Jukka Nisula

Luutnantti Mauno Hurttilan pakkolasku 28.6.1941

4 viestiä aiheessa

Tuli vastaan eräs tapaus, johon haluaisin lisätietoja. Lentolaivue 30:ssä (LLv 30) sen 3. lentueessa 2. lentueessa Turussa palveli jatkosodan alussa tuoreena lentoupseerina luutnantti Mauno Olavi Hurttila (29.06.1918 - katosi 5.8.1943).

Ilmavoimien Esikunnan sekä Lentorykmentti 3:n sotapäiväkirjoissa (ohessa liitteet) kerrotaan hänen lentäneen Fokker D.XXI FRw-koneella puhelinlankoihin matalalla ja ajaneen pintoihin sekä koneen tuhoutuneen pellolle jossakin Turun pohjoispuolella. Luutnantti Hurttilan kerrotaan loukkaantuneen, kantakortissa hänen mainitaan "haavoittuneen 28.6.1941 Turussa". Ihme ja kumma LLv 30:n sotapäiväkirja ei kerro mitään ja sen 3. lentueen sotapäiväkirjaa ei netissä ole. (lisäys: ei myöskään Hurttilan  2. lentueen)

Kyseessä oli illalla 28.6.1941 Turun kaupungin ja Artukaisten lentokentän liepeillä matalalla lentäneiden ja kenttää tulittaneiden yhdeksän Polikarpov I-16 venäläishävittäjien takaa-ajo. Venäläishävittäjät olivat poistuneet erään it-patterin spk:n mukaan lounaaseen päin ja FRw-pari oli lähtenyt niiden perään. Mutta mikä oli Hurttilan lentämän Fokkerin FR-tunnus ja miten tuossa "pakkolaskussa" sitten oikein kävi? Ja miten pahasti kävi FRw-koneelle? Ja kuka oli tuo suomalaisparin toinen lentäjä?

Kävin läpi kaikki Lentolaivue 30:n koneyksilöt Stenmanin "Fokker-laivue - Lentolaivue 30 sodassa" -kirjasta. Siinä ei ole mitään mainintaa koko tapauksesta, eikä kirjassa olevassa LLv 30:n konemenetysluettelossa ole tuolle päivämäärälle merkitty yhtään menetettyä FRw- konetta. Koneluettelossa FR-130:n kohdalla on merkitty "28.6.1941 vaurioitui laskussa", mutta paikkaa ja lentuetta ei ole mainittu. Vanhassa "Fokker D.XXI SIH 3 -kirjassa ainoa sopiva LLv 30:n koneyksilö tuolle päivälle on myös FR-130; "vaurioitui laskussa 28.6.1941." Paikkaa eikä lentäjää ei siinäkään ole mainittu.

Löytyykö ilmataistelukertomusta tms., josta tapaus selviäisi. Ja oliko Hurttilan kone juuri tuo FR-130 jota nyt itse lähinnä arvelen? Jos se on se, niin kone luovutettiin lentokonetehtaalle korjattavaksi 24.7.1941.

Jukka

 

0138.jpg

0003(9) – kopio.jpg

0008(9).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjattu Hurttilan lentue

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista tarkemmin mutta päätettiin kuitenkin, ettei sotalennon aikana tapahtuneista onnettomuuksista/vaurioista tehdä tutkintopöytäkirjaa. FR-130:n koneen yksilökansiossa ei ole mainittua kirjaa.

IMG_1770.thumb.JPG.d87f8c39188f7ac0dcac8df5bcebe283.JPGIMG_2415.thumb.JPG.ab3f9e310ad75f1f91918301025fc2dd.JPGIMG_2416.thumb.JPG.ac65882bf540392c3059fd25b206cf25.JPGIMG_2396.thumb.JPG.37fac98ddd1fd9331a8274c2f9c163c9.JPGIMG_2397.thumb.JPG.60adb475f47d3028b6f32ef44b7f96fe.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos Raimo!

Näistä papereista selvisi tai varmistui monta minulle vielä epäselvää seikkaa. Ensinnäkin kone oli kuin oli Wasp-Fokker FR-130, joka kuuluikin LLv 30:n 2. lentueeseen, eikä Turkuun liikekannallepanossa määrättyyn ja 24.6 sinne ensimmäisenä tukeutuneeseen 3. lentueeseen. Kaikki tuossa lentopäiväkirjassa olevat koneet ja lentäjät - myös siis luutnantti Hurttila - kuuluivat 2. lentueeseen. Löysin lisäksi laivueen spk:sta tiedon, että 26.6. siirtyi kaksi 2. lentueen Fokkeria Porista Turkuun. Lentueiden koneet vuorottelivat parin päivän välein tuolloin Porin ja Turun välillä johtuen Artukaisten kentän pommituksista. Turussa asennettiin tuolloin myös radioita laivueen koneisiin. Kari Stenmanin Lentolaivue 30 -kirjassa on kuva Turusta päivättynä 27.6.-41, jossa ovat rivissä 2/LLv 30:n Fokkerit FR-124, -129 -ja -130.

Tässä selvisi myös koneen saamat vauriot, ensiksi se on merkitty jopa tuhoutuneeksi, mutta sitten status muutettu pahasti vaurioituneeksi. Mutta tuostakin romusta taas uusi kone rakennettiin.

Näyttää 28.kesäkuun illan lentoaikoja katsellessa siltä, että luutnantti Mauno Hurttilan kanssa I-16:sia parina jahdannut FRw-ohjaaja on ollut 2. lentueesta joko vänrikki Yrjö Leikkonen, vänrikki Veikko Sauru, kersantti Tauno Heinonen tai korpraali Martti Immonen.

Hurttilan sotapolku:

https://www.sotapolku.fi/henkilot/hurttila-ent-gronlund-mauno-olavi_1918-06-29_kakisalmi/#

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään