Jari Allan Lappalainen

Korkeuslento

14 viestiä aiheessa

Tervehdys

Vänrikit Stenbäck ja Janarmo Utissa kesäkuussa 1920. Tekstin mukaan nousivat 6100 metrin korkeuteen. Breguetillako? Mitäpä jäbät kantavat käsissään? 

Jari

t20241222_22445511.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone. Breguet 14 A2. Tunnus: 2C.462.

17.5.1920. Kello 07:15 - 09:40. Vänr Stenbäck / Res.vänr Chanson (myöh. Janarmo). Korkeuslento 6000 m. (Ilm.V:n päiväkäsky N:o 112: Skandinavian ennätys!).

Lento ei ollut aivan täydellinen. Ennätyskoneella ei lennetty tämän suorituksen jälkeen enää koskaan. Moottori pysähtyi bensiinin puutteessa ja kone tuli liukulennossa ja spiraalissa 1200 metriin. Ohjaaja huomasi, ettei pääse muuttuneen tuulen takia lentokentälle. Hän teki laskun Haukkajärven itärannalle. Vauriot: Laskuteline, siivet, potkuri. Ilmoitus 22.5.1920: Syy olikin bensiinipumpussa, joka lakkasi lennolla toimimasta.

Ilmailuosasto lähetti koneen Ilmailuvoimien Tekn.varikolle Santahaminaan 24.8.1921. Tuhoutui varastopalossa Santahaminassa 2.10.1921.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa jaa, olisi pitänyt nuo barografit ymmärtää... kiitos Juha. Ja kiitoksia Raimo tuosta koneen tunnuksesta ja päivämäärästä. Tuli tieto sitten myös tähän kuvaan.

t20241222_22391661.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Jaa jaa, olisi pitänyt nuo barografit ymmärtää... kiitos Juha. Ja kiitoksia Raimo tuosta koneen tunnuksesta ja päivämäärästä. Tuli tieto sitten myös tähän kuvaan.

t20241222_22391661.jpg

Kyllä on sama tapaus. Kone oli Schmitt-tehtaan valmiste N:o 7198.

Kone tuhoutui varastopalossa Santahaminassa 1921. Muuri katkaisi palon etenemisen ja toinen puoli makasiinista (kuvassa) jäi käyttökelpoisena jäljelle. Tuhoutuneen ja sittemmin puretun varaston paikalle tuli asfaltoitu tenniskenttä.

67706105efc3f_IMG_3821Tenniskentt.thumb.JPG.6f94b40a6961b93287b49e105beecb80.JPG

Muurin yläosassa on edelleen nokijälkiä nähtävissä vuonna 2011.

IMG_3822.thumb.JPG.42ed2ef400d5c9ccacc2d8ef5fc572bb.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kone. Breguet 14 A2. Tunnus: 2C.462.

17.5.1920. Kello 07:15 - 09:40. Vänr Stenbäck / Res.vänr Chanson (myöh. Janarmo). Korkeuslento 6000 m. (Ilm.V:n päiväkäsky N:o 112: Skandinavian ennätys!).

Tämä tuolloin lennetty Stenbäckin ja Chansonin Skandinavian ennätys mitätöitiin myöhemmin, "koska lentoa ei oltu suoritettu kansainvälisten sääntöjen mukaisesti". Tämä kerrotaan lehdistössä mm. syksyllä 1922, kun Wäinö Bremer lensi uuden korkeusennätyksen.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1502744?term=korkeuslennossa&term=korkeuslennon&term=Korkeuslento&term=Chanson&page=1

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi yritys. Kone: Breguet 14 A2. Tunnus: 3.C.26 /III.

6.9.1922. Kello 16:35 - 19:25. Luutn W. Bremer / Luutn A. Könni II. Korkeuslento 6100 m. (Lentopäiväkirjassa 6065 m.).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Jukka Nisula said:

Tämä tuolloin lennetty Stenbäckin ja Chansonin Skandinavian ennätys mitätöitiin myöhemmin, "koska lentoa ei oltu suoritettu kansainvälisten sääntöjen mukaisesti". Tämä kerrotaan lehdistössä mm. syksyllä 1922, kun Wäinö Bremer lensi uuden korkeusennätyksen.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1502744?term=korkeuslennossa&term=korkeuslennon&term=Korkeuslento&term=Chanson&page=1

Jukka

Pisti tossa lehtijutussa Bremerin sotilasarvo silmään, reservi luutnantti. Muutama viesti aiemmin mainittiin myös reservi vänrikki Chanson. Millä vakanssilla nämä herrat olivat Ilmailuvoimissa?

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Tässä kuvassa tuo teksti näkyy kokonaan.

t20241222_22411048.jpg

17.5.1920 pakkolaskun tehnyttä Breguetia (2C.462) puretaan Haukkajärven itärannalla. Kuvassa näkyy tähystäjän tuulilasi, sen edessä oleva neliömäinen aukko oli ilmakameraa varten. Seuraava pyöreähkö aukko kuului ohjaamoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.12.2024 at 20.39, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kone. Breguet 14 A2. Tunnus: 2C.462.

17.5.1920. Kello 07:15 - 09:40. Vänr Stenbäck / Res.vänr Chanson (myöh. Janarmo). Korkeuslento 6000 m. (Ilm.V:n päiväkäsky N:o 112: Skandinavian ennätys!).

Lento ei ollut aivan täydellinen. Ennätyskoneella ei lennetty tämän suorituksen jälkeen enää koskaan. Moottori pysähtyi bensiinin puutteessa ja kone tuli liukulennossa ja spiraalissa 1200 metriin. Ohjaaja huomasi, ettei pääse muuttuneen tuulen takia lentokentälle. Hän teki laskun Haukkajärven itärannalle. Vauriot: Laskuteline, siivet, potkuri. Ilmoitus 22.5.1920: Syy olikin bensiinipumpussa, joka lakkasi lennolla toimimasta.

Ilmailuosasto lähetti koneen Ilmailuvoimien Tekn.varikolle Santahaminaan 24.8.1921. Tuhoutui varastopalossa Santahaminassa 2.10.1921.

"Ilmailuvänrikki" Chansonin kirjoitus mainitusta korkeuslennosta julkaistiin Suomen Kuvalehdessä. Lennon viimeinen vaihe jäi kuitenkin kertomatta.

IMG_0133.thumb.JPG.aac6286342bfd95a1c65c6c21f63ad61.JPGIMG_0134.thumb.JPG.cfc92cc463b8cc0efa7222044cb64bb1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään