Tatu Koiranen

Jeju Air 2216 onnettomuudessa Koreassa

76 viestiä aiheessa

Taas on rytissyt, edellinen B737-800 suistui kiitotieltä noin 6 tuntia ennen tätä onnettomuutta.

Jeju Airin lento 2216 (7C2216) reitillä BKK-MWX (Bangkok-Muan) on Yleisradion tietojen mukaan suistunut kiitotieltä (todellisuudessa: mennyt siis pitkäksi) ja törmännyt "seinään" (englanniksi perimeter wall). Turma on tapahtunut noin klo 9 (paikallista aikaa) 29.12.2024 eli puolilta öin 28-29.12. välisenä yönä UTC-ajassa. Konetyyppi Boeing 737-8AS ja rekisteritunnus HL8088. Flightradarin trackista, joka päättyy ilmaan, näkyy, että ainakin ensimmäinen lähestyminen on suoritettu hieman ennen aamu yhdeksää ja YLEn tietojen mukainen toinen lähestyminen olisi sitten päättynyt tähän onnettomuuteen.

Ylen luvut tässä vaiheessa: koneessa 175 matkustajaa + 6 miehistön jäsentä. Kuolleita tai loukkaantuneita tässä vaiheessa 23.

https://yle.fi/a/74-20133824

7c2216_fire.thumb.jpg.dc7117e0e059bbaeebd260938d2f3f43.jpg

7c2216_fire2.jpg.9c8931c923214eff17e1daf99f778917.jpg

Kuvat (ainakin väitetysti) tapahtumapaikalta, lähde Yonhap News

Huomioimisen arvoista on, että 27.12.2024 sama koneyksilö teki CJU-PKX lennolla diversion Incheoniin. Tässä tapauksessa tulee väkisin mieleen, että jotain tekemistä näillä kahdella tapahtumalla voi olla keskenään - tietysti voivat olla myös toisistaan riippumattomia, mutta melkoinen sattuma.

A Jeju Air Boeing 737-800 en route to Beijing from Jeju declared an emergency before diverting to Seoul earlier today.

Jeju Air flight 7C8135, operated by a Boeing 737-800 was en route to Beijing Daxing International Airport (PKX). The aircraft was performing a scheduled service from Jeju International Airport (CJU). Flight crew squawked emergency transponder code 7700 when established on the descent on track to the diversion airport.
https://aviationsourcenews.com/jeju-air-b737-800-jeju-beijing-declares-emergency-diverts-to-seoul/

Diversion tehnyt lento (27.12.2024) näytti tältä:

7c2216_diversion_2024_12_27.jpg.3b81f77afe9c70914135d3f5ac7e9b70.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BNO News on julkaissut vähän karumpia lukuja tapahtuneesta:

SOUTH KOREA PLANE CRASH
- Jeju Air Flight 2216, flying from Bangkok to Muan
- 181 people on board
- Tried landing without landing gear
- Crashed into wall at end of runway
- At least 28 killed, 2 survivors
- Fate of 151 people still unknown

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

BNO News on julkaissut vähän karumpia lukuja tapahtuneesta:

SOUTH KOREA PLANE CRASH
- Jeju Air Flight 2216, flying from Bangkok to Muan
- 181 people on board
- Tried landing without landing gear
- Crashed into wall at end of runway
- At least 28 killed, 2 survivors
- Fate of 151 people still unknown

Videosta (jos on aito) voi jo päätellä, että kovin montaa elossaolijaa tuolta ei löydy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Videosta (jos on aito) voi jo päätellä, että kovin montaa elossaolijaa tuolta ei löydy.

Ja videolla näyttäisi myös, että sen lisäksi, että teline oli sisällä, myös solakot, laipat ja tärvimet olivat sisällä. Epävarma nettilähde toisaalla väitti, että tuo hätälasku olisi aiemmin johtunut hydrauliviasta, mutta eipä se äkkiseltään selitä sitä, miksi telineet ovat ylhäällä.

En tiiä pitääkö olla kirjautunu facebookkiin että näkyy, mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/watch?v=1266049264515587

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE: Alustavien tietojen mukaan kone törmäsi lintuparveen, jonka vuoksi sen laskutelineeseen tuli vika. Kone oli yrittänyt laskeutumista ainakin yhden kerran ennen toista kohtalokasta laskeutumisyritystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

YLE: Alustavien tietojen mukaan kone törmäsi lintuparveen, jonka vuoksi sen laskutelineeseen tuli vika. Kone oli yrittänyt laskeutumista ainakin yhden kerran ennen toista kohtalokasta laskeutumisyritystä.

Olikohan sama lintuparvi kuin Azerbaijanilla.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Olikohan sama lintuparvi kuin Azerbaijanilla.

Taistelukärjillä varustettuja koulutettuja variksia? En tiiä :cool:

Jos linnut on tuon aiheuttaneet niin paras ajatus joka tähän kellonaikaan päivystellessä tulee mieleen, on, että lintu ois mennyt lasista läpi ja telonut kipparin, loppu sitten perämiehen erinomaista osaamista. Mutta se, että lintutörmäys rikkoisi koneen rungon vahvimmat osat (laskutelineet) niin ettei niitä saisi alas, kuulostaa täysin järjettömältä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Taistelukärjillä varustettuja koulutettuja variksia? En tiiä :cool:

Jos linnut on tuon aiheuttaneet niin paras ajatus joka tähän kellonaikaan päivystellessä tulee mieleen, on, että lintu ois mennyt lasista läpi ja telonut kipparin, loppu sitten perämiehen erinomaista osaamista. Mutta se, että lintutörmäys rikkoisi koneen rungon vahvimmat osat (laskutelineet) niin ettei niitä saisi alas, kuulostaa täysin järjettömältä.

Melkoinen parvi että on rikkonut kaikki 3 telinettä. Sanoisin, että varsin epätodennäköistä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kone 27.12.2024 n. klo 04:30 laskeutui Incheoniin mayday squawkilla (joka vaihdettiin päälle tuossa n. 13000 jalassa), se jatkoi Flightradarin mukaan matkaa jo 06:30 uudelleen kohti Pekingiä. Nopea kääntö ollut hätätilanteen jälkeen. Kun joskus itse on sään takia täytynyt mennä varakentälle Euroopassa, niin sieltä ei ole välttämättä kahteen tuntiin päästy liikkeelle vaikka ainut tarvittava toimenpide olisi ollut tankkaus. Ilmeisesti siinä ei ainakaan ole konetta erityisemmin pajotettu, vaan hädän syy on ollut joku muu (netissä on väitteitä hydrauliviasta, juopuneesta matkustajasta ja medikaalitapauksesta).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tässä on ottanut silmän käteen, niin tuo konehan ilmeisesti laskeutui kiitotielle 19, vaikka eka lähestyminen lennettiin 01:lle. Eli on tehty ylösveto, ehkä sitten lintutörmäyksen+moottorihäiriön takia ja kohellettu jollain u-käännöksen tyyppisellä manööverillä kone vastakkaiselle kiitotielle. Ollut kovasti jännää ohjaamossa niin telineet ja laipat on vähän päässeet unohtumaan? Sanattomaksi vetää.

Flightradarin rekisteröimä alin korkeus on ollut n. 450ft painekorkeutta eli karkeasti 800 ft AAL paikallinen korkeapaine huomioon ottaen. Track päättyy reilu viisi minuuttia ennen kerrottua onnetttomuusaikaa.

7c2216_engine_stall.jpg.29bd8eaa949106478d76e589f6f64481.jpg

7c2216_lowest_alt.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sileänä tosiaan tullaan laskuun....mikäli kaikki laput+reverssit olisivat olleet auki,olisi 2800m.paana riittänyt? Jos oletetaan,että laskutelineet eivät toimineet niin tokihan laipat toimii.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Sileänä tosiaan tullaan laskuun....mikäli kaikki laput olisivat olleet auki,olisi 2800m.paana riittänyt? Jos oletetaan,että laskutelineet eivät toimineet niin tokihan laipat toimii.

Telineet saa ulos vapaapudotuksella.

A2A1B7C8-02CA-4E1A-8011-327D1FA733D1.jpeg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö vain videolla näy vai miksei ole hälytysajoneuvoja lähellä missään?

Tuo seinä on ollut kyllä hirmunen giljotiini.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siinä nyt todellisuudessa seinää tai muuria, vai onko kyse vain localizer-antennien perustusrakenteista? Ainevahvuudet on kyllä kunnossa, sen myönnän, mutta lentopostin artikkelin 4. kuva (joka on googlelta, ennen törmäystä) taitaa näyttää sen antennien alla olevan rakenteen, johon tuossa on törmätty?

https://lentoposti.fi/uutiset/jeju_airin_boeing_737_800_tuhoutui_muanin_lentokent_ll_etel_koreassa_ainakin_179_kuollutta

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä LLZ:n perustukseen törmättiin. Oudon korkea kyllä, entisenä ILS-mekaanikkona en ainakaan suomessa ole vastaavaa nähnyt, tuossa ei hirveästi auta vaikka itse antennit olisivatkin murtopulteilla kiinni..

Risto

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen mustat laatikot ovat löytyneet, mutta tutkinta voi kestää kauan:

”Senior Transport Ministry official Joo Jong-wan said workers have retrieved the flight data and cockpit voice recorders of the plane’s black box. He said it may take months for investigators to complete their probe. The runway at the Muan airport will be closed until Jan. 1, the ministry said.”

https://www.wbrz.com/news/a-plane-crashes-and-bursts-into-flames-while-landing-in-south-korea-killing-179/

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika vähän on kiitotietä ollut jäljellä. Minkähän pituinen se on? Lieneekö kosketuskohta ollut kohdillaan? Sileänä lähestymisnopeus on ollut melko korkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti:

Aika vähän on kiitotietä ollut jäljellä. Minkähän pituinen se on? Lieneekö kosketuskohta ollut kohdillaan? Sileänä lähestymisnopeus on ollut melko korkea.

Pohdin  kanssa koneen nopeutta ja sitä paljonko sitä on ollut jäljellä kun törmäys penkkaan/betoniin on tapahtunut. En helpolla penkomisella löytänyt kiitotien (2500m)ja turva-alueiden mittoja. YouTube videota pyörittämällä sain aika hurjan laskennallisen törmäys nopeuden arvioitua. Kone nimittäin liukui hiekka-alueen poikki n. 1,5 sek.

Viisaammat varmasti tietää kertoa mikä koneen nopeus mahtaa olla siipi sileänä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minutes ago, Pauli Halme said:

Aika vähän on kiitotietä ollut jäljellä. Minkähän pituinen se on? Lieneekö kosketuskohta ollut kohdillaan? Sileänä lähestymisnopeus on ollut melko korkea.

Ainakin tuossa Markun linkkaamassa videossa näkyy kuinka kone jää maavaikutukseen hyvin pitkäksi aikaa ennen kosketusta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kosketusnopeus lienee jossain 180-200 kts. Tuollaisella pehmeän kosketuksen tavoittelulla rataa jää taakse tolkuttoman paljon suhteessa jäljellä olevaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko lintuun törmäys jotenkin aiheuttaa reverssien aktivoitumisen? Laskussahan ainakin toisen moottorin reverssiluukut näyttävät olevan auki (eikö reverssien käytön pitäisi jopa olla estetty ilmassa/teline sisällä?) Se voisi ehkä myös selittää sitä miksi miehistöllä oli niin kiire tulla laskuun ja vieläpä sileänä..? :hmm:

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään