Esa Kaihlanen

Matkustajakone törmäsi helikopteriin ja putosi jokeen Washingtonissa

65 viestiä aiheessa

CNN:n mukaan PSA:n CRJ-700 törmäsi Sikorsky H-60 -helikopteriin ollessaan laskeutumassa Washingtonin lentokentälle (KDCA), päätyen Potomac-jokeen.

 https://edition.cnn.com/us/live-news/plane-crash-dca-potomac-washington-dc-01-29-25/index.html?t=1738206176067

Lainaa

A passenger aircraft that crashed into the Potomac River near Reagan National Airport outside of Washington, DC, collided midair with a Sikorsky H-60 helicopter while on approach to the runway, the Federal Aviation Administration said in a statement.

The plane was Flight 5342 for American Airlines and was a PSA Airlines Bombardier CRJ700 regional jet. It departed from Wichita, Kansas, earlier on Wednesday.

The FAA said its statement is based on preliminary information and subject to change.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari löysi tavan säästää rahaa käyttämällä kuvaa, josta ei tarvinut maksaa. Eikä myöskään toimittajan mielestä kannattanut kirjoittaa, ettei kuvan koneen yhtiö liity millään tavalla koko asiaan. https://www.hs.fi/maailma/art-2000010998791.html

hs_aa5342_brit_air.png

Koneyksilö oli N709PS ja tokihan Wikimedialta olisi löytynyt kuva ko. yhtiön toisesta CRJ700:sta: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bombardier_CRJ-700_‘N724SK’_American_Eagle_(39833454094).jpg

679b0ff1c707c_Bombardier_CRJ-700_N724SK_American_Eagle_(39833454094).jpg.7e8ef24bcf0dca0dd42ca23d0e9a6ccb.jpg
Alan Wilson from Stilton, Peterborough, Cambs, UK, CC BY-SA 2.0

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-20140256

Lainaa

Yhdysvaltain ilmailuhallinnon mukaan PSA Airlinesin operoima kone törmäsi ilmassa helikopteriin.

Yhdysvalloissa maan pääkaupungissa Washingtonissa matkustajalentokone on pudonnut Potomacjokeen lähellä Ronald Reaganin kansallista lentoasemaa.

American Airlinesin lähteen mukaan noin 60 matkustajaa oli varannut paikan lennolle. Lisäksi koneessa oli neljä miehistön jäsentä.

Tässä vaiheessa joesta on nostettu 18 menehtynyttä ihmistä, kertoo CBS News -televisiokanava.

Mikäli kaikki lentokoneessa ja helikopterissa olleet ovat kuolleet, kyseessä on tuhoisin lento-onnettomuus Yhdysvalloissa yli 20 vuoteen.

Yhdysvaltain ilmailuhallinnon mukaan PSA Airlinesin operoima American Airlinesin lento 5342 oli laskeutumassa kiitoradalla, kun kone törmäsi ilmassa UH-60 Black Hawk -sotilashelikopteriin. Bombardier-tyyppinen kone oli noussut ilmaan Wichitasta Kansasista.

 

https://avherald.com/h?article=52374362&opt=0

Lainaa


A PSA Airlines Canadair CRJ-700 on behalf of American Airlines, registration N709PS performing flight AA-5342 from Wichita,KS to Washington National,DC (USA) with 60 passengers and 4 crew, had been on approach to National's runway 01 and was asked by tower whether they could land runway 33, which the crew affirmed, the aircraft was subsequently cleared to land on runway 33. The aircraft was on final approach to National's runway 33 descending through about 200 feet AGL about 0.6nm before the runway threshold when the aircraft collided with a military Sikorsky UH-60 helicopter call sign PAT25, both aircraft fell into the Potomac River at 20:46L (01:46Z 30.1.). "Tower, did you see that?" somebody radioed at 01:46:39Z. All subsequent approaches were instructed to go around, departures were halted. About 4 hours later no survivors have been recovered.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mt Vernon Visual 1, Circle 33 on aivan normaali proseduuri DCA. En halua asiaa avata enempää, tämä osui sen verta lähelle, mutta sanon vain että PSA varmasti teki asiat ihan rutiininomaisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tilanne Washingtonissa alkaa näyttää samalta kuin Hanedassa 2.1.2024. Yhteentörmäyksen osapuolet oli mahdollista nähdä lennonjohdosta ennen törmäystä.
 
Lähilennonjohdon tärkein tehtävä on katsoa ulos. Sitä varten tornissa on isot ikkunat. Silmää ja kiikareita ei korvaa mikään.
 
Esa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blancolta aika kattava katsaus tapahtuneesta. 
Torni selvitti kopterin olemaan visuaalisesti erossa CRJ:tä, syystä tai toisesta se ei toteutunut. 
 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/30/2025 at 10.34, Esa Karanko kirjoitti:
Tilanne Washingtonissa alkaa näyttää samalta kuin Hanedassa 2.1.2024. Yhteentörmäyksen osapuolet oli mahdollista nähdä lennonjohdosta ennen törmäystä.
 
Lähilennonjohdon tärkein tehtävä on katsoa ulos. Sitä varten tornissa on isot ikkunat. Silmää ja kiikareita ei korvaa mikään.
 
Esa

Tämä https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Southwest_Airlines_Flight_182 tietysti tulee heti mieleen.

Muistat Esa varmaan, kuinka laivojen tutkissa näkyi "viikset", joista näki, ovatko kaksi alusta törmäyskurssilla. Eikö lennonjohdon tutkassa näy "viiksiä" tai muuta varoitusta siitä, että kaksi konetta ovat törmäyskurssilla?

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Kommentti tutkahälytyksistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Simo Ahti kirjoitti:

Blancolta aika kattava katsaus tapahtuneesta. 
Torni selvitti kopterin olemaan visuaalisesti erossa CRJ:tä, syystä tai toisesta se ei toteutunut.

Samaa itsekkin ihmettelen. Tosin pimeää ja ympärillä kaikkea valoja ja muita. Tosin kuka yllättyi että intertnetin eri puolilta on noussut kaikenlaisia "teorioita" jotka väittävät törmäyksen olleen tahallinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentodatan mukaan CRJ on ollut noin 30 sek ennen törmäystä vasemmalla perusosalla (loivalla sellaisella), track n.360°, kiitotielle 33. Kopteri on ollut tuolloin noin suunnalla 200°. Kopterista katsottuna CRJ liikkuu oikealta vasemmalle eikä ole uhkaava liikenne. Loppuosalla 01 on AA:n A319, jonka kopteri olettaa olevan vaikuttavan liikenteen? Miksi kopteri ei ollut 200 jalan korkeudessa? CRJ kaartaa vasemmalle kohti loppuosaa. Sieltä alaoikealta tulevaa liikennettä on mahdotonta havaita ajoissa. Kopteri jatkaa lentoaan seuraten A319:n lähestymistä ja CRJ kaartaa suoraan sen eteen…

Nämä amerikkalaiset menetelmät; matalalla tehtävät visuaalikaarrot ja visuaaliporrastukset eivät ole mitenkään turvallisuutta kohentavia elementtejä.

Kohtalainen luoteistuuli on myös ollut osaltaan hankaloittamassa tilannetajua ja oikean liikenteen havainnointia.

IMG_1178.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Jaskari
Lisätietoa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30/01/2025 at 15.44, Jukka Jaskari kirjoitti:

Nämä amerikkalaiset menetelmät; matalalla tehtävät visuaalikaarrot ja visuaaliporrastukset eivät ole mitenkään turvallisuutta kohentavia elementtejä.

Joskin näkölentosääntöjen mukaan D-luokan ilmatilassa oleva porrastaa myös Euroopassa itsensä ulos katsomalla. Näin toimitaan esimerkiksi Suomen vilkkaimman kentän lähialueella, joka on D-luokan ilmatilaa - erityisesti juuri VFR-koptereiden kanssa. Toki saapuva liikenne ei kaarra matalalla, lähtevä kaartaa.

Lisäys: asian taustat tulivat puheeksi vielä muualla, tämähän on siis välittömästi seurausta siitä, että Rajavartiolaitoksen ja Finnhemsin kopteritoiminta siirrettiin Vantaalle, koska valtio halusi sulkea Malmin. Ennen näitä siirtoja EFHK CTR NORTH oli ilmatilaluokkaa C, jossa lennonjohto vastaa riittävistä porrastuksista kaikkien IFR-lentojen sekä IFR- ja VFR-lentojen välillä. Koska kopterilikenne lisääntyi ja koska mitoittavan liikenteen (raskaan kaupallisen ilmakuljetuksen) häiriöt varsinkin kiireellisen kopteritoiminnan vuoksi haluttiin minimoida, keksittiin muuttaa ilmatilaluokka C:stä D:ksi, jolloin lennonjohdon porrastusvaatimus VFR-koptereiden ja IFR:ää lentävien raskaiden kaupallisten ilma-alusten välillä poistui kokonaan.

Eli kun Vantaalla rytisee samalla tavalla, syy on todennäköisesti Malmin sulkemispäätöksessä ja poliitikkojen sekä Fintrafficin johtajien kädet ovat veressä. Nämä ilmatilaluokkamuutoksethan ovat olleet varsin tarkoitushakuisia, ei siitä niin pitkä aika ole kun turvallisuussyistä Pirkkalan CTR muutettiin C-luokkaan, mutta sitten kun Patria Pilot Training muutti sinne ja piti saada lisää joustavuutta, se muutettiin takaisin D-luokkaan. Turvallisuus on siis tässä mielessä osin myös sanahelinää ja turvallisuudesta joustetaan, jos se tuntuu tarpeelliselta johdon bonusten kannalta.

IMG_0046.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Tämähän olikin helppo tapaus tutkijoille, kun syyllisetkin on jo löydetty!  Vakaa nero Trump tietää syyllisiksi Bidenin ja Obaman!  https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010998792.html   

Kertoisitko minulle ja myös muille palstan lukijoille, että missä kohdassa linkittämässäsi uutisessa Trump nimeää Bidenin ja Obaman syyllisiksi tähän onnettomuuteen?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Pasi Ilola kirjoitti:

Kertoisitko minulle ja myös muille palstan lukijoille, että missä kohdassa linkittämässäsi uutisessa Trump nimeää Bidenin ja Obaman syyllisiksi tähän onnettomuuteen?

Liitteenä kuvakaappaus artikkelista.

Screenshot_583.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Teemu Lokka kirjoitti:

Liitteenä kuvakaappaus artikkelista.

 

Onkohan sinullakin nyt hiukan vaikeuksia ymmärtää kirjoitettua tekstä? Trump syyttää Bidenia ja Obamaa lentoturvallisuuden normien alentamisesta, ei tästä onnettomuudesta.

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Ilola
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Tämähän olikin helppo tapaus tutkijoille, kun syyllisetkin on jo löydetty!  Vakaa nero Trump tietää syyllisiksi Bidenin ja Obaman!  https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010998792.html   

Onnettomuustutkinta ei tosin etsi syyllisiä, vaan syitä. Näin ei tosin ole tilanne kaikkialla, mutta USA:n NTSB ei ole mikään poliisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Onnettomuustutkinta ei tosin etsi syyllisiä, vaan syitä. Näin ei tosin ole tilanne kaikkialla, mutta USA:n NTSB ei ole mikään poliisi.

Heh, näistä kommenteista päätellen olisi näemmä pitänyt laittaa sarkasmivaroitus.  Pointti oli siis siinä, että Trump sekaantuu nyt voimiensa tunnossa ihan kaikkeen mitä maassaan tapahtuu ilman minkäänlaista ymmärrystä itse asiasta.  Sääliksi käy niitä virkamiehiä, jotka joutuvat tuon aikuisvauvan kanssa painimaan seuraavat neljä vuotta.  

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä Trump ei suoraan syytä Bidenia ja Obamaa lento-onnettomuudesta, mutta kyllähän hänen kommenttinsa ovat jotain aivan absurdia. Kuten YLE uutisessaan kirjoittaa. https://yle.fi/a/74-20140498 .

Ihmettelen, kuinka punaniskat USA:n Keski-Lännessä voivat olla niin tyhmiä, että ovat fanaattisia Trump faneja ja olivat iso osa sitä prosessia, jolla Trump pääsi taas sotkemaan möläytyksillään päivän politiikkaa.

Voi olla, että jonkun mielestä Trump on hyvä mies ja hyvä presidentti. Omasta mielestäni hän on ylimielinen öykkäri, jonka paikka olisi kodissaan laukomassa kavereilleen mielipiteitä, mutta ei suurvallan presidenttinä...

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetyttää tämä median uutisointi onnettomuudesta. Sekä Suomen että jenkkien oma media uutisoi että "matkustajakone törmäsi helikopteriin" kun videon perusteella kopteri on ajanut oikealta suoraan päin...

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Joutsijärvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Donald Trump herättää ihmisissä tunteita, jopa Flightforumin asiantuntijasivustollakin. Väliin tulee mieleen, että mikä niitä aiheuttaa ?  Vahvojen tunteiden toisella puolen on "Trump derangement syndrome", joka ei ole virallinen lääketieteellinen diagnoosi, mutta ehkä Trump pystyy senkin saamaan aikaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Ihmetyttää tämä median uutisointi onnettomuudesta. Sekä Suomen että jenkkien oma media uutisoi että "matkustajakone törmäsi helikopteriin" kun videon perusteella kopteri on ajanut oikealta suoraan päin...

Onko tuo loppuviimein oleellista? Oleellista kai on se, että ainakin tuon Blancolirion videon mukaan CRJ oli juuri siellä, missä sen piti olla, lensi juuri niin, kuin sen piti lentää; helikopterin olisi pitänyt nähdä CRJ ja pysyä siitä erossa, mutta näin ei tapahtunut. Toki tällaiset menetelmät ovat virheille alttiita, kuten aikaisemmissa viesteissä on jo kirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Toki tällaiset menetelmät ovat virheille alttiita, kuten aikaisemmissa viesteissä on jo kirjoitettu.

Kaikki menetelmät ovat virheille alttiita. Vaikuttaa siltä että tässä ei ollut yhtään tilaa virheille ja niille oli luotu useampikin paikka vaikuttaa.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo. Turha noita Trumpin hölinöitä on tähän liittää.

 

Aika selvää siis (valitettavasti) on, että Helikopteri oli täysin väärässä paikassa ja väärällä korkeudella, oli itse pyytänyt visual separationia mutta erittäin todennäköisesti katsonut väärää lentokonetta, yöllä on ihan turha kuvitella että pystyy tunnistamaan että onko se laskuvalonheitin jota katsot Airbusin vai CRJ:n. Mutta silti helikopteri vastaa täysin välittömästi että "in sight" kun ensimmäisen kerran sitä heiltä torni kysyi. Eli ovat nähneet jonkun lentokoneen, mahdollisesti keskittyminen herpaantunut siihen ja siksi korkeutta tullut lisää, ja siinähän se onnettomuus sitten on hyvin valmisteltu.

Tuo DCA ilmatila on tosiaan ihan täyttä vitun sirkusta noiden helikopterien kanssa. En jaksa edes laskea montako kertaa siellä on (molempiin suuntiin laskeutuessa) tullut kaikenlaista traffic alertia noista helikoptereista jotka pyörii siellä milloin milläkin syyllä.

Lisäksi tuosta ATC nauhasta kuuluu se toinen DCA ongelma, eli se on helvetin ruuhkainen kenttä ja käytännössä siellä on kerralla käytössä 1 kiitotie. Tuo 33 on sen verta lyhyt että sitä ei käytetä lentoonlähtöihin kuin aniharvoin, ja vain nuo CRJ:t ja Embraerit menee sinne laskuun. Tuossa nauhallakin kuuluu hyvin tuo "cleared for immediate takeoff", jota tuolla harrastetaan jatkuvasti.

DCA on ainoa kenttä jossa itse olen tornille sanonut että "ootkos nyt ihan varma", kun tuli line up and wait kun kone oli 1 mailin finaalissa.

Tämä onnettomuus valitettavasti oli vain ajan kysymys.

 

16 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.1.2025 at 16.48, Tatu Koiranen kirjoitti:

ja Finnhemsin kopteritoiminta siirrettiin Vantaalle, koska valtio halusi sulkea Malmin. 

Julkisesti tiedossa olevan historian mukaan Finnhems (tai sen edeltäjien) ei koskaan ole toiminut Malmilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään