Jari Allan Lappalainen

Ahlgren

8 viestiä aiheessa

Tervehdys

Caudron G.3 2A495 selällään Toikkalassa 11. kesäkuuta 1921. Tekstin mukaan vääpeli Ahlgren teki pakkolaskun Svinhufvudin pellolle (kuvassa näkyvin seurauksin). Tuolloin oli Ilmailuvoimissa kaksi Ahlgrenia: Niilo Unto ja Niilo Johannes. Kumpikohan Niilo oli kyseessä?  

Jari

t20250109_21163181.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapitulanttivääpeli Niilo Unto Ahlgrén. Matkustajana mekaanikko-kersantti Eino Juurikas.

11.6.1921. Paluulento Lappeenrannasta Uttiin kello 8:20-8:30. Korkeus 1600 m. Hätälasku moottorivian takia Luumäen Toikkalaan.

Utissa 19.7.1921. Moottorissa huomatut viat: Imukaasuputki haljennut sekä sylinterikannun tiivisterenkaitten uurteitten välit murtuneet.

Liitteen lisäys.

Tästä paperista selviää, että vääpeli Niilo Unto Ahlgrén on varmasti ollut kuvan kaputissa Luumäellä, sillä vääpeli Niilo Johannes Ahlgrén oli todistettavasti samaan aikaan toisaalla!

IMG_2360.thumb.JPG.797709a2061c5b40b9bfea98248061e6.JPG

Liite: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jarin kuvassa on Tutankhamon "katollaan", tässä kuvassa toinen koneyksilö mutta oikein päin. Ja kuvattu vielä samana vuonnakin 1921 Utissa. Kuva: finna / Vapriikin kuva-arkisto.

Koneen tunnus näyttää olevan 2 ? 49 ? Harmittavasti tunnus ei näy kunnolla.

Lisäys: tarkistin 2A-alkuiset G.3:t, ne oli merkitty 2A.490-2A.495. Tämä on siis joku noista kuudesta. 

Jukka

 

siiri.urn_nbn_fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-5CB3A1B7-8589-D280-65FA-517627B93062-0-master.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tuossa Jarin kuvassa on Tutankhamon "katollaan", tässä kuvassa toinen koneyksilö mutta oikein päin. Ja kuvattu vielä samana vuonnakin 1921 Utissa. Kuva: finna / Vapriikin kuva-arkisto.

Koneen tunnus näyttää olevan 2 ? 49 ? Harmittavasti tunnus ei näy kunnolla.

Lisäys: tarkistin 2A-alkuiset G.3:t, ne oli merkitty 2A.490-2A.495. Tämä on siis joku noista kuudesta. 

Jukka

Selvennystä Caudron G.3:n kutsumanimelle. Faarao Tutankhamonin hautalöytö tehtiin vuoden 1922 lopulla. Vasta myöhemmin löydön jälkeen alettiin Caudron G.3 -koneita kutsumaan Tutankhamoneiksi - Suomessa. Jukan kuvassa vuodelta 1921 ei ole ainakaan konetta 2A.494, sillä se oli tuolloin vesikonevarustuksessa ja tuhoutuikin sellaisena 25.8.1921.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Selvennystä Caudron G.3:n kutsumanimelle. Faarao Tutankhamonin hautalöytö tehtiin vuoden 1922 lopulla. Vasta myöhemmin löydön jälkeen alettiin Caudron G.3 -koneita kutsumaan Tutankhamoneiksi - Suomessa. Jukan kuvassa vuodelta 1921 ei ole ainakaan konetta 2A.494, sillä se oli tuolloin vesikonevarustuksessa ja tuhoutuikin sellaisena 25.8.1921.

Mainion pakinan loppu, jossa maininta Tutankhamonistakin, joskin kirjoitettu hieman toisin Tutankhamen. Konetyyppi alkoi jo olla aikansa elänyt... lähde: AERO-lehti, toukokuu nr 5 1929, digikansalliskirjasto.

Toinen sivu on Akateemisen Nuorisojärjestön lehdestä 1.11.1938. Näyttää Tapani Harmaja käyttävän tuolloin Tutankhamen -nimeä myös. Lähde:digikansalliskirjasto.

Jukka

Aero 5 1929.jpg

13.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa Mikan laittamalle kuvan aiheelle yllä.

Kapit.vääpeli Ahlgrén, kapit.kersantti Juurikas, korpraali Riipinen, lentäjä Koskela, alokkaat Korpela, Mäkinen ja Suojärvi sekä sotilas Andersson olivat 13.-14.6.1921 komennettuina purkamaan Luumäellä hätälaskun tehnyttä konetta 2A 495.

15.6.21. I Ilmailuosasto (Utti) lähettää hätälaskun tehneen lentokoneen rautateitse Luumäen asemalta Uttiin.

Lentopäiväkirjan mukaan, oli seuraava lento korjatulla koneella 6.7.21., moottorikin pysyi korjauksen jälkeen samana. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään