Rolf Niemi

Maailman ympäri (ehkä)

18 viestiä aiheessa

Joskus tulee mietittyä, että mihin sitä suuntaisi ja sitten lopulta jää pyörimään lähinurkille tuttuihin paikkoihin. Tämä mielessä päätin yrittää hieman suuri suuntaisemmpaa matkaa joka veisi ympäri maapallon. Cessna 414 AW:n maksimi matka on 1046 mailia, joka tietenkin rajoittaa reitin suunnittelua, mutta se on mitä on. Väisäsen Joona meni jos ei maailmaa ympäri niin kuitenkin melkoisen retken 2020-simussa Caravanilla.

Maapallon ympärysmitta on rapiat 40 000 km eli noin 21 700 nm eli onhan tuossa sanoisinko että sarkaa kun ei sitä voi tehdä läheskään isoympyrää seuraten. Retken aloitin Menhamnista (Finmark) ja suuntasin Rovaniemelle. Lyhyt katsaus pohjoisiin maisemiin siis.

 

1 ENMH-EFRO.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFRO - EFMA

Eilen saavuin Suomen eteläreunalle ja täältä alkaa muun maailman valloitus. Tästä lähtien pitää tankata kone täyteen, sillä nuo LNM:n polttoanelaskelmat eivät ilmeisesti ota huomioon sääolosuhteita. Tuossa matkalla totesin, että ainakin minun silmääni värit ovat paremmat ja pilvetkin näyttää melko hyviltä siihen nähden että asetukset eivät ole kovin kireällä. Huomasin muuten eilen, että jostain syystä joku (en minä) oli muutellut noita grafiikka-asetuksia huonompaan suuntaan. Täytyy siis tarkkailla myös näitä asetuksia ennen matkaan lähtöä. Matka sujui vaihtelevissa keleissä ilman sen kummempia ihmeellisyyksiä.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan Rolfillelkin tulee antaa nimike "Simulaattorineuvos"!:)

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitaasti mutta varmasti matka alkaa edetä. Nyt on päästy jo ulkomaille. Eilen yrtin samaa retkeä, mutta simu "jäätyi" kun näpräsin GTN:nää - ilmeisesti simconnect tai joku muu. Tänään päivitin tuo uusimpaan versioon ja tällä kertaa toimi kuten pitääkin.

Niin - matka kulki välillä Maariahamina - Bydgoszcz, Puola. Kohta pitää alkaa tekemään päätöksiä siitä, että mihin suuntaan Puolasta lähden, mutta alustavan suunnitelman mukaan aikomus on mennä etelä-euroopan kautta Marokoon ja siitä sitten itään niin pitkällä kuin pääsee ja aika pitkällehen noin pääseekin. Aikaa tosin saattaa mennä jokunen tovi...

Mutta tähän retkeen. Eilen kun yritin tätä samaa reittiä, niin AI-liikennettäkin oli jonkun verran, mutta nyt taas ei mitään. En käytä mitään lisäreitä liikenteen suhteen tässä simussa ja olen siis Asobon varassa tässä asiassa.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolasta äsken Itävaltaan eli Insbruckiin melko pilvisissä olosuhteissa. Simu on alkanut toimimaan melko vakaasti - ei jäätymisiä eikä mitään muutakaan ongelmaa. Tosin aina hetkittäin odottaa jotain mystistä tapahtuvaksi kun esimerkikisi näprää GTN:nää lennon aikana.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kone ja vanha pyrkimys mennä eteenpäin Insbrugista Barceloonaan. Kuvat ovat jostain syystä osittain ylivalottuneita vaikka simussa ne näyttivät olevan ihan ok. Johtuisiko siitä, että nVidian kuvat pitää muuttaa .jpeg-tiedostoksi. Maisemat matkalla olivat mielenkiintoiset, mutta lopussa kävi niin kuin tässä silloin tällöin tuppaa käymään eli viimeisessä kuvassa olen matkalla GA-koneiden parkkiin ja pian tuon kuvan oton jälkeen simu "jäätyi" taas keran eikä auttanut kuin buutata tietokone.

Sen muuten olen huomannut, että koneen kello on automaattisesti ajassaan käyttäen GMT-aikaa. 2020-simussahan tuota sai värkätä jonkin aikaa jos halusi oikean ajan. Polttoainetietokoneen nollaus sen sijan takkuaa jonkin verran kunnes sen saa nollattua. Muuten kone toimii hienosti.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

9.jpg

10.jpg

12.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

20.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barcelonasta brittien hallitsemaan Gibralttariin - paistoi ja satoi aika ajoin. Sääkuvasta näkyy, miten hirmumyrsky vaanii eteläistä eurooppaa ja osin meitä täällä pohjoisessa, mutta ehkä neljä viidesta säästyy pahimmalta. Espanja koki jo kerran tässä lähiaikoina melkoisen myräkän ja toivoisi ettei näin käy heti uudestaan, mutta luonto ärjyy siellä missä sitä huvittaa eikä kysele luomakunnan kruunulta mitään lupia siihen.

Mutta joo - olen päässyt nyt euroopan eteläkärkeen ja tuolta pitäisi sitten jatkaa ehkä Keski-Afrikkaan asti. Täytyy tarkkailla säätilaa milloin on syytä lähteä jatkamaan...

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti käydä siirtämässä kone parempaan paikkaan ja kiinnitellä se maahan niin hyvin kuin mahdollista. Synkältä näyttää...

 

1.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava seurata matkan etenemistä.Hienoja kuvia lennosta.:thmbup:Lensin myös pari noista etapeista samalla koneella.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimein pääsin lähtemään Gibralttarista kohti etelää suunnaten Marokon kautta Algeriaan kaupunkiin nimeltään Touat Cheikh Sidi Mohamed eli DAUA. Käytössäni on siis SP1 beta-versio, joka toimi ongelmitta. Grafiikka-asetuksissa saattaisi olla kiristämisen varaan, mutta olkoon toistaiseksi näin koska kaikki toimi siis sujuvasti. Odotin melko tylsiä maisemia siirtyessäni Afrikan puolelle, mutta ainakin minun mielestäni kohtasin hienoa luontoa karuissa oloissa. Lisäksi nuo maisemat näyttävät yllättävän totuudenmukaisilta. Olen nimittäin seurannut yhden mimmin (Itchy Boots) moottoripyöräretkiä YouTubessa  pitkin maailmaa - käynyt kahdeksan vuoden aikana kaikki maanosat läpi ajaen aina offroad kun se vain mahdollista eli tästä syystä minulle on tullut Afrikka eri valtioineen tutuksi.

Toisessa kuvassa näkyy miten törkeästi bussikuski täräytti päälle kun olin juuri lähdössä liikenteeseen. Olisiko ennen muinoin ollut kuskaamassa bussia sinistä...

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.1.2025 at 14.29, Esa Sairio kirjoitti:

Kyllä jotkut jaksavat lentää. Ja vielä potkurikoneella!;)

Minäkin tykkään lentää etupäässä potkurikoneilla. Silloin lennetään yleensä matalammalla ja nähdään paremmin maisemia.  Suihkumatkustajakoneilla lentäminen on mielestäni tylsää robottimaista ennalta ohjelmoitua ja korkealla lentämistä pisteestä A pisteeseen B.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on päästy pykälä eteenpäin Afrikassa. Suuntasin Touatista kohti Aguaner-Hadj-Akhamokia (DAAT) melko lämpimissä keleissä. Kentällä oli 24°C. Perillä piti hieman huoltaa konetta ennen seuraavaa eteppia mikä se sitten lieneekään. Tuolla täällä pitäisi olla pikkukyliä, mutta eihän niitä tietenkään ole mallinnettu, mutta erämaatiet ja polut kyllä näkyy olevan aika luonnollisissa paikoissa kohdallaan. Eläimiä ei ole näkynyt, mutta tämä matka pitikin vetää aika korkealla yli 12 000 jalkaa.

 

1.jpg

2025-01-28 12_57_54-Greenshot.jpg

2025-01-28 13_07_27-Greenshot.jpg

2025-01-28 13_07_49-Greenshot.jpg

2025-01-28 13_19_23-Greenshot.jpg

2025-01-28 13_25_44-Greenshot.jpg

2025-01-28 13_30_01-Greenshot.jpg

2025-01-28 13_35_18-Greenshot.jpg

2025-01-28 14_08_22-Greenshot.jpg

2025-01-28 14_21_18-Greenshot.jpg

2025-01-28 14_57_55-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_05_50-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_08_45-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_13_57-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_16_07-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_19_53-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_21_58-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_26_15-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_29_18-Greenshot.jpg

2025-01-28 15_33_32-Greenshot.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Algeriasta Nigerian puolelle. Olen edelleen sitä mieltä, että maisemat vastaavat aika lähelle sitä mite ne ovat elävässä elämässä ainakin jos on uskominen Google Earthin antamaan kuvaan, josta aina silloin tällöin teen vertauksia näin virtuaalisesti matkustaessani. Vähän yksitoikkoisiahan nämä saattavat olla, mutta minusta on mielenkiintoista nähdä miten vähemmän täällä tunnetut alueet ovat mallinnettu.

Finaalissa oli melko kova sivutuuli - tuulipussi vaakatasossa , VOR ei antanut etäisyyttä eikä GS myöskään antanut mitään informaatiota, mutta ei mitään sen kummempaa.

 

1.jpg

2025-01-31 13_08_38-Greenshot.jpg

2025-01-31 13_11_13-Greenshot.jpg

2025-01-31 13_11_39-Greenshot.jpg

2025-01-31 13_16_53-Greenshot.jpg

2025-01-31 13_43_07-Greenshot.jpg

2025-01-31 13_49_57-Greenshot.jpg

2025-01-31 14_15_08-Greenshot.jpg

2025-01-31 14_54_07-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_03_52-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_07_28-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_10_13-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_27_20-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_30_38-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_31_08-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_35_27-Greenshot.jpg

2025-01-31 15_38_11-Greenshot.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava eteppi vei hieman vehreimmille alueille ja kohteena oli Sir Abubagar Tafawa Balewa Airport Nigeriassa. Tämä oli siitä mielenkiintoinen kenttä, että kun yritin käydä eilen tutustumassa virtuaalisesti kenttään edeltäkäsin, niin eipä simu laskenut minua sinne vaan jäin pariin tuhanteen jalkaan keikkumaan. Tuonne on sekä ILS että VOR taajuudet ja kumpikin toimi vallan mainiosti aina siihen asti kunnes laitoin Approac-moodin GPS:stä päälle. Kone jäi pyörimään 10:n mailin päähän kentästä ja HDG-osoitin jymähti paikalleen eli sitä ei voinut käyttää. Otin ohjat manuaaliseen laskeutumiseen ja kone oli kyllä erikoisen vaikeasti hallittavissa - trimmi pompotti ylös alas kunnes se sitten lähellä kenttää rauhouttui normaaliksi.

Tuo kenttä on kyllä oikein perus-defaultti ja koska simu ei tunnista siellä parkkeja, niin ei tuolta sitten myöskään pääse matkaa jatkamaan. Pitää tilata paikallinen kuljetusyritys siirtämään kone jonnekkin toisaalle toimivalle kentälle, mutta joo - matkoilla sattuu ja tapahtuu elävässä elämässäkin.

 

1.jpg

2025-02-02 13_05_51-Greenshot.jpg

2025-02-02 13_09_32-Greenshot.jpg

2025-02-02 13_18_27-Greenshot.jpg

2025-02-02 13_52_07-Greenshot.jpg

2025-02-02 13_54_04-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_15_59-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_16_52-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_45_55-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_49_18-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_53_17-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_54_15-Greenshot.jpg

2025-02-02 14_59_37-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_03_14-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_16_59-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_20_42-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_24_12-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_26_01-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_26_34-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_35_22-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_38_30-Greenshot.jpg

2025-02-02 15_38_41-Greenshot.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein tässä pienen tietokoneen huollon koska minulla on ollut kaiken sorttista pientä ongelmaa viimeaikoina ja niihin ei oikein tahtonut löytyä toimivaa ratkaisua kunnes sitten toissa päivänä aloin ajatella asiaa tarkemmin suunnaten katseeni ensinnäkin BIOSsin versioon. No sehän oli vuodellta 2020 - ei ihme ettei asiat aina toimineet toivotulla tavalla. Päivitin BIOSsin, Firmwaren ja kaikki mahdoliset laiteajurit. Tulos on nyt se, että kaikki tuntuu toimivan hyvin. Näin ei kyllä saisi koskaan sanoa sillä tuon asian sanottua asiat saattavat mennä samalla hetkellä päin honkia.

Mutta itse asiaan. Nigeriasta Cameruniin piskuiselle Ngaounderen (FKKN) kentälle, joka oli siitä mielenkiintoinen kenttä, että siitä ei oikein löytynyt muuta informaatiota kuin korkeus ja kiitoratojen suunnat. Sitä sai hakea tarkoin ja sitten se putkahti yks'kaks eteen viidakon seasta. Nämä ovat mukavia paikkoja näin pilotin näkökulmasta katsoan ja toisinaan hieman haastavia. Käytän kyllä laitteita tiettyyn pisteeseen asti jos sellaiseen on mahdollisuus, mutta myös ilman vempeleitä. No GPS.ssää nyt pakko käyttää kun ei ole tuollaisia Sectional-karttoja muualle kuin Pohjois-Amerikkaan USA:n alueille saatavilla - ei ainakaan yhtä tarkkoja.

Jep, jep...

 

1.jpg

2025-02-05 12_53_51-Greenshot.jpg

2025-02-05 13_15_32-Greenshot.jpg

2025-02-05 13_18_22-Greenshot.jpg

2025-02-05 13_24_51-Greenshot.jpg

2025-02-05 13_26_24-Greenshot.jpg

2025-02-05 13_53_38-Greenshot.jpg

2025-02-05 13_58_14-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_04_44-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_14_01-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_17_56-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_34_11-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_53_13-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_55_53-Greenshot.jpg

2025-02-05 14_59_37-Greenshot.jpg

2025-02-05 15_05_50-Greenshot.jpg

2025-02-05 15_09_25-Greenshot.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kyllä saavutettu Afrikan osalta eteläisn piste ja seuraavaksi on suunnattava kohti itää. Tämän kertainen matka suuntautui Keski-Afrikan Tasavaltaan M'pokon kentälle Banguissa. Puuta puun vieressä ja siitä syystä ehkä puusto tuli esiin kauempana hitaasti. Mokoman takia en viitsi laittaa asetuksia tappiin, koska tietokoneen rahkeet ei ehkä siihen riitä. Minulle passaa näinkin. Yksi kyläkin löytyi Camerunin puolella ja oli ensimmäinen laatuaan eli kyllä niitä ilmeisesti sitten on ripoteltu sinne tänne.

 

1.jpg

2025-02-08 12_58_56-Greenshot.jpg

2025-02-08 13_02_24-Greenshot.jpg

2025-02-08 13_16_49-Greenshot.jpg

2025-02-08 13_25_43-Greenshot.jpg

2025-02-08 13_55_41-Greenshot.jpg

2025-02-08 14_26_10-Greenshot.jpg

2025-02-08 14_50_17-Greenshot.jpg

2025-02-08 14_56_13-Greenshot.jpg

2025-02-08 14_57_13-Greenshot.jpg

2025-02-08 15_00_09-Greenshot.jpg

2025-02-08 15_04_55-Greenshot.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin tässä konekaupoilla ja ostin vähän käytetyn DC-6:sen - halvalla kun sai, nääs. Ajattelin, että tällä taival taittuu hieman nopeammin kuin C414:lla. En tiedä - ostokseni on mitä luultavammin ollut mukana jossain paikallisessa maaottelussa ja osumaakin on tullut. Reiska, joka tuota on hitsaillut ei ole ollut ihan sitä parasta A-luokkaa taitojensa osalta ja joo - remontista on kyllä kulunut jo jonkin aikaa. Hmmm...

Niin tai näin, niin joka tapauksessa lähdin rohkeasti M'pokon kentältä kohti Isiro-Matarin kenttää Kongon Demokraattisessa tasavallassa. Vaikeudet alkoivat miltei heti nousun jälkeen. Trimmi ei toiminut kunnolla (johtuu lukemani perusteella SP1:stä), polttoaineen liinaus ei toiminut kakkosmotissa ja se piti sammuttaa lopulta kokonaan ja sitten piti alkaa etsimään hätälaskukenttää joka löytyi onneksi melko läheltä reittiäni eli FSFD Gbadolite. Automaatti veks päältä ja VOR-majakan avulla kenttä sitten löytyi melko juohevasti.

Sinne sitten ja remonttiin. Kokeilin ActiviSkyta tässä simussa ja kyllä se antaa parempaa säätä ainakin visuaalisessa muodossa. En kerinnyt nyt oikein tarkemmin testaamaan tuota.

Että näin:

 

1.jpg

2025-03-09 12_48_20-Greenshot.jpg

2025-03-09 12_48_55-Greenshot.jpg

2025-03-09 12_49_22-Greenshot.jpg

2025-03-09 12_50_24-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_07_16-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_10_53-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_15_00-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_19_35-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_28_00-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_29_54-Greenshot.jpg

2025-03-09 13_38_15-Greenshot.jpg

2025-03-09 14_12_28-Greenshot.jpg

2025-03-09 14_14_13-Greenshot.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään