Tatu Koiranen

Trump määräsi lopettamaan DEI-perusteisen henkilöstövalinnan liittovaltion ilmailussa

6 viestiä aiheessa

Yksi Trumpin virkaanastujaisten yhteydessä annetuista presidentin asetuksista (executive order) liittyy DEI-perusteiseen henkilöstövalintaan ilmailussa. Trump allekirjoitti 20. tammikuuta 2025 presidentin asetuksen "Radikaalien ja tuhlaavien valtion DEI-ohjelmien suosimisen lopettaminen". Asetusteksin mukaan mm. "Liittovaltion työllisyyskäytännöt, mukaan lukien liittovaltion työntekijöiden suoritusarvioinnit palkitaan yksilön aloitteellisuuden, taitojen, suorituskyvyn ja kovan työn perusteella, eivätkä ne saa missään tapauksessa ottaa huomioon DEI:n tai DEIA:n toteuttamista, tavoitteita, käytäntöjä, toimeksiantoja tai vaatimuksia."

Diversity, equity, inclusion (suom. monimuotoisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, inkluusio) eli DEI tarkoittaa wikipedian mukaan henkilöstöpolitiikassa "etenkin sellaisten henkilöryhmien" reilua kohtelua ja täyttä osallistumista, jotka joistakin historiallisista syistä ovat olleet aliedustettuja tai joutuneet identiteettinsä tai vammaisuutensa takia syrjityiksi. Wikipedian määritelmästä epäselväksi jää, onko kenties jotain henkilöstöryhmiä, joita ei sitten tarvitse kohdella niin reilusti?

Käytännössä DEI-henkilöstövalinta aiheuttaa tilanteita, joissa ansioituneempi, osaavampi ja pätevämpi jää valitsematta työhön, jos tämä sattuu kuulumaan enemmistöryhmään, kun tavoitteena on "inkluusion" lisääminen palkkaamalla keinotekoisesti huonompia työntekijöitä vähemmistöistä. Ilmailun osalta asia sai Yhdysvalloissa runsaasti julkisuutta noin vuosi sitten, Elon Muskin kritisoitua United Airlinesin ja Boeingin käytäntöjä suosia ei-valkoisia lentäjiä ja muita työntekijöitä työhönotossa: "“It will take an airplane crashing and killing hundreds of people for them to change this crazy policy of DIE,” Musk wrote, misspelling the DEI acronym. “Do you want to fly in an airplane where they prioritized DEI hiring over your safety? That is actually happening,”"

Osan mielestä DEI-suosinta ei vaaranna lentoturvallisuutta koska tähän mennessä siitä ei ole näyttöä onnettomuuksina, mutta itse en ole samaa mieltä. Vaarallinen käytäntö on vielä niin nuori, ettei se ole ehtinyt vaikuttaa organisaatioihin. Vaikka Deltan Eric Hendrick kuinka väittää, että "There’s no sliding scale when it comes to pilots. Everyone has to meet the industry standards, and they are high. So to weaponize DEI by saying it could threaten public safety is just ridiculous.” niin lapsikin sen ymmärtää, ettei tuo voi pitää paikkaansa tilanteessa, jossa osaajista on muutenkin niukkuutta, eikä minkään vakavasti otettavan lentoyhtiön henkilöstövalinta perustu siihen, että palkataan juuri ja juuri minimivaatimukset täyttäviä työntekijöitä. Jos valitaan huonompia ihmisiä parempien sijaan hoitamaan vaativia tehtäviä, on hyvin vaikea uskoa sen jollain tavalla lisäävän turvallisuutta. En tiedä, miten korkeat tai matalat jenkkien standardit tässä suhteessa ovat, mutta ainakaan Euroopassa lentäjien osaamista koskevat viranomaisstandardit eivät ole erityisen korkeita.

En ota kantaa siihen, onko sosiaalisella työllistämisellä muuten jotain asemaa yhteiskunnassa ja jos on, pitääkö se ulottaa myös henkilöihin, jotka eivät ole diagnosoidusti kehitysvammaisia, muuten neurologisesti vammaisia tai pitkäaikaissairaita, mutta turvallisuuskriittisiin aloihin se valintamalli ei ainakaan millään tavalla kuulu. Ei toki kuulu syrjintäkään, mutta syrjintää ei ole se, että palkataan parempi hakija ja jätetään huonompi hakija palkkaamatta, oli palkattu sitten musta genderfluidi lesbonainen ja palkkaamatta jäävä valkoinen suomalainen heteromies, tai päinvastoin. Osaamisen on ratkaistava, niin lentoyhtiöissä kuin esimerkiksi lennonjohtajat työllistävällä FAA:lla. Ainakaan minä en halua olla matkustajana koneessa, jonka päällikkö on tullut valituksi ensisijaisesti siksi, että kuuluu tai on kuulunut aliedustettuun ryhmään.

https://thehill.com/homenews/administration/5099606-trump-orders-faa-to-terminate-dei-hiring-efforts/

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei riitä, että on sopiva
 
Pidin töistäni paljon. Siksi ylitin työeläkeiän muutamalla vuodella.
 
Minusta on aina ollut itsestään selvää, että kuhunkin tehtävään valitaan paras mahdollinen tekijä. Maalla, merellä ja ilmassa.
 
Finavian korkea johto ja lainoppineet päättivät, että lennonjohtajiksi on löydettävä yhteistyöhaluisia mukavia ihmisiä. Siksi lentolupakirjasta luovuttiin. Lentäjät ovat liian itsevarmoja.
 
Ilmalussa kokonaisuuksien ymmärtäminen on vaikeinta. Siksi väitän yhä, että lentotaito, etenkin IFR, antaa parhaan mahdollisen perustan lennonjohtajaksi.
 
Turvallisuuskriittisissä tehtävissä ei riitä, että hakija on mukava ja sopiva. Pitää olla pätevin. Trump on oikeassa.
 
Esa
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Räikeimmin tämä deikulttuuri Suomessa näkyy Ylen toimittaja ja ohjelmapolitiikssa.

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän kyllä, että syrjintää tapahtuu ja turvallisuuden kustannuksella. Eräässä saksalaisessa varustamossa halutaan saksalaisia kippareita. Nämä etenevät urallaan, vaikka osaamisen puolesta ei vielä pitäisi, muiden, ei saksalaisten, mutta pätevämpien edelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
 
 
Finavian korkea johto ja lainoppineet päättivät, että lennonjohtajiksi on löydettävä yhteistyöhaluisia mukavia ihmisiä. Siksi lentolupakirjasta luovuttiin. Lentäjät ovat liian itsevarmoja.
 
Ilmalussa kokonaisuuksien ymmärtäminen on vaikeinta. Siksi väitän yhä, että lentotaito, etenkin IFR, antaa parhaan mahdollisen perustan lennonjohtajaksi.
 
Turvallisuuskriittisissä tehtävissä ei riitä, että hakija on mukava ja sopiva. Pitää olla pätevin. Trump on oikeassa.
 
Esa

Vaikka en ammattilentäjä ole ollutkaan (ja nyk.maakrapu) niin ehdottomasti komppaan tässä Esaa. Vain lentolupakirjan omaava ja itsekin lentävä lennonjohtaja puhuu ja ymmärtää samaa kieltä ilma-aluksen kanssa. Omalla kohdallani on mieleen jäänyt kai loppuiäkseni tuollaisesta "yhteistyöhaluisesta ja mukavasta" ei lentävästä niin sanotusta lennonjohtajasta kokemus jota nyt en tässä toki enempää avaa.        Vähän samoissa mennään tieliikenteen puolella kun jokunen vuosi sitten uudistettiin yksityisen ajo-opetuslupa vaatimuksia poistamalla ajo-opettajan teoriakoe kokonaan,kun se aiemmin oli huomattavasti tiukempi kuin oppilaan vastaava,kuten se luonnollisesti kuuluukin olla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27/01/2025 at 19.29, Esa Karanko kirjoitti:
Siksi väitän yhä, että lentotaito, etenkin IFR, antaa parhaan mahdollisen perustan lennonjohtajaksi.

Olen samaa mieltä. Olisin vallan erinomainen lennonjohtaja. :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään