Mika Laakso

Shetsov M-11 ja lumikiituri

13 viestiä aiheessa

Lumikiiturit / moottorireet ei varsinaisesti kuulu ilmailuhistoriaan, mutta on niistä ennenkin tällä palstalla keskusteltu. Yleensähän niissä oli joku lentokoneen moottori. Kävin eilen 19.12.2024 kaverin pimeässä hallissa ja puhelimen huonolla kameralla pari kuvaa (ilmeisesti) sotasaalis kiiturista. Moottori on 5-sylinterinen tähtimoottori, ilmeisesti Shetsov M-11? Jos täältä ei löydy tietoa, niin osaako joku kertoa mistä voisi lähteä etsimään tietoa ko. laitteesta?

20241219_160404.jpg

20241219_160356.jpg

20241219_160922.jpg

20241219_160623.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä SA-kuvissa on sotasaalis-kelkka, jossa on ilmeisesti 5-pyttyinen Shvetsov M-11 -moottori. Kulmikas ikkuna kyljessä kuten Mikankin kuvissa. 

Kuvat on otettu samassa yhteydessä Äänislinnassa /Suurlahdella ja kelkkaa on käytetty miehistönkuljetuksiin.  Päivämäärä 19.2.1944. SA-kuva.

Jukka

IMG_3375.jpeg

IMG_3377.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Mika, löytyykö numeroita moottorille ja potkurille?

Mitään numeroita siellä pimeässä ei löydetty. Reki kuormalavalla, sukset irrallaan. Moottori ja -pukki lavalla ja potkuri siinä irrallaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.12.2024 at 05.24, Jarmo Kohtanen kirjoitti:

Kovasti samannäköinen kuin tämä hydrokopteri/kiitoreki/jääkiitäjä.

Ei epäilystäkään. Ihan selvästi saman mallinen reki, jos ei peräti ole sama yksilökin. Ikkunat samat, runko, hiihtosuksien kannattimet (3 kpl allekkain) kyljissä samanlaiset, moottori sama jne.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tärkeää tietoa Pentti Manniselta, jonka luvalla laitan tänne hänen seuraavanlaiset kommenttinsa:

"Kiito/moottorireistä on aika huonosti luotettavaa tietoa saatavilla. Sinänsä hämmästyttävää, koska Maavoimilla, Merivoimilla ja Merivartiolaitoksella oli näitä runsaasti käytössään eri versioina. Erityisesti A.F. Airo oli kelkkojen kannattaja erityisesti Äänisellä venäläisten yllätyshyökkäyksien torjumiseksi.

Kahdeksansuksinen kiitoreki kuvissa kuului kiitorekiin numerot 141-160, jotka olivat Helsingin Autokoritehtaalla 1943-44 rakennettu sarja mallia MR-43 (luovutukset joulukuu-helmikuu 1944). Kummallisen näköinen aiempiin MR-rekiin verrattuna, joissa oli perinteinen 4-suksinen alustaratkaisu. Uudet Sh 14 moottorit asennettiin näihin kaikkiin MR-43 rekiin. Kauden 1943/44 vahvuus oli "kauden alussa" yhteensä 40 kpl kaikkia tyyppejä: MR-42 15 kpl, MR-42 S 2 kpl, MR VP 3 kpl ja MR-43 20 kpl.

Sodan jälkeen kiitoreet varastoitiin Pansioon riippumatta "omistajasta".Talvella 1944/45 MVL:lla oli uusia MR-43 kiitorekiä 3 kpl käytössä tukkimassa laitonta rajanylitystä ja salakuljetusta Merenkurkussa Pohjanlahdella. (lisäksi 4 kpl vanhaa MR-43 mallia).

Tuossa jäljelle jääneessä MR-43 kelkassa on oikeastaan "väärä" moottori ja moottoritelinekin samoin. Muistuttaa kovasti MR-42:n venäläistyyppistä ripustusta. Pitäisi olla Sh 14 ja sille pakokaasun koojarengas yhtenäisellä pitkällä pakoputkella. Sh 14 asianmukaisella varustuksella on noissa Kymenlaakson museon kuvissa helposti tunnistettavissa. Merivoimille siirrettiin kaikki jäljellä olleet M-11 moottorit, joten niistä joku on tietysti voinut päätyä tähän säilyneeseen yksilöön. Vaikka käytössä M-11 ei ollut riittävän tehokas varsinkin hankikeleillä.

Isosaari-kirjassa on samanlaisesta 8-suksisesta kuva ja ajoitus 1948.Kovin paljon pidempää "uraa" ei näille moottorirekityypeille todennäköisesti voinut olla. Rakenne oli niin heppoista keveyden takia, että varakoreja varsinkin piti rakentaa aina uusi satsi talvikautta varten.

Tämä moottorireki on todellinen harvinaisuus. Sotamuseon kirjanpidon mukaan ainoa museoitu moottorireki on hävitetty joskus jo kauan aika sitten "huonokuntoisena". Tämän sotasaaliina talvisodassa saatu tyyppi oli KR-23 (vihollinen ampui rikki 17.3.44 ja luovutettu Sotamuseolle)."

Pentti

ps. Mika Laaksolta saamani tiedon mukaan tallessa oleva reki on kuusisuksinen versio. Poikkeaa siltä osin minun laittamista SA-kuvista, joissa on kuvattu sotasaalismalli neljällä suksella. Finnan kuvissa oleva on kahdeksalla suksella oleva versio, mutta kori ikkunoineen on sama.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

ps. Mika Laaksolta saamani tiedon mukaan tallessa oleva reki on kuusisuksinen versio

Kuusi suksea ja suksen pidikettä siitä laskettiin. Äsken reen omistaja kertoi, että siinä olisi, ehkä, paikat neljännelle suksiparille. Että olisiko yksi pari suksipidikkäitä ja suksia vain vuosien saatossa kadonnut?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan lähettämissä kuvissa on kotimaista tuotantoa oleva kahdeksansuksinen moottorireki mallia MR-43. Alla olevasta kuvasta (osasuurennos SA-kuvasta) näkyy, että rungon nurkissa pystyasenossa oleviin paksuhkoihin iskunvaimentimiin kiinnittyy poikittaiset akseliputket, joiden päissä on keinuva telirakenne kaksine peräkkäin olevine suksineen.

Kuvassa oleva moottorireki on sarjan prototyyppi ja sen moottoriasennus ja potkurisuojus muutettiin sarjarekiin toisenlaiseksi. Kuvan reestä puuttuu Mikan kuvissa näkyvä "etukontti" (tavaratila). Moottorireet olivat sodan jälkeen käytössä ainakin 1950-60-luvun taitteeseen asti ja on hyvinkin mahdollista, että niihin on asennettu tuossa vaiheessa muissa rekimalleissa käytössä olleita M-11-moottoreita alkuperäisten Siemens-Halske-moottorien tilalle.

Jarmo Kohtasen laittamissa linkeissä Finnan kuviin näkyy sarjakonfiguraatiossa oleva MR-43. Jukan laittamat kuvat sotasaaliiksi saadusta NKL-16 vm 1941 -moottorireestä eivät kuulu tähän asiaan muuten kuin moottorimallin osalta.

MR-43_.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
tekstilisäys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvakaappaus Finlandia-katsauksesta 145, jossa MR-43 näkyy maaliskuussa 1951 alkuperäisellä moottorilla.

MR-43 mod_110351_Elonet_Finlandia-katsaus 145_bk.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
kirjoitusvirhekorjaus
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä lisää moottorireki- ja moottoriasiaa, että jo talvisodan aikana saatiin sotasaaliiksi kolmisuksisia suipponokkaisia NKL-16 vm 1937 moottorirekiä, jotka kopioitiin ja niitä valmistettiin Suomessa jatkosodan aikana mallimerkinnällä MR-42. Näistä oli myös sanitääri- eli sairaankuljetusversio, jonka kyljessä oli paaripotilasta varten pitkä luukku. Neuvostoliittolaisissa oli alunperin tietysti M-11-moottori ja kotimaista valmistetta olevissa periaatteessa Siemens-Halske - ellei niitä sitten moottorivaurioiden takia vaihdettu ristiin. Alla kuvat molemmista (SA-kuvia molemmat). Alemmassa kuvassa on aito sotasaaliiksi saatu NKL-16 vm 1937. Moottorirekiä käytettiin kummallakin puolella rintamaa myös sellaisiin tehtäviin avoimilla järvien jäillä, missä tarvittiin kättä pitempää omasuojaksi. Senpä takia niissä oli pikakivääriaseistus it-tähtäimellä.

MR-42.JPG

NKL-16.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
tekstilisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.12.2024 at 18.23, Jukka Nisula kirjoitti:

Sain tärkeää tietoa Pentti Manniselta, jonka luvalla laitan tänne hänen seuraavanlaiset kommenttinsa:

"Kiito/moottorireistä on aika huonosti luotettavaa tietoa saatavilla. Sinänsä hämmästyttävää, koska Maavoimilla, Merivoimilla ja Merivartiolaitoksella oli näitä runsaasti käytössään eri versioina. Erityisesti A.F. Airo oli kelkkojen kannattaja erityisesti Äänisellä venäläisten yllätyshyökkäyksien torjumiseksi.

Kahdeksansuksinen kiitoreki kuvissa kuului kiitorekiin numerot 141-160, jotka olivat Helsingin Autokoritehtaalla 1943-44 rakennettu sarja mallia MR-43 (luovutukset joulukuu-helmikuu 1944). Kummallisen näköinen aiempiin MR-rekiin verrattuna, joissa oli perinteinen 4-suksinen alustaratkaisu. Uudet Sh 14 moottorit asennettiin näihin kaikkiin MR-43 rekiin. Kauden 1943/44 vahvuus oli "kauden alussa" yhteensä 40 kpl kaikkia tyyppejä: MR-42 15 kpl, MR-42 S 2 kpl, MR VP 3 kpl ja MR-43 20 kpl.

Sodan jälkeen kiitoreet varastoitiin Pansioon riippumatta "omistajasta".Talvella 1944/45 MVL:lla oli uusia MR-43 kiitorekiä 3 kpl käytössä tukkimassa laitonta rajanylitystä ja salakuljetusta Merenkurkussa Pohjanlahdella. (lisäksi 4 kpl vanhaa MR-43 mallia).

Tuossa jäljelle jääneessä MR-43 kelkassa on oikeastaan "väärä" moottori ja moottoritelinekin samoin. Muistuttaa kovasti MR-42:n venäläistyyppistä ripustusta. Pitäisi olla Sh 14 ja sille pakokaasun koojarengas yhtenäisellä pitkällä pakoputkella. Sh 14 asianmukaisella varustuksella on noissa Kymenlaakson museon kuvissa helposti tunnistettavissa. Merivoimille siirrettiin kaikki jäljellä olleet M-11 moottorit, joten niistä joku on tietysti voinut päätyä tähän säilyneeseen yksilöön. Vaikka käytössä M-11 ei ollut riittävän tehokas varsinkin hankikeleillä.

Suunnitelmissa olevan moottorireen MR-43 varustamista vuonna 1943:

IMG_4020.thumb.JPG.b15a8a1aa355ce4f4e3c7e5103118362.JPGIMG_4021.thumb.JPG.431095befc8596a444b11ed489bf04fd.JPG

Lähde: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään