Tatu Koiranen

Jeju Air 2216 onnettomuudessa Koreassa

89 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Pauli Halme kirjoitti:

Paha sanoa. Mikäli reverssi on otettu lentäjien toimesta, niin siitä päätellen ei ole ollut aietta keskeyttää. Kovalla vauhdilla suhteellisen painava kone hidastuu kyllä huonosti.

Eräässä tapauksessa, kun on liian myöhään huomattu laskutelineiden ollevan ylhäällä, laskun keskeytys on kyllä tehty, mutta uuden kierroksen aikana maakiidossa vaurioitunut liikennekone ei päässyt takaisin kentälle. 

Laipat eivät myöskään olleet laskuasussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Erikoista, CVR ja FDR kyykänneet nelisen minuuttia ennen törmäystä valliin:

https://yle.fi/a/74-20136247

Koneessa ilmeisesti jotain aiemmin tiedossa ollutta pahemmin vialla?

 

Mistä tällainen johtopäätös? Tuo nelisen minuuttia ennen törmäystä valliin osuu aika tarkkaan lintutörmäyksen ja ylösvedon ajankohtaan (katso esim. edellisellä sivulla oleva video).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minäkin ihmettelen tuota viimeisen 4 minuutin puuttumista, mikä sen voi aiheuttaa.. totaalinen blackout sähköissä vai mikä..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Mistä tällainen johtopäätös? Tuo nelisen minuuttia ennen törmäystä valliin osuu aika tarkkaan lintutörmäyksen ja ylösvedon ajankohtaan (katso esim. edellisellä sivulla oleva video).

Saa olla kyllä todella totaalinen järjestelmäkatastrofi että nuo tipahtavat linjoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Kyllä minäkin ihmettelen tuota viimeisen 4 minuutin puuttumista, mikä sen voi aiheuttaa.. totaalinen blackout sähköissä vai mikä..?

Kenties molempien moottorien sammuminen, tai sammutus. Eipä nuo laatikot yleensä tallenna, jos moottorit eivät ole käynnissä. Tallennus käynnistyy automaattisesti* ensimmäisen moottorin käynnistymisestä ja sen pitäisi kyllä jatkua joitain minuutteja normaalin sammutuksen jälkeen ennen kun tallennus lopetetaan.

*Yleensä operaattorit käynnistävät ohjaamoääninauhurin tallennuksen jo maassa ohjaamon valmistelun aikana manuaalisesti, jolloin valmistelutoimet tallentuvat myös nauhalle, koska ne voivat olla keskeisiä lentoonlähdöissä sattuneiden onnettomuuksien selvittämisen kannalta. Jos manuaalista käynnistystä ei ole tehty, automaatti käynnistää tallennuksen moottorin käynnistämisen yhteydessä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kyseisen koneen tallentimilla sisäinen varavirta?  Jos eri ole,niin miksi ei. ole? 

Ei kai se ole koneen ominaisuus? Tai peräti koko ilmailuajan koneitten ominaisuus. Jos on näin, niin asioiden pitää muuttua ja todella nopeasti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Oliko kyseisen koneen tallentimilla sisäinen varavirta?  Jos eri ole,niin miksi ei. ole? 

Ei kai se ole koneen ominaisuus? Tai peräti koko ilmailuajan koneitten ominaisuus. Jos on näin, niin asioiden pitää muuttua ja todella nopeasti.

Uudemmat puolijohteelle tallentavat (SSM, SSD) kuluttavat niin vähän virtaa, että akkuvarmistus on mahdollinen ja sitä vaaditaankin tietyiltä koneilta ohjaamonauhurille (termi on RIPS, Recorder Interrupted Power Supply), mutta 737NG on suunnittelultaan vanhempi kuin tuollaiset vaatimukset, muistaakseni myös koneyksilö oli valmistettu ennen, kun moista vaatimusta on tuotu edes uusille tyypeille USA:ssa.

Euroopassa vaatimus on tullut Yhdysvaltoja myöhemmin, se on julkaistu ensimmäisen kerran CS-25 Amendment 23:ssa, joka on päivätty 15.7.2019:

CS-25.1457 (d) (6)
Each cockpit voice recorder must be installed so that it has an alternate power source that provides at least 10 minutes of electrical power to operate both the recorder and the cockpit-mounted area microphone;

Montako onnettomuutta on jäänyt selvittämättä sen takia, että akkuvarmennusta ei ole ollut? Olen jossain määrin eri mieltä siitä, että asioiden pitäisi muuttua tai että niiden pitäisi muuttua todella nopeasti. Ei liikennelentämisestä tule yhtään mitään, jos jokainen uusi innovaatio tai idea, joka tyyppihyväksyntävaatimuksiin lisätään, pitäisi postyymisti toteuttaa vanhoihin tyyppeihin. 737 ei täyttäisi edes rakennevaatimuksia, jos se olisi uusi tyyppi.

Selvyyden vuoksi vielä lisäyksenä, että lentoarvotallentimelle ei ole moista vaatimusta, eikä se sinänsä ole mikään yllätyskään, koska jos sinne ei tule sähköä niin kuinka todennäköistä olisi, että sinne tulisi dataakaan? Samasta syystä myös ohjaamon äänitallentimen kohdalla riittää, että tallentimen oma yksittäinen mikrofoni on käytössä, koska eipä siellä sisäpuhelinjärjestelmässä varmaan hirveästi eloa ole, jos sähköt on menneet.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

Saako FDR:n ja CVR:n jotenkin kytkettyä pois toiminnasta kesken lennon B737-800:ssa?  

Saa. Eikö se ole normaali menettelytapa, että jos on tapahtunut joku "incident", laskun jälkeen avataan FDR:n ja CVR:n "sulakkeet", jotta estetään datan ylikirjoittuminen. Ei kai mikään estä tekemästä sitä lennon aikanakin, ja ehkä tehdäänkin, jos "incident" on sattunut pitkän lennon nousussa tai muuten alussa, mutta lentoa on kuitenkin jatkettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Saa. Eikö se ole normaali menettelytapa, että jos on tapahtunut joku "incident", laskun jälkeen avataan FDR:n ja CVR:n "sulakkeet", jotta estetään datan ylikirjoittuminen. Ei kai mikään estä tekemästä sitä lennon aikanakin, ja ehkä tehdäänkin, jos "incident" on sattunut pitkän lennon nousussa tai muuten alussa, mutta lentoa on kuitenkin jatkettu.

23 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Saa. Eikö se ole normaali menettelytapa, että jos on tapahtunut joku "incident", laskun jälkeen avataan FDR:n ja CVR:n "sulakkeet", jotta estetään datan ylikirjoittuminen. Ei kai mikään estä tekemästä sitä lennon aikanakin, ja ehkä tehdäänkin, jos "incident" on sattunut pitkän lennon nousussa tai muuten alussa, mutta lentoa on kuitenkin jatkettu.

1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Uudemmat puolijohteelle tallentavat (SSM, SSD) kuluttavat niin vähän virtaa, että akkuvarmistus on mahdollinen ja sitä vaaditaankin tietyiltä koneilta, mutta 737NG on suunnittelultaan vanhempi kuin tuollaiset vaatimukset, muistaakseni myös koneyksilö oli valmistettu ennen, kun moista vaatimusta on tuotu edes uusille tyypeille.

Montako onnettomuutta on jäänyt selvittämättä sen takia, että akkuvarmennusta ei ole ollut?

En tiedä lukumäärrää, mutta ehä lento 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai koneissa  ole enää mitään sulakkeita, joita pilotit itse painelevat. ???

Se oli jotain 1950-lukua se!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään