Tatu Koiranen

Xfliten / Diamond Skyn DA62:lla moottorihäiriö Pirkkalassa

8 viestiä aiheessa

X-Fliten OH-FLT koodasi tänään 8.1.2025 transponderiin hätäkoodia ja kuulijahavainnon mukaan palasi vain toinen moottori käyden Pirkkalaan. Lento oli ilmeisesti kaupallinen tai muuten Diamond Skyn lentotoimintaan kuuluva, sillä kutsumerkkinä on ollut transponderissa DMS411. Normaalisti konetta operoi ymmärtääkseni X-Flite, mutta X-flite ei voi lentää mitään kaupallisia lentoja itse (toimiluvan puutteesta johtuen), joten kaupalliset lennot koneella operoi ainakin näennäisesti Diamond Sky Oü virolaisella AOC-luvalla, X-fliten toimiessa ilmeisesti jonkinlaisessa matkatoimiston roolissa näiden lentojen osalta.

DA62:ssa käytettävät Austro EA330 -moottorit tunnetaan maailmalla teknisesti jossain määrin epäluotettavina ja niissä on paljon vastaavia ongelmia, kuin vanhemmassa EA300-moottorissa (jota käytetään mm. DA40- ja DA42-lentokoneissa) sekä luotettavuudessa että osien laadussa: esimerkiksi mäntiin liittyvien vakavien laatuongelmien takia mäntiä on jouduttu vaihtamaan uusiin jopa alle 1000 tuntia käyneisiin moottoreihin. Vuonna 2021 DA40 OH-STL teki onnistuneen pakkolaskun Utin itäpuolella, EA300-moottorin hajottua pian lentoonlähdön jälkeen. Itsekin olen lentänyt liki 2000 tuntia EA300-moottoreilla ja vaikka täydellistä tehonmenetystä ei kertaakaan osunut omalle kohdalle, on erilaisia pienempiä moottorista johtuvia vikoja ollut todella paljon. Myös OH-FLT on Flightradar24:n tietojen perusteella pysytellyt maassa 21.7. - 11.12.2024 (melkein 5 kuukautta), tiettävästi voimalinjaan liittyvistä syistä (ilmeisesti pääasiassa odottamassa vaihto-osia/varaosia, niiden saatavuudessakin on todella paljon ongelmia).

Oheisessa kuvassa se ajanhetki, kun hätäkoodi on vaihdettu käyttöön toisiotutkavastaimessa eli transponderissa (eli paikallista aikaa klo 13:53).

ohflt_7700.thumb.jpg.21ae1edb35fdad71d76378db70e68a57.jpg

edit: päivitetty kuva

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti on uutisoinut tilanteesta:

Diamond DA62 (OH-FLT) nousi keskiviikkona 8. tammikuuta 2024 noin kello 13.40 ilmaan Tampere-Pirkkalasta määränpäänään Turku. Noin kymmenen minuuttia lähdön jälkeen kone kääntyi kuitenkin takaisin kohti Pirkkalaa ja muutama minuutti tämän jälkeen koneen transponderiin asetettiin hätätilanteesta kertova koodi 7700. Noin puolituntisen lennon jälkeen tunnuksella DMS411 lentänyt kone palasi takaisin Pirkkalaan. Alustavien tietojen mukaan kyseessä on saattanut olla moottorihäiriötilanne.

https://www.lentoposti.fi/uutiset/pirkkalasta_turkuun_l_htenyt_diamond_da62_h_t_koodasi_7700_ja_palasi_takaisin_l_ht_kent_lle

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säikeen avausviesti on kehittynyt eri revisioiden kautta nykymuotoonsa.  Siihen on ilmestynyt, ILMEISESTI varman tiedon puuttuessa,  sanoja "näennäisesti", "ymmärtääkseni", "ilmeisesti" (3x) , "tiettävästi" jne. 

Heikki puolestaan ilmeisesti aprikoi, olisiko DA62:n AUSTRO-moottorissa ilmennyt sama ongelma kuin Lappeenrannan Ilmailuyhdistyksen DA40:ssa, jossa THIELERT-moottorin (näin olen ymmärtänyt) viallinen moniurahihnan hihnapyörä tärveli (halkaisi) moniurahihnan tunnetuin seurauksin.  Tuskin.

Kuten Tatu edellä totesi, on Austro Engine:n rakentamissa dieselmoottoreissa ollut paljon laatuongelmia.  Diamondilla ylipäätään on ollut paljon haasteita varaosapalvelun ja teknisen tuen kanssa.  Lukuisilla DA40-, DA42- ja DA62-operaattoreilla on lähimenneisyydessä pitkiä käyttökatkoja moottoriongelmien vuoksi.  Austron moottorin runko on Daimler-Benz:in turbodiesel, jota on sitten modifioitu itävaltalaistehtaassa. 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Austro Engine:n rakentamissa dieselmoottoreissa ollut paljon laatuongelmia.  Diamondilla ylipäätään on ollut paljon haasteita varaosapalvelun ja teknisen tuen kanssa.  Lukuisilla DA40-, DA42- ja DA62-operaattoreilla on lähimenneisyydessä pitkiä käyttökatkoja moottoriongelmien vuoksi.  Austron moottorin runko on Daimler-Benz:in turbodiesel, jota on sitten modifioitu itävaltalaistehtaassa.

Toiminta on tosiaan ollut koronan alkamisen jälkeen suorastaan luokattoman huonoa kummaltakin firmalta, suurin alamäki alkoi ymmärtääkseni Austron osalta siitä, että aikoinaan ilmeisen kiireellä tehdyt sopimukset mersun moottoriosien toimittamisesta oli mahdollista purkaa mersun puolelta hyvin nopeasti (koronapaniikin takia tuotantoa ajettiin alas) ja siitä alkoi käsittääkseni enemmän tai vähemmän epätoivoinen taival löytää uusia alihankkijoita toimittamaan osia. Kyse on siis niin moottorien rungoista kuin myös niiden yksittäisistä komponenteista, ongelmia on mäntien ja sylinterikansien ohella ollut ainakin öljypumppujen kanssa ja tämän takia yhtenä hätäratkaisuna ainakin AE300:n osalta on ollut toimittaa tehdasuusia moottoreita asiakkaille vanhoilla öljypumpuilla siten, että uudesta asti on tiedetty, että öljypumppu täytyy vaihtaa toiseen kesken moottorin suositellun peruskorjausjakson kun annettu aikaraja tulee täyteen. Vaihtomoottorien toimitusajatkin olivat pisimmillään lähes 1,5 vuoden luokkaa tilauksesta, joten melko ajoissa on saanut tilauksia laittaa sisään (jos vertaa siihen, millaisella syklillä yleensä pienkoneiden moottoreita tilataan) ja hinta on valitettavasti ainakin AE300:n kohdalla kohonnut valtavasti, kun corestakaan ei enää hyvitetä yhtään mitään.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tuomo Tuominen kirjoitti:

Oman osansa ongelmiin tekee varmaan myös se, että kiinalaiset omistavat nykyään koko puljun.

Sen ei pitänyt olla ongelma vaan ratkaisu ongelmaan. Lisääntyneiden reurssien muodossa.  Näin minulle tehtaan myyntijohtaja joskus kertoi.

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään