Tatu Koiranen

Ivalon kiitotieremontti epäonnistui - viiveitä / rajoituksia liikenteelle

8 viestiä aiheessa

Ivalon lentoaseman kiitotie on korjausten jäljiltä rikki, kun etelän vetelät kävivät laittamassa siihen kesällä uutta pintaa tai pikisaumoja (oli varmaan halvin tarjous..) ja käytännön operointikapasiteetti on nyt noin 4 konetta tunnissa, koska päällyste irtoaa normaalissa operoinnissa ja kiitotietä täytyy tarkastaa ja murtuneet palaset siivota käytännössä jokaisen laskeutumisen ja lentoonlähdön välissä. Asiasta on julkaistu notam eilen 16.12.2024, joka ei tosin kerro ihan kaikkea tilanteen vakavuudesta:

+

RWY04/22 POSSIBLE CRACKS AND LOOSE STONES. ADDITIONAL RWY

INSPECTIONS BEING CARRIED OUT REGULARLY. MORE INFO TEL +358400xxxxxx (numero löytyy notamista, mutta en pistä sitä tähän foorumille)

FROM: 16DEC24 1024  TO: 31DEC24 1200 EST (B2698/24)

Useat koneet ovat tämän takia jo joutuneet pyörimään odotuskuviossa, näin Finavia osaltaan osallistuu päästötalkoisiin. Esimerkiksi tavanomainen A320-sarjalainen matkustajakone polttaa odotuskuviossa kerosiinia 3000-4000 litraa tunnissa. Häshtäg #vastuullisuus

Edellisen kerran kiitotie mureni Suomessa tasan 11 kuukautta aiemmin, kun Jyväskylässä kiitotien vauriot huomattiin 16.1.2024 ja se suljettiin liikenteeltä kokonaan korjauksia varten. Olisiko sama firma ollut asialla, kaksi kiitotien murenemista saman vuoden aikana ei kuulosta kovin tavanomaiselta omasta mielestäni.

Oma oletus asiaan on, että laukaisevana tekijänä ongelmille oli Ivalossa sään nopea lauhtuminen sunnuntai-iltana 15.12.2024:

efiv_saa_14-17_12_2024.png.bf2f667358bf21a4c7b0cc3f6722e00e.png

Ohessa screenshotit parista odottajasta, viiveet eivät ole nyt olleet pahoja, mutta eipä lentojakaan ole vielä maksimimäärää verrattuna joulun aikaan. Trackit eivät ole kauniita, lähin flightradar24:n vastaanotin on hieman kaukana kentästä ja siksi alakatvetta on melko paljon ja signaali katkeilee välillä:

ay605_efiv.png

 

ba2860_efiv.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaista osaamista saatetaan päästä esittelemään myös muun maailman johtajille, jos ensi viikonlopun huippukokouksen osallistuvia saapuu suorilla lennoilla Ivaloon:

"Petteri Orpo haluaa näyttää Euroopan johtajille, millaiset olosuhteet Lapissa on. Inarin Saariselkä nousee taas kansainvälisen EU-politiikan näyttämöksi, sillä pääministeri Petteri Orpo (kok.) isännöi huippukokousta Saariselällä Lapissa joulua edeltävänä viikonloppuna."

https://yle.fi/a/74-20130912?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VRJ? Oulussa motari on erinomainen malli tuon puljun osaamisesta. Varsinkin kaupungin kohdalla eteläänpäin vasen kaista on kuin aalloilla ajelisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri nyt: join KUTIS holding. Näyttää olevan pian pari muutakin konetta vielä tulossa, ruuhkaa syntyy…

 

IMG_4920.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Oliko Ivalossa sama urakoija kuin Rovaniemen kentällä? Sieltäkinhän jouduttiin ilmavoimien kansainvälinen harjoitus äskettäin evakuoimaan Ouluun kiitotien huonon kunnon vuoksi. 

https://www.lentoposti.fi/uutiset/rovaniemen_lentoaseman_kiitotiell_routavaurioita_lapin_lennosto_operoi_nr24_harjoituksen_oulusta

Kiitos muistutuksesta, eli Ivalo on nyt kolmas kiitotie samana vuonna joka murenee, vaikkei Rovaniemellä ilmeisesti yhtä pahoja vaurioita ollutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odotusta myös maassa reilunlaisesti: Finnair lähti melkein puolitoista tuntia myöhässä takaisin Helsinkiin ja tunnin viive on osunut myös Jet2:lle ja Titanille.

IMG_4961.thumb.jpeg.690ac602e4b97d4c510d00b17890323d.jpeg
IMG_4962.jpeg.f29781586610aba606c32e60e36ffcab.jpegIMG_4963.jpeg.9e1f54d148c11c39062f00b81f6216ca.jpeg
IMG_4964.jpeg.32d26bab4acf1da3b89635aeb179e82c.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia näkökulmia asiaan: YLE tietää kertoa, ettei tällä ole mitään vaikutusta. Jutussa ei tosin avata sitä, miksi lentokoneet sitten pyörivät odotuskuviossa ilmaassa ja seisovat maassa muuten valmiina odottamassa käynnistyslupaa: "Tilanne ei vaikuta kiitotien käyttämiseen, eikä se näy matkustajille. Kiitotiet tarkastetaan muutenkin säännöllisesti, mutta nyt tarkastusväliä on tihennetty. Radan kunto tarkastetaan jokaisen nousun ja laskun jälkeen siltä varalta, että asfaltin muruja on irronnut." - https://yle.fi/a/74-20132215

Myös lentoposti on uutisoinut aiheesta, mutta Lentoposti on havainnut kiitotieongelmilla olevan vaikutusta lentoihin ja siten myös matkustajiin: "Flightradar24-palvelun mukaan useat lennot ovat joutuneet päivän mittaan odotuskuvioon jopa pariksi kymmeneksi minuutiksi ennen lähestymistä Ivaloon. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan myös lähtöaikoja olisi rajoitettu." - https://lentoposti.fi/uutiset/ivalon_lentoaseman_kiitotiell_havaittiin_halkeamia_ja_irtokivi_korjaustoimien_kartoitus_aloitettu
(Lentopostin jutussa on vielä tätä kommenttia kirjoittaessa yksi vuosiluku väärin, suurempi kiitotieremontti on tehty Ivalossa todellisuudessa vuonna 2014)

 

Mitä tästä kokonaisuudesta nyt sitten sanoisi. Verovaroin rahoitettu Yleisradio suojelee "rahoittajansa" omistamaa Finaviaa ja tämän julkisuuskuvaa, levittelemällä perättämiä tietoja "pohjoisen erikoisoperaatiosta", joka ei missään nimessä ole vaikuttanut ainakaan haitallisesti mihinkään. Kiitotietä vaan tarkastellaan "hieman tihennetysti" (jokaisen laskeutumisen ja lentoonlähdön jälkeen), kaikki menee kuten on suunniteltu. Kuulostaapa jostain syystä tutulta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään