Mika Laakso

Shetsov M-11 ja lumikiituri

36 viestiä aiheessa

20 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

IMG-20250103-WA0002.jpg

 

Kyllä tuo työntöpotkuri on aivan kotimaista valmistetta, merkintöineen.

A 10161 on Valtion Lentokonetehtaan (VL) piirustuksen numero.

M3 ?

Onko tuo varmasti TBEP? Vai voisiko se arvauksella olla TPER (= Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy) ?

OKP ? Liittynee potkurien metallisiin keskiöosiin...(ks. liiteen punakynämerkintä).

N:ot 28 ja 37 ?

IMG_0165.thumb.JPG.738d5dfe95f0cba0b67a1099ce558157.JPG

Liite: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä dokumentteja, Raimo. Poistin aiemman vastaukseni koskien OKP-merkintää, joka kiinnitti huomioni heti. Muistelin sillä olevan jotain tekemistä itänaapurin teollisuuden kanssa ja yhteys venäläisiin standardeihin löytyikin. Huomasin kuitenkin myöhemmin, että olit jo A 10161 numerosarja-merkinnällä löytänyt potkurin kotimaisuuden. Ja tuossa yllä on vielä hyvät todisteet siitä, kiitos. 

Suomalaisilla vanhoilla rautatie-kuljetusvaunuilla on myös OKP-alkuinen nimi. (valmistus VR Pasilan Konepaja, Helsinki). Tuossa dokumentissa metalliosat valmisti kuitenkin Lokomo, Tampere.

Voisiko OKP olla lyhenne sanasta ----> osakokoonpano? Mitä tarkoittaa sitten MWS, joka on yliviivattu, ja tilalle kirjoitettu OKP?

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjattu ja lisätty tekstiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Hyviä dokumentteja, Raimo. Poistin aiemman vastaukseni koskien OKP-merkintää, joka kiinnitti huomioni heti. Muistelin sillä olevan jotain tekemistä itänaapurin teollisuuden kanssa ja yhteys venäläisiin standardeihin löytyikin. Huomasin kuitenkin myöhemmin, että olit jo A 10161 numerosarja-merkinnällä löytänyt potkurin kotimaisuuden. Ja tuossa yllä on vielä hyvät todisteet siitä, kiitos. 

Jukka

Tässä joudun nyt palaamaan kuitenkin omaan arveluuni potkurin mahdollisesta venäläisestä alkuperästä OKP-kirjaimineen, kun sain Pentti Manniselta seuraavaa tietoa suomalaisvalmisteisista potkureista ja niiden tyyppimerkinnöistä:

”A 10161 ei ole Valtion Lentokonetehtaan numero ainakaan millekään puupotkurille. Olisiko pikemminkin venäläinen valmiste? Muutenkin nuo stanssatut kirjaimet voisi tulkita kyrillisiksi?
 
VL käytti puupotkureiden tyyppimerkinnöissä valmistuspiirustuksen numeroa. Nämä numerot eivät alkaneet pelkällä A-kirjaimella, vaan kaksi- ja kolmilapaiset olivat merkattu enimmäkseen tyyliin VL + E-kirjain + numero. 
 
Esimerkiksi Moottorireki MR-40 varustettuna M-11 moottorilla pyöritti puupotkureita VL E 55911 tai VL E 25992. 
 
Raskaammassa Panssarireessä PR-40 oli Napier Lion ja nelilapainen VL D 26338 potkuri (=kokoonpanopiirustus = D).”
 
t. Pentti
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Valtion Lentokonetehtaan piirustusnumeroissa kirjain (A-E) on piirustusarkin koko A4 - A0

Silloinhan A-alkuinen paperi olisi ollut vain A4-kokoa. Eihän se silloin voi olla edes potkurin keskiön kokoinen yksi-yhteen -piirustus…? Jonkin pienosan vain? Joten en oikein usko - tähän ja Mannisen tietoihin viitaten - että potkurin A-numerosarja olisi VL:n. Potkurin merkinnöissä silmääni pistää paperin keskelle piirretty ”kaksiosainen” kirjain. Se voisi olla kyrillinen H (HZ) venäjän aakkosissa. OKP kummittelee lisäksi edelleen… On nämä tällaiset jutut melkoisia arvoituksia…

Jukka

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä joudun nyt palaamaan kuitenkin omaan arveluuni potkurin mahdollisesta venäläisestä alkuperästä OKP-kirjaimineen, kun sain Pentti Manniselta seuraavaa tietoa suomalaisvalmisteisista potkureista ja niiden tyyppimerkinnöistä:

”A 10161 ei ole Valtion Lentokonetehtaan numero ainakaan millekään puupotkurille. Olisiko pikemminkin venäläinen valmiste? Muutenkin nuo stanssatut kirjaimet voisi tulkita kyrillisiksi?
 
VL käytti puupotkureiden tyyppimerkinnöissä valmistuspiirustuksen numeroa. Nämä numerot eivät alkaneet pelkällä A-kirjaimella, vaan kaksi- ja kolmilapaiset olivat merkattu enimmäkseen tyyliin VL + E-kirjain + numero. 
 
Esimerkiksi Moottorireki MR-40 varustettuna M-11 moottorilla pyöritti puupotkureita VL E 55911 tai VL E 25992. 
 
Raskaammassa Panssarireessä PR-40 oli Napier Lion ja nelilapainen VL D 26338 potkuri (=kokoonpanopiirustus = D).”
 
t. Pentti

Voisi Mika Laakson kautta tiedustella, onko merkintä A 10161 potkurin puuhun vai navan metallikappaleeseen stanssattuna?

Minulla on myös nuo Pentin luetteloimat puupotkureiden tiedot, olemme penkoneet samoja kansioita Kansallisarkistossa. Alkoikin kiinnostamaan potkurin keskiön (navan) metalliset osat, onko ne valmistetut "OKP" :n toimesta myös tähän po. potkuriin. Vielä täytyy selvittää mitä kaikkea tuo OKP-lyhenne käsittää. Mutta ei alla olevassa paperissa tarkoita ainakaan venäläistä lyhennettä. Jatkuu...

IMG_0176.thumb.JPG.6cf424c36a8e6c683cbeac00aff8677b.JPG

Liite: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo kaverin perjantaina laittamat potkurin numerot menee nyt osittain uusiksi. Potkuria puhdistettu ja tällainen kuva tuli äsken.

IMG-20250107-WA0000.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mika, stanssattua venäläistä fonttia ja osa kirjaimista kyrillisiä. Kyllä tämä nyt menee itänaapurin valmistamaksi.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kiitos Mika, stanssattua venäläistä fonttia ja osa kirjaimista kyrillisiä. Kyllä tämä nyt menee itänaapurin valmistamaksi.

Jukka

On selvä todiste, hyväksyn!

4.1.2025 at 23.04, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Valtion Lentokonetehtaan piirustusnumeroissa kirjain (A-E) on piirustusarkin koko A4 - A0

Tämäkin asia pitää paikkansa. Tässä malliksia VL:n piirustuksia koossa A ja D.

IMG_6094.thumb.JPG.aaf35ed589534a4f52f7c12a04b12389.JPGIMG_6095.thumb.JPG.b4cbd3b4cc4bf62b846d24b8883712a8.JPGIMG_6091.thumb.JPG.9b03590699be7bec8ce52e37536e36e0.JPGIMG_6092.JPG.ef9527f0047be2b6e45e2a87bd2b7553.JPG

Liitteet: KA.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.1.2025 at 11.09, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Voisi Mika Laakson kautta tiedustella, onko merkintä A 10161 potkurin puuhun vai navan metallikappaleeseen stanssattuna?

Minulla on myös nuo Pentin luetteloimat puupotkureiden tiedot, olemme penkoneet samoja kansioita Kansallisarkistossa. Alkoikin kiinnostamaan potkurin keskiön (navan) metalliset osat, onko ne valmistetut "OKP" :n toimesta myös tähän po. potkuriin. Vielä täytyy selvittää mitä kaikkea tuo OKP-lyhenne käsittää. Mutta ei alla olevassa paperissa tarkoita ainakaan venäläistä lyhennettä. Jatkuu...

IMG_0176.thumb.JPG.6cf424c36a8e6c683cbeac00aff8677b.JPG

Liite: KA.

Partosen Kyösti ehdotti, että tämän dokumentin MWS-lyhenne tarkoittaa "Moottori Wasp". Heti perään keksin, että samassa yhteydessä oleva MME on tietenkin "Moottori Mercury". OKP vielä on arvoitus.

Lisäys: tässä toisessa dokumentissa mainitaan lisäksi Blenhein V-ja VI-sarja ja Myrsky, eli Mercury -ja Twin Wasp moottorit sopivat oikein hyvin kuvaan.

Jukka

IMG_3575.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Partosen Kyösti ehdotti, että tämän dokumentin MWS-lyhenne tarkoittaa "Moottori Wasp". Heti perään keksin, että samassa yhteydessä oleva MME on tietenkin "Moottori Mercury". OKP vielä on arvoitus.

Ehdotan: MME, MWS ja OKP ovat asian käsittelijöita tai asiasta tietäviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään