenkin pointti, että jostain nuo palkkakulut pitää yrityksessä ottaa. Finnairin tuloskunto ei ole viimeaikoina, vaikka koronavuodet laskettaisiinkin pois, kovin kummoinen.

Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa. Jos voittoa ei onnistuta tuottamaan, on palkkakuluja vähän paha nostaa jos ei ole aivan pakko. Se että muualla maksetaan parempaa palkkaa ei ole pakottava syy.

P.S. en syytä finskin toiminnan kehnosta tuloksellisuudesta lentäjien korkeita palkkoja. Syy lienee pikemminkin "suomalainen huippujohtaminen".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Niin kauan kun Finnairilla on palkkakuopasta huolimatta ovella jono halukkaita pilotteja ja lakko saadaan päättymään jotenkin, ei ole liiketaloudellisia perusteita nostaa palkkaa.

Tässä 100% mistä kenkä puristaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verotilastot ovat julkisia. Olen seurannut muutaman Finnairin kapteenin palkkaa verotietojen avulla, jotka kertovat totuuden. Joskus 5-6 vuotta sitten eräs kapteeni, joka lensi kaukolentoja, ansaitsi ennen eläköitymistään yli 240.000 euroa/vuosi monen vuoden ajan. Nyt eläkkeelläkin hänellä näyttää olevan vuositulot noin 210.000 euroa (uusin verotilasto). Eräs toinen kapteeni ansaitsi jopa 340.000 euroa ennen eläköitymistään. En mainitse nimiä jotta en loukkaa heidän yksityisyyttään.

Jos haluatte faktaa, niin katsokaa verokoneesta. Esim. Ilta-Sanomien verokone näyttää tulotiedot kaikilta vähintään 120.000 euroa vuodessa ansainneilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Jos haluatte faktaa, niin katsokaa verokoneesta. Esim. Ilta-Sanomien verokone näyttää tulotiedot kaikilta vähintään 120.000 euroa vuodessa ansainneilta.

Verokone kertoo huonosti siitä, mitä muita tehtäviä kuin ilma-aluksen päällikön tehtäviä ko. henkilöt ovat yhtiössä työkseen hoitaneet, tai että monestako eri yrityksestä ovat saaneet palkkaa.

Se kuitenkin on mainittava, että tulotaso ylettyi aiemmin korkeammalle. Esimerkiksi MD11:sta pois jäämisen seurauksena siitä E170/190-laivastoon pakotetut kipparit saivat aikoinaan todella kovaa palkkaa, ilman, että olivat kouluttajia, tarkastajia tai muuten erityisasemassa, koska olivat pakotettuina lentämään tyyppiä, johon eivät haluneet. Sen jälkeen on nähty pari säästöohjelmaa, joissa työmäärää on lisätty, lisiä poistettu/leikattu ja niin edelleen. Myös kokemuslisiä leikkautui nyt edellisessä TESissä, kun siirryttiin vakanssipalkkaukseen, vaikutti olennaisesti esimerkiksi kokeneisiin kapearunkoliikenteen kapteeneihin, joilla taulukkokuukausipalkasta katosi yli 2 tonnia (tosin osittain siirtymäaika kestää vuoden 2025 loppuun, eli leikkuri ei vielä ole käynyt kaikilla, jos vakanssi ei ole muuttunut), toki vastaavasti tuoreen kapteenin palkka on nyt parempi kuin mitä se aiemmin oli.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Finnairin tuloskunto ei ole viimeaikoina, vaikka koronavuodet laskettaisiinkin pois, kovin kummoinen.

Tässä täytyy huomioida se, ettei enää pystytä lentämään Venäjän ilmatilassa. Jokseenkin kaikki Kaukoitään suuntautuvat lennot joutuvat kiertämään Venäjän ja siitä tulee tunti-puolitoista lisää lentoaikaa yhteen suuntaan. Tämä edestakaisen lennon noin kolmen tunnin lisä kertaantuu kaikessa ja syö tulosta. Eikä lisääntynyttä kulua voida siirtää välittömästi asiakkaan maksettavaksi. Toiseksi Finnair menetti samalla ylivoimaisuustekijänsä, koska Suomi sijaitsee isoympyrällä, kun Euroopan ja Kaukoidan väliä katsoo.      

Seppo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Jokseenkin kaikki Kaukoitään suuntautuvat lennot joutuvat kiertämään Venäjän ja siitä tulee tunti-puolitoista lisää lentoaikaa yhteen suuntaan.

Paljon enemmän, esimerkiksi Japaniin yli kolme tuntia per suunta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Tässä 100% mistä kenkä puristaa.

 

Onkohan tilastoa Finnairilla, liitoilla tai lupakirjarekisteristä saatavilla paljonko Suomessa ”aitojen takana” on jonoa?  Jos vaikka tietäisi montako CPL-pahvia sopivine kelpuutuksin/kursseineen on voimassa, siihen nähden ettei niillä tehdä kuitenkaan lentotyötä, voisi saada ehkä jonkinlaisen estimaatin nollakokemustyövoiman tarjonnan ja rekrytarpeen suhteesta.

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Johansson

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Finnairilla esimerkiksi tieto on siitä, millainen joukko viimeksikin on töitä hakenut. Jonkinlainen kommunikaatio Patrian ja SIO:n suuntaan pitää yhtiön varmasti tilanteen tasalla siitä, paljonko uusia valmistuu. Henkilökohtaisesti minusta tuntuu, että Finnair on pyrkinyt suurentelemaan "lentäjäpulaa" julkisuuteen jatkuvasti nimenomaan sen takia, että sille ja sen tytäryhtiö Norralle säilyy jatkuva tunku. Todellisuudessa mitään pulaa ei ainkaaan viimeiseen 20 vuoteen ole ollut. 90-luvun puolivälin tienoilla, kun sotilaslentäjiä siirtyi Finnairille, saattoi jonkinlainen pula olla.

Laajemmin katsottuna Euroopan tasolla alkaa jo jonkinlaista paikoittaista pulaa kelvollisista lentäjistä kuitenkin olla. Aika näyttää, millainen on palkkakehitys Suomen eteläpuolella, josko se lisäisi ulkomaille lähdön mielekkyyttä. Urakehitys on ainakin jo huomattavasti nopeampaa kuin mitä Finnairilla on ollut pitkään aikaan, kun noin neljässä-viidessä vuodessa koulun jälkeen voi jo päästä liikenneluokan suihkukoneen kapteeniksi useallakin yhtiöllä. Jos ulkomaille lähtevät aiheuttavat pulaa Suomeen, siitä selviää todennäköisesti korjaamalla palkkausta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Tässä täytyy huomioida se, ettei enää pystytä lentämään Venäjän ilmatilassa. Jokseenkin kaikki Kaukoitään suuntautuvat lennot joutuvat kiertämään Venäjän ja siitä tulee tunti-puolitoista lisää lentoaikaa yhteen suuntaan. Tämä edestakaisen lennon noin kolmen tunnin lisä kertaantuu kaikessa ja syö tulosta. Eikä lisääntynyttä kulua voida siirtää välittömästi asiakkaan maksettavaksi. Toiseksi Finnair menetti samalla ylivoimaisuustekijänsä, koska Suomi sijaitsee isoympyrällä, kun Euroopan ja Kaukoidan väliä katsoo.      

Seppo

Sama tilanne kaikilla yhtiöillä tosin. Jostain syystä Lufthansalla on silti varaa maksaa melkein tuplapalkkaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Mikko Tuomi said:

Sama tilanne kaikilla yhtiöillä tosin. Jostain syystä Lufthansalla on silti varaa maksaa melkein tuplapalkkaa.

 

Saksassa on vahva ay-liike, hyvässä ja pahassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Saksassa on vahva ay-liike, hyvässä ja pahassa.

Syy/seuraus?

Kuulostaa siltä, että tästä pitäisi ottaa oppia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Mikko Tuomi said:

Syy/seuraus?

Kuulostaa siltä, että tästä pitäisi ottaa oppia.

Varmasti. Suomessa ay-liike on nykyään heikko ja tuntuu edelleen heikkenevän, eikä se pysty tai osaa pitää duunarien eduista kiinni, olipa näillä sininen tai valkea kaulus. Heikommin pärjäävät jäävät palkkakuoppaan tai ehkä kokonaan pois. Myös sosiaaliturva heikkenee, ja nämä pois pudonneet voivat kohta kerjätä metrossa tai huorata kadunkulmassa ja nukkua talvellakin jonkin patsaan alla niin kuin vaikkapa kaikkialla Amerikoissa. Paikalliset ovat toki tottuneet asiaan ja antavat mieluusti ropojaankin ystävällisesti käyttäytyville ja aidosti kiitollisille köyhille, mutta en toivo tällaista Suomeen.

Ei, en ole sosialisti. En ole uskovainenkaan, mutta kotona on jotenkin saatu päähän upotettua kristilliset arvot, jotka ovat yllättävän usein samoja kuin vasemmistolla. Mm. Ihmisten yhdenvertaisuus ja tasa-arvoinen kohtelu ovat molemmissa aatteissa samoja. Kuten myös YK:n ihmisoikeuksien julistuksessakin, joka ei ole kumpaakaan.

Vielä vähän alkuperäiseen aiheeseenkin liittyen, vaikea toki kuvitella että joku vaikka näkönsä menettänyt Finnairin kippari koskaan päästettäisiinkään veneen alle asumaan tulevaisuudessakaan, jos tällä olisi yhtään vanhoja kavereita töistä. En sitten tiedä miten silloin kävisi jos sama kippari on katkeroitunut tai tullut vaikka juopoksikin pudottuaan maan pinnalle.

Äh. Hyvää joulua ja rauhallista uutta vuotta kaikille enemmän kuin koskaan!  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Tässä täytyy huomioida se, ettei enää pystytä lentämään Venäjän ilmatilassa. Jokseenkin kaikki Kaukoitään suuntautuvat lennot joutuvat kiertämään Venäjän ja siitä tulee tunti-puolitoista lisää lentoaikaa yhteen suuntaan. Tämä edestakaisen lennon noin kolmen tunnin lisä kertaantuu kaikessa ja syö tulosta. Eikä lisääntynyttä kulua voida siirtää välittömästi asiakkaan maksettavaksi. Toiseksi Finnair menetti samalla ylivoimaisuustekijänsä, koska Suomi sijaitsee isoympyrällä, kun Euroopan ja Kaukoidan väliä katsoo.      

Seppo

Toki näin on, mutta oli heikon tuloskunnon syy mikä tahansa, niin tyhjästä on paha nyhjästä palkkaneuvotteluissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 17/12/2024 at 8:18 AM, Mikko Tuomi said:

Sama tilanne kaikilla yhtiöillä tosin. Jostain syystä Lufthansalla on silti varaa maksaa melkein tuplapalkkaa.

 

Venäjän ilmatilan sulku ei purrut niin pahasti Lufthansaa. Yhtiöllä paljon reittejä Afrikkaan sekä Etelä-, Väli- ja Pohjois-Amerikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Venäjän ilmatilan sulku ei purrut niin pahasti Lufthansaa. Yhtiöllä paljon reittejä Afrikkaan sekä Etelä-, Väli- ja Pohjois-Amerikkaan.

Lufthansalla on ollut varaa maksaa melkein tuplapalkkaa aika paljon ennen kun Ukrainassa alkoi edes "ensimmäinen sota" (2014) tai mistään koronasta tiedettiin yhtään mitään.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään