Pasi Pirttikoski

Lento-onnettomuus Kazakstanissa

26 viestiä aiheessa

Azalin lento tosiaan törmäsi maapalloon, ei tuo videolta kovin hyvältä laskeutumiselta näytä.

Lennon numero J28243 ja koneyksilö Embraer 190 rekisteritunnuksella 4K-AZ65.

 

IMG_5617.jpeg

IMG_5610.jpeg

IMG_5609.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäviedoita löytyy Iltalehden sivuilta:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8f588c6a-c278-4dbd-b40e-9ed2c2c467b5

Tiedotkin ovat päivittyneet. Lehden tietojen mukaan (alkuperäislähde  Uutistoimisto Reuters) koneessa oli yhteensä 67 henkilöä, joista 62 oli matkustajia ja viisi miehistön jäseniä.

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
Tarkennettu tietoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Koneen reittiviiva oli kumman vaihteleva niin suunnan, nopeuden kuin korkeuden suhteen.

Näyttää siltä, kuin korkeusohjaus perustuisi johonkin muuhun kuin korkeusperämisen käyttöön; siis esimerkiksi korkeusvakaajan käyttöön tai moottoritehoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netissä on tälläistä kuvamateriaalia. Jos on aitoa ja tapaukseen liittyvää, niin kovasti näyttää ohjuksen tai raketin aikaansaamalta. Selittäisi kyllä hyvin sen, miksi ohjaaminen on ollut hieman haastavaa.

IMG_5663.png

IMG_5664.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Oho. Tuo ei kyllä ole se julkisuudessa mainitun lintutörmäyksen jälkiä...

Linnulla ollut taistelukärki matkassa..

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurantasivustojen mukaan transponderi olisi ollut pois päältä osan matkaa. Aikaisemmissa saman koneen reissuissa se on ollut päällä koko lennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Tämä video maahan osumisesta löytyy varmaan muualtakin mutta Instassa tähän nyt törmäsin. Kone on melko selvästi kokolailla ohjauskyvytön:

https://www.instagram.com/reel/DD_pn1WKHP_/?igsh=eXB4bGJ0NG1tZ3lj

Tässä Baku-TV:n videossa loppuosa on ilmeisesti sama, mutta lentoa näytetään yli kahden minuutin ajalta.

https://youtu.be/NDn_4QDQa1c

Tulkintaa vaikeuttaa se, että välillä horisontti häviää kuvasta kokonaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Lisätty viimeinen lause

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fox news 25.12.2024

https://www.foxnews.com/world/azerbaijan-airlines-plane-headed-russia-crashes-hundreds-miles-off-course-dozens-feared-dead

" –  Flight J2-8243 had flown hundreds of miles off its scheduled route to crash on the opposite shore of the Caspian Sea. Officials did not immediately explain why it had crossed the sea, but the crash came shortly after drone strikes hit southern Russia. Drone activity has shut airports in the area in the past and the nearest Russian airport on the plane's flight path was closed on Wednesday morning.Russia's aviation watchdog, meanwhile, said it was an emergency that may have been caused by a bird strike"

...saattaapa tarina vielä muuttua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Mielenkiintoista on se, että jopa venäläismedioissa on uutisoitu siitä että kone olisi venäläisten alas ampuma.

Kone kuin kone, ei väliä; kunhan on johonkin osuttu. Ryssä kääntää tämänkin suureksi voitoksi ja/tai lännen imperialististen homonatsien syyksi.

Täysin miinusmerkkinen valtion irvikuva joka ei parane kuin megatonneilla. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, minä olen kerran lentänyt emppua vajailla hydrauliikoilla ja se lentää ihan hienosti. Tuossa on ilmeisesti tuosta ohjusdamagesta hajonnut kaikki hydrauliikat, ja jäljellä on sitten vain sähköinen trimmi ja moottorien tehoilla kallistusohjaus. On kyllä ihan suoranainen ihme että kukaan tuosta on selvinnyt. Lentäjille hatunnosto.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkiviisas voisi tuossa sanoa, että ei olisi pitänyt yrittää osua kiitoradalle. Kuvien perusteella kentän lähistöllä on todella runsaasti tilaa pakkolaskulle. Nyt tuossa oli liikaa työkuormaa, kun yritettiin säätää sekä suuntaa että korkeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään