Jukka Nisula

Luutnantti Mauno Hurttilan pakkolasku 28.6.1941

7 viestiä aiheessa

Tuli vastaan eräs tapaus, johon haluaisin lisätietoja. Lentolaivue 30:ssä (LLv 30) sen 3. lentueessa 2. lentueessa Turussa palveli jatkosodan alussa tuoreena lentoupseerina luutnantti Mauno Olavi Hurttila (29.06.1918 - katosi 5.8.1943).

Ilmavoimien Esikunnan sekä Lentorykmentti 3:n sotapäiväkirjoissa (ohessa liitteet) kerrotaan hänen lentäneen Fokker D.XXI FRw-koneella puhelinlankoihin matalalla ja ajaneen pintoihin sekä koneen tuhoutuneen pellolle jossakin Turun pohjoispuolella. Luutnantti Hurttilan kerrotaan loukkaantuneen, kantakortissa hänen mainitaan "haavoittuneen 28.6.1941 Turussa". Ihme ja kumma LLv 30:n sotapäiväkirja ei kerro mitään ja sen 3. lentueen sotapäiväkirjaa ei netissä ole. (lisäys: ei myöskään Hurttilan  2. lentueen)

Kyseessä oli illalla 28.6.1941 Turun kaupungin ja Artukaisten lentokentän liepeillä matalalla lentäneiden ja kenttää tulittaneiden yhdeksän Polikarpov I-16 venäläishävittäjien takaa-ajo. Venäläishävittäjät olivat poistuneet erään it-patterin spk:n mukaan lounaaseen päin ja FRw-pari oli lähtenyt niiden perään. Mutta mikä oli Hurttilan lentämän Fokkerin FR-tunnus ja miten tuossa "pakkolaskussa" sitten oikein kävi? Ja miten pahasti kävi FRw-koneelle? Ja kuka oli tuo suomalaisparin toinen lentäjä?

Kävin läpi kaikki Lentolaivue 30:n koneyksilöt Stenmanin "Fokker-laivue - Lentolaivue 30 sodassa" -kirjasta. Siinä ei ole mitään mainintaa koko tapauksesta, eikä kirjassa olevassa LLv 30:n konemenetysluettelossa ole tuolle päivämäärälle merkitty yhtään menetettyä FRw- konetta. Koneluettelossa FR-130:n kohdalla on merkitty "28.6.1941 vaurioitui laskussa", mutta paikkaa ja lentuetta ei ole mainittu. Vanhassa "Fokker D.XXI SIH 3 -kirjassa ainoa sopiva LLv 30:n koneyksilö tuolle päivälle on myös FR-130; "vaurioitui laskussa 28.6.1941." Paikkaa eikä lentäjää ei siinäkään ole mainittu.

Löytyykö ilmataistelukertomusta tms., josta tapaus selviäisi. Ja oliko Hurttilan kone juuri tuo FR-130 jota nyt itse lähinnä arvelen? Jos se on se, niin kone luovutettiin lentokonetehtaalle korjattavaksi 24.7.1941.

Jukka

 

0138.jpg

0003(9) – kopio.jpg

0008(9).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjattu Hurttilan lentue

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista tarkemmin mutta päätettiin kuitenkin, ettei sotalennon aikana tapahtuneista onnettomuuksista/vaurioista tehdä tutkintopöytäkirjaa. FR-130:n koneen yksilökansiossa ei ole mainittua kirjaa.

IMG_1770.thumb.JPG.d87f8c39188f7ac0dcac8df5bcebe283.JPGIMG_2415.thumb.JPG.ab3f9e310ad75f1f91918301025fc2dd.JPGIMG_2416.thumb.JPG.ac65882bf540392c3059fd25b206cf25.JPGIMG_2396.thumb.JPG.37fac98ddd1fd9331a8274c2f9c163c9.JPGIMG_2397.thumb.JPG.60adb475f47d3028b6f32ef44b7f96fe.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos Raimo!

Näistä papereista selvisi tai varmistui monta minulle vielä epäselvää seikkaa. Ensinnäkin kone oli kuin oli Wasp-Fokker FR-130, joka kuuluikin LLv 30:n 2. lentueeseen, eikä Turkuun liikekannallepanossa määrättyyn ja 24.6 sinne ensimmäisenä tukeutuneeseen 3. lentueeseen. Kaikki tuossa lentopäiväkirjassa olevat koneet ja lentäjät - myös siis luutnantti Hurttila - kuuluivat 2. lentueeseen. Löysin lisäksi laivueen spk:sta tiedon, että 26.6. siirtyi kaksi 2. lentueen Fokkeria Porista Turkuun. Lentueiden koneet vuorottelivat parin päivän välein tuolloin Porin ja Turun välillä johtuen Artukaisten kentän pommituksista. Turussa asennettiin tuolloin myös radioita laivueen koneisiin. Kari Stenmanin Lentolaivue 30 -kirjassa on kuva Turusta päivättynä 27.6.-41, jossa ovat rivissä 2/LLv 30:n Fokkerit FR-124, -129 -ja -130.

Tässä selvisi myös koneen saamat vauriot, ensiksi se on merkitty jopa tuhoutuneeksi, mutta sitten status muutettu pahasti vaurioituneeksi. Mutta tuostakin romusta taas uusi kone rakennettiin.

Näyttää 28.kesäkuun illan lentoaikoja katsellessa siltä, että luutnantti Mauno Hurttilan kanssa I-16:sia parina jahdannut FRw-ohjaaja on ollut 2. lentueesta joko vänrikki Yrjö Leikkonen, vänrikki Veikko Sauru, kersantti Tauno Heinonen tai korpraali Martti Immonen.

Hurttilan sotapolku:

https://www.sotapolku.fi/henkilot/hurttila-ent-gronlund-mauno-olavi_1918-06-29_kakisalmi/#

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin IVAK 46:n (Ilmavalvonta-aluekeskus 46) sotapäiväkirjasta maininnan näiden yhdeksän I-16 -hävittäjän vierailusta Turussa ja suomalaisten Fokkerien kanssa käydystä ilmataistelusta Ruohonpään yläpuolella 28.6.1941. IVAK ilmoitti suomalaiskoneen pudonneen. Ruohonpää on Turun kaupunginosa sen pohjoispuolella, ohessa ote vuoden 1947 kartasta.

Nyt tietysti kiinnostaisi, mille pellolle luutnantti Hurttilan FR-130 putosi. Puhelinlangat ovat menneet pellon vieressä, jos se auttaisi asiaa. Löytyykö Turun suunnalta tämän foorumin lukijoita, joilla olisi vaikka perimätietoa tapauksesta tai tietoa paikallishistoriasta, ehkä kirjoista tai muistelmista, joissa tämä onnettomuuspaikka olisi mainittu.

Tuolla Turun pohjoispuolen alueella on ollut "ennen vanhaan" todella paljon pelto- ja niittyaukeita. SA-värikuvassa (1944) aivan kuvan oikeassa reunassa olevat peltoaukeat ovat Ruohonpään - Laihasmäen ym. aluetta.

Jukka

 

0004(12).jpg

 

Topografinen kartta_Peruskartta 1_20.000 Turku 1947-1948 (2+0).jpg

 

Topografinen kartta_Peruskartta 1_20.000 Turku 1947-1948 (2+0) – kopio (2) – kopio.jpg

JSdia405_165808.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, Hurtillan taistelua varten kirjoitin julkaisemattomaan Hangon ilmailuhistoriaa käsittelevään kirjaani vuonna 2007 seuraavasti:

In the evening at 21:38, 9 I-16s from the 1st squadron of the 13th regiment of the Baltic Fleet, led by Leonovich, took off for reconnaissance towards the Turku airfield. The group appeared over the target completely unexpectedly, and 4 Fokkers from the 30th squadron took off to intercept already under fire from the "donkeys" strafing the aircraft parking areas with machine guns. The I-16 pilots willingly entered into the air battle that ensued at an altitude of 200-300 meters. Flight commander Anatoly Kuznetsov and one of his wingmen Alim Baysultanov successfully attacked one of the Finnish pairs and shot down the Fokker of Vänrikki Mauno Hurttila. The FR-130 received serious damage and at 22:15 Mauno was forced to make an emergency landing on the outskirts of Turku. The plane was destroyed, and the pilot received severe injuries. Subsequently, after the operation and a long recovery period, Hurtilla returned to flight duty { 31 }.

Meanwhile, the second Finnish pair was attacked by Yekushev's flight. After returning, the lieutenant reported that he had personally shot down one Fokker, but apparently he was mistaken. The post-flight reports of the LLv 30 pilots for that day have not survived, but it can be confidently stated that this squadron did not lose a single fighter in that battle. Leonovich's group returned home over the sea. On the way, in the Ravskyar area, Kuznetsov's flight noticed the transport "Arcturus" and fired at it with cannon fire. The ship began to smoke, which gave the Soviet pilots a reason to report its sinking. Towards the end, the joy of the first successful flight was marred by an accident of one of the planes on landing - in the twilight, Lieutenant Yekushev leveled the machine high, without speed, the I-16 hit the ground, nosed over and crashed. The pilot escaped with minor wounds and bruises, but was sent to the hospital { 32 }.

Lisäksi olen samaa mieltä siitä, että Turun Fokkersin dokumentit vaikuttavat epätäydelliseltä. Tämä johtuu siitä, että he kuuluivat ns. Osasto Ilveskorveen, joka oli LeLv 30:n kokonaisuus kaukaisella lentokentällä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thank you for this interesting report, Andrey. When the 3rd Wing (3. lentue) of the LLv 30 was mobilized on 17.6.1941, this 3rd Wing called “Department Ilveskorpi” (Osasto Ilveskorpi) was ordered to move from Pori to the squadron’s work airfield in Artukainen, Turku. The squadron’s task was to prevent air attacks on Turku, protect its industrial plants and occasionally secure shipping in the Turku archipelago. First 6  "Wasp-Fokker" D.XXI fighters moved to Artukainen on 24.6. and the Wing Commander was Lieutenant Erkki Ilveskorpi. Due to the bombing of Turku airfield, six of the 3rd Wings planes moved back to Pori on 26.6. and the planes of the 2nd and 3rd Wings alternated between Pori and Turku for some time until July 3rd. After that, only the 3rd Wing remained in Turku. The last six fighters of "Osasto Ilveskorpi" flew to Utti on September 16, 1941. Lieutenant Hurttila and his FR-130 belonged to the Squadrons 2nd Wing, and not to the "original" Department Ilveskorpi. So, a small clarification on the Wings in Hurttila’s incident on 29.6.1941.

I agree with you regarding the war diaries of LLv 30, especially in the hectic phase in the early days of the Continuation War. They are a bit confusing. Squadrons three Wings were spread out over several airfields during the summer of 1941; Pori, Turku, Hyvinkää, Hollola and later on duty at Malmi in Helsinki. I noticed this when I wrote the first part of my two-part article on the military history of Hyvinkää airport in the 1/2024 issue of Feeniks magazine.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys + korjaus pvm
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään