Esa Muikku

MT-462/Nils Katajainen: pakkolaskupaikka 3.7.1944

13 viestiä aiheessa

Kirjallisuudessa (Stenman, Haapanen, Mustonen), jonka tiedot tietysti perustuvat arkistotietoihin (lentokonekirja, suoritusilmoitus,...) mainitaan Nipan tekemän pakkolaskun paikaksi joko Nuijamaa, Liirinkylä (tarkoittanee Liiri-nimistä kohdetta), Ihantalan pohjoispuoli tai Termola. Kaikki paikat ovat olemassa, mutta niin kaukana toisistaan, että samasta paikasta eri nimellä ei ole kysymys. Liiri on kylläkin Ihantalan pohjoispuolella Pihkalanjärvellä ja vaikuttaa todennäköisimmältä paikalta. Mihinkähän pakkolasku oikeasti tehtiin? Löytyisikö esim. koneen evakuointikertomuksesta tarkempaa tietoa? Olikohan kone tuolloin jo suomalaisissa tunnuksissa?

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
tekstilisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Le.R 3:n sotapäiväkirja mainitsee paikaksi Termolan Syväjärven aukean, ohessa ote.

"Vääpeli Katajainen teki pakkolaskun Termolaan, Syväjärven aukealle. Mies kunnossa".

Lähde: SPK Lentorykmentti 3. Komentopaikka, 12.6.1944 - 19.7.1944

Jukka

0053(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Temola (ei Termola), Syväjärvi ja Liiri alkavat sattua samalle seudulle!

kartta.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, Temola se pitää olla eikä Termola. Jukka Piipposen kirjassa JOPPE mainitaan myöskin Temola. Kirjan mukaan Nils Katajaisen kerrotaan tehneen pakkolaskun 3.7.1944 MT-462:lla Liirin kylään "niittypahaselle". Ja vain tunti aikaisemmin oli myös pudonnut toinenkin suomalainen kone lähistölle Temolan kylälle, pari kilometriä luoteeseen Liirin kylältä. Tämä oli lentomestari Viktor Pyötsiän Mersu MT-235 ja Pyötsiä oli hypännyt laskuvarjolla ja loukkaantunut. Joten paikka lienee nyt selvitetty.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Joten paikka lienee nyt selvitetty.

Jukka

Siltähän se tuntuisi, että Liiri on oikea paikka, mutta ennen lopullista lukitsemista haluaisin odotella vielä, mitä tietoja jäsen Raimo heittää pöytään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Siltähän se tuntuisi, että Liiri on oikea paikka, mutta ennen lopullista lukitsemista haluaisin odotella vielä, mitä tietoja jäsen Raimo heittää pöytään.

Odotellessa mahdollisia Raimon tarkempia dokumentteja ote Ilmavoimien Esikunnan sotapäiväkirjasta.(Kansallisarkisto: Ilmavoimien esikunta. Yleisesikuntaosasto. Toimisto Ye 3 (1942-1945)

Tässä on hyvä esimerkki, miten virheellisiä tietoja niissä on. Ensinnäkin paikaksi on mainittu Termola eikä Temola, ohjaajan nimi on Katajaniemi, eikä Katajainen. Joskin nimi on myöhemmin korjattu. On siis hyvin ymmärrettävää ja inhimillistä, että myös kirjoihin tulee vääriä paikannimiä, kun lähteenä on käytetty näitä ns "virallisia alkuperäisiä lähteitä".

Jukka

0397.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katajaisen lentopäiväkirjassa lukee "pakkol. Liirin kyl.".

t. Harri

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on lehtileike, jossa mainitaan Liirin kylä ja Nuijamaan Pihkalanjärvi, joka näkyy Esan laittamassa kartassa sanan Liiri itäpuolella. Joten "kartalla ollaan...". Lähde: digikansalliskirjasto Etelä-Savo 18.8.1934.

Kartassa näkyy oikeassa reunassa myös paikannimi Viitikka, jonka tienhaaran (risteys) koillispuolella mainitaan Viktor Pyötsiän hypänneen koneestaan. Itse kone putosi Temolan paikkeille ja tuhoutui.

Katajaisen pakkolasku onnistui hyvin ja MT-462 saatiin pois niityltä ja se lensi jo viikon päästä taas tositoimissa.

Laajensin vähän karttaa, niin saadaan Pyötsiänkin paikannus samalla.

Jukka

2.jpg

 

kartta Nimetön.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennään vähän "pistoraiteille", mutta on pakko vielä laittaa nämä panssariasiantuntija Esalle, sillä jos päiväys ja paikka pitää kutinsa, niin nämä tankit olivat samoissa Pihkalanjärven maisemissa seuraavana päivänä Katajaisen pakkolaskusta! Pystytkö varmistamaan?

SA-kuva numero 152125: T 34 - 85 psv.
Pihkalanjärvi 1944.07.04

SA-kuva numero 152128: KV 1 - 85 psv.
Pihkalanjärvi 1944.07.04

SA-kuva numero 152136: Saksalainen rynnäkkötykki. Kuvassa rynnäkkötykki Stu.G. III Ausf. G.
Pihkalanjärvi 1944.07.04

kuvaaja (kaikki SA-kuvat ja kuvia on enemmänkin): Majuri M.J.Koskimies. Yhdessä kuvasarjan kuvassa ovat T-34:n vieressä everstiluutnantti Haataja ja majuri Mikkola.

Huom! tässä Stu.G -kuvassa näkyy taustalla rautatie ja junanvaunuja. Nuijamaan Pihkalanjärvellä eikä kovin lähellä rautatietä ei ollut, joten ainakin tässä kohtaa paikannus on väärin (?). Sarjassa on esim. kuva numero 152135: "Rynn.tykki SU 152:n alusta. Kapteeni Kaarnakari.
Pihkalanjärvi 1944.07.04
" ja kuva on otettu jossain isossa korjaamohallissa, ilmeisesti samassa kuin Stu.G-kuvakin.

Sen sijaan etelämpänä Kannaksella Heinjoen ja Ristseppälän välillä löytyy pitkulainen järvi, Pihkalanjärvi. Sen eteläpuolella menee itä-länsisuuntainen rautatie Viipurista Pölläkkälään. Olisko kuvat paremminkin sieltä jostain... ja missä kohtaa rintamalinja menikään 4.7.1944?

edit: tuo Heinjoen-Ristseppälän seutu oli jo menetetty 4.7. (liitekartta).

Jukka

152125_151636.jpg

152128_151639.jpg

152136_151647.jpg

 

 

torjunta1944-60til1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Mennään vähän "pistoraiteille", mutta on pakko vielä laittaa nämä panssariasiantuntija Esalle, sillä jos päiväys ja paikka pitää kutinsa, niin nämä tankit olivat samoissa Pihkalanjärven maisemissa seuraavana päivänä Katajaisen pakkolaskusta! Pystytkö varmistamaan?

SA-kuva numero 152125: T 34 - 85 psv.
Pihkalanjärvi 1944.07.04

SA-kuva numero 152128: KV 1 - 85 psv.
Pihkalanjärvi 1944.07.04

SA-kuva numero 152136: Saksalainen rynnäkkötykki. Kuvassa rynnäkkötykki Stu.G. III Ausf. G.
Pihkalanjärvi 1944.07.04

kuvaaja (kaikki SA-kuvat ja kuvia on enemmänkin): Majuri M.J.Koskimies. Yhdessä kuvasarjan kuvassa ovat T-34:n vieressä everstiluutnantti Haataja ja majuri Mikkola.

Huom! tässä Stu.G -kuvassa näkyy taustalla rautatie ja junanvaunuja. Nuijamaan Pihkalanjärvellä eikä kovin lähellä rautatietä ei ollut, joten ainakin tässä kohtaa paikannus on väärin (?). Sarjassa on esim. kuva numero 152135: "Rynn.tykki SU 152:n alusta. Kapteeni Kaarnakari.
Pihkalanjärvi 1944.07.04
" ja kuva on otettu jossain isossa korjaamohallissa, ilmeisesti samassa kuin Stu.G-kuvakin.

Sen sijaan etelämpänä Kannaksella Heinjoen ja Ristseppälän välillä löytyy pitkulainen järvi, Pihkalanjärvi. Sen eteläpuolella menee itä-länsisuuntainen rautatie Viipurista Pölläkkälään. Olisko kuvat paremminkin sieltä jostain... ja missä kohtaa rintamalinja menikään 4.7.1944?

edit: tuo Heinjoen-Ristseppälän seutu oli jo menetetty 4.7. (liitekartta).

Jukka

 

No joo, kyllä pomppas! Mutta lyhyesti ilmailuhistoriasta kiinnostuneita enempää kiukustuttamatta:

- Kuten tunnettua, SA-kuvien kuvaselosteisiin ja niiden päivämääriin ei kannata uskoa sokeasti. Hauskin esimerkki lienee kuva 155431, jossa kävelee edellispäivänä kaatunut kersantti Heimo Nikulassi. Näin siis, jos uskoisi kuvaselostuksen alkuperäistä päivämäärää 2.7.1944. Kuva on otettu tuon T-34-vaunun tuhoamispäivänä 30.6. ja Nikulassi kaatui 1.7. SA-kuva-tietokannan julkaisun jälkeen nettiversion pvm on korjattu ja on nyt oikein, mutta alunperin se oli 2.7.1944 (ks. alla ko. valokuvan metatiedot). Näyttäisi vieläpä siltä, että tuosta kuvasarjasta vain tuon yhden kuvan pvm on korjattu.

- Ps.D:n joukot oli irrotettu lepoon ja huoltoon Talin taisteluista kuun vaihtessa ja ne oli ryhmitetty Nuijamaanjärven-Kemppilän-Oravalan alueelle. Tuolle alueelle sattuu myös Nipan ja Vikkin pakkolaskupaikat Pihkalanjärven länsi- ja koillispuolella.

- TK-miehet kävivät tuossa panssariyksikössä sen spk:n mukaan 2.7. ja se oli silloin Salmetsillansuon maastossa, n. 2,5 km pohjoiseen Pihkalanjärvestä.

- Mainitsemasi kuva 152136 on suomalaisesta Sturmista ja se on otettu Panssarikeskuskorjaamolla Varkaudessa eikä Pihkalanjärvellä.

155431.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
tekstilisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

 Olikohan kone tuolloin jo suomalaisissa tunnuksissa?

Tutkintapöytäkirjassa ei kerrota kovinkaan tarkkaan pakkolaskupaikasta. Laitan kaikki sivut kuitenkin tähän. Stenmannin isossa Mersu-kirjassa sivulla 255 on kuva MT-462:sta vielä saksalaisissa tunnuksissa Lappeenrannassa päivämäärällä 2.7.1944. Lentokirjan mukaan on kiirettä pitänyt ja tuskin on ehditty kotimaisia merkkejä maalaamaan ennen pakkolaskua 3.7.

IMG_9139.thumb.JPG.95ac78736a76776f8050f6f6c04e4193.JPGIMG_9144.thumb.JPG.d2eb6242df6e3cca9ff63e9c06cc02ba.JPGIMG_9145.thumb.JPG.75bafbda68a86c8d24eee315800e122a.JPGIMG_9125.thumb.JPG.3fc3cce34c7022a77f1e2907fae7bb0f.JPGIMG_9126.thumb.JPG.272652e875fe1d9b0c13b7fab7e6285f.JPGIMG_9127.thumb.JPG.4ef3163921ba34e5e9501da00bcdeb18.JPGIMG_9128.thumb.JPG.20c6dc920cd5a6c162145c132d8f731e.JPGIMG_9152.thumb.JPG.773a4d83c9640cead9cc2250b0d76553.JPGIMG_9153.thumb.JPG.1ee0174b9e093943a926aafe3feb93aa.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

(Kiinnostaa kyllä tuo Jukan laittama "pistoraide". Enoni oli Saksassa koulutuksen saanut Sturmin ajaja. Enson paraatin jälkeen oli mukana Rynnäkkötykkipataljoonan esikuntavaunun kuskina niillä rintamilla missä Sturmeja käytettiin. Lapin sotaakin ehti vielä kokemaan).

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimolle taas kerran dokumenteista. Tämä SA-kuva numero 155460 esittää Nils Katajaista ja MT-462:sta Lappeenrannassa alkuperäisen päiväyksen mukaan 30.6.1944. Kuvassa on teksti "Vääpeli Katajainen starttaa MT 109 G.6-koneella. Lappeenranta 1944.06.30." Lisäksi kuvan metatietoihin on lisätty myöhemmin: "Konetyyppi: tiedustelukuvausversio Bf 109 G-8. Ohjaajana vääpeli Nils Katajainen, Hävittäjälentolaivue 24, 3. lentue."

Kuvassa erottuu sivuvakaajassa valmistusnumero 200041, joka on merkitty MT-462:n numeroksi Hannu Valtosen Messerschmitt bF 109 ja Saksan sotatalous -kirjassa olevassa listassa.

Samalle päivämäärälle merkityt kuvasarjan kuvat "Nipasta" Lappeenrannassa ja sama kuvaaja sotilasvirkamies Eino Nurmi.

"Hälytys! Vääpeli Katajainen, (jolla on 29 ilmavoittoa) lähtee torjuntalennolle.
Lappeenranta 1944.06.30"

Jukka

 

155460_143499.jpg

155458_143497(1).jpg

 

 

155361_143399.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo! Löytyykö koneen evakuoineen porukan raporttia tms?

Tuosta SA-kuvasta 155460: JOS pvm pitää paikkaansa, niin auringon ja koneen suunnasta ja paikasta päätellen rohkenisin sanoa, että koneen nokka on jokseenkin suoraan länteen ja se on lähdössä päivän viimeiselle lennolle klo 18.50 ja lentäjä on on silloin Kössi eikä Nipa. Taustalla, osin moottorin peitossa näkyy vanha tallirakennus (nyk. keskusvarasto) [punainen nuoli alla olevassa kuvassa]. Kone on suunnilleen Lavolankadun kohdalla Lidlin paikkeilla [keltaisen katkoviivasuorakaiteen sisällä].

Jori Ilangon kuvaamasta kuvasarjasta 157362-157371 ensimmäiset neljä (Mersuja kentällä ja ilmassa) ovat ilman päiväystä. Loput kuusi kuvaa on päivätty 1.7.1944, mikä vallitsevan tiedon mukaan ei pidä paikaansa, koska Lappeenrannan kentän pommitus tapahtui 2.7. illalla. Voitaneen olettaa, että Ilanko on ottanut nuo sarjan alkupään kuvat myös 2.7. ennen hyökkäystä. Näin on myös Kari Stenman tulkinnut (kirjojensa kuvatekstien päiväykset). Kuten Raimo kirjoitti, on koneiden joukossa myös MT-462 yhä saksalaismerkinnöissä. Näin ollen pakkolasku seuraavana päivänä on tapahtunut samassa asussa. Tästä seurannee se, että koneen korjauskertomuksessa lienee mainintoja mm. tunnusten maalauksesta.

Lpr 300644_a.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
tekstilisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään