Tatu Koiranen

Air Busanin A321 tuhoutunut tulipalossa Etelä-Koreassa

7 viestiä aiheessa

Yonhap News Agency tietää kertoa, että Air Busanin A321 on syttynyt tänään palamaan Busanissa (Gimhae International Airport, RKPK / PUS). Koneen oli tarkoitus lähteä operoimaan lentoa BX391 PUS-HKG, kun se syttyi palamaan. Kaikki matkustajat ja miehistön jäsenet ovat tiettävästi selvinneet hengissä, alustavien tietojen mukaan 4 olisi loukkaantunut. Koneen runko tuhoutui käytännössä täysin. Yonhapin viranomaiselta saamien tietojen mukaan palo olisi alkanut koneen takaosasta rungon sisältä ja levinnyt sitten runkoa pitkin, tietoa ei ole vahvistettu. Koneyksilö on mahdollisesti ollut HL7763, mutta tätä ei ole vahvistettu (joillain sivuilla esitetään varmasti perätöntä väitettä, että se olisi ollut HL7729, mutta ko. kone on tälläkin hetkellä ilmassa muulla reitillä).

Gimhae_A321_fire.jpg.251239aa0925c4dabf6251df3522f4ec.jpg
kuva: Yonhap News

https://en.yna.co.kr/view/AEN20250128002853315?section=national/national

Myös lentoposti on uutisoitunut tapahtuneesta:

https://lentoposti.fi/uutiset/air_busanin_airbus_a321_syttyi_tuleen_etel_korean_busanissa_matkustajat_evakuoitiin_onnistuneesti

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yophan News on tarkentanut loukkaantuneiden määrän seitsemään, mutta kaikki lievästi loukkaantuneita.

Palon kerrotaan alkaneen matkatavaralokerosta, joka sopisi yhteen sen kanssa, ettei runko näyttänyt palaneen puhki paineväliseinän takapuolelta (APU:lta), vaan ainoastaan paineistetun kabiinin alueelta.

According to fire authorities, passengers who had boarded the plane reported seeing a fire start in a baggage compartment, accompanied by crackling sounds and smoke.

https://m-en.yna.co.kr/view/AEN20250129001251315?section=national/national

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Palon kerrotaan alkaneen matkatavaralokerosta, joka sopisi yhteen sen kanssa, ettei runko näyttänyt palaneen puhki paineväliseinän takapuolelta (APU:lta), vaan ainoastaan paineistetun kabiinin alueelta.

Korealainen uutiskanava on näyttänyt matkustajan ottaman kuvan matkatavaralokerosta, jonka luukun takana näkyy tulipalon kajo.

https://www.youtube.com/watch?v=JLEDea27S-A&ab_channel=YTN

AirBusan_HL7763.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai vaan joku Litiumperustainen akku/ varavirtalähde posahtanut?  Jos on näin, niin pitää tehdä nopeasti muutoksia. Käsimatkatavaroihin tulevat akut pitää pakata tulenkestäviin ja itse akun räjähdyspaineen kestäviin pusseihin mahdollisesti irroitettuina itse käyttölaitteesta. Nämä kunnolliset suojapussit eivät maksa montaa kymppiä enempää. Tässä yksi malli: LiPo suojapussit - Akkukauppa

Minä harrastan radio-ohjattavia sähkö- ym. liidokkeja ym.. Kun lataan LiPo akkua, niin se on aina latauspussissa suljettuna ja lukittuna. Säilytän kyseisiä akkuja sopivassa varauksessa kylmävarastossa, mutta tietenkin aina turvapussien sisällä. En nykyään jätä kotiin mitään akkua latautumaan, jos kukaan ei ole paikalla.

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten, esim varavirtalähde tuottaa palaessaan melkoisen määrä  tulikuumaa kaasua. Vaikka tuollainen pussi lämmön kestäisikin, vähän eipäilyttää että mahtaako palokaasu kuitenkaan pysyä sisuksissa.

Oli miten oli, tuollainen kyllä hidastaisi palon leviämistä, ehkä estäisikin kun pussissa palava akku voitaisiin helpommi  napata parempaan paikkaan käryämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Käsimatkatavaroihin tulevat akut pitää pakata tulenkestäviin ja itse akun räjähdyspaineen kestäviin pusseihin mahdollisesti irroitettuina itse käyttölaitteesta.

Siitä sitten purkamaan puhelimista akkuja lähtöportilla ja pussittamaan niitä? En ihan ymmärrä, mitä tällä räjähdyspaineen kestävyydellä tarkoitetaan, pussi "kestää räjähdyspaineen" jos pussi ei ole tiukasti suljettu, jolloin paine pääsee purkautumaan, mutta ei nuo pussit muuten syntyvien kaasujen paineita kestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pussit eivät ole mitään ihmelaitteita eivätkä varsinkaan kaasutiiviitä. Kuumaa myrkkykaasua ja liekkejäkin puhaltaa saumoista ja jos pussissa on liikaa akkuja, pussista ei ole paljonkaan apua. Lennokkiharrastajat suosivat nykyään ammuslaatikoiden käyttöä akkujen varastointiin. Netissä on useampiakin videoita pussien testeistä, joiden perusteella tilanne voi mennä hankalaksi, jos pussitettukin akku laukeaa matkatavaralokerossa. Tuossa alla on melko iso akku suhteessa pussin kokoon, mutta ajatus selvinnee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään