Aarno Isomäki

uudet lentosäännöt

2 viestiä aiheessa

en ole aiemmin nähnyt täällä käsiteltävän uusia lentosääntöjä. ehkä aihe on mennyt multa ohi. kertokaa heti, jos tää on jo wanha aihe...

 

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/ilmailumaaraykset_paasivu.html

 

 

mitä siellä on oikeesti muuttunut?

 

voiko keskivertoilmailija lentää ilman tietämystä uusista lentosäännöistä?

 

minimilentokorkeussääntö aina aiheuttaa keskustelua ja spekulointia.

 

voiko esim. hki-vantaa lähialueella:

 

känninen lentäjä portsarin toimesta lentää 3m:n laskukierroksen kapakan ovensuussa?(ei ilmailua)

 

seiväshyppääjälupaus ylittää 7m rajan?(ei ilmailua)

 

nuohooja mennä nuohomaan 35m korkeata piippua?(ei ilmailua)

 

ilotulitusraketti lentää 200m. korkeuteen (ei ilmailua)

 

lennokkiharrastaja lennättää menopeliään 250m morkeudessa(ei ilmailua)

 

leijanlennättäjä lennättää leijaansa 600m korkeudella (ei ilmailua)

 

varjoliitäjä lentää lähialueella varjoliitimellä max 30m korkeudella. (liekö ilmailua?)

 

vetovarjolennätys 700m olisi myös sallittua lentosääntöjen puitteissa.(ei ilmailua)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus OPS M1-1 28.10.2005 sivulta 1 sisällysluettelon yläpuolelta:

"Muutokset (osoitettu määräyksessä pystyviivoin) tulevat voimaan 1.12.2005, jolloin tämä määräys kumoaa ilmailumääräyksen OPS M1-1,

1.11.2001."

 

Tuolla vinkillä sieltä kyllä muutamassa minuutissa poimii muuttuneet kohdat. Äkkiseltään näyttäisi olevan mm. näkyvyyden määritelmiin, yhteyden katkeamiseen ja opastusmerkkeihin tulleen jotain muutoksia. Ihan nice-to-know juttua varmasti kaikille ilmailijoille. En ota kantaa esitettyihin esimerkkitapauksiin  :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään