7 viestiä aiheessa

Hei!

Morane-406-koneen metalliromua löydettiin Maaselän alueella (Karhumäen alue, Karjala). Onko tämä MS-329? Numerot kuvissa:

DSC07980 о.jpg

DSC07999 перев.jpg

DSC07990.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on alkuperäinen Morane-Saulnier 406:n korjaamokirja (Type 406 C-1), joka on ollut kovassa käytössä LLv 28:n lentokonemekaanikon sotareissulla jatkosodassa. Skannasin siitä oheisen sivun, jossa näkyy samanlaista siipirakennetta. Olisiko valokuvassa siipikaari...

Jukka

Morane 406 siipi.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MS-329:n kohtaloa käsitelty artikkelissa

konekäännös
On December 4, 1941, three "Hurricanes" led by Senior Lieutenant Nikolai Repnikov flew out for reconnaissance in the Medvezhye Gory area. On the way back, the flight attacked enemy ground troops, after which they encountered seven Finnish fighters. The Soviet pilots identified the enemy aircraft as German "Messerschmitt 109s," while the Finns mistook the "Hurricanes" for MiG-3s. In reality, the Finnish side was represented by "Morane-406s" from the 28th Aviation Regiment. In the ensuing battle, Senior Lieutenant Repnikov performed a head-on collision with an enemy fighter (MS-329) and was killed. The Finnish pilot, Sergeant T. Tomminen, who had already achieved six aerial victories, also died. This was the first air ramming by a "Hurricane" in Soviet skies.

102.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nina, valokuvissasi näkyvät numerot eivät ikävä kyllä auta MS-329:n jäljille.

Laitan tähän koosteen MS-329:n tutkintapöytäkirjasta sekä viimeiset sivut lentokoneen lentopäiväkirjasta.

IMG_3057.thumb.JPG.b950c581b5360ceea30afe40d186c659.JPGIMG_3061.thumb.JPG.e25fe816df5930d450aab969af306723.JPGIMG_3062.thumb.JPG.1be7c7de59aefeb1b51b1f8318003d8e.JPGIMG_3063.thumb.JPG.23a301da97222004910e2a0b17e04f0e.JPGIMG_3069.thumb.JPG.92284c27f1b6dad81d262859d23033f4.JPGIMG_6757.thumb.JPG.ab9b880af5c772803e2672f366ad1155.JPGIMG_6758.thumb.JPG.f7d7c9925f457262e933e2da38b8e7c9.JPGIMG_0112.thumb.JPG.a5d76d6f2aec590a34a99e5f09413cea.JPG

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille. Mielenkiintoisia dokumentteja.
On olemassa toinen numero 35593, mutta sekään ei todennäköisesti auta koneen tunnistamisessa.
Oliko muita Morane-406  kadonnut Maaselän alueella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ninalle ja osallistujille todella mielenkiintoisen asia nostamisesta esille!  Tämän Tommisen tapauksen kanssa olen viettänyt paljon aikaa alueella toimiessani 1990-luvulla ja mysteeriksi se silloin jäi. Itse asiassa samalla etsittiin Repnikovin konetta ja siihen venäläisetsijöillä oli kova mielenkiinto ja on varmasti vieläkin, sankarimies taranin kautta. Eräs sodanajan lentäjä, erittäin luotettava tietolähde, kertoi minulle, että Tommisen kone tuli pystyssä suohon ja sinne jäi, pelastajat onnistuivat saamaan lentäjästä vain käden arkkuun.  Repnikovin koneesta näin silloin myös kuvan; melko kokonainen kone kuusimetsässä.   Repnikov lienee haudattu koneen viereen.  Raimolle kysymys; olisiko  mitään vihjettä, että Savujärven - Usmalammen väliltä olisi aikoinaan evakuoitu jotain koneen osia ? Ninalle kysymys; osaatko määritellä miten tarkkaan kuviesi koneen jäänteiden löytöpaikan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään