Carl-Fredrik G

Ruotsin ja Suomen salainen (tiedustelu) yhteistyö

10 viestiä aiheessa

Hei,
tänään to 16.1. klo 20.00 ( eli 10 min kuluttua) alkaa TV 1:ssä Ruotsin TV:n tuottama kolmiosainen dokumentti Ruotsin ja Suomen salaisesta (tiedustelu-) yhteistyöstä kylmän sodan aikana. Koko sarja lienee nyt katsottavissa Areenassa,
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ehtinyt vielä katsoa tätä ohjelmaa Areenasta, mutta tuli heti mieleen yhteiset Draken-kuviot kylmän sodan aikana:

"Käytännön yhteistyöstä kieli muun muassa se, että kun Ruotsin ilmavoimilla oli kaluston uusimisen jälkeen liikaa Draken-hävittäjiä ja Suomella tuohon koneeseen koulutettuja lentäjä, varastoi Ruotsi ylimääräiset Drakenit odottamaan mahdollista siirtoa Suomeen, jolla ei saanut olla rauhansopimuksen mukaan kuin 60 hävittäjää."

:https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kylman-sodan-aikana-suomen-puolustuskykya-epailtiin-ruotsissa/

https://yle.fi/a/3-5330878

Kuvituskuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Kokoelma Wikman, Matti

Jukka

M016-39634.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIGINT

Suomen radiotiedustelun loi Reino Hallamaa. Radioliikennekurssi (RLK) viestirykmentissä Riihimäen etukasarmilla ponnisti vielä vuonna 1960 Hallamaan hartioilta. Moni oli radioamatööri. Heistä tuli radiotiedustelijoita.

Viestintäympäristö on muuttunut. Signaalitedustelu (SIGINT) tarvitsee bittivirtuooseja. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sähkötyskin on digitaalista viestintää. Siihen pystyy ranteella ja korvalla. Rytmitaju tarvitaan. Bittien tilalla on baudeja.

Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen yhteistyöhön liittyvä lentävä yksikkö oli "Flygenhet 66", jonka toiminnasta Mikael Homström kertoo kirjassaan Den dolda alliansen (s. 324...) Siinä kerrotaan mm. seraavaa Suomessa tapahtuneesta tiedustelutoiminnasta

"Planen som användes var civilregistrerade privatflygplan, ett tiotal. Det var vanligen fyrsitsiga Cessna 182 eller sexsitsiga Cessna 206....

En av uppgifterna för Flygenhet 66 var att infiltrera Finland.

Det var primärt i Kajana- och Ivalo- områdena som vi skulle kunna göra insatser."

Löytyykö tätä ketjua seuraavilta muistikuvia näistä ruotsalaisista siviilikoneista, jotka liikkuivat suomalaisilla kentillä -70 - 80-luvuilla?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

 Ruotsin ilmavoimilla oli kaluston uusimisen jälkeen liikaa Draken-hävittäjiä ja Suomella tuohon koneeseen koulutettuja lentäjä, varastoi Ruotsi ylimääräiset Drakenit odottamaan mahdollista siirtoa Suomeen

Tuota harjoiteltiin käytännössä yhden kerran, kun DK tuhoutui muistaakseni Kuopiossa.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minutes ago, Esa Karanko said:

Tuota harjoiteltiin käytännössä yhden kerran, kun DK tuhoutui muistaakseni Kuopiossa.

Esa

Ainoa Suomessa sattunut DK-onnettomuus tapahtui Luonetjärvellä. Tosin Rovaniemelläkin yksi DK syttyi ilmassa palamaan, tuli laskuun, mutta meni sitten poistoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ainoa Suomessa sattunut DK-onnettomuus tapahtui Luonetjärvellä.

Tätä lähestymistä tarkoitin. Suomalainen lentäjä haki tilalle Ruotsista Drakenin. Lapin lennostossa riitti pilotteja.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minutes ago, Esa Karanko said:

Tätä lähestymistä tarkoitin. Suomalainen lentäjä haki tilalle Ruotsista Drakenin. Lapin lennostossa riitti pilotteja.

Esa

Hakiko? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Esa Karanko said:

Tätä lähestymistä tarkoitin. Suomalainen lentäjä haki tilalle Ruotsista Drakenin. Lapin lennostossa riitti pilotteja.

Esa

"Saab 35FS Draken, Uurainen, 14.11.1995
Satakunnan lennoston torjuntahävittäjä DK-231 törmäsi maahan yölennolla 
virheellisen korkeusmittarin paineasetuksen seurauksena. Ohjaaja sai surmansa."

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään