Esa Kaihlanen

Matkustajakone törmäsi helikopteriin ja putosi jokeen Washingtonissa

57 viestiä aiheessa

Koplauksia (releointi) voidaan toteuttaa yleensä monella tapaa, joko yhteen suuntaan tai molempiin, tarpeen mukaan nykyaikaisilla lennonjohdon puheyhteysjärjestelmillä. Suomessakin käytetään yleisesti maakuntakentillä, esim. tornin ollessa kiinni maaliikennejakso (UHF) ja tornin jakso (VHF) koplataan yhteen jolloin osapuolet kuulevat toistensa liikenteen ja turvallisuus näin paranee. Ehkä yleisemmin niin että tornin jakson liikenne välitetään maaliikennejaksolle. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitystä Blancolirion kanavalla mm. NTSB:n kolmannen briefingin pohjalta. Tuossa(kin) kyllä sanotaan, että koneet eivät kuulleet toistensa liikennettä, oikeastaan toistensä lähetettä, koska sama ATC:n lähetys kyllä kuului sekä VHF:llä että UHF:llä.

https://www.youtube.com/watch?v=n9mAUks0krI

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
tarkennus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Päivitystä Blancolirion kanavalla mm. NTSB:n kolmannen briefingin pohjalta. Tuossa(kin) kyllä sanotaan, että koneet eivät kuulleet toistensa liikennettä.

https://youtu.be/n9mAUks0krI

Siinäpä se sanottiin Blancolirion videon lopussa, että siinä vaiheessa kun CRJ siirrettiin lähestymään kiitotielle 33, olisi ollut aika pyytää kopteri holdaamaan.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai UHF- ja VHF-liikennettä voi noin vain koplata yhteen. UHF käyttäjän (ja päin vastoin) pitäisi kuulla kummankin kanavan liikenne, ettei puhuisi toisen päälle. Eikä lähetystä voi oikein viivästyttääkään sillä se vasta aiheuttaisi sekaannusta. Ajatelkaa vaikkapa kuittausta, joka lähtee toiselle kanavalle eetteriin 10 sekuntia myöhässä keskelle aivan toista keskustelua.

Olen vähän tyhmä, mutta miksei kopteri voi käyttää VHF-radiota silloin kun liikkuu vilkkaasti liikennöidyn lentoaseman lähellä ja UHF-radiota sitten noihin military-pulinoihin. Silloin ainoa kärsijä olisi tuo kopterin pilotti. Nyt vastuu tiedon jakamisesta on siirretty lennonjohdon harteille, eikä omilla taajuuksillaan olevat pilotit ole tietoisia toisistaan automaattisesti niin kuin normaalisti.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on mielestäni, aika hyvä analyysipätkä onnettomuudesta. Filmissä  Michael 'Rocket' Blackstone, 43 vuotiasammattilentäjä, jolla on 26vuoden kokemus niin liikennelentäjänä kuin taitolentäjänä. En tietystikään pysty ottamaan kantaa tässä esitettyihin seikkoihin, mutta tuo helikopterilentäjän 500 tunnin kokemuksen esittäjä laittaa tikunnokkaan jopa siten, että sillä kokemuksella alkaa tuntua siltä, että osaa, vaikka paljon on vielä opittavaa. Olisi mukavaa kuulla suomalaisten pilottien kommentteja tuosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Tässä on mielestäni, aika hyvä analyysipätkä onnettomuudesta. Filmissä  Michael 'Rocket' Blackstone, 43 vuotiasammattilentäjä, jolla on 26vuoden kokemus niin liikennelentäjänä kuin taitolentäjänä. 

 

Tämä kaveri sai melkoisen discreditoinnin tuolla pprune-foorumilla hieman kummallisten tietojensa takia.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Ei kai UHF- ja VHF-liikennettä voi noin vain koplata yhteen. UHF käyttäjän (ja päin vastoin) pitäisi kuulla kummankin kanavan liikenne, ettei puhuisi toisen päälle. Eikä lähetystä voi oikein viivästyttääkään sillä se vasta aiheuttaisi sekaannusta. Ajatelkaa vaikkapa kuittausta, joka lähtee toiselle kanavalle eetteriin 10 sekuntia myöhässä keskelle aivan toista keskustelua.

Olen vähän tyhmä, mutta miksei kopteri voi käyttää VHF-radiota silloin kun liikkuu vilkkaasti liikennöidyn lentoaseman lähellä ja UHF-radiota sitten noihin military-pulinoihin. Silloin ainoa kärsijä olisi tuo kopterin pilotti. Nyt vastuu tiedon jakamisesta on siirretty lennonjohdon harteille, eikä omilla taajuuksillaan olevat pilotit ole tietoisia toisistaan automaattisesti niin kuin normaalisti.

Jaa ei vai? UHF-liikenne tuodaan lennonjohdon radiojärjestelmään ja lähetetään ulos VHF-jaksolla. Ja vastaavasti VHF-liikenne tuupataan ulos UHF-taajuudella.

Olen itse käyttänyt tällaista järjestelmää yli 30 vuotta työkseni. Siinä yhdellä taajuudella saapuva lähete työnnetään ulos 12 muulla taajuudella, jolloin Lapin pohjoisessa taajuudella 126,1 MHz puhuva lentäjä tulee kuulluksi etelän 121,3 MHz taajuudella. Lentäjille tulee vaikutelma, että he ovat samalla taajuudella, vaikka todellisuudessa eivät ole. Kotimainen järjestelmä toimii vain VHF-taajuuksilla, mutta ei järjestelmän keskusboksi ymmärrä eroa eri VHF/UHF-taajuuksien välillä.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään