4 viestiä aiheessa

Tervehdys

Kuva on kaiketi otettu tammikuussa 1920 Utissa. Hankala saada tekstistä selvää mutta tuskin siellä oli italialaisia. Ehkä kieli on tuottanut epäselvyyttä ja kyseessä olivat ranskalaiset lentäjät ja mekaanikot. Tuon lentäjän (?) univormu näyttäisi ranskalaiselta... Mietityttää tuo risti miehen alla, ei kai täällä kuollut muita ranskalaisia kuin Argoud ja hän jo syyskuussa 1919.  

Jari

t20241218_21313408.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes identtinen kuva toisessa ketjussa:

 

Muokattu: , käyttäjä: Jarmo Kohtanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rastimies vänrikki Gunnar ”Miki” Michelsson, sai ranskalaisen lentomerkin 1919 koulutusreissulla, kuten moni muukin tuon ajan suomalainen pilotti. Kuoli Albatros C.III-kaputissa Utissa pari kk:tta kuvanottoa myöhemmin, maalisk. 1920. Kuvassa vasemmalla muuten Eino Juurikas. 

Muokattu: , käyttäjä: Vesa Viertola
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jarmo Kohtanen kirjoitti:

Lähes identtinen kuva toisessa ketjussa:

Laitetaanpa siis uudelleen tämä lähes sama ja samassa yhteydessä otettu kuva: 

Tässä Breguet 2.B.465  taasen Utissa, noiden vanhojen hallien luona.

"Ranskalaisopettaja, majuri Maurice Bourdon (3. oikealta) lähdössä Utista Santahaminaan talvella 1920. Kone taustalla Breguet 14 2B465.
Oskari Gillbergin kokoelma." Kuva: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Ja Eino Juurikas tunnistettu, tässä kuvassa toinen vasemmalta.

Tuo piirretty musta risti Bourdonin alla Jarin kuvassa voi merkitä tätä Boliviassa sattunutta onnettomuutta vuoden päästä keväällä 1921, jossa hän sai surmansa näytöksessä SPAD S.34 -harjoituskoneella:

"The history of these SPAD-products is told in great detail. SPAD stands for Societe de Production des Aeroplanes Deperdussin, later changed to Societe Pour L'Aviation et ses Derives, which company was then acquired by Louis Bleriot. SPAD certainly produced worthy fighter planes during WW I. The hero of book I, Donald Hudson, flew a SPAD XIII which made him an ace! The pilot for these SPADs in Bolivia was a French pilot, Maurice Bourdon, who actually started instruction for Bolivian student pilots and mechanics. The high powered SPAD S.XX fighter eventually crashed most unfortunately during a demonstration at El Alto, killing Bourdon as its pilot and several victims on the ground. The SPAD S.34 trainer had a longer life and was used to the full for the training of Bolivian pilots."

https://aviationbookreviews.com/mr-subauste-perez-did-in-depth-research-on-the-roots-of-bolivian-aviation-virtually-every-aspect-is-covered-by-this-series-of-books-of-which-the-story-of-the-bleriot-spad-s-xx-and-s-34-is-the/

Bolivian onnettomuus sattui 3.4.1921:

https://asn.flightsafety.org/wikibase/169023

 

Jukka

IMG_3348.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään