Ilkka Mäkelä

Kiina sertifioinut ensimmäisen sähkölentokoneen kaupalliseen käyttöön

5 viestiä aiheessa

Kiinan vastikään sertifioima sähkölentokone, RX4E, on 4-paikkainen 1-moottorinen potkurikone, ja ensimmäinen sähkökäyttöinen kone joka on hyväksytty kaikkeen soveltuvaan kaupalliseen toimintaan, siis muuhunkin kuin lennonopetukseen. Toiminta-aikaa luvataan 90 min.

Lainaa

China has certified a four-place electric aircraft under Part 23 regulations, making it the first to qualify for commercial operations beyond flight training. The Liaoning General Aviation Academy (LGAA)'s RX4E, which first flew in 2019, will be marketed globally with a focus on short-haul flights in areas without good roads. The manufacturer says the plane, which is about the size of Cessna 182 but with a much longer 45-foot wingspan, will have a 90-minute endurance with a range of about 160 miles and a cruise speed of about 120 knots.

Volar Air Mobility, which will be selling the plane, announced the certification, which happened on Dec. 29, late last week in a social media post. “With this, the RX4E has become the world’s first electric aircraft certified under Part 23 regulations (commercial use),” said the post.

https://www.avweb.com/aviation-news/china-certifies-first-commercial-electric-plane/

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Part 23 viittaa USA:n säädöksiin? Millaisia haasteita olisi  edessä, jos tuolla koneella haluaisi suorittaa yleisölennätyksiä Suomessa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Part 23 viittaa USA:n säädöksiin? Millaisia haasteita olisi  edessä, jos tuolla koneella haluaisi suorittaa yleisölennätyksiä Suomessa?

 

Miten viranomainen suhtautuu ulkomaan rekkarissa oleviin koneisiin, kenen määräysten mukaan lennetään? Ks. esim. tämä ohilentoesittely 6 vuotta sitten Sävessä Italiaan rekisteröidyllä sähkölentokoneella  

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Miten viranomainen suhtautuu ulkomaan rekkarissa oleviin koneisiin, kenen määräysten mukaan lennetään?

Rekisteröintivaltion miehitys- ja operointivaatimuksilla, mutta tietysti esim. paikalliset lentosäännöt huomioon ottaen. Alpha Electrolla ei kai ole EASA-lentokelpoisuustodistusta vaan yksittäisten maiden myöntämiä lupia ilmailuun, joten se toinen maa saa sitten sanoa, hyväksyykö se lainkaan ko. koneen saapumista ilmatilaansa. Sama homma kuin experimentaleilla noin yleisesti.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään